Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rio

#61
Alt det andre / Streiken kan gi drivstoff-mangel
fredag 25. mai 2012, klokken 20:55
SitatStreiken kan gi
drivstoff-mangel

(VG Nett) Losstreik og pinseutfart kan føre til at bensin og dieselpumper på Østlandet går tomme. Flere oljeselskaper jobber med beredskapsplaner.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10070758

  :P


:hostekule:
#63
Leaf 2010-2017 / Bladet falt av grenen
torsdag 19. april 2012, klokken 19:24
Leafen min er "innlagt" på verksted, etter at den ikke ville starte forleden.

Det ser ut som det kan være DC/DC-konverteren som er årsaken til at den gikk inn i høst-sesongen allerede, og en er visstnok på vei fra Japan.

Det som ser ut til å ha gjort utslaget var å forsøke å starte bilen mens oppvarmingen fra batteriet fremdeles stod på. (Altså, under de 15 minuttene som den varmer fra batterier.)

Jeg har tidligere måtte trykke på Startknappen både to og tre ganger hvis "oppvarming fra batteriet" allerede var på.

#64
Lading / Knappen på J1772-2009-ladekonnektoren
mandag 05. mars 2012, klokken 20:58
Hva skjer hvis dere trykker ned knappen på J1772-ladekonnektoren under lading?

Meningen er vel at den skal slutte å lade, men på min skjer intet annet enn klikket fra mikrobryteren inne i konnektoren...???

Jeg ser at de blå lysene fortsetter å blinke, og det oransje "ladelyset" på laderegulatoren fortsetter å lyse.


Et lite bonusspørsmål: Hvem er det som selger de billigste 16A laderegulatorene i Oslo-området, nå for tiden? (Snakker da om de portable, som kan brukes på ladestolper.)

Takk for oppmerksomheten!
#65
elbil.no og elbilforumets nettsider / Årsmøte 2012
torsdag 09. februar 2012, klokken 14:49
Når er Generalforsamling eller årsmøte i 2012?

#66
Humor og kanari / Evolusjon av elektrisk ål
fredag 03. februar 2012, klokken 22:11
Før elektriske ål ble elektriske, så gikk de på kullkraft:



:P
#67
Av tradisjonelle årsaker er ladepunkter i Norge standardisert på Schuko, også til 16A. Dette har gått "mer eller mindre bra", delvis fordi mange elbiler til nå kun tar trukket 10A, og fordi ladepunktene fremdeles hovedsakelig er ganske nye, og ukorroderte. Dog merker jeg flere og flere "småbrente" kontakter, med varmgang.

Det er liten tvil om at den blå CEE-kontakten takler 16A langt bedre enn Schuko, også værmessig. De er langt sikrere, og er designet for kontinuerlig 16A belastning, som flere og flere av elbilene nå trekker.


Spørsmålet blir da om vi bør fremme et forslag til årsmøtet i elbilforeningen om at elbilforeningen skal foreslå for myndighetene og andre at nye ladepunkt skal bruke CEE-kontakter?


Personlig tror jeg at dette på sikt vil gi færre ladeproblemer, færre småbranner, og større trygghet for oss at ladepunktene er i trygg forfatning. Det vil være en overgangsperiode, men jeg tror det er relativt billig og raskt å skifte over i de fleste tilfeller.

(Jeg er klar over at J1772 er bedre, men ikke alle biler kan takle det, og det er også mye dyrere enn å skifte kontakt fra Schuko til CEE.)


#68
Hei,

Er det noen som kan fortelle meg om/hvor/hvordan nødvendigheten av en laderegulator (EVSE) er forankret i en ISO/IEC/ETSI/EN-standard?

Takk for vennligheten!

#69
Elbiler i media / Ladestasjoner i Paris
onsdag 24. august 2011, klokken 19:18
Jeg har ikke tenkt å begi meg inn på noen oversikt over ladestasjoner i Paris, men jeg la merke til at det finnes ladestasjoner ved flere av de berømte serverdighetene:

#70
Kjøpe elbil? / Vet noen om en Mercedes Sprinter 208E elbil i Bergen?
torsdag 11. august 2011, klokken 12:54
Hei,

Jeg hører rykter om at det skal være en Mercedes-Benz Sprinter 208E (fra ElCidis-prosjektet) som har havnet i Bergen.
(Har også sett den beskrevet som "308 E" hos Vegvesenet.)

Er det noen her som kjenner noen som.....? Jeg skulle gjerne snakket med eieren.

Setter veldig pris på all hjelp!
#71
Avansert: Avanserte reparasjoner / Vakumpumpe og vakumpumperelé
tirsdag 13. januar 2009, klokken 19:22
Er det noen som kjenner til "vakumpumper i løssalg" (til bremser), samt tilhørende vakumpumperelé?

Jeg tror noen av Volvo-modellene skal ha elektrisk vakumpumpe?
#72
Elbilen i Samfunnet / Maserati på ladekabelen!
torsdag 23. oktober 2008, klokken 21:41
Jeg måtte strekke en ladekabel fra porten langs rennestenen til bilen i dag.

Nå har en Maserati parkert oppå ledningen, og helt inntil rennestenen! :(
#73
Andre Elbiler / Nye batterier (med vannbåren varme?) til CityStromer
tirsdag 19. august 2008, klokken 22:36
Hei,

Er det noen "der ute" som vurderer å kjøpe nye batterier til CityStromer?

Jeg sjekker prisene for Sonnenschein batterier (180 Ah), og sjekker også om de har 6V batterier med vanngjennomstrømning. (Dette kan vi bruke til å varme batteriene om vinteren.)

Jeg kan ikke love noe, men det er jo mulig vi kan slå oss sammen for å kjøpe?
#74
Enkle batterispørsmål / Import av batterier, uten å betale mva.?
fredag 15. august 2008, klokken 15:19
Er det noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Jeg mener å ha lest noe om at det er mulig å gjøre via et firma?

Jeg snakket med tollvesenet i dag, og de anbefalte meg å søke om mva.-fritak, begrunnet med at elbil kan importeres mva.-fritt.

Alternativet er jo å kjøre den til Sverige, bytte batterier, og importere den igjen!  ;D
#75
Kjøpe elbil? / Transport av Elbil fra Bergen til Oslo
søndag 20. april 2008, klokken 23:33
Noen som har noen tips for hvem som kan transportere en ikke-operativ Elbil fra Bergen til Oslo?

De jeg har vært i kontakt med krever at bilene kjører på/av selv.
#76
SitatA123Systems Signs Production Contract for Think Electric Vehicles

GENEVA and WASHINGTON - March 5, 2008 - GE (NYSE: GE) announced it is ramping up its efforts to enable global electrification of transportation by investing in Norwegian electric car manufacturer Think, which unveiled a five-seat crossover concept car in Geneva today. To power its vehicles, Think has signed a commercial supply agreement with lithium-ion battery manufacturer A123Systems. GE is in a unique position to help both companies commercialize technology to make electric transportation practical and affordable.

Think presented its investment relationship with GE in Geneva at the 78th International Motor Show, where it unveiled a new platform concept for larger electric vehicles: The crossover TH!NK Ox is an electric five-seat car close to the size of a sport utility vehicle but lighter and more aerodynamic. Also in Geneva, the company launched to the market the TH!NK City, a plug-in electric car with over 100 miles range.

GE announced its electric transportation investments at the Washington International Renewable Energy Conference. The commercial supply agreement with A123Systems provides Think with patented NanophosphateTM lithium-ion batteries for the TH!NK City, now in production at the company's factory in Norway. Think is delivering its first cars in Norway, with international sales to follow later in the year.

A123 is now drawing on the research and technology development expertise of GE Global Research in Niskayuna, New York. The joint research will support A123's battery development, including batteries for Think's vehicles.

GE Energy Financial Services announced it has invested in A123Systems to help the company roll out batteries for Think. GE is now A123's largest cash investor, having put more than US $20 million into the company. In addition, GE disclosed it has invested US $4 million in Think Global, the Norwegian holding company that makes the electric cars. The investments were made by GE Energy Financial Services' recently expanded seven-member venture capital group -- with offices in Stamford, CT, San Francisco, and Munich, Germany. That group has invested nearly US $100 million in 12 companies during the last 18 months.

GE Energy Financial Services and GE Global Research are backing electrification developments in the transportation sector. This is part of GE's ecomaginationSM initiative, the company's commitment to help its customers meet their environmental challenges while expanding its own portfolio of cleaner energy products.

"Our work with A123 and Think taps GE's unique combination of venture capital, engineering, process and commercial expertise to help burgeoning, next generation technology companies bring their innovative products to market," said Kevin Walsh, Managing Director and leader of renewable energy investing at GE Energy Financial Services.

Added Mark Little, Senior Vice President and Director of GE Global Research: "Our researchers are improving energy storage and conversion technology as the key enabler of our founder Thomas Edison's vision of electricity as a viable propulsion system for vehicles, ranging from automobiles to industrial vehicles and locomotives."

A123Systems' President and CEO David Vieau commented: "The GE Global Research Center has been working with A123 on the development of safe and reliable battery-powered transportation, and this has allowed us to accelerate delivery of advanced battery solutions to Think. Our newest collaboration with Think helps us achieve the large-scale production of batteries and integrate them into commercially available electric vehicles."

Speaking at the Geneva auto show, Think CEO Jan-Olaf Willums said: "We see many important opportunities emerging from our new relationship with GE. This relationship will help Think - the manufacturer of the first highway-approved electric car in mass production - to stay at the forefront of electric vehicle technology."

GE's research includes a US $5.6 million US Energy Department contract to develop smaller, lower cost, higher performing hybrid drivetrain motors for hybrid electric vehicles. In addition, GE is working on a US $1.2 million project to develop advanced high temperature, high energy density capacitors. GE researchers are also engaged in a US $13 million project with the US Federal Transit Administration and other industrial partners to build a prototype lightweight, battery-dominant zero emissions hybrid fuel cell bus.


Kilde: http://www.a123systems.com/#/news/news111

#77
Kjøpe elbil? / Verksted i Oslo
lørdag 26. januar 2008, klokken 19:09
Jeg leter etter et verksted i Oslo som kan gjøre noen småjobber på min VW Golf CityStromer. Det er er ikke spesifike elbil-ting, så et vanlig mekanisk verksted (hvor mekanikerne er oppegående) ville vært fint. Selvsagt er det best hvis de har sett en elbil før!  ;D

Jobber: Finne en vakuum-lekkasje; festebrakett for original radiator.

Noen forslag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA