Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#1
Tror reinen er bedre på risikoanalyse enn oss. Det tas nok et ikke ubetydelig antall kalver av ørn i året og betydelig flere en fallende blader og iskast tar livet av... det hadde nok stått på VG innen en time...

Landet vår er styrt av polarisert debatt og politiker som snur kappa etter vinden...Godt vi har olja enn så lenge. Ser dystert på tiden etter olja..
#2
Vet ikke hvordan de "finansierte" sol konto tidligere eller om det kun var en dyr gulrot for å selge anlegg. Fikk de f.eks penger fra Enova som nå er stoppet ?

Min leverandør MidtEnergi har kun låst tegning for nye, min avtale gjelder fortsatt, men det er vel bare et tidsspørsmål her og før ting endres. Mulig de sitter på gjerdet å ser hva som skjer hos Fjordkraft.

Batteri neste ?
#3
Saken er vel i hovedsak at de skrev at produktet var i samsvar med en standard, noe det ikke var, og dermed straffes de for å "skrive falskt". Nå synes SE dog at de har fått straff nok og legger saken død.

Det finnes mye utstyr rundt omkring fra tidligere 10 år som ikke er i samsvar med dagens standarderer, men det får stå da standereden ikke er tilbakevirkende. Easee sin boks havner litt i denne kategorien. Heller ikke min 9 år gamle boks holder dagens krav.
#4
Høres nesten ut som stempelet/stemplene siger litt tilbake slik at det presses ut mot klossen og du får et klikk når du trykker første gang, etter at den har stått litt. Merker du kanskje litt mer vandring i pedalen da ?

Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
#5
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
lørdag 20. april 2024, klokken 20:20
Enig at JLR ikke har tatt vare på tittelen årets bil i 2019 særlig bra. Dog, bilen er rimelig pålitelige og med et uavhengig bilverksted som Elbilmek kun noen km unna og Motor, Gir og Batteri forsikring i bånn fra forsikringsselskap har jeg trua. Blir vel forsatt verksted i Oslo og, ikke langt unna.

Edit: Når det gjelder batteri så var vel det LG sin feil og du finner samme feil hos flere som Audi, Opel, Kia (?)...

Men det var vel primært Tesla vi diskutert ?
#6
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
fredag 19. april 2024, klokken 17:45
Kanskje ikke andre merker trenger slik ordning  :) . Min Jaguar har vært på 2 service etter boka og en tilbakekalling på 5 år..
#7
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
fredag 19. april 2024, klokken 09:19
men det koster tid at bilen må fikses i ett sett....
#8
Innrømmer å ha vært for selvsikker på sviktende grunnlag og gikk på en skikkelig smell og en lengre sykemelding. Angstanfall er ikke bra.. Basert på erfaring fra annen bransje er det nok best og ha med noen som kan regelverket godt og ikke tro men vet best selv.

https://elbil.no/easee-hva-skjedde-jonas-helmikstol-snakket-ut-pa-nordic-ev-summit-2024/
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 09:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 12. april 2024, klokken 05:42
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 11. april 2024, klokken 23:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. april 2024, klokken 22:56
Sitat fra: Radial på torsdag 11. april 2024, klokken 07:49Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. april 2024, klokken 22:56
Sitat fra: Radial på torsdag 11. april 2024, klokken 07:49Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RG3km5/vindkraftverk-i-nord-odal-turbindblad-knakk-og-falt-av

Blant verdens ca 400.000 vindturbiner var det en der et blad falt av. Like oppsiktsvekkende som når en elbil brenner (skjer neste aldri det heller)!
Var på nrk Dagsrevyen i går kveld den saken. Veide 22 tonn det bladet. Siemens har problemer.
Ikke så mange på fjellet heller når det er storm så faren er vel litt blåst opp :). Det med å sette krisestab er vel inn om dagen uten at det hjelper så mye med 5 personer som ikke kan noen om det rundt et bord som kun er krut gode på å drikke kaffe...
#10
Model Y / Sv: Rengjøring og smøring av bremsekaliper
torsdag 11. april 2024, klokken 09:21
Rart ingen har nevnt at du, etter mitt syn, må ha egnet momentnøkkel. Bolter i bremser skal ikke løsne eller overtrekkes så de kan ryke, så med mindre du har det i finga, bruk momentnøkkel !
#11
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
tirsdag 09. april 2024, klokken 08:38
Skal gå greit å holde meg under NOK 50 000 for årsproduksjonen... :)
#12
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 08. april 2024, klokken 15:34
Mye mulig du har rett så da er det bare å fortsette å selge unna etterhvert som jeg lagrer slik jeg har gjort til nå. Da forsvinner det vel og ut en del kunder fra disse til noen som har lavere mnd pris og kWh påslag med mindre de kommer opp med noe som er gunstigere enn spott time for time som de fleste har.. Om mange nok velger å si opp kontrakten samtidig kan det svi saftig andre veien så her bør de trå varsomt.

Når det gjelder skatt så ble det vel sagt at man "bare" skulle skatte av det man solgte - uten hensyntagen til at man faktisk har investert noen hundre tusen før man har produsert sin først kWh. Da var da Vedum måtte ut å ro og stortinget reagerte på urimeligheten, men ikke sikkert de hadde gjort dette om ikke pressen hadde begynt å skrive om det. Helt ærlig tror jeg de ønsker solceller dit pepper'n gror så lenge de ikke får inntekten selv...

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

#13
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
søndag 07. april 2024, klokken 10:14
Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Noen som har undersøkt om dette bare gjelder etablering av nye avtaler eller om dette vil opphøre og bakgrunnen for at mange nå samtidig gjør dette ? Er det noen som vil dette til livs og kan det være de samme som raslet med skatt og som ser på oss som en konkurrent, og ikke er de som skal betale for det grønne skiftet ?
#14
Elbiler i media / Sv: Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
fredag 05. april 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. april 2024, klokken 22:37
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 04. april 2024, klokken 08:42Men eksemplet du viser til kan dessverre heller relateres til dårlig design av Tesla. Slik kroppsfasongen er på det aktuelle punktet, rett bak hjulbuen, medfører dette steinsliping når sand og stein virvles opp av dekkene. Tesla kom med avbøtende tiltak på dette, i form av skvettlapper. Samt også foliering på utsatte områder.
Ja det stemmer og skvettlapper og foliering funker det.

He he rart å tenke på at historien gjentar seg gang på gang når det gjelder kombinasjon av dårlig design + uflaks.

Selv husker jeg best MB E klassen som jo skulle være en tanks, så solid skulle den være. Og høy kvalitet skulle den ha.

Men så var det det limet eller fyllet som de dytta inn i alle dørfalsene som jo datt av og alle dører og bakdøra rusta jo som bare det. Er vel ca 25 år siden det vel?

Ikke lett å bygge bil uten problemer.

Er det ikke dårlig økonomi hos bilprodusenten feks Fisker, så er det noe annet. Alltid noe annet når det gjelder bilproduksjon. Det er krevende prosesser.

Når det er sagt så er Tesla blitt kjent for både høy kvalitet og at de har svært gode biler. Det er bra. Folk er ikke dumme. Derfor selger Tesla flest elbiler av alle.

Var du ikke helt edru her... :)
Klart en må forvente noen blemmer av en, sammenlignet med andre, helt ny produsent. Time vil sjå om det blir en rustbørse dette og...
#15
Hadde det vært veldig farlig så hadde man vel ikke latt humla suse så lenge...

Man kan jo se på alle elektriske installasjonen man har der nye krav ikke har tilbakevirkende kraft, så det er en god sikkerhetsmargin i bunn. Tror det viktigste for ESV er at dette er en ordning der man baserer seg på at produsenten er ærlige og ikke skriver falskt - det skal straffe seg som en advarsel til andre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA