Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rio

#5311
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
søndag 17. februar 2008, klokken 20:41
Litt mer informasjon om ladesystemet:
Årsaken til at det tar fryktelig lang tid før den *begynner* å lade, er at den varmer opp batteriene med varmluft (!). Det kan ta flere timer når det er kaldt. Det verste er at jeg fremdeles ikke har klart å få noen til å forklare meg hvorfor man skal varme batteriene før man lader dem.

For øvrig har CityStromer en Battery Management System.
#5312
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Peugeot 205
onsdag 13. februar 2008, klokken 23:22
Sitat fra: andreash på mandag 21. januar 2008, klokken 12:01
Etter noen bedrøvelige telefoner viser det seg at bilen ikke blir dekket av forsikring. Jeg manglet papirer på senkesettet, og hadde derfor ikke fått registrert bilen.. Og da var det ikke en forsikringssak..  :-[

Det er noen få lysglimt oppi det hele..
Batteripakken er intakt, og etter litt sotvask, kommer jeg til å prøve å selge batterier til interesserte..
Det kan også tenkes at batteribalanseringskretsene er ok, så hvis noen er interresert i disse så send gjerne en PM. Skal undersøke dei litt i ettermiddag..



Da går det kanskje på husforsikringen? Siden de mener det ikke er en (operativ) bil?

#5313
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Skistativ
søndag 10. februar 2008, klokken 14:18
Sitat fra: ilmarw på fredag 08. februar 2008, klokken 13:47
Hei,

Er det noen som har noen gode tips om hvordan man skal frakte ski i Buddy'en? Mine er 2.10, så de er i lengste laget. Har hørt med Elbil Norge, men de har ikke noe som passer, men det virket som om de jobber med dette. Er det noen som kjenner til en form for takstativ som man fester med sugekopper? Har sett etter dette, men ikke funnet det (bare magnetisk :-( ). Er det fordi dette rett og slett ikke er sikkert nok?

Er det evt. mulig å bruke noe til ha mellom skiene og taket, og så stroppe rundt det? Min Buddy er av den tidlige typen, hvor dørene er på utsiden av karosseriet istedenfor på innsiden.

Har ikke tilhengerfeste, ellers kunne jeg sikkert brukt et sykkelstativ på en eller annen måte.

Forslag?

ilmar



Nå vet ikke jeg så mye om skigåing, men det enkleste må da være masse klister-smøring og så "lime" skiene direkte på taket?

;D

#5314
Elbiler i media / Sv: Bilaksjonen og statistikk...
onsdag 30. januar 2008, klokken 22:36
Sitat fra: Ken på onsdag 30. januar 2008, klokken 21:55
"We will fight them on the beaches...." en annen sitat fra Winston Churchill.
Bra jobbet gutter, slike angrep må aldri oversees og sannheten må fram. Det var akkurat FRP tankegang og ingen vits å bruke krefter her. Jeg foreslår at vi slette hele emne her i tilfelle den gjennomsyrer en hyggelig og opplyst forum.
Ta en medlemsavstemning og bruke lagringsplass til noe fornuftig. Ken

Hei,

Jeg synes tråden bør få stå, som en skrekk og advarsel til den alminnelige befolkning! :)

Det viser jo nettopp hva som finnes av *host* "merkelige" holdninger.

#5315
Plugg-inn hybrider / Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.
mandag 28. januar 2008, klokken 20:21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2008, klokken 10:25hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

*monterer jetmotor*

;)
#5316
Elbiler i media / Sv: Jordas klima, multimedia
mandag 28. januar 2008, klokken 18:22
Sitat fra: hens på mandag 28. januar 2008, klokken 18:01
Det må være rom for litt på kanten innlegg her.
Det er lett å kritisere andre land for at de bedriver barnearbeid, når vi selv har råd til å la store deler av befolkningen studere til de er tredve.

Jeg lå selv i åkeren på sommeren og lukte poteter og kålrot da jeg var 10-12 år gammel, det var før vi kunne meske oss med oljeinntekter.
Og jeg er da ikke SÅ gammel.

Det var heller ikke uvanlig at generasjonen før min måtte begynne å arbeide i 12 års alderen.

Så den politikeren du refererer til hadde kanskje rett allikevel, det er bare at det snek seg inn en skrivefeil, det skulle egentlig stått:
"Det er typisk norsk å vær EGO!"

Henning

Henning: Off topic

Fikk du privatmeldingene mine?
#5317
Kjøpe elbil? / Verksted i Oslo
lørdag 26. januar 2008, klokken 19:09
Jeg leter etter et verksted i Oslo som kan gjøre noen småjobber på min VW Golf CityStromer. Det er er ikke spesifike elbil-ting, så et vanlig mekanisk verksted (hvor mekanikerne er oppegående) ville vært fint. Selvsagt er det best hvis de har sett en elbil før!  ;D

Jobber: Finne en vakuum-lekkasje; festebrakett for original radiator.

Noen forslag?
#5318
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
lørdag 26. januar 2008, klokken 13:08
Gjort! :-)
#5319
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
fredag 25. januar 2008, klokken 22:35
Jeg skal se om jeg kan få min "on the road" nå i helgen. Måtte tømme kjølevannet, så skal se om jeg kan få luften ut.

Gleder meg.
#5320
Andre elektriske doninger / Sv: Kawasaki KE-175 Dirt-E
fredag 25. januar 2008, klokken 17:44
Han har hatt det travelt! :knegg:
#5321
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
fredag 25. januar 2008, klokken 17:41
Fikk du prøvd det?
#5322
Det har han!

#5323
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
mandag 21. januar 2008, klokken 16:53
Sitat fra: Lynet på mandag 21. januar 2008, klokken 09:11
Sitat fra: Rio på mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.

Hei

Jeg bruker SIADIS med kabel, men hvor kan man endre dette opsettet? Vært enklere å lest feilkoder osv. med VAG-COM.

Jeg brukte SIASVW61 (som brukes til å endre inverteren fra VAG-COM til SIADIS), og endret parameter 130 fra 0000 til ffff. Du kan endre tilbake, antar jeg. Husk å skrive til Eeprom etterpå.

Bemerk: Man må forsøke utallige ganger for å komme inn med SIASVW61 til inverteren når den står i VAG-COM modus. Jeg tror jeg forsøkte å kjøre programmet over 50 ganger (fikk feilmelding) inntil det gikk.
#5324
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
mandag 21. januar 2008, klokken 01:00
Sitat fra: morkm på tirsdag 15. januar 2008, klokken 12:25
Er det noen som vet om man kan se på batteriene om det er koblet til Vagcom analyse system? Sitter sensorene på batteriene eller et annet sted?? Jeg kikket under deksel i går og da fant jeg noe som ser ut som varmekabler, hvit, og så sitter det noe som ser ut som en varmesensor midt i batteripakken. (mellom batteriene)

Er det andre måter å finne ut om batterier er dårlige?

Er det noen som har info om Sonnenschein batterier med vannkjøling, 6V til denne bilen?

Hvem selger disse og til hvilken pris??


Det finnes et BMaS (Battery Management System) som måler temperatur og slikt. Det måler også om de øverste 8 batteriene har mer enn ca 2 Volt høyere/lavere spenning enn de nederste 8 batteriene, og hvis det er tilfelle reduseres motoreffekten til 40%.
#5325
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: VW Golf El-bil City Stromer
mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2008, klokken 19:50
Alle vesjoner av Vagcom virker på Golfen. Det er kontrollmodul 51, 61 og 71 som er aktuelle. 51 som er motorstyringen får jeg ikke kontakt med på min bil. 61 er BaMS som er noe ustabil slik at den ofte blir brutt. 71 er laderen.

Originalt er den levert med luftkjøling/varming, men denne er kun aktiv ved lading. Ved kjøring står luften stille rundt batteriene.
Laderen vil ikke lade før tempen i batteriene er over 5 grader, den sirkulerende luften vil da varmes med et varmeelement i bakkant av fremre batterikasse.

Noe merkelig at det brukes 12V både til varming og sirkulasjon, ved lading er det kun 1A 13,2V som leveres til 12V systemet. Har du ikke problemer med at 12V-batteriet tømmes? Eller er det satt på en ekstra 12V-lader?

Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA