Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - andy76

#1
Hyundai KONA / Servicepriser- Kona
torsdag 15. september 2022, klokken 11:52
Hei, hvordan er disse? Har esoul idag, og syns den er dyr. 1. år 2500, 2. år 5000, 3.år 2500+ 12v ecall batteri 2500 og batterikjølevæske 4000. Kona og esoul har vel mye til felles, er det like dyrt på Kona? Hva med ecall batteri og denne kjølevæsken- Hyundai lik Kia? Priser er inkl oppsmøring av bremser.
#2
Kia Soul EV / e-call batteri på esoul
mandag 25. april 2022, klokken 03:39
Dette må byttes hvert 3.år, til en pris av 2500 kr. Iht Kias serviceintervaller.
Jeg syns prisene på Kia service er spinnville, 3 år havner på over 16000,-iht BOS sine offisielle priser. Det er mye, VAG gruppens Q4,Id4 og Enyaq har til sammenlikning 2 års intervall, med en pris pr service på under 6000 (inkl de med AWD). 6 år med VAG koster da omtrent det samme som 3 år med Kia!! Men er det mulig å bare koble ut ecall batteriet? Noen som har prøvd? Vet at det selges inn som et sikkerhetselement, men tenker at dette klarer jeg meg uten.
Ev hvor er det lokalisert, slik at jeg kan vedlikeholdslade det?
#3
Kia Soul EV / Bakbremser- esoul 2020
mandag 15. februar 2021, klokken 06:36
Hei. Har en e-soul fra i fjor høst, opprinnelig registrert i Tyskland i juli 2020. Hva gjør dere for å holde bakbremsene(skivene) rene? Jeg føler jeg er flink og bråbremser så jeg blir kvalm  :-1: men likevel er resultatet dårlig. Hvordan holder dere skivene deres rene? Hvor høy hastighet har dere når dere bremser? Hvor ofte- flere ganger pr tur? Får dessverre ikke lastet opp .jpg bilder. men  mine skiver bak er ikke bra. Nå får jeg riktignok nye på garanti, så det er kanskje tegn på at noe er feil og at det er grunnen til at jeg ikke har sjanse til å holde de rene men interessant å vite om det faktisk er mulig å holde de blanke- hos meg har det fremstått håpløst.  [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
Lade hjemme / Ladefart
lørdag 21. november 2020, klokken 18:00
Har en ecitigo. Batteri skal være på brutto 36.8Kw, netto 32,3Kw. Jeg antar netto er det jeg kan få fyllt opp.
Satt til lading nå, og Iht appen så har Batteri en resterende kapasitet på 21% og den stipuler 4timer10 min til ferdig ladet.
Dette syns jeg er litt for fort da dette indikerer at den kunne ladet 0-100% på ca 5timer15 minutter- og da er vi oppi en ladefart på ca 6000 watt.
Jeg vet at bilen kan ta i mot 3 fas men meg bekjent har jeg bare 1 fas her hjemme.
Ladekabel er Mennekes 3 fas 20A
Ladestasjon er justert ned til 22A max effekt, sikret av sikring på 25A.

Hvis appen stemmer (noe den pleier) så lader den jo ca 6000 watt i timen.
Hvordan er dette mulig?
Så lenge ladekabelen er på 20A så skulle den vel ikke klart mer enn ca 4600 watt?
(Dette stemmer opp mot eSoulen som ikke har 3 fas- her fremkommer det i dispay ladefart på ca 4500watt med nevnte kabel).

Siden det fremstår som at citigo'n lader raskere enn esoul- har jeg 3 fas? Jeg har bare 1 fas 230V IT inn i huset iallfall men vet at EL satt opp ladestasjon i garasjen med påtegning i sikringsskap "underfordeling" sikret med kabeltversnitt 3x6 og sikring 25A.
#5
Har en esoul uten 3 fas 11,2 kW opsjonen.
Trengte lengre kabel og kjøpte Mennekes 32a 1fas 7,5 meter.
Ser i displayet på bilen at den lader 4,9kw noe som passer da jeg har lagt inn sperre i min ecolite stasjon på 22a.
Har også en citigo og da jeg skulle ladet denne inatt med denne 1fas kabelen viste det seg at den ikke ladet på mer enn ca 3kw.
Med original kabel (3fas) så har den ladet på ca 5kw-noe som passer sett opp mot farten jeg fikk på esoul.
Men hvorfor lader denne kabelen kun 3kw på Citigo? Meg bekjent har jeg ikke 3fas i huset.
#6
Har en citigo. Her medfulgte 3 fas 32a kabel. Da vi fikk vår esoul i høst fant vi ut at vi trengte litt lengre kabel og siden jeg har 230 1fas anlegg så kjøpte jeg en 32a 1 fas Mennekes kabel (esoul en vår er heller ikke oppgradert til 3fas 11,2kw). Viridian laderen er koblet til 25a sikring og ble vel strupet til 22a etter mitt ønske i sin tid 🙈 uansett- nå er Citigo på 20 prosent og gjenstående tid 7 timer 50 minutter. Det syns jeg var tregt, virker jo ikke som at jeg får inn mer enn 3000 watt i timen ca. Kan det bety at jeg har fått en 16 a kabel mon tro? Kjøpte privat på finn så ble litt bekymret om det er noe replica greier jeg har fått. Mener å huske jeg har fått inn ca 5000 watt i timen med den originale 32a 3fas kabelen.
#7
Kia Soul EV / Startbatteri eSOul 2020- er BOS vanskelige?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:34
Hentet min  nye 2020 eSoul for 4 uker siden. Ble litt skremt av endel klaging på startbatteriene så ladet mitt opp for ett par uker siden-da var det vel ett sted mellom 25 og 50 % fullt iht Ctek lader.
Ladet på nytt søndag kveld, opplevde samme da.
Var på lokal Kia idag som målte effekten til 41%- dette 40 timer etter det var fulladet. Har i mellomtiden kjørt 2 turer a ca 30 min samt oppstart for å kjøre til lokal Kia idag.
Forhandler kunne derimot ikke gjøre noe før apparatet målte 10%. Hva skal dette bety? Er det ikke åpenbart at noe er feil? Om ikke batteri så må det vel være en strømtyv ett sted her? Føler forhandler tok litt lett på det, jeg burde vel egentlig ikke lade noe mer og bare la det skure å gå men jeg er jo avhengig av at bilen starter... Flere som har opplevd liknende? (både mhp startbatteri og service fra forhandler).
Merk- Funksjonen med at fremdriftsbatteri lader startbatteri ved lavt nivå, er aktivtert
#8
Kjøpe elbil? / Veitrafikkavgift fra 2021
onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:41
Hei, noen som har hørt noe? Det ble sagt på P4 1030 ekstra nyheter ifm statsbudsjettet at det ble ekstra avgift på elbil på noe over 2000kr. Jeg tolket dette som å være samme beløp som man betaler for bensin og diesel. Noen som har hørt noe? Finner ikke noe ved ett kjapt google søk. I så fall årlig beløp eller avgift ved kjøp?
#9
Kia Soul EV / Ny bil - og tysk brukermanual!
mandag 28. september 2020, klokken 03:46
Ny 2020 eSoul og viste seg at bilen var ikke ny, den var regga i Tyskland i juli. Dette var helt vanlig fikk jeg beskjed om og garanti var gjeldende fra 1.gang reg i Norge. Litt rart at en rutinert KIA selger ikke sa det før handel men.
Uansett:
1- Er det mulig å få bort denne ryggelyden?
2- Er det mulig å få bort fotoboksvarsling? Ser absolutt nytten men i det daglige er det litt irriterende at den demper radioen hver gang jeg kommer til en fotoboks..
3- Er det mulig å skru av denne "filskifte" varsleren/"nekteren" når en bruker cruisecontrol? Fasinerende å kjøre på tørre, godt merkede E6 veier i Østfold og la bilen kjøre selv (dog med stadige henstillinger om å holde på rattet!). Ser for meg enkelte ganger jeg ønsker å ha på cruise uten denne funksjonen. Mulig?
#10
Brukererfaring Ladeutstyr / 16/20 A type 2 på Biltema
lørdag 26. september 2020, klokken 04:52
Hvorfor skriver Tema 16/20 A? Jeg har en Ecolite hjemmelader strupet på 22A, og kunne vært greit å vite om denne kabelen gir 16 eller 20A..
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-bil/ladekabler/ladekabel-8-m-type-2-1-fase-1620-a-2000044354

Jeg får bare nyttiggjort meg av fase1 hjemme, lønner det seg likevel å kjøpe fase3 kabel?Vet ikke om Skoda citigo/Kia e-soul feks kan nyttiggjøre seg av 3 fas på offentlige stasjoner etc, er det mer framtidsrettet etc?

Siden jeg har 25A sikring med innebygd sperre i Ecolite på 22A- er det elektronikk som sørger for at en 16A ladekabel type 2/mode 3 ikke blir "utsatt" for 22 A fra min ladestasjon?
#11
Kjøpe elbil? / Kona eller soul?
torsdag 12. desember 2019, klokken 14:02
Hei. Akkurat begynt å titte på elbil som bil nr 1.
Noen som har noen tanker rundt kvalitet, kjøreopplevelse,rekkevidde (Soul går vel lengre på papiret mens Kona er kjent for å kunne gå enda lengre enn WLTP) etc på disse to? Har ion idag, så er ikke storforlangende😂 ser at hyundai har begynt å reklamere igjen så ventetid er kanskje på vei ned, vet ikke åssen det er med soul
#12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / vindusviskerblad
torsdag 23. august 2018, klokken 14:41
Hei. Hvor kjøper dere vindusviskerbladene deres? Jeg fikk tilbud fra BOS på 394,-(bakvindu) Syns det var dyrt? Søkte på nett, virket som at det var mulig å få tak i Bosch helt ned i 130, på Biltema fant jeg ikke noe som passet bak. Og er det enkelt å skifte, eller er det jobben som ga utslag i prisen hos BOS?
#13
Hei. Når det kniper så lader jeg i schuko og har teipet fast magnet slik at den lader på 14a.
Er det vanlig at støpsel og ledning fram til kladden blir varm/godt lunket?
Merker intet på stikkontakt, ei heller på kladden eller ledning fra kladd til bil.
Noen erfaringer?
#14
Bruk av vifte m/ varme og bil i "P"- Trekker dette strøm fram startbatteri? Når kaldt, og jeg vet jeg skal til jobben(hvor jeg har lademulighet), så har jeg gjerne satt på varmen på fullt og latt den stå i 15-20 minutter (eller mer) før jeg kjører. Har forstått at jeg ikke lader startbatteri når den står til lading av fremdriftsbatteri. Vil slik bruk tømme startbatteri med følge at jeg ikke kommer meg avgårde?
#15
Hadde bilen på service idag. 2 år/15500 km.
Smurte opp bremser under 1 års service i august 16 men idag ble skivene byttet.
Er dette vanlig?
Jeg pleier å sette giret i N i minst en nedoverbakke pr tur, for å få bremset, veksler da mellom fotbrems og håndbrekket. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre for å unngå dette igjen.
Noen som har tips?
All ære til BOS som skiftet dette på garanti, men antar vel at problemet vil komme tilbake...?!
#16
Fikk pris tilbud på 2 års service idag.
Er det omtrent dette dere andre har måttet betale også? Ca 5800 inkl mva og litt rabatt.
Øverste punktet som ikke fremkommer i sin helhet er selve hovedservice
Skulle ikke forundre meg om de vil smøre opp bremser foran også, det gjorde de i fjor.
Men trengs alle disse punktene? Feks effekt kabler.
#17
Ladeplasser og ladekabler / Charge & Drive- Fortum
fredag 03. mars 2017, klokken 15:08
Ser at det hos lokal Coop Xtra finnes lader fra Fortum.
Her står det priser på hhv 0,20 og 0,60 kr pr minutt. Begge kunne lade på 32A men forskjell var hhv 400 og 230 V om jeg husker rett.
Ampere har jeg noenlunde oversikt over men hva forskjell hhv 230 og 400 v betyr, aner jeg ikke.
Uansett:
Jeg har en Ion, den tar vel ikke imot mer enn 13A på type 2 kontakten.
Jeg får vel dyttet på underkant av 3 kw på en times lading (13A).
Tar Fortum sine ladere hensyn til at jeg bare kan ta imot 13A (og således reduserer prisen siden jeg ikke benytter meg av de 32A som er tilgjengelig) eller beregner de full minuttpris uansett om man tar imot 32A eller halvparten?
Virker jo en smule :-) dyrere enn å lade hjemme.
2 timer / 13A= 6kw.
Hjemmepris 6kw: 6-7 kr
fortumpris  6kw/2 timer:72 kr
?
Er det slik det fungerer?
#18
Ladeplasser og ladekabler / Klattlading?
lørdag 07. januar 2017, klokken 09:04
Endelig blitt satt opp ladestasjoner utenfor idrettshallen. Skader det batteri på noe vis å lade ett par timer flere ganger i uka, Jf å fullade ett par ganger i uka?
Klattlading drepte jo mobil batterier i gamle dager mener jeg å huske.
#19
Om jeg har forstått rett når det gjelder lade stasjoner opp til 16 ampere-
Ved fast montering kreves b vern
Ved montering med CEE stikk kreves ikke b vern.

Hvorfor dette?
Jeg tenker at 16 ampere holder, er det da noen vits å vurdere fast installasjon med b vern?
#20
Er innebygd b vern i lader bedre enn å ha det i sikringsskapet? Lokal elektriker skulle ha 2000,~ ekstra for b vern. Vil feks ett b vern i skapet dekke hele huset eller kun en kurs? (Siste er sikkert fryktelig dumt spm men.. :-) )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA