Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#2761
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
fredag 03. november 2017, klokken 06:38
Sitat fra: arthur på fredag 03. november 2017, klokken 06:13
Et spørsmål kanskje litt på siden, men hvorfor er så mange av disse bilene utstyrt med piggdekk? Nei, har ingen offisiell statistikk på det som uansett vil bli omtalt som juks og bedrag, men "dømmer" utifra hva jeg kan konstatere ved selvsyn siden jeg bor i Teslaland, Asker.

Er vel egentlig helt på tryne med pikkdekk på elbil da piggdekk er den største synderen mht å generer farlig svevestøv. Da er det vel bedre å kjøre fossil og piggfritt. Men så er det jo også slik at noen ikke kan kjøre bil og er avhengig av slike...
#2762
BMW i3 / Sv: epost: " NB! Kontroller ladenivået på batteriet i bilen"
torsdag 02. november 2017, klokken 19:22
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 02. november 2017, klokken 17:19
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. november 2017, klokken 18:55
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 16:51
BMW jobber allerede med implementering av 5G i kommende biler, burde bli raskere da :)

Her vel med mer en nedlastingshastighet å gjøre. Hvis jeg forsto mekaniker rett på sist service der bilen fikk ny programvare, så må de bak på bilen og koble fra 12 V ved motor ifm oppgradering til ny programvare. Litt vanskelig å gjøre dette autonomt...

Du forsto mekanikeren galt.. ;) De skrur av metallokket i bagasjerommet og kobler seg på 12v der. Dette fordi det er mere kronglete å komme til i front der 12v-batteriet sitter. Videre gjøres dette da tenning står på i gjerne 1-2 timer under oppgradering og dermed tapper ned 12v-batt.
Min bil fikk ny sw denne uka grunnet klokke som fortner seg. 3-blink ved filskiftbetjening endret seg til 5 etter oppdatering.. Så får vi se om klokka holder seg korrekt. 8)

OK, men har ikke merket noe til flere blink  ;)
#2763
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 16:51
BMW jobber allerede med implementering av 5G i kommende biler, burde bli raskere da :)

Her vel med mer en nedlastingshastighet å gjøre. Hvis jeg forsto mekaniker rett på sist service der bilen fikk ny programvare, så må de bak på bilen og koble fra 12 V ved motor ifm oppgradering til ny programvare. Litt vanskelig å gjøre dette autonomt...
#2764
Trafikk / Sv: Hvorfor greier ikke elbilistene å følge reglene?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 06:42
Sitat fra: cra på mandag 30. oktober 2017, klokken 21:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:09
Hvorfor er det så vanskelig for elbilister å følge reglene

Kan det være fordi reglene ikke er entydige?

Jeg tør aldri kjøre i kollektivfelt når jeg er på kanter av landet der de har slike (ikke en eneste meter her i Møre og Romsdal så vidt jeg vet) fordi det er så mye usikkerhet knyttet til det, og jeg gidder ikke google og lese meg opp for hver gang jeg skal til f.eks. Oslo. Da bidrar jeg heller til at alle andre får stå i en litt lenger kø.

Helt riktig. De skiltene de slenger på kollektiv feltene her og der for å forklare lokale spesialvedtekter er en vits. Litt som lokal parkeringsvedtekter som er laget for å generere bøter. Fritar dog ikke de som kjører der daglig - de vet det....

Tror ikke det betyr så mye til eller fra for om vi får kjøre der eller ikke, men det skaper stor glede blant fossilbilistene - det er vel derfor Budstikka skriver om det, da det selger som hakka møkk  ;D
#2765
Ikke alle everk som vil gi det 32A heller, maks 20a for en del og da er det ikke rare forskjellen ned til 16a....
#2766
Fått jeg og...

Kanskje de vil minne oss på at man ikke bør la bilen stå med lav batteristand lenger enn høyst nødvendig. Har vært nede på 4% en gang og da plugget jeg med en gang jeg var hjemme. Var en test for å se om jeg kunne komme meg hjem med en lav batteristand.

De kunne dog kostet på seg å skrive litt om hvorfor de sender ut dette. Har de funnet noen batteriserier som kan ha feil. Kan de ha merket noe rart med batteriet i bilene våre..

Fikk min i oktober 2015 - hva med dere andre som har fått tilsvarende melding ?
#2767
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:09
Sitat fra: Orbit på lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:00
DAB-mottak: Har du valg «alle ensembler» på toppen av kanallisten?

Nei, var i bilene å sjekket og nå er det krysset av. Hva gjør dette valget ?

For øvrig tror jeg ikke det hjelper så mye da dab lyden blir ødelagt før den sendes for å få trøkt 25 kanaler inn i eteren.
#2768
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:15
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:59
Mulig Navi pro har 2 DAB tunere. Uansett vanvittig dårlig sammenlignet med andre BMWer jeg har prøvd/eid

Ja, enten er DAB+ eller DAB+ radioen i bilen forferdelig dårlig. Før NRK forsvant fra FM brukte jeg kun FM, da DAB+ låt forferdelig lit dynamisk. Nå går det i nærradio på FM. Dab+ i bilen skyr jeg som pesten.
#2769
Sitat fra: arnkl på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:24
Om ein ser på Consumer Report undersøkingane så har Model S gått frå "below average" for 2014-2015 modellane, til average for 2016 og no nyleg til "above average" for 2017. Det gir ein indikasjon.

Sjølv har eg ein 2014 modell, som har skifta litt forskjellig frå den var ny til ca. 80 000 km. Men har no køyrt 135 000 km og har ikkje brukt ei krone på reperasjonar, sjølv om garantien for lengst er ute.

Så viss dei vanlege problemkomponentane på dei tidlege modellane er skifta så ville eg ikkje vore redd for fleire feil på ein brukt Model.S enn for tilsvarande bruktbilar av andre merker.

5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
#2770
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
fredag 27. oktober 2017, klokken 08:02
Sitat fra: petteroe på fredag 27. oktober 2017, klokken 07:58
Hvorfor glemmer "alle" Mercedes B-klassen i disse diskusjonene? God plass og god rekkevidde...

Kanskje fordi de har sluttet å produsere den...
#2771
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:28
Hva som står på disse skiltene er jo umulig å lese allikevel med mindre man står nesten stille og det gjør man sjelden i kollektivfeltet. Hvis man tar skiltet ved Sandvika så fungere det vel ved at folk har lest eller hørt om dette på forhand. Kan godt forstå at ganske mange går i den fella...

Nå har de og innført det samme på høyre felt ut av Oslo, i et kollektivfelt som ikke var der for noen uker siden. Ser folk vingler hit og dit uten å helt vite hva som gjelder. Bare et spørsmål om når det smeller skikkelig  :-1-:
#2772
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 06:52
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 25. oktober 2017, klokken 06:16
Dette blir jo egentlig det samme som rushtidsavgiften som innføres både her og der. De vil ha oss vekk fra nettet når det er mye trafikk.
Blir det slik at vi lager middagen om natten når strømmen er billig, eller; kan vi bruke elbilene ved å lade på natten når strømmen er billig, for så å bruke de oppladede batteriene på ettermiddagen til å lage middagen på når strømmen er dyr?
Blir det litt kjerringa mot strømmen dette her?
#2773
BMW i3 / Sv: BMW i3 Remote App
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:05
Sitat fra: Viks på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:57
Sitat fra: Orbit på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:17
....som du også kan laste ned på en iPad....

Har gjort det ja, men den er ikke fullskjerm og ikke snur til "liggende" - bare en forstørret iphone app...

Stemmer nok det....egner seg best på mobil.
#2774
Ja en merkelig bransje dette.

Mye av det som ble gjort i går er pluselig ikke lov i dag. Ikke noe nytt dette, det skjer stadig vekk, men det som er rart i denne bransjen er at det forsatt er lov om det ble gjort i går.... :laugh:
#2775
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 06:50
Trist om Bridstone dropper i3 .... :-1-:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA