Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amigakongen

#31
@JorgenM

Hvor mye kan man stole på denne karen?
SitatThe iX3 will bring BMW's new battery and powertrain technology which will be a 70 kWh battery pack, more than double the current biggest BMW battery – the 33 kWh pack in the new i3.
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. april 2019, klokken 19:44
iX3 fotografert igjen:
https://www.bmwblog.com/2019/04/21/2020-bmw-ix3-electric-suv-spotted-in-munich

Snakkes fortsatt om kun RWD:
"- Powering the BMW iX3 will be a single electric motor powering the rear wheels, making between 260 and 270 hp."
#32
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil lader fortest
tirsdag 09. april 2019, klokken 22:06
Nye Bmw i3 kan lade på 11kW.
#33
@olavxxx
Kanskje greit å nevne avgiftene på Ferrarien i samme sleng??
Model 3 skal gjøre 0-100 på 3,4. Det samme skal Ferrari 458 gjøre... Parkert???  ::)
Og topphastigheten til Ferrarien er 202mph.....

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:01
Jeg har reflektert over det flere ganger, ser vi på ytelsen av de beste elbilene nå  - er de såpass bra at en tilsvarende ytende fossilbil i Norge koster veldig mange ganger mer.

Og klart man kan alltids si at motorlyden på ferrarri er kul og håndsydde seter fra italia er pent, men 3,5 millioner mot 550.000kr og så blir "supersportsbilen" parkert av Model 3 på bane og på aks rett frem, det må jo svi litt i egoet til Ferrarrisjåføren :P

Man kan jo alltids leie inn en skredder fra Italia til å sy fancy setetrekk i bilen også :P

Så ja, hvis han kjører alene i en fjellheim og hører motorduren gi frysninger nedover ryggen, kjenner at girene skriker av smerte og clutchen lukter brent, kjenner kupeen blir varm av glødende eksos, så kan man alltids si at det er en annen type "bilfølelse" enn å kjøre "berg og dalbane" som lydløst går fra 0-100 på null komma niks. Men samtidig så når han da drar med seg den bilen på et løp og blir "eid", så må det gjøre litt vondt....

Nå vil jo selvsagt ferrarrien vinne hvis man har et løp til 260km/t, da vil jo 3P være vesentlig tregere til 260 km/t. Det kan godt være ferrarrien går høyere i toppfart enn det også, men 3P er jo en bil priset som en Volvo Diesel, det er jo en bil som kan romme barnevogn i bagasjen, bagger i frunken og sitte komfortabelt i kupeen, en bil man like gjerne kan sitte fast i rushtrafikk med uten at man blir sliten av det.

Ferrarrien er jo fet på sine måter også, men uansett er det jo da veldig imponerende.
Når neste roadster kommer, er løpet kjørt for de fossile sportsbilene i alle former for ytelser tror jeg, men det blir spennende å se :-)
#34
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
lørdag 06. april 2019, klokken 21:02
@rth
Hvor langt har bilen din gått?
Jeg hadde min på eu kontroll nå. Og måtte bytte skiver foran. De var stygge på innsiden. Fikk tilbud om å bytte skiver og klosser foran. Kjøpte delene selv, og bytta selv. Men gadd ikke bytte klossene, da det ser ut som de holder ihvertfall 2 år til. Bilen har gått 75000.

Sitat fra: rth på lørdag 06. april 2019, klokken 08:16
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge.  Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..
#35
 drag coefficient 0.29 på både i3 og x3 ser det ut som. Nye 3 serien har 0.23. Nye 5 serien har helt ned i 0.22 om jeg husker riktig.

Synes nye x3'n er veldig fin. Alltid likt X bilene fra BMW.
#36
Veit ikke om denne er nevnt allerede.. Men Cirkle K Fjellhamar...
#37
BMW i3 / Sv: Fortsatt i3 , 4 år og snart 100’km
tirsdag 06. november 2018, klokken 20:25
Veldig fin som kombibasjonsnøkkel også. :)

#38
BMW i3 / Sv: Garantivilkår for BMW i3
fredag 19. oktober 2018, klokken 22:57
Ellers så venter man på at noen vraker sin i3. Så havner delene til salgs hos høggern. Så ett 94ah batteri tilsalgs for 30k. :)
#39
BMW iX3 / Sv: Hengerfeste eller ikke?
lørdag 13. oktober 2018, klokken 00:40
Trur den ladeluken var der pga det kinesiske markedet... Dvs at de har en egen standard...?
Sitat fra: JorgenM på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:51
Ladeluka kan jo være på høyre side som på i3 (og som fossil-luka på alle andre BMWer) og alle bildene viser venstre side. Tipper denne skal testes i Nord-Sverige til vinteren så da får vi nok se flere bilder.

Ladeluka bak venstre framskjerm på konsept-versjonen trenger ikke bety noe siden den kun er et... konsept :)
#40
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
søndag 27. mai 2018, klokken 17:04
@Pallesnekkern
Hvordan er det å kjøre denne turen? Må man stoppe ofte å lade? Ladekø?
Vurderer en tur til Kristiansand selv.
Sitat fra: Pallesnekkern på søndag 27. mai 2018, klokken 13:27
Sørumsand - Kristiansand t/r med full bil, 20" med 3 bar og temp ca 15-20 grader

Ganske pen kjøring (fartsgrense på motorveien og følge trafikken ellers), nesten ingen bruk av AC.

135 Wh/km ned og 145 hjem igjen.
#41
Den 1 serie saken så da fin ut.
Når jeg møter en 1 serie, så hadde den kledd batterier. Fin bil og passe stor. Skal og sies at jeg fikk sitte på med en M2 i helga. Strøkent. Nesten så man kunne gitt f i miljøet. :P
#42
Kjøpte elbil som bil nr.2... En i3. Enden på visen blei at vi har 2stk i3. 2 voksne og 2 barn. Vært på sommerturer og vinterferie på fjellet...
Men en skikkelig hjemmeladeløsning er viktig, samme hvilken elbil du kjøper.
#43
BMW i3 / Sv: Forskjell på ladekabel til i3 og e-golf?
lørdag 24. mars 2018, klokken 21:55
Prøvde å hjelpe noen med en e-golf som ikke fikk ladet i Charlottenberg i helga.
Fikk ikke ladet på 22kw stolpen på i3'n med golf kabelen. Blinket bare rødt. Tenkte på det i etterkant, at jeg kunne ha prøvd min egen kabel. Men 3,6kw laderen virket. Dette var golf med det lille batteriet. Sa de hadde prøvd tesla laderne også. Virket heller ikke. Er disse 3fas og?
#44
BMW i3 / Forskjell på ladekabel til i3 og e-golf?
lørdag 24. mars 2018, klokken 10:10
Noen som veit om det er forskjell på den blå ladekabelen til i3n(94ah) og gul ladekabel til e-golf?
#45
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no
fredag 16. februar 2018, klokken 22:44
@Kjetil Jacobsen
Totalt var strømforbruket på 132,9 terrawattimer.
Befolkningsvekst, økt forbruk i kraftkrevende industri, flere datasentre og voksende bruk av elbiler er sannsynlige forklaringer på forbruksrekorden.

Det som jeg håpet å finne ut er hvor mye av forbruket kommer fra privatpersoner. Men har Ikke funnet ut noe om forholdet mellom dette og hva industrien står for.

Men fant denne.
https://www.nve.no/Media/6633/q4_2017_.pdf


Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. februar 2018, klokken 20:06
Siden 2012 har forbruket av strøm per innbygger gått ned med 2% (2012: 129,9 TWh 4,986 mill. innb., 2017: 134,1 TWh 5,258 mill. innb.). I samme periode har vi fått ca 200.000 nye elbiler (inklusive ladbare hybrider)!

Stadig flere husholdninger installerer varmepumper, noe som drar ned strømforbruket. Nye boliger blir stadig bedre isolert og gamle hus oppgraderes med hensyn til isolasjon. Den samme utviklingen ser vi i industrien. Lokalnett må stadig forsterkes fordi folk flytter på seg og vi blir stadig flere her i landet. Et stigende antall elbiler er ikke noe problem som påpekt både av NVE og Norges største netteier Hafslund.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA