Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - franvalseca

#31
Takk igjen tomrh!

Har netopp sett at Continental ContiVikingContact6 har blitt kåret best i test i 2016 ifølge NAV:

https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/

(R2 ligger på andre plass  ;))

Jeg synes jeg har en klar kandidat nå!

P.S: På byttdekk.no koster de 4 Continental 3386 kr., mens på dekkonline.com koster de 3702 kr. (mva og frakten inkl. ).
#32
Sitat fra: tomrh på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:09
Nexen Winguard har jeg ikke prøvd, vet ikke noe om de. Snowprox gjorde det brukbart i en ADAC-test, jeg erfarer at de fungerer bra - kan ikke huske å ha hatt forhjulsskrens med de.

Alle dekka som er nevnt er kontinentale utenom Hakka R2 som er nordisk.

Velge WR D4 eller R2?
Kommer i grunn an på hvor man kjører.

R2 er best på stabilt vinterføre i minusgrader. Har lavest rullemotstand av kjente vinterdekk. Kommer litt til kort fra 0 grader og oppover, blir geléaktige og ustabile. Ville valgt disse om man bor i innlandet og kjører på ordentlig vinterføre slik som disse dekkene testes på i Finland. Synes selv de er meget bra ved store snøfall og dårlig brøyting. Men når mildværet kommer så står jeg og spinner på isflekker mens Leafen med WR D4 kommer seg fram.

WR D4 er best på nullføre, slaps og hålke (i den grad noe piggfritt kan være bra på sånt), og er helt utmerket også på våt og tørr vei i plussgrader. Men må se seg slått i minusgrader og snø. Ville valgt disse om man kjører mest på saltede veier, eller bor i kystnære strøk der det er minus og pluss annenhver dag.

Takk for responsen!

Finnes det andre kandidater at jeg må vurdere? :)

Bor i Oslo område, så det blir mest saltede veier for oss.
#33
Sitat fra: tomrh på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:27
Anbefaler netthandel på dekkonline.com, og få de montert hos en dekkforhandler som samarbeider med dem. Går an å søke på postnummer på nettsiden deres og finne verksteder. Evt. å spørre en dekkforhandler nær deg om de monterer dekk som du har med selv og hvor mye de tar for det. Typisk pris er 200 kr pr. dekk.

Fordelen med dette er at man får de dekka man ønsker seg.

Går man inn hos en dekkforhandler og spør så kommer man som regel ut med noen helt andre dekk. ;)

Kjapp spm. tomrh.

Hva anbefaler du som vinterdekk?

Vinter bak: 185/55/R15 (B) Nokian Hakkapeliitta R2
Vinter foran: 155/60/R15 (E) Toyo Snowprox S943
Kostnad for alle 4 levert hjemme (dekkonline.com):3424 kr

Eller

Vinter bak: 185/55/R15 82T - Nokian WR D4
Vinter foran: 155/60/R15 74T - Nexen Winguard SnowG BSW
Kostnad for alle 4 levert hjemme (dekkonline.com): 3050 kr


Hvilken er kontinentale av disse? :)

På forhånd, takk. :)
#34
Hei,

hvor skal du bestille dekkene, HeltElektrisk? Finnes det noe nettbutikk eller physisk butikk i Oslo område å anbefale tomrh?

:)
#35
Ingen problem, jeg fester ikke den til spoileren men til bakluken. Den siter fast som bare det.  ;)

#36
Hei,

jeg bruker denne fra Biltema, kjøp for 549 kr og funker perfekt i min trilling:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/

Den passer til og med til min bensin bil! :)

Anbefales.
#37
Leverte begge ladekablene der til reparasjon idag stradivaria. De lønte meg en fungerende ladekabel mens de reparerer mine. Bra service!
#38
Hei, takk for svarene så lenge.

Har hørt at prisen til en ny original ladekabel til en iON er .... 7.500 kr.

Jeg sjekket litt på nettet og fant denne selskap på Asker http://www.elbilmek.no/ som reparerer ladekabler. Sporte om prisene og sa at vannligvis varierer reparasjonsprisene fra 900 til 1500 kr. og pleier å ta fra 1 dag til 2 ukers.

Fåreløpig tar jeg mine 2 defektkabler der.

Mistenker at det kan være noe feil hjemme også, siden prøve å lade med en helt ny kabel (naboen har kjøpt ny iMIEV etter min anbefaling :) ) og klarte ikke å lade med den heller... grr. Bilen har vært på Peugeot og er ok.
#39
Hei igjen,

Peugeot sa at bilen er ok, men at det er ladekabelen som er ikke bra.

Har åpnet ny emne for å finne en bra ladekabel. Takk for hjelpen. :)
#40
Hei,

jeg vil kjøpe en ladekabel til min iON idag, siden den kabel jeg har brukt frem til nå har defekt.

Jeg vil gjerne høre hva er den beste kjop akkurat nå, med tanke på rasonabel kvalitet/pris.

Samtidig er jeg interessert å finne en elektriker som kan se på mine 2 ladekabler med defekt? Finnes det et spesialisert sted eller anbefalt elektriker? Fjerne i Oslo/Bærum område. :)
#41
Hei,

takk for svarene.

Prøvde å gjøre som du foreslo uten lykke, tomrh.

Prøvde også med en helt nytt original ladekabel på to forkjellige stikontakter (og kurser) uten lykke heller.

Bilen er nå på Peugeot Skøyen i Oslo. Venter veldig spent å høre noe fra dem siden vi har ikke garanti.
#42
Hei,

Vi har en iOn som har bestemt seg for å ikke lade idag. :(
Vi har en kabel som er ikke original (Dostar) og den lyser som vanlig når vi setter bilen på lading. Det høres ut som bilen begynner å lade, ikonet på panelet begynner å blunke og det stopper å gjøre slik. Bilen lades ikke.
Jeg har brukt også en helt nytt original lader og da blinker fast ikonet på panelet, mens laderen viser grønt både " Power" og "Charging".

Vet dere hva kan problemet være? Seter stor pris på god råd her.
#43
Hei, ja ladekabelen fungerte greit når jeg kjøpte den, men stoppet å virke etter noen få dager. :(
Har prøvd på en annet stikkontakt med den samme resultat, så det er klart at det er kabelen som har feilen.
#44
Hei,

trist at jeg svarer megselv,men jeg fant ut at problemet var en dørsensor som var odelagt. Nøkkelen begynte å virke igjen etter at jeg fikset dørsensoren. :)

Dessuten, har ikke klart å identifisere hva er problemen med laderen. :(
#45
Hei,

Jeg før dørsensor som pipper som en av dørene er åpent, uten ingen av dørene er åpnet på min iOn. Har dere opplevd noe slik?

Samtidig, jeg får ikke åpne/stenge dørene med fjernstyrt nøkkelen.

Og... I tillegg kjøpe jeg en brukt originallader på Finn som skulle var i perfekt stand, men har stoppet å lade bilen. Dessuten, klarer jeg å lade bilen med en annet kabel jeg hadde fra før.

Vet dere hva kan være årsaken til disse feiler?

På forhånd, takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA