Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#2
Hos meg i MidtEnergi så får jeg ikke solgt mer enn jeg har brukt. Nå om dagen levere jeg mye mer enn jeg bruker og det vil jo bare bli skjevere ut over sommeren. Fungerte fint når jeg kan spare til vinteren men om dette opphører...

De som kun har plusskonto og spot time for time - får man utbetalt om man produserer mer enn man bruker ?
#3
Sitat fra: JRF på I dag kl. 00:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 19:44
Sitat fra: JRF på I går kl. 15:29Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine.
Det der synes jeg er uhørt. Ingen andre merkebil nybilbutikker jeg vet om har tilsvarende som Tesla. Tesla Norge burde skamme seg.
Enig. Noen burde faktisk prøve denne praksisen for retten (og ikke godta en "goodwill" avtale med Tesla for å droppe rettssaken slik at ingen andre kunder skal kunne nyte av presedensen som settes). Det er jo helt latterlig at en skal få en betydelig større risiko for store økonomiske tap ved å benytte seg av den lovpålagte retten til lånebil mens egen bil er inne til utbedringer etter garantien / forbrukerkjøpsloven. Loven sier jo at man skal få en tilsvarende vare til lån mens din egen vare er inne til reparasjon, og med tilsvarende vare så må det jo også bety tilsvarende forsikringsvilkår som på bilen som er inne til reparasjon? Og loven sier også at man ikke skal ha en vesentlig ulempe ved at forhandleren reparerer tingen innenfor reklamasjonstiden, og en risiko for betydelige økonomiske tap siden lånebilen ikke er forsikret er da så absolutt en vesentlig ulempe?

Helt enig. Problemet er jo at de som kjører Tesla tilsynelatende er så frelst at de godttar alt - jeg kaller det religion... :)
#4
Kunne godt tenkt meg en vindturbin i nabolaget. Seilte svanskekysen for et par år siden og synes de er fine, der kryr det av de. Kanskje de skulle tilby de billigere strøm, da får nok pipa en annen lyd...
#5
Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....

#6
Høres ikke bra ut - løst bremseskjold?
#7
Sitat fra: JRF på I går kl. 13:55Mye Tesla fanboys som på død og liv skal forsvare merket mot enhver kritikk.
Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.

What ?
#8
Grusveiene er vel der de legger kabler og - transporten er opplagt, men skulle kanskje ikke sagt det for nå bringes vel spade med på tur ? Man jo tenke seg hva som skjer om de ligger åpent i dagen på bakken.... ;)

Trist, men slik har det blitt med konfliktnivået her.. man kunne jo tenkt seg en enklere skjerming som knapt var synlig, men det går vel ikke..

Ser på gamle Top Gear episoder om dagen og der er det vindturbiner mange stede tilsynelatende helt problem fritt..
#9
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.

Jeg mente skivene men det er riktig at de ikke skal bevege seg om boltene er riktig tilskrudd...Vet ikke om han har sjekket det og julene trenger ikke falle av selv om momentet ikke er riktig.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. april 2024, klokken 10:22
Tror reinen er bedre på risikoanalyse enn oss. Det tas nok et ikke ubetydelig antall kalver av ørn i året og betydelig flere en fallende blader og iskast tar livet av... det hadde nok stått på VG innen en time...

Landet vår er styrt av polarisert debatt og politiker som snur kappa etter vinden...Godt vi har olja enn så lenge. Ser dystert på tiden etter olja..
#11
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
tirsdag 23. april 2024, klokken 10:10
Vet ikke hvordan de "finansierte" sol konto tidligere eller om det kun var en dyr gulrot for å selge anlegg. Fikk de f.eks penger fra Enova som nå er stoppet ?

Min leverandør MidtEnergi har kun låst tegning for nye, min avtale gjelder fortsatt, men det er vel bare et tidsspørsmål her og før ting endres. Mulig de sitter på gjerdet å ser hva som skjer hos Fjordkraft.

Batteri neste ?
#12
Saken er vel i hovedsak at de skrev at produktet var i samsvar med en standard, noe det ikke var, og dermed straffes de for å "skrive falskt". Nå synes SE dog at de har fått straff nok og legger saken død.

Det finnes mye utstyr rundt omkring fra tidligere 10 år som ikke er i samsvar med dagens standarderer, men det får stå da standereden ikke er tilbakevirkende. Easee sin boks havner litt i denne kategorien. Heller ikke min 9 år gamle boks holder dagens krav.
#13
Høres nesten ut som stempelet/stemplene siger litt tilbake slik at det presses ut mot klossen og du får et klikk når du trykker første gang, etter at den har stått litt. Merker du kanskje litt mer vandring i pedalen da ?

Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
#14
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
lørdag 20. april 2024, klokken 20:20
Enig at JLR ikke har tatt vare på tittelen årets bil i 2019 særlig bra. Dog, bilen er rimelig pålitelige og med et uavhengig bilverksted som Elbilmek kun noen km unna og Motor, Gir og Batteri forsikring i bånn fra forsikringsselskap har jeg trua. Blir vel forsatt verksted i Oslo og, ikke langt unna.

Edit: Når det gjelder batteri så var vel det LG sin feil og du finner samme feil hos flere som Audi, Opel, Kia (?)...

Men det var vel primært Tesla vi diskutert ?
#15
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
fredag 19. april 2024, klokken 17:45
Kanskje ikke andre merker trenger slik ordning  :) . Min Jaguar har vært på 2 service etter boka og en tilbakekalling på 5 år..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA