Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#16
Dagens støtterordning støtter ikke akkurat å investere i batterier da støtten øker med strømprisen. Mao lite å tjene på å lade batterier når strømmen er billig og tappe de når den er dyr.. En lite enerigvennelig ordning.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjonsrett
fredag 01. mars 2024, klokken 09:10
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 29. februar 2024, klokken 20:53Reklamasjonsretten gjelder for feil den private bruktbilselgeren åpenbart må ha visst om, eller som åpenbart var tilstede ved kjøpsøyeblikket, men holdt kjeft om under salget. Men jeg skjønner dilemmaet. En privat bruktbilselger solgte nylig en 16 år gammel bil som ble undersøkt og funnet feilfri av et bilverksted, og av et annet verksted som PKK-godkjente doningen uten anmerkninger.
6 mnd senere avdekket kjøperen omfattende rustskader i ramma, og at bilen var farlig å kjøre, og burde kondemneres pga rustskadene.
Her ble dommen heving av kjøp, selv når selger ikke visste noe, og 2 verksteder ikke avdekket rusten i forkant. Dommen ble slik fordi rusten åpenbart var tilstede, også for 6 mnd siden.
Feil på tannstang, skjerm eller luftfjering er mer typer feil/mangel som oppdages når den oppstår, og vil nok ikke ha tilbakevirkende kraft slik langsomt-utviklende rustskader har, så jeg tror du er trygg her.
Reklamasjonsretten på 2 år ved feil som kan spores tilbake til ved salgsøyeblikket innenfor de 2 årene er ikke det samme som at du har garantiansvar for nye feil som måtte oppstå de neste 2 år.


Det hørtes ut som en feil dom !

Selger hadde fått sjekket bilen på to verksteder inkl EU kontroll, som nettopp skal sjekke om bilen er trafikkfarlig pga f.eks rust og som har tilgang til lift som er en forutsetning for å vurdere en rustskade på "ramme"? - hvilke biler har ramme i dag, ikke mange, de fleste har selvbærende karosseri. Man kan ikke forvente at mannen i gata kan vurdere en rustskade, men ulyd i girkasse, reduserte rekkevidde på batteri med mer bør man oppdage og melde videre.

Svakheten med rettssystemet i dag er at noen FÅR rett, f.eks ved å engasjere en flink advokat, og ikke nødvendigvis den som HAR rett....

Edit: Selger kan selvfølgelig vært fagmann og vist dette og satset på at EU kontrollen ikke så det og innrømmet dette i rettsaken. Da stiller saken seg helt annerledes. Jeg tenker generelt for bilselgere flest..

Etter det jeg vet kan du bare ta en EU kontroll, du kan ikke ta en ny og en ny til du passere. Får denne dommen presedens så kan man da i prinsippet gå fra verksted til verksted til man finner et som sier bilen er trafikkfarlig og så gå til selger som må ta tilbake bilen for det burde han visst - blir jo helt meningsløst.
#18
Elbiler i media / Sv: Paris vil ha SUV'ene ut av indre by
mandag 26. februar 2024, klokken 08:22
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 25. februar 2024, klokken 16:20
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 15:17Det mest komiske eksempelet er "insektshotellene" som er spikret opp ved Sognsvann, akkurat der det starter med 10 mil kontinuerlig skau.
De er satt opp slik at barnehager på tur kan få se litt insekter i naturen uten at småbarna må inn i skogen.


Problemet med insekt død skylles, i følge NRK sin program serie, flatehogst der alt felles og man får ikke trær som sakte dør og former et naturlig bomiljø. Det hjelper det ikke med 10 mil skau når insektene ikke finner noe sted å bo...

Er redd vi gjør kål på denne planeten før vi aner...
#19
Nå er det vel og slik at om du sparer mange mange hundretusen på en bruktbil så har det en årsak...

Jeg taper sikkert 400' om jeg selger min Jaguar når garantien går ut, men da jeg har behandlet bilen pent noe jeg ikke får igjen, har jeg 400' reparer for og beholder den. Satser dog på forsikring som tar det værste....
#20
Model 3 / Sv: Støydemping Tectyl
fredag 23. februar 2024, klokken 14:24
Tror ikke det er så svart hvitt, men Tectyl krever skikkelig rengjøring. Har hatt flere biler behandlet med Tectyl lenge uten å ha registrer at det slipper med rust under. En hadde jeg vel i 15 år.
#21
Model 3 / Sv: Støydemping Tectyl
fredag 23. februar 2024, klokken 09:15
Meg bekjent så tørker voks også....
#22
Høres ut som en sak på årsmøtet hos dere. Gå en runde med naboer og sørg for et 2/3 flertall med god dok på pris på dette. Styret kan bestemme det samme som årsmøtet men skaffer du 2/3 flertall må vel styret gi seg. Dere har kanskje vedtekter som sier noe om dette.
#23
Noen har kanskje fått jobben med å fakturere for lading / administrere dette og får et honorar som finansieres av påslaget i pris ?
#24
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 18. februar 2024, klokken 16:33
Når den gjennomsnittlig familie planlegger å bruke 45000 kr på ferie i år, så tror jeg det jevnt over står ok til med Ola Normann. Økonomien til folk sitter i hodet. Vi påstå at de som sliter med høye renter, høye matpriser mm nå slet også før - da brente de pengene på noe annet.

Selv har jeg stort sett spart til det jeg har handlet bortsett fra hus, som er nedbetalt nå, og straffes for det som hELgenen, men det går helt fint..
#25
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 09:13
Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....
#26
Sitat fra: daktari på torsdag 15. februar 2024, klokken 23:20Det er en million Easee rundt om, mange i daglig drift, og lite problemer, ingen branner, ingen har fått støt? Hvorfor kan ikke standardiseringsfolkene akseptere dette?

Ja hvorfor har vi egentlig standarder og regler for ting og tang...
#27
i-Pace / Sv: Noen med 22" her? Trenger felg-inspirasjon!
torsdag 15. februar 2024, klokken 09:42
Arti bilde med den lysmasta i bakgrunnen - lurte først hva f er det...

Tror det har en del å si hva slags fjæring du har - stål eller luft. Opplever relativt stor forskjell her på de jeg har testet ifm lånebiler. Luft takler nok 22" vesentlig bedre enn stålfjærer. Selv har jeg luft fjærer og  20" sommer  og 18" vinter og merker godt at sommerhjula er kommet på bilen.

Og så kommer det an på hva du liker  :)
#28
Lade hjemme / Sv: Medfølgende Schukolader
torsdag 15. februar 2024, klokken 08:39
Og så spørs det hva forsikringsselskapet sier om det begynner å brenne og man har ladet på noe som ikke er lovlig (lenger). Kjedelig og om det skjer når man ligger å sover...

Forsatt grei å ha om man skal besøk svigers og trenger å lade litt under oppsyn før man drar hjem.

Ang. professoren så er vel definisjonen på en professor en som kan alt om ingenting. Det er mulig det han kan alt om er schuko kontakter men neppe de man finner på de mest værutsatte steder, heller de man finner på elektrolabben på universitetet. Det er ikke der problemene oppstår.
#29
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi
søndag 11. februar 2024, klokken 10:14
Dette var en forferdelig dårlig ide fra Kiwi eller hvem det er som har funnet på dette. Finnes på lager mm der man kjører med truck, men en bil garasje da gitt ?

Kan nok poleres bort, men da tar man og litt lakk med i prosessen. Kan og se fint ut en stund til voksen man normalt legger på er vasket bor og så er det nesten like galt igjen. Kjedelig !
#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 10. februar 2024, klokken 09:02
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. februar 2024, klokken 21:14Ser ut som skatt på solstrøm møter mer og mer motstand 👍🏼🤞🏼

https://www.nelfo.no/artikler/2024/februar/foreslar-a-endre-skatt-pa-solstrom/?fbclid=IwAR0G_dlARNND2A0G6z5SOrjlQ2M73_t1njEGW9IIodA4fZTYvHPNC0tBdVc_aem_AWQR5SBuCLRbMGYkXF7dHoV3zNFR3t63azVq1lZhTOI1ulbLWHcpUIMw5pLs9auRktg

Leste i går at det ikke blir skatt da Høyre, FRP og SV ! har blitt enige om å stemme det ned i stortinget  :+1:  ;)  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA