Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rio

#31
Etter det jeg vet takler e-GOLF avbrudd opptil 30 minutter. Etter det starter den vistnok ikke automatisk.
#32
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
søndag 29. april 2018, klokken 12:41
Doldis1: Hvorfor spammer du ved å legge ut disse gamle bildene?

Var ikke verdien 58 mrd kr, ut av en omsetning på over 2000 mrd, fritt fra hukommelsen?
#33
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
torsdag 19. april 2018, klokken 22:56
Så var det dette med edruelighet...
#34
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
torsdag 19. april 2018, klokken 21:57
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. april 2018, klokken 21:44
Nå er det snart 5 år siden jeg fikk min første Model S. Den var ikke perfekt, men jeg kjente allerede da at jeg ble irritert over hva en liten fjert av et amerikansk selskap klarte å sette sammen. At tyskerne fortsatte å levere samme dritten som før når Tesla kunne levere den bilen var irriterende. Gamle fossildrømmer døde i stor grad i 2013.

Nå har det snart gått 5 år! Tesla selger nærmere 100k av S og X tilsammen hvert år, og med M3 blåser de forbi Porsche i produksjonsvolum  :police:.


I virkeligheten hadde Tesla mellom 10 og 15% av elbilandelen i Norge, sist jeg sjekket. Nissan og tyske bilmerker leder.
#35
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 17. april 2018, klokken 21:29
Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:15
I følge det skiltet så gjelder ikke "kun buss og taxi"-skiltet for elbil uten passasjer? Det står altså egentlig på skiltet at man kan kjøre med elbil i feltet uten passasjer, slik jeg leser det...

Du får prøve å argumentere med det til Politiet.

Lykke til!

(PS: Diskusjonen har vært her utallige ganger.)
#36
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
tirsdag 17. april 2018, klokken 09:10
Sitat fra: Doldis1 på mandag 16. april 2018, klokken 23:58

Smart ? VW ? Nå kjenner jeg det rykket litt i lattermuskelen her ... Hadde VW vært smart, hadde DE produsert den neste folkevognen også. Istedet ble den neste folkevognen Teslas model 3 og VW blir snart kun et dårlig minne ...

* humrer *

Edruelighet. Edruelighet. Edruelighet.
#37
Zoe / Sv: Første lading, stusser litt...
mandag 16. april 2018, klokken 19:55
Sitat fra: Svein_H på mandag 16. april 2018, klokken 19:47
Nå kunne jeg sagt et eller annet sarkastisk om anonyme forumfolk som vet mer enn fagfolk, men jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, så jeg har bare videreformidlet svaret ditt til elektrikeren, så får vi se. Jeg har uansett ingen kompetanse om dette, jeg må bare stole på de som skal kunne faget sitt, og jeg er ikke interessert i å havne midt i en pissekonkurranse.

På dette forumet er det faktisk en god del fagfolk, og mange med mer erfaring og kunnskap enn svært mange elektrikere.

:)
#38
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
fredag 13. april 2018, klokken 00:52
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
1) Jeg er ikke sikker på hvilke av mine tusenvis av innlegg du refererer til, men i hovedsak har jeg vel sagt at både Teslas og VWs strategier er "gyldige". Dvs. VW satser på å la markedet modne litt, og gir seg litt ekstra tid. De satser også på masseproduksjon, og må derfor være sikrere på kvaliteten.

Nå sikter jeg altså til en god del av de mange innleggene dine som har vært rettet mot meg. Du har i enkelte av dem gått langt i å antyde at å foreslå å bygge egne batterifabrikker for VAG/VW er idiotisk.


Du må gjerne minne meg på hvor jeg har skrevet det?
#39
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
Sitat fra: Amoss på onsdag 11. april 2018, klokken 11:35
Sitat fra: Rio på onsdag 11. april 2018, klokken 00:10
Amoss og andre:

Jeg tror ikke det er noen fasit her - det er vektige argumenter begge veier, og hvilke argumenter som vil veie tyngst avhenger nok både av tilbud/etterspørsel, men kanskje hovedsakelig av hvilke nye batterikjemier som blir rådende. Det er liksom ikke det helt store å lage en batterifabrikk som er uegnet...

Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.

Takker for helt nye toner fra deg :)  Tidligere har du virket svært overbevist om hvilke argumenter som veier tyngst....

Du har så klart helt rett i at det er en risiko å satse på feil batterikjemi, men f.eks. Elon har hevdet at det vil være rimelig kurant for GF-I å bli oppdatert til nyere batterikjemier dersom det er aktuelt. Sannheten er vel heller at det kan komme helt ann på hva for en ny kjemi som blir aktuelt... Men joda, ny kjemi - eller andre endringer - i battericellene som produseres vil nødvendigvis medføre mer av både kostnader og tid for å legge om produksjonen, potensielt mye mer. Men normalt vil det dreie seg om mindre tid og kostnader enn å bygge fra bunnen av. Så om de bygger en fabrikk i dag så kan de ha glede av dagens celler frem til de finner denne ultimate cellen de evnt. senere ønsker å endre til, og de kan da i mellomtiden ha bygget opp en elbilstasing i en helt annen skala enn vi ser i dag.

... men så kommer det Doldis1 tar opp - kan de være for sent ute nå?  Kan det bli for vanskelig/dyrt å skaffe tilveie råstoffene som trengs da andre produsenter alt har sikret seg kontrakter på det eksisterende gruveselskaper kan klare å levere? Enkelte ting kan tyde på det...

1) Jeg er ikke sikker på hvilke av mine tusenvis av innlegg du refererer til, men i hovedsak har jeg vel sagt at både Teslas og VWs strategier er "gyldige". Dvs. VW satser på å la markedet modne litt, og gir seg litt ekstra tid. De satser også på masseproduksjon, og må derfor være sikrere på kvaliteten.

2) Ingen her vet hvilke avtaler VW/VAG har inngått med leverandører av råmaterialer. Man kan mene mye om VW/VAG, men dumme er de ikke. Men ja, selvsagt er det mulig de har undervurdert hvor stor prosentandel av biler blir elbiler i fremtiden.
#40
Takker for mye god info!
#41
TB: Tusen takk. Jeg har jo ikke lyst å plage deg, men kanskje låne riktig dongel en dag.

Setter pris på det!
#42
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
onsdag 11. april 2018, klokken 00:10
Amoss og andre:

Jeg tror ikke det er noen fasit her - det er vektige argumenter begge veier, og hvilke argumenter som vil veie tyngst avhenger nok både av tilbud/etterspørsel, men kanskje hovedsakelig av hvilke nye batterikjemier som blir rådende. Det er liksom ikke det helt store å lage en batterifabrikk som er uegnet...

Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.
#43
Takker for svar!

Skal sjekke det med fjernvarme for dem.

Jeg forsøkte Canion og ODB-kontakten jeg vet fungerer med Leaf, men fikk ikke kontakt med en iON.
#44
Noen vurderer kjøp av en brukt trilling til småturer - kanskje 2011/2012?

1) Er det noen spesielle ting man må se på ved kjøp av brukt trilling?
Er det noen greie måter å måle gjenstående batterikapasitet?

2) Etter det jeg vet har i-MIEV mulighet til å starte oppvarming vha. fjernstyring på nøkkel? Noen andre forskjeller, bortsett fra forskjellig regenerering?

Takk for hjelp?
#45
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
lørdag 07. april 2018, klokken 16:09
Sitat fra: tomrh på fredag 06. april 2018, klokken 22:53
Sitat fra: Rollep på fredag 06. april 2018, klokken 18:09
Sitat fra: Doldis1 på fredag 06. april 2018, klokken 17:33
Herlig bilde fra VW's Dieselsatsing i USA
Ja det er det sikkert, spesielt for folk som ikke tenker lenger enn nesa rekker :D
Hvor mye penger har egentlig VW? Å måtte kjøpe tilbake 335.000 biler her, 300.000 usolgte der, 24 milliarder i bot, pengene må jo renne ut som en monsun i regntid. Konkurs rundt hjørnet?

En kostnad på 58 milliarder ut av et turn-around på 2300 milliarder.

Ikke noe som får noen til å ligge våken om natten - det er småbeløp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA