Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - franvalseca

#16
Hei,

jeg så på bilen igår kveld igjen. Jeg ba fruen å site i bilen å ba henne å kjøre. Det gjøre hun uten problem.

Jeg har kommet til kontoret idag med bilen etter at jeg smurte godt igjen giroverføringen igår kveld. Så jeg tror det handler om denne. Jeg skal smøre daglig noen dager fremover å sørge for at bilen blir brukt hver deg. Så håper at dette ordner seg. :)

#17
Min trilling er fra 2011 og jeg bytter også hjul selv, men mutterne begynne å være deformerte av så mye bruk. Derfor vil jeg bytte dem før det er for sent. :)

Sitat fra: arthur på torsdag 01. august 2019, klokken 14:27
Hvorfor må du bytte hjulmuttere? Har en fem år gammel trilling og tanken på å (måtte) bytte hjulmuttere har enda ikke slått meg. La meg legge til at jeg bytter hjul selv og er nøye med utføringen, rensing og smøring.
#18
Er disse som jeg postet her (https://www.bildelerekspert.co.no/ackojap-13697603) for eks. helt ok? Tenker at disse har åpen end, ikke som orininalene. Er dette ok? Kan ikke gjøre at hjulboltene kan rustes?
#19
Når jeg trodde at bilen var fikset, det visste seg at det var ikke helt sånn.

Etter giroverføringen smøringen, funket bilen som det skal, kjøretur inkl. Idag morges, når jeg skulle kjøre til kontoret, tok jeg av laderen, nøkkelen på, girspaken på Drive, men.... bilen kjører ikke når jeg akselerer. Alt ser vannlig ut, riktig gir i displayet (D), ingen varsellampe, etc.

Jeg tenker på girkabelen denne gangen, vet ikke hvor lett tilgjengelig under bilen den er, har bare sett den strekningen som kømmer til giroverføringen. Håper at den er ikke knekket. Hvor lett tilgengelig er denne kabelen? Går den under batteriet eller kanksje vedsiden av?

Andre tanker?

#20
Hei,

da var det tide for å bytte hjulmutterne.

Fikk pris fra Bosch verksted for originale hjulmutter: 1750 kr for alle 16 stk.
Ser at man kan finne også mange flere billigere online, alla disse her for eks. med en kostnad for alle 16 stk i overkant av 100 kr: https://www.bildelerekspert.co.no/ackojap-13697603

De siste skal passe sier bildelerekspert, men hvorfor så stor prisforskjell? Andre hjulmutter å vurdere?

#21
Hei,

Takk for alle gode svarer.

Det holdt med å smøre godt på den bevegelige delen der vor girkabelen ender som er rett ved siden av girkassen bak bilen. Akkurat som i Youtube videoen som jeg postet.

Har ikke byttet giroljen ennå, tenkte å gjøre det idag, siden det er på tide å bytte den... :)




Sitat fra: TB på mandag 29. juli 2019, klokken 18:18
Det vil neppe hjelpe å bytte girolje. Det er for reduksjonsgir og differensialen. Det har ikke noe med girspaken / skift å gjøre.

Når en bytter gir er eneste mekaniske endring at park brems skal gå på i lås. Alle andre posisjoner er bare ulike moduser / program for bilens styresystem, computer. Mye likt som en vaskemaskin har ulike programmer.

Få noen til å bytte gir samtidig som du ser under bilen, på motor / 'girkassen' vil du se en wire som beveger seg og dreier en liten hendel. Minner om wire på en sykkel, og problemet er mykje likt med manglende smøring. Ved å smøre wire og hendel bør det gå mye bedre.

Er wire helt ødelagt må den byttes i en ny. Hvor mye arbeid det er kan jeg ikke svare på.
#22
Fant denne video på Youtube, håper at å gjøre dette og å bytte giroljen ikveld løser utfordringen:
https://www.youtube.com/watch?v=ykSDe7FCjhk

Informerer om hvordan har det gått. :)

Sitat fra: franvalseca på mandag 29. juli 2019, klokken 14:22

Nå forstår hva du mener tror jeg. Det er å bytte giroljen, ikke sant? Hvis det er det, dette er noe jeg har planlagt å gjøre, så kjenner detaljene, ja. Stemmer det?


Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 13:17
Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#23

Nå forstår hva du mener tror jeg. Det er å bytte giroljen, ikke sant? Hvis det er det, dette er noe jeg har planlagt å gjøre, så kjenner detaljene, ja. Stemmer det?


Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 13:17
Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#24
Hva bruker man for å smøre disse deler? Funker det hva som helst, ellers er det lurt å kjøpe et produkt til det?
#25
Takk!

Finnes det en video eller en bra beskrivelse om dette?

Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 10:10
Min første tanke er giroverføringen. Det gro igjen bak ved kassa, og må renses og smøres. Kjent problem som normalt bør være enkelt å fikse.
#26
Takk for god svar.

Finnes det en video eller god beskrivelse om dette?



Sitat fra: TB på mandag 29. juli 2019, klokken 10:06
Det kan være 'så enkelt' som at gir wiren er treg, ikke går som den skal.

Ved å smøre den vil det forhåpentligvis løse seg. Selve girkassen er trolig i orden.

Bør være to når en smør, en som er under bilen og en som holder godt på bremsen! Og beveger giret.
#27
Hei,

idag, etter sommerferien var ferdig for meg, sat meg i min iOn 2011 og skulle kjøre til jobben. Jeg ble da overrasket når jeg kunne ikke flytte girspaken fra "P". Alt var som vanlig, ladekabel av, bilen på og klar til kjøring, men nei, girspakken var ikke så klar...
Jeg forsøkte å slå av, ta ladekabelen på, av igjen og så starte bilen igjen da kunne jeg bitte gir, alt føltes litt tyngre å flytte enn vannligvis med det gikk. Jeg kunne se på dashboard at nesten alle gir ble byttet riktig men ikke "D". Dasboarden viste "N" når spaken i "N" og "N" fortsatt når spaken i "D".

Mitt første tanke var girkassen. Betyr dette at den har tatt kvelden? Samtidig tenkte jeg at hvis dette bekreftes er sannsynligvis mulig å finne en annen tilsvarende girkasse hos en bilopphøgging selskap og få den montert. Eller? Tenker jeg riktig har. Ser dere andre mulige grunner?

Hilsen fra en trofast trilling kjører.
#28
Hei,

en av de dørsensorene i bilen har blitt odelagt, slik at når døren er luket, bilen piper. Jeg prøvde å lime igår den hvite knukket plastik delen som finnes under den sort sensor gummi uten å lykes. Plastikk og metall går tidelighvis ikke så bra sammen i denne sammenheng.

Er det andre har som har opplevd dette problemen før? Tipper det er ikke så komplisert å reparere det selv, ellers er det bare å ta bilen til verkstedet?



#29
Hei,

jeg kjøpte en billig kupevarmer, tok en skjøteledning og monterte en "wemo" fra belkin (det finnes tusenvis). Veldig fornøyd med denne løsningen alle morgene når jeg slår den på fra mobilen mens jeg gjør meg klar til å kjøre. :) 
#30
Sitat fra: kaiat på mandag 09. november 2015, klokken 10:33
Er det noe lignende som dette du opplever: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23779.0.html

Hei,

ja som alle her sier, grunnen for at dette skjer er at bremseklossene bak blokkeres. Etter 2 forskellige besøk til verkstede ifjor. Har jeg kjørt regelmessig med håndbrekken med 1 hakk (eller 2) ca. 100 m. Selv om iår begynte vi å skjenne at problemet begynte igjen, har vi løst dette med bruken at denne tipsen.

Hadde ikke hært om å bremse på "N" men det høres veldig rasonabel ut det. Så det kømmer jeg til å gjøre i tillegg.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA