Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#31
De som har en boks er vel avhengig at at Easee lever i fremtiden og veldig mange er kanskje interessert i å bli med på et spelselag på kostandsbiten ? Hadde jeg vært om alt. hadde vært en dum boks...
#32
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
lørdag 16. mars 2024, klokken 08:25
Siste uka har det ikke vært noe tull men skal holde meg laaaaangt unna Jaguar sin app !
#33
Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 09:32
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 15. mars 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 15. mars 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18.

....Jeg elsker langturer i bil, kona mener det tar litt for lang tid og foretrekker fly. J
Kjell :+1:  Bra du også kjører «happy wife happy life» som er det beste.


Ja, lønner seg som regel i lengden det ja :-)

Og så sier man at man har "likestilling"! Tydeligvis helt glemt i hjemmet, for her er det liksom bare å underkaste seg!  :o 8)

Hilsen lykkelig skilt!  8)

 :+1:
#34
Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:31Kabelen ligger i rør, men røret er ikke synlig på innsiden av huset. Virker som det er noe koblingsboks på utsiden, også har forrige eier bygd terrasse over der. Så et herk med å ta opp den for å få tilgang til overgangen.

Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.

Er jo ikke sikkert at trekkrøret er dimensjonert for kabel til 32A heller. Har klart meg i all år med ca 10A og noen ganger 13A på ladeboksen selv om den kan settes til 16A....
#35
Tror du det blir mindre krig i verden om man slutter å snakke sammen og boikotter hverandre ?
#36
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:11
Som sagt så var jeg i Hemsedal i helga. Da WattCat sluttet å virke installerte jeg Jaguars sin siste app for å ha kontroll på lading hjemme og ved hurtiglading i Hemsedal. Det første jeg så var at appn sa meg at jeg hadde for lavt trykk i dekkene samt at bilen var ulåst - begge deler feil.

På reisedagen var WattCat fikset og var oppe å gå igjen. På vei oppover startet navigering med dempet lyd som ikke er normalt. På plass på Gravset skistadion begynte bakluka å leve sitt eget liv - opp og ned. Fikk ut utstyr og ski og lukket bilen ved å gå bort fra bilen med nøkkel. Jaguar appn sa at bilen var åpen og bilen ga meg to knepp i hornet. Hadde en liknende opplevelse for noen år siden men da endringen nå var aktiv Jaguar app, valgte jeg å avinstallere denne på skituren. Tilbake fra tur var alt ok men vet jo ikke om det også hadde skjedd med aktiv Jaguar app.

Bilen sto stille i Hemsedal ved noen firmahytter nær sentrum da jeg jeg satt på med andre til alpin bakken. På vei hjem startet plutselig radioen å spille musikk....

Andre som hatt liknende opplevelser - liker det ikke nå som bilen har vært feilfri i flere år...
#37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 09. mars 2024, klokken 08:26
Ja for jorda går jo til helvete uansett...viktigere med billig strøm... :)
#38
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 17:36
Sitat fra: ardevd på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:35Restriksjonene JLR har implementert er så dumme at det er vanskelig å ta det seriøst. Forhåpentligvis kommer oppdatert versjon av WattCat før helgen :)

You're the man  :)  :+1:

Sjekket siste JLR app og det var triste greier... I flere år har den rapportert om for lavt dekk trykk, og gjør det fortsatt.. Sjekket det nettopp da jeg skal til Hemsedal og alt ok inkl det som bilen leser av. Er det krav fra EU eller liknende som ligger i grunnen tro. JLR kan neppe selge mer biler på denne måten.

 
#39
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:45
Det er mer på det engelske forumet der mannen bak WattCat er på saken. Han har heller ikke fått beskjed og de fleste av hans kontakter er ikke der lenger eller svarer ikke

Det har ikke rammet ladeappen Jedlix tilsynelatende, så mulig det er håp i henganes snøre.

En del ladeoperatører er i ferd med å innføre Autocharge, hvordan går det med det da?
#40
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:21
Det var da som svarte...

Jaguar sin sluttet jeg å bruke for flere år siden. Skal på langtur i helga så må vel lastes den ned så jeg kan ha kontroll på lading uten å sitte i bilen.

Tror det blir så mye støy at de kanskje må reversere dette ?
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 14:37
De har sikkert ordna seg så de knapt betaler skatt heller. Blir kvalm av slikt  :-1:
#42
Dagens støtterordning støtter ikke akkurat å investere i batterier da støtten øker med strømprisen. Mao lite å tjene på å lade batterier når strømmen er billig og tappe de når den er dyr.. En lite enerigvennelig ordning.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjonsrett
fredag 01. mars 2024, klokken 09:10
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 29. februar 2024, klokken 20:53Reklamasjonsretten gjelder for feil den private bruktbilselgeren åpenbart må ha visst om, eller som åpenbart var tilstede ved kjøpsøyeblikket, men holdt kjeft om under salget. Men jeg skjønner dilemmaet. En privat bruktbilselger solgte nylig en 16 år gammel bil som ble undersøkt og funnet feilfri av et bilverksted, og av et annet verksted som PKK-godkjente doningen uten anmerkninger.
6 mnd senere avdekket kjøperen omfattende rustskader i ramma, og at bilen var farlig å kjøre, og burde kondemneres pga rustskadene.
Her ble dommen heving av kjøp, selv når selger ikke visste noe, og 2 verksteder ikke avdekket rusten i forkant. Dommen ble slik fordi rusten åpenbart var tilstede, også for 6 mnd siden.
Feil på tannstang, skjerm eller luftfjering er mer typer feil/mangel som oppdages når den oppstår, og vil nok ikke ha tilbakevirkende kraft slik langsomt-utviklende rustskader har, så jeg tror du er trygg her.
Reklamasjonsretten på 2 år ved feil som kan spores tilbake til ved salgsøyeblikket innenfor de 2 årene er ikke det samme som at du har garantiansvar for nye feil som måtte oppstå de neste 2 år.


Det hørtes ut som en feil dom !

Selger hadde fått sjekket bilen på to verksteder inkl EU kontroll, som nettopp skal sjekke om bilen er trafikkfarlig pga f.eks rust og som har tilgang til lift som er en forutsetning for å vurdere en rustskade på "ramme"? - hvilke biler har ramme i dag, ikke mange, de fleste har selvbærende karosseri. Man kan ikke forvente at mannen i gata kan vurdere en rustskade, men ulyd i girkasse, reduserte rekkevidde på batteri med mer bør man oppdage og melde videre.

Svakheten med rettssystemet i dag er at noen FÅR rett, f.eks ved å engasjere en flink advokat, og ikke nødvendigvis den som HAR rett....

Edit: Selger kan selvfølgelig vært fagmann og vist dette og satset på at EU kontrollen ikke så det og innrømmet dette i rettsaken. Da stiller saken seg helt annerledes. Jeg tenker generelt for bilselgere flest..

Etter det jeg vet kan du bare ta en EU kontroll, du kan ikke ta en ny og en ny til du passere. Får denne dommen presedens så kan man da i prinsippet gå fra verksted til verksted til man finner et som sier bilen er trafikkfarlig og så gå til selger som må ta tilbake bilen for det burde han visst - blir jo helt meningsløst.
#44
Elbiler i media / Sv: Paris vil ha SUV'ene ut av indre by
mandag 26. februar 2024, klokken 08:22
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 25. februar 2024, klokken 16:20
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 15:17Det mest komiske eksempelet er "insektshotellene" som er spikret opp ved Sognsvann, akkurat der det starter med 10 mil kontinuerlig skau.
De er satt opp slik at barnehager på tur kan få se litt insekter i naturen uten at småbarna må inn i skogen.


Problemet med insekt død skylles, i følge NRK sin program serie, flatehogst der alt felles og man får ikke trær som sakte dør og former et naturlig bomiljø. Det hjelper det ikke med 10 mil skau når insektene ikke finner noe sted å bo...

Er redd vi gjør kål på denne planeten før vi aner...
#45
Nå er det vel og slik at om du sparer mange mange hundretusen på en bruktbil så har det en årsak...

Jeg taper sikkert 400' om jeg selger min Jaguar når garantien går ut, men da jeg har behandlet bilen pent noe jeg ikke får igjen, har jeg 400' reparer for og beholder den. Satser dog på forsikring som tar det værste....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA