Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - d58palset

#76
Hjul, dekk og felg. / Sv: Gruppekjøp 21" dekk?
mandag 31. august 2015, klokken 11:25
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 31. august 2015, klokken 10:35
Noen som har prøvt Pirelli P Zero runflat


Jeg har hatt p-zero på en nyere mercedes stasjonsvogn.

Vet de har fått gode skussmål i tester i Tyskland (og mercedes bruker de på nye biler).
Veldig bra grep.
Jeg var ikke fullt så begreistret for disse.... Det var pga følgende:
De sporet noe (veldig rett kant på dekkene)
De hadde forholdsvis høyt støynivå.

#77
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
lørdag 29. august 2015, klokken 21:16
Eidfjord hadde vært en fin lokalisering for supercharger. De kunne kanskje fått den plassert den ved siden av hurtigladestasjonen som er der i dag? (til info - den har 1stk Chademo/type2/ccs) Med denne plasseringen er man også midt i sentrum med matvarebutikk, spisested m.m.

Hvorfor Eidfjord?
Der er tross alt en av hovedveiene (den korteste!) mellom Oslo og Bergen. (Med stengt Gudvangtunnell som vi jo nettopp har opplevd igjen utgår mulighetene for å kjøre via Aurland og supercharger der (og videre over fjellet mot Hol eller over Hemsedalsfjellet) til Gol (som er neste supercharger for samtlige ruter)

Husk også at om vinteren er ofte en eller flere av disse tre rutene stengt pga uvær - da er det viktig at øvrige alternativer er mulige.

Videre brukes Hardangervidda av mange fra Bergen og Omegn som skal til fjells. (Maurset,Ustaoset,Geilo m.m)

Ang Hardangervidda uten lading: Det skal holde hardt å kjøre en 70d Bergen-Gol over hardangervidda vinterstid. Jeg har selv brukt ca 60kw strøm Bergen - Geilo en rekke ganger vinterstid....(ja, man bruker en god del mindre om sommeren) Med en 70d vil man om vinteren kun ha et par kw  til overs når man ankommer Geilo. (Med 60kw vil man ikke nå frem!) Selv 70kw blir risikabelt mtp muligheter for kolonnekjøring, ventetid på oppryddingsarbeider, mulighet for stegning og retur etc som det er en del av på denne veien.... Dessuten er det jo et stykke fra Geilo til Gol (50km - dog mye nedoverbakke). Det gjør at man ikke kan basere seg på å kunne kjøre denne viktige veien Bergen-Oslo med mindre enn 85kw batteri vinterstid....(uten å legge opp til lading med type 2 eller Chademo) (Ved lengre ventetid pga kolonnekjøring etc kan faktisk denne veien hvis man er veldig uheldig bli problematisk uten lading også med 85kw)

#78
Hjul, dekk og felg. / Sv: Gruppekjøp 21" dekk?
lørdag 29. august 2015, klokken 20:26
Jeg kan være intr. 4 stk 245/35-21  8)
#79
Model S 2013 - 2022 / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 29. august 2015, klokken 20:17
ob.lix: At det er vanlig å oppgi effekt i benk er forsåvidt greit. Det er nemlig ikke tapet fra motor til hjul folk klager over. (Det mangler mer enn som så)
Det hjelper lite med effekt i motorene hvis ikke nødvendig strøm kan leveres. Det blir som å få en bensinbil med 700hk, men en bensinpumpe som uansett ikke kan gi mer bensin enn til 500hk. (Batteriet er nemlig aldri i nærheten av å levere nok strøm til å produsere 700hk)

En annen ting er at rykter sier at motorene med sin ulike utveksling uansett aldri leverer 700hk samtidig. (Ja, jeg vet at forbrenningsmotorer yter ulikt på ulike turtall - men de har i det minste et gitt område de faktisk yter oppgitt effekt.)

Da står vi faktisk igjen med at 700hk ikke er reelt.

Videre stemmer ikke tallene for 0-100. (slik de faktisk gjør for øvrige modeller)

Vi som kjøpte da bilen ble lansert sammenlignet de tekniske dataene Tesla oppgav for de ulike modellene.  P85d ble oppgitt med bortimot dobbel effekt av min daværende s85!! Nå viser det seg altså at forskjellen mellom p85d og øvrige modeller (også 85d - hvor forskjellen i 0-100 kun er nærmere et halvt sekund) er langt mindre enn Tesla gav intrykk av.

Tesla har også endret annonseringen av effekten - det sier jo litt.....

Et annet forhold som jeg ikke set at har vært diskutert, men som faktisk er av betydning, er at siden batteriet er en begrensning forsvinner mye ytelse etterhvert som SOC går ned (mye mer enn for modellene med lavere ytelse). Dette ble det heller aldri informert om.. (og så det er klart - folk forholder seg til ytelse med høy SOC)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA