Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andy76

#76
Begynner å gå mot kaldere dager. Er helt fersk i elbil verden, men har jo skjønt at varme og AC trekker strøm..Det går an å ha bilen til lading samtidig som man setter på tenning og varmeapparat. Tømmer dette batteri eller vil laderen begynne å lade så fort den kjenner at batteriet begynner å gi fra seg strøm? Har lurt litt på å sette inn Defa, men dette blir jo dyrere. Defa krever jo strømtilførsel også, så er jo sånn sett like knotete, selv om det så klart er kjekt med å kunne koble til timer etc.
#77
Hei. Har en ny Ion. Etter fullading står det forventet kjørelengde 126 km. Er dette normalt? Hadde regnet med at den sto på 150 km nå som bilen er ny? Lader med medfølgende kabel.
#78
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Bremser- Ion
tirsdag 25. august 2015, klokken 13:03
Hei. Lurte på hvordan trillingeiere vedlikeholder bremsene i det daglige? Pga regenerering så er det jo lite man bruker bremsen. Kjører dere full fart og tar noen harde nedbremsinger eller kan bilen settes i nøytral når man kjører ned litt lengre bakker slik at man kan få bremset da? Usikker på hva som er best.. Eller er alt unødvendig? På vanlige biler er det jo bakbremsene som er problemet, men på trillingene er det jo iallefall tromler bak, men skivene foran er vel utsatt når de knapt brukes? Har hentet min Ion idag, så sikkert dumt spm men er grønn.
#79
Hei. Har bestilt meg Ion, og lurer på å investere i en lader. BOS har visstnok ett samarbeid med noe som heter Salto, og som skal ha ett bra tilbud på hjemmelader til nevnte biler. Er det noen som har prøvd disse? Er det bra kvalitet, hvordan er prisen etc? Hørte snakk om at det var mva fritt hvis man bestilte ifm kjøp/betaling av bil, så skal en slå til, er det vel greit å gjøre det nå..
Og dersom jeg senere bytter til bil med annen kontakt, kan denne brukes? (dvs er det mulig å skifte kontakt slik at den er kompatibel med andre biler?)
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-1
#80
Kjøpe elbil? / Sv: Trillinger med forskjellig garanti
fredag 14. august 2015, klokken 21:37
Takk for alle tips og gode råd, det ble Ion. Sparte noen tusenlapper, kjente selger fra før(og ditto størst tiltro til han) og 3 år lengre batterigaranti gjorde susen. Får håpe en blir fornøyd, all verdens forskjell er det vel uansett ikke på trillingene. Uansett syns jeg det er rart at Mitsubishi, som i sin tid var ledende på garanti (5 år lenge før alle andre kom etter) kan sitte og se på at BOS tilbyr tre år lengre garanti på batteri i en bil som Mitsubishi har bygd! Dette har de iallefall mistet ett salg på, og flere har kanskje tenkt som meg?
#81
Lade hjemme / Lade hjemme, trenger jeg ny kurs?
onsdag 12. august 2015, klokken 23:38
Bestilt meg Ion idag. Under låneperioden ladet jeg noe hjemme, og det gikk fint uten at sikringen gikk. Utestikket går på stuekursen, som stort sett kun går til lys og tv.
Bør man ha en egen kurs?
Sjekket litt, og elektrikker sa da at det egentlig var påkrevd med egen dedikert kurs til elbil lading, attpå til med 10 A kurs. Kjenner det føles litt surt å sette inn egen kurs med kun 10A sikring, da sliter jeg vel om jeg skal låne kursen til feks vinkelslipere eller annen redskap som suger mye strøm når den slås på..? Men men, når reglene er slik så. Elektrikker skulle forøvrig ha 4000 for jordfeilbryter inkl jobb, støpsel og mva. Ikke så verst det vil jeg tro. Hurtigladestasjon blir nok over mitt budsjett.

Ladekabelen i seg selv er dyr. Lar folk den bare stå ute eller er det mulig å få låst den inn på ett vis? Denne "kladden" på kabelen kan kanskje låses inn i en boks etc? Finnes noe slikt tro eller må man være kreativ?
Bor ikke så ille utsatt til, men om folk kan stjele en kabel til 5000,- så gjør de fort det kanskje...
Takknemlig for tips og råd!
#82
Kjøpe elbil? / Sv: Trillinger med forskjellig garanti
mandag 10. august 2015, klokken 12:12
Har sjekket med Mitsubishi nå. De gir ikke nytt batteri om effekten er under 80% ved 5 år, de bytter de dårligste cellene slik at effekten kommer over 80%. Ikke fått svar fra BOS ennå, hvordan det er med Ion.
#83
Kjøpe elbil? / Sv: Trillinger med forskjellig garanti
fredag 07. august 2015, klokken 20:07
e-h: Vil dette si at du hadde valgt Miev? Jeg har ikke fått lest meg helt opp på Miev ennå, så ikke helt oversikt over hva dette ekstra "varmegreine" er for noe, men har fått med meg at det er noe ekstra.

Fanafjord: Ikke DAB i verken Ion eller Miev. På Czero fikk jeg imidlertid muntlig tilbud om dette, så antar det er tilgjengelig der (sier antakelig, noen ser på Fm radio med DAB adapter som DAB radio).
#84
Kjøpe elbil? / Sv: Trillinger med forskjellig garanti
fredag 07. august 2015, klokken 17:29
153 med metallic og vinterhjul på alu. Fikk akkurat samme i innbytte også, så da er valget tøft :-) Velge Ion med lengre garanti og blåtann eller Miev med kortere garanti men lengre rekkevidde og "forvarme". Stoler jo egentlig mest på Mitsubishi, men når Ion egentlig er en Mitsubishi så...
#85
Kjøpe elbil? / Sv: Trillinger med forskjellig garanti
fredag 07. august 2015, klokken 15:42
Hei fanafjord. Jeg har fått akkurat samme pris på Miev og Ion (metallic og vinter på alu). Bra med bedre rekkevidde og forvarming ja, men ble veldig skuffet over batterigarantien. Rart at Peugeot kan garantere batteriene i flere år enn Mitusbishi (som vel bygger bilene?) Nå har jeg dog ikke sjekket hva som ligger i garantien. Mitsubishi gir nytt batteri om det er mindre enn 80% effekt de første 5 årene, er det tilsvarende hos Franskmenna bare at det er 8 år? Slår feks garantien deres inn på 50% effekt, så er jo ikke garantien noe bedre... Har ikke klart å finne noe info om hva som skal til for at garanti slår inn.
#86
Kjøpe elbil? / Trillinger med forskjellig garanti
fredag 07. august 2015, klokken 12:52
Ser på trillingbil. Har prøvd Ion og likte den men ser at Miev har noe ekstrautstyr som hadde vært kjekt, i tillegg til noe økt rekkevidde. Alle garanterer batteriene i 100000km, men Mitusbishi tilbyr kun 5 år om jeg har forstått rett, mens de andre gir 8. Min bil er tenkt til å brukes i nærområdet, antakelig vil jeg da bruke 8 år på å oppnå 100000km. Kan det stemme at Mitsubishi kun gir 5 år? De må vel miste mye salg på dette? Ser for meg det er mange elbiler som ikke ruller mer enn snaue 10000km i året? Veldig i beita hva en skal velge, men batterilevetid er vel noe de fleste bekymrer seg litt for, og da er det vel greit å velge den med lengst garanti. Er ny i gamet så takknemlig for gode råd!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA