Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - andy76

#21
Lade hjemme / Prisforskjell på bokser til hjemmelading.
søndag 18. september 2016, klokken 17:31
Hvorfor er det så stor forskjell i pris?
Feks Ratio ser ut til å gi fin hjemmelader for under 5000,~ mens mye annet gjerne koster både 7000 og 8000.
Er feks Ratio så mye dårligere enn Schneider?
#22
Fikk bilen fra service idag. Bilen er ett år.
Er det noe å lese ut av denne utskriften?
Tenker da på om det er mulig å lese ut av tallene hvor mye batteriet har tapt seg.
Tallene til venstre er før lading, til høyre etter lading.
#23
Har bilen på service nå. Km ca 7500 og bilen fyller ett år i disse dager.
Service hos BOS kom på 1500,- (trakk ut pollenfilter til 1000,- da jeg anså dette unødvendig etter så få kilometer, kjører kun med vifte og AC når jeg må også, så har vel ikke festet seg så veldig mye dritt der?)
Men verksted ringte og ønsket å smøre opp bremsene (500,- ekstra).
Er dette vanlig?
Jeg prøver å være flink å bremse hardt i nedoverbakker, samt dra i håndbrekket for å aktivisere tromlene.
Har aldri opplevd å få forespørsel om bremsesmøring på dieselbilene, men er så klart klar over at det er enda mindre bremsing på Ion grunnet regenerering jf en fossil bil.
However- er dette vanlig?
#24
Ladeplasser og ladekabler / Mennekes til Ion
mandag 01. august 2016, klokken 12:16
Har en Ion. Ser det kommer en del ladestolper med Mennekes kontakt. Er det mulig å kjøpe løs ledning med Mennekes og tilkobling i hurtiglader kontakten på bilen? Eller er det kun tenkt å sette i «saktelading» kontakten i bilen? Ser man får slike kabler opptil 32A, men tror ikke «saktelading» kontakten hos Ion takler dette. Klarte ikke å se på ladestolpen hvor mye effekt den ga.
#25
Flere av oss trillingeiere kobler jo ut giret og setter det i N for å "seile" i nedoverbakker for å spare strøm. Ser for meg en ekstra påkjenning når man setter den tilbake i D i fart. Kan dette være skadelig? Ser det ligger ett par innlegg om havarerte girkasser på trillinger på forumet nå. Blir dyre ekstra meter om det øker påkjenningen på girkassa så mye at den raskere blir ødelagt...!
#26
Ser at BOS reklamerer for 8-14A ladekabel med autoswitch på medfølgende shuko ladekabel.
Hva vil dette egentlig si?
Min lader jo alltid på 8A selv om kursen er 16 A.
Med autoswitch så tenker jeg at kabelen selv skal finne ut hvilken effekt det skal lades på, men mulig jeg er på bærtur?
Jeg kjører magnet trikset når jeg "må", men stusser litt over ordlyden.
Eller fungerer switchen slik at om jeg lader i industrikontakt og bruker adapter på shuko kontakten så går den på 14 A?
Ble litt nyskjerrig :-)

#27
Endelig fått tak i magnet slik at jeg kan jukse og lade på 14A når behovet er der.
Funker fint selv om jeg var litt skeptisk til om magneten var sterk nok da den ikke var sterk nok til å feste seg på støpselet uten gaffa teip. Merket ikke noe til varmgang heller.
Brukte nesten 4 timer på fylle batteriet som var en strek under halv.
Gikk veldig fort til å begynne med, men tok lang tid (sikkert en time?) fra batterisymbolet var en strek fra fullt til ladekladden indikerte fullt batteri.
Er dette normalt? Mulig den justerer ned ladeeffekt for å fylle de siste prosentene?
Har det noe å si på batterilevetiden om en lader på lav kontra høy effekt?
14A regnes vel uansett som lavt kanskje.
#28
Ladeplasser og ladekabler / Ladekabel- attraktivt å stjele?
lørdag 12. mars 2016, klokken 12:09
Noen med erfaringer med å bli frastjålet Ladekabel? Jeg har gravert inn reg nr flere steder på min l-on kabel, i tillegg til en liten lås som gjør det litt mer kronglete å ta den. Uansett- hvor vanlig er ev tyverier av dette? Egenandel i Gjensidige var 4000,- så i praksis intet å hente på forsikring. Er litt bekymret når jeg lader andre steder enn hjemme. Er det grunn til bekymring?
#29
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / 12 v batteri
tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:38
Hei. Er det noen av dere som vedlikeholdslader 12v batteriet? Slik jeg har tolket BOS, så lader man 12v når man lader fremdriftsbatteri, men de anbefalte også å vedlikeholdslade noen ganger pr år. Er dette vanlig blant eierne der ute? Siden han anbefaler vedlikeholdslading, så klarer kanskje ikke vanlig lading å topplade? Slik er det vel med dynamo på fossil bilene iallefall?
#30
Elbilen i Samfunnet / Parkering på kommunale plasser
onsdag 13. januar 2016, klokken 16:38
Spm om erfaringer rundt i landet-
1. Blir det mer vanlig med tidsbegrenset parkering? Er det begrensninger på  tid, gjelder dette også elbil. Reglene på dette er klare nok, men lurer på om det er blitt mer vanlig med begrensning på tid, for å gjøre det vanskeligere for elbiler/hente inn ekstra kroner.
2. Er det gratis i Phus? I min kommune, er det flere Phus hvor det ikke er gratis. Mon tro hvorfor det differensieres? Skulle tro ett Phus var ett Phus?

Lurte på om dette er gjengs resten av landet? Er dette noe foreningen ser på tro?
#31
Ny Ion eier, mulig jeg er blitt litt nerdete allerede..? Men ved kjøring i nedoverbakker. Hva er mest lønnsomt ift batteri? Er det å kjøre i Drive og håpe at du havner innenfor Charge eller er det bedre å rulle i Nøytral lengst mulig og heller sette i Drive når man har fått opp farten og trenger å bremse? Noen som har noen tanker om dette?
#32
Hei, jeg er litt gammeldags av meg og er av typen som gjerne lader mobilen helt ut før jeg lader på nytt. Dette blir dog noe upraktisk på Ion... Men er det bare å lade halvfullt batteri jevnt og trutt? Jeg lader ikke halvfullt batteri idag om jeg vet at jeg skal kjøre korte turer de neste dagene men foretrekker å ha fullt batteri framfor nesten tomt. Men gjør dette noe? Batteriet får jo lading under hver tur ifm bremsing/regenerering. Kan jeg altså trygt lade Ion med halvfullt batteri? Vet dette har vært diskutert for noen år siden, men mulig batteriene er noe endret på disse årene?
#33
Tenkte å legge om på Ion idag. Bak på tromlene gikk det greit, men foran, var det ikke snakk om å få de på. Den dingsen i senter som man setter dekket på (slik at det hviler mens man setter på muttere) var for stor eller så var åpningen i felgen for trang... Noen som har vært borti tilsvarende? Så også at det var 155/65 dekk på alle fire, ikke brede bak og smale foran slik det er på sommer. Ble bestilt sammen med bilen hos merkeforhandler, så antar det er originalvare. De sa iallefall de fikk fra BOS.
#34
Toyota/Lexus PH / Ny RAV4 med hybrid
fredag 18. september 2015, klokken 09:36
Nye Raven kommer som hybrid men UTEN lademulighet. Er dette noe å satse på? Til småkjøring er det vel ett must å kunne lade med strøm? Ellers blir det vel mye bensinkjøring for å lade batteriene. Har ikke erfaring med hybrid, kun elbil og vanlig fossil bil, men dette kan da ikke være veldig framtidsrettet av Toyota? Eller?
#35
Begynner å gå mot kaldere dager. Er helt fersk i elbil verden, men har jo skjønt at varme og AC trekker strøm..Det går an å ha bilen til lading samtidig som man setter på tenning og varmeapparat. Tømmer dette batteri eller vil laderen begynne å lade så fort den kjenner at batteriet begynner å gi fra seg strøm? Har lurt litt på å sette inn Defa, men dette blir jo dyrere. Defa krever jo strømtilførsel også, så er jo sånn sett like knotete, selv om det så klart er kjekt med å kunne koble til timer etc.
#36
Hei. Har en ny Ion. Etter fullading står det forventet kjørelengde 126 km. Er dette normalt? Hadde regnet med at den sto på 150 km nå som bilen er ny? Lader med medfølgende kabel.
#37
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Bremser- Ion
tirsdag 25. august 2015, klokken 13:03
Hei. Lurte på hvordan trillingeiere vedlikeholder bremsene i det daglige? Pga regenerering så er det jo lite man bruker bremsen. Kjører dere full fart og tar noen harde nedbremsinger eller kan bilen settes i nøytral når man kjører ned litt lengre bakker slik at man kan få bremset da? Usikker på hva som er best.. Eller er alt unødvendig? På vanlige biler er det jo bakbremsene som er problemet, men på trillingene er det jo iallefall tromler bak, men skivene foran er vel utsatt når de knapt brukes? Har hentet min Ion idag, så sikkert dumt spm men er grønn.
#38
Hei. Har bestilt meg Ion, og lurer på å investere i en lader. BOS har visstnok ett samarbeid med noe som heter Salto, og som skal ha ett bra tilbud på hjemmelader til nevnte biler. Er det noen som har prøvd disse? Er det bra kvalitet, hvordan er prisen etc? Hørte snakk om at det var mva fritt hvis man bestilte ifm kjøp/betaling av bil, så skal en slå til, er det vel greit å gjøre det nå..
Og dersom jeg senere bytter til bil med annen kontakt, kan denne brukes? (dvs er det mulig å skifte kontakt slik at den er kompatibel med andre biler?)
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-1
#39
Lade hjemme / Lade hjemme, trenger jeg ny kurs?
onsdag 12. august 2015, klokken 23:38
Bestilt meg Ion idag. Under låneperioden ladet jeg noe hjemme, og det gikk fint uten at sikringen gikk. Utestikket går på stuekursen, som stort sett kun går til lys og tv.
Bør man ha en egen kurs?
Sjekket litt, og elektrikker sa da at det egentlig var påkrevd med egen dedikert kurs til elbil lading, attpå til med 10 A kurs. Kjenner det føles litt surt å sette inn egen kurs med kun 10A sikring, da sliter jeg vel om jeg skal låne kursen til feks vinkelslipere eller annen redskap som suger mye strøm når den slås på..? Men men, når reglene er slik så. Elektrikker skulle forøvrig ha 4000 for jordfeilbryter inkl jobb, støpsel og mva. Ikke så verst det vil jeg tro. Hurtigladestasjon blir nok over mitt budsjett.

Ladekabelen i seg selv er dyr. Lar folk den bare stå ute eller er det mulig å få låst den inn på ett vis? Denne "kladden" på kabelen kan kanskje låses inn i en boks etc? Finnes noe slikt tro eller må man være kreativ?
Bor ikke så ille utsatt til, men om folk kan stjele en kabel til 5000,- så gjør de fort det kanskje...
Takknemlig for tips og råd!
#40
Kjøpe elbil? / Trillinger med forskjellig garanti
fredag 07. august 2015, klokken 12:52
Ser på trillingbil. Har prøvd Ion og likte den men ser at Miev har noe ekstrautstyr som hadde vært kjekt, i tillegg til noe økt rekkevidde. Alle garanterer batteriene i 100000km, men Mitusbishi tilbyr kun 5 år om jeg har forstått rett, mens de andre gir 8. Min bil er tenkt til å brukes i nærområdet, antakelig vil jeg da bruke 8 år på å oppnå 100000km. Kan det stemme at Mitsubishi kun gir 5 år? De må vel miste mye salg på dette? Ser for meg det er mange elbiler som ikke ruller mer enn snaue 10000km i året? Veldig i beita hva en skal velge, men batterilevetid er vel noe de fleste bekymrer seg litt for, og da er det vel greit å velge den med lengst garanti. Er ny i gamet så takknemlig for gode råd!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA