Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andy76

#16
Kia Soul EV / Sv: Ny bil - og tysk brukermanual!
mandag 28. september 2020, klokken 15:26
Hei og takk for svar :+1:
Vet du samtidig om det er mulig å skru av denne grusomme velkomst lyden? Mulig det er avskjed lyd og, det husker jeg ikke.
Fant VESS knapp men i likhet med filskifte funksjonen, må denne fysisk skrus av hver gang, synd den ikke husker siste valg!
Men du er sikker på at filskifte knappen også kan deaktiveres når man har på cruise Control? Syns liksom den holder igjen ved felt skifte uansett.
#17
Kia Soul EV / Ny bil - og tysk brukermanual!
mandag 28. september 2020, klokken 03:46
Ny 2020 eSoul og viste seg at bilen var ikke ny, den var regga i Tyskland i juli. Dette var helt vanlig fikk jeg beskjed om og garanti var gjeldende fra 1.gang reg i Norge. Litt rart at en rutinert KIA selger ikke sa det før handel men.
Uansett:
1- Er det mulig å få bort denne ryggelyden?
2- Er det mulig å få bort fotoboksvarsling? Ser absolutt nytten men i det daglige er det litt irriterende at den demper radioen hver gang jeg kommer til en fotoboks..
3- Er det mulig å skru av denne "filskifte" varsleren/"nekteren" når en bruker cruisecontrol? Fasinerende å kjøre på tørre, godt merkede E6 veier i Østfold og la bilen kjøre selv (dog med stadige henstillinger om å holde på rattet!). Ser for meg enkelte ganger jeg ønsker å ha på cruise uten denne funksjonen. Mulig?
#18
Brukererfaring Ladeutstyr / 16/20 A type 2 på Biltema
lørdag 26. september 2020, klokken 04:52
Hvorfor skriver Tema 16/20 A? Jeg har en Ecolite hjemmelader strupet på 22A, og kunne vært greit å vite om denne kabelen gir 16 eller 20A..
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-bil/ladekabler/ladekabel-8-m-type-2-1-fase-1620-a-2000044354

Jeg får bare nyttiggjort meg av fase1 hjemme, lønner det seg likevel å kjøpe fase3 kabel?Vet ikke om Skoda citigo/Kia e-soul feks kan nyttiggjøre seg av 3 fas på offentlige stasjoner etc, er det mer framtidsrettet etc?

Siden jeg har 25A sikring med innebygd sperre i Ecolite på 22A- er det elektronikk som sørger for at en 16A ladekabel type 2/mode 3 ikke blir "utsatt" for 22 A fra min ladestasjon?
#19
Dette svarte de meg :

Pr Mail:
Vedrørende din henvendelse. Det beklager oss å høre at de testene som er utført på våre biler har skapt irritasjon hos deg.

Vi forstår godt at tre stjerner ikke er godt nok for mange av våre kunder. Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet. Bilen kommer med utmerket passasjerbeskyttelse, Lane Assist installert som standard, samt hode- og sidekollisjonsputer gjør Citigo til en av de sikreste bilene i sin klasse.

Vennlig hilsen

Nyima Cham

Kundeservice

Fra Facebook:
...først og fremst veldig hyggelig å høre at du har bestilt lille smarte CITIGOe iV. 🙂 Det er selvfølgelig ikke like hyggelig å høre at du er så misfornøyd med at "nødbrems-funksjonen" ikke lenger er tilgjengelig. Viktig å merke at denne funksjonen ikke har noe med selve konstruksjonen av bilen å gjøre. Passasjerbeskyttelse osv. er det samme som da bilen fikk fem stjerner.
CITIGOe iV har solid passasjerbeskyttelse, Lane Assist, samt hode- og sidekollisjonsputer gjør bilen til en av de sikreste bilene i sin klasse, med alle nevnte utstyrselementer som standard. Merk at småbiler generelt scorer lavere enn større biler i denne testen, og at resultatene biler oppnår i NCAP må ses i sammenheng med hvilken klasse bilen tilhører. Merk også at testen jevnlig blir strengere, noe som gjør at man ikke direkte kan sammenligne årets resultater med hva tidligere generasjoner av bilene har oppnådd i NCAP.
#20
Har prøvd å spørre Møller, og de ser ikke på dette som noe problem; mener bilen er like trygg som før- for de inni. Liten omtanke for myke trafikkanter ergo. Håper flere peser de på dette.
#21
Mest ynkelige svaret jeg har sett noen gang. Og fyren kaller seg kommunikasjonssjef...!Allerede sendt mail til Skoda, håper flere sender til sin leverandør.
#22
Kjøpe elbil? / Kona eller soul?
torsdag 12. desember 2019, klokken 14:02
Hei. Akkurat begynt å titte på elbil som bil nr 1.
Noen som har noen tanker rundt kvalitet, kjøreopplevelse,rekkevidde (Soul går vel lengre på papiret mens Kona er kjent for å kunne gå enda lengre enn WLTP) etc på disse to? Har ion idag, så er ikke storforlangende😂 ser at hyundai har begynt å reklamere igjen så ventetid er kanskje på vei ned, vet ikke åssen det er med soul
#23
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / vindusviskerblad
torsdag 23. august 2018, klokken 14:41
Hei. Hvor kjøper dere vindusviskerbladene deres? Jeg fikk tilbud fra BOS på 394,-(bakvindu) Syns det var dyrt? Søkte på nett, virket som at det var mulig å få tak i Bosch helt ned i 130, på Biltema fant jeg ikke noe som passet bak. Og er det enkelt å skifte, eller er det jobben som ga utslag i prisen hos BOS?
#24
Så denne først nå Engolf. Fant du ut? Bilen min er på 3 års service idag, så har ikke laderen her, og få tatt bilde men jeg har min magnet rett bak dette gullfargede metallet som gjør at den går inn i en jordet stikkontakt. Holder med en av sidene, men jeg måtte prøve meg fram. Se også her, jeg har dog teipet min fast, så er den alltid klar. https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4
#25
Hei. Når det kniper så lader jeg i schuko og har teipet fast magnet slik at den lader på 14a.
Er det vanlig at støpsel og ledning fram til kladden blir varm/godt lunket?
Merker intet på stikkontakt, ei heller på kladden eller ledning fra kladd til bil.
Noen erfaringer?
#26
Fikk svaret fra teknisk hos BOS. Se under
Hvorfor skal det være lurt å vedlikeholdslade når  begge batterier lades når bilen står til lading? Så lenge bilen lades jevnlig til 100 prosent, så duger det vel? Blir ikke dette da en form for vedlikeholdslading?
Fra BOS
Batteriet i Ion blir ladet så lenge fremdrifts batteriet lades og når bilen er i drift (ready modus).
I perioder da bruken av 12v batteriet er høyt egentlig sommer og vinter kan det være lurt å vedlikeholdslade 12v batteriet noen ganger gjennom året.
Er 12v batteriet utladet vil ikke bilen starte da alle systemene er avhengige av 12volt.
#27
Bruk av vifte m/ varme og bil i "P"- Trekker dette strøm fram startbatteri? Når kaldt, og jeg vet jeg skal til jobben(hvor jeg har lademulighet), så har jeg gjerne satt på varmen på fullt og latt den stå i 15-20 minutter (eller mer) før jeg kjører. Har forstått at jeg ikke lader startbatteri når den står til lading av fremdriftsbatteri. Vil slik bruk tømme startbatteri med følge at jeg ikke kommer meg avgårde?
#28
Hadde bilen på service idag. 2 år/15500 km.
Smurte opp bremser under 1 års service i august 16 men idag ble skivene byttet.
Er dette vanlig?
Jeg pleier å sette giret i N i minst en nedoverbakke pr tur, for å få bremset, veksler da mellom fotbrems og håndbrekket. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre for å unngå dette igjen.
Noen som har tips?
All ære til BOS som skiftet dette på garanti, men antar vel at problemet vil komme tilbake...?!
#29
Ser det er mye forskjellige priser her.
Bare minner om denne linken.
Peugeot har pris garanti på service på biler over 5 år, vet ikke med de andre trillinger, men ingen grunn til at trilling service skal koste mer enn dette.
Mitsubishi Follo følger selvfølgelig service punkter.
Lokal BOS ville først ha over 6k for samme service. Ren svindel.
Ingen pris garanti der i gården, men de jenket seg iallfall ned til nesten halv pris av opprinnelig tilbud.
http://www.b-f.no/services/fastpris-pa-service
#30
6500 er vel der jeg også hadde endt Fana, om jeg hadde gått for BOS Fredrikstad sitt første "tilbud". Da var det inkl bremserens ikke bare bak men også foran, mulig det lå i ditt offer også?

Har ellers tatt opp saken med BOS sentralt, og spurt hva de driver med når de priser seg slik ut, jf linken til Mitsubishi Follo tidligere i tråden (2495,- for service med diverse ekstra). Spennende å se hva de sier,lurte først på om det kunne være samme service.
Merkeverksted følger selvfølgelig boka, så den ga de seg fort på.
Ser ingen grunn til at Ion skal være dyrere å serve enn iMiev! Nå tjente dog konsernsjefen i BOS 17 millioner i fjor, og noen må jo betale den lønna men jeg betakker meg og vil bidra minst mulig i så henseende ;-)

Ellers verdt å merke seg at Peugeot har prismatch på service. Det gjelder dog, av en eller annen grunn, kun biler eldre enn 5 år. Mon tro hva begrunnelse for det er?
Kan det være at folk tar service på merkeverksted i garantitiden og så velger noe annet senere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA