Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andy76

#1
Hyundai KONA / Servicepriser- Kona
torsdag 15. september 2022, klokken 11:52
Hei, hvordan er disse? Har esoul idag, og syns den er dyr. 1. år 2500, 2. år 5000, 3.år 2500+ 12v ecall batteri 2500 og batterikjølevæske 4000. Kona og esoul har vel mye til felles, er det like dyrt på Kona? Hva med ecall batteri og denne kjølevæsken- Hyundai lik Kia? Priser er inkl oppsmøring av bremser.
#2
Kia Soul EV / e-call batteri på esoul
mandag 25. april 2022, klokken 03:39
Dette må byttes hvert 3.år, til en pris av 2500 kr. Iht Kias serviceintervaller.
Jeg syns prisene på Kia service er spinnville, 3 år havner på over 16000,-iht BOS sine offisielle priser. Det er mye, VAG gruppens Q4,Id4 og Enyaq har til sammenlikning 2 års intervall, med en pris pr service på under 6000 (inkl de med AWD). 6 år med VAG koster da omtrent det samme som 3 år med Kia!! Men er det mulig å bare koble ut ecall batteriet? Noen som har prøvd? Vet at det selges inn som et sikkerhetselement, men tenker at dette klarer jeg meg uten.
Ev hvor er det lokalisert, slik at jeg kan vedlikeholdslade det?
#3
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
søndag 21. mars 2021, klokken 13:49
Leste i siste Motor at det koster 4500 å serve nye Mustangen de første 3 år. Iht fastprisene BOS har begynt med, vil de samme 3 årene koste meg 16000 med esoul. Det er en syk forskjell. Hvordan kan Kia holde på slik? JEg føler meg lurt. Noe kan kanskje forklares med 7 års garanti, men jeg har tidligere hatt Ion, og der Mitsubishi tok 2500 for en service, skulle Peugeot ha 6000. Jeg kjøper ergo ingen argumenter om at vi må ha dyrere servicer fordi vi har lengre garanti.
#4
Kia Soul EV / Sv: Bakbremser- esoul 2020
mandag 15. februar 2021, klokken 09:39
Sitat fra: Moas på mandag 15. februar 2021, klokken 08:49
+ test parkbremsknappen av og til i lav fart for å renser skivene bak litt ekstra.

Savner godt gammelt håndbrekk! Er vel det som har reddet meg på tidligere biler... Men hvor lav hastighet holder du da? Hogger det til eller er det noe automatikk som sørger for en "pen" nedbremsning ?
#5
Kia Soul EV / Bakbremser- esoul 2020
mandag 15. februar 2021, klokken 06:36
Hei. Har en e-soul fra i fjor høst, opprinnelig registrert i Tyskland i juli 2020. Hva gjør dere for å holde bakbremsene(skivene) rene? Jeg føler jeg er flink og bråbremser så jeg blir kvalm  :-1: men likevel er resultatet dårlig. Hvordan holder dere skivene deres rene? Hvor høy hastighet har dere når dere bremser? Hvor ofte- flere ganger pr tur? Får dessverre ikke lastet opp .jpg bilder. men  mine skiver bak er ikke bra. Nå får jeg riktignok nye på garanti, så det er kanskje tegn på at noe er feil og at det er grunnen til at jeg ikke har sjanse til å holde de rene men interessant å vite om det faktisk er mulig å holde de blanke- hos meg har det fremstått håpløst.  [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
Lade hjemme / Ladefart
lørdag 21. november 2020, klokken 18:00
Har en ecitigo. Batteri skal være på brutto 36.8Kw, netto 32,3Kw. Jeg antar netto er det jeg kan få fyllt opp.
Satt til lading nå, og Iht appen så har Batteri en resterende kapasitet på 21% og den stipuler 4timer10 min til ferdig ladet.
Dette syns jeg er litt for fort da dette indikerer at den kunne ladet 0-100% på ca 5timer15 minutter- og da er vi oppi en ladefart på ca 6000 watt.
Jeg vet at bilen kan ta i mot 3 fas men meg bekjent har jeg bare 1 fas her hjemme.
Ladekabel er Mennekes 3 fas 20A
Ladestasjon er justert ned til 22A max effekt, sikret av sikring på 25A.

Hvis appen stemmer (noe den pleier) så lader den jo ca 6000 watt i timen.
Hvordan er dette mulig?
Så lenge ladekabelen er på 20A så skulle den vel ikke klart mer enn ca 4600 watt?
(Dette stemmer opp mot eSoulen som ikke har 3 fas- her fremkommer det i dispay ladefart på ca 4500watt med nevnte kabel).

Siden det fremstår som at citigo'n lader raskere enn esoul- har jeg 3 fas? Jeg har bare 1 fas 230V IT inn i huset iallfall men vet at EL satt opp ladestasjon i garasjen med påtegning i sikringsskap "underfordeling" sikret med kabeltversnitt 3x6 og sikring 25A.
#7
Hei Sjokomelk og takk for svar :+1: :+1: .
Tenker du at dette gjelder tilfellet mitt- ift at jeg bare har 1 fas i huset.
Det var
ladekabel som var 32a 3 fas som ga ca 5000 watt mens
ladekabel som var 32a 1 fas som bare ga ca halvparten



#8
Glemte å si at denne 1 fas kabelen leverer 4900 Watt til min esoul men altså bare ca 3000 på. Citigo.
#9
Har en esoul uten 3 fas 11,2 kW opsjonen.
Trengte lengre kabel og kjøpte Mennekes 32a 1fas 7,5 meter.
Ser i displayet på bilen at den lader 4,9kw noe som passer da jeg har lagt inn sperre i min ecolite stasjon på 22a.
Har også en citigo og da jeg skulle ladet denne inatt med denne 1fas kabelen viste det seg at den ikke ladet på mer enn ca 3kw.
Med original kabel (3fas) så har den ladet på ca 5kw-noe som passer sett opp mot farten jeg fikk på esoul.
Men hvorfor lader denne kabelen kun 3kw på Citigo? Meg bekjent har jeg ikke 3fas i huset.
#10
Skal se imorra men står vel 32a 250v på Mennekes mener jeg å huske. 32a 400v på Citigo original kabel.
Her er annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154479679
#11
Har en citigo. Her medfulgte 3 fas 32a kabel. Da vi fikk vår esoul i høst fant vi ut at vi trengte litt lengre kabel og siden jeg har 230 1fas anlegg så kjøpte jeg en 32a 1 fas Mennekes kabel (esoul en vår er heller ikke oppgradert til 3fas 11,2kw). Viridian laderen er koblet til 25a sikring og ble vel strupet til 22a etter mitt ønske i sin tid 🙈 uansett- nå er Citigo på 20 prosent og gjenstående tid 7 timer 50 minutter. Det syns jeg var tregt, virker jo ikke som at jeg får inn mer enn 3000 watt i timen ca. Kan det bety at jeg har fått en 16 a kabel mon tro? Kjøpte privat på finn så ble litt bekymret om det er noe replica greier jeg har fått. Mener å huske jeg har fått inn ca 5000 watt i timen med den originale 32a 3fas kabelen.
#12
Kia Soul EV / Startbatteri eSOul 2020- er BOS vanskelige?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:34
Hentet min  nye 2020 eSoul for 4 uker siden. Ble litt skremt av endel klaging på startbatteriene så ladet mitt opp for ett par uker siden-da var det vel ett sted mellom 25 og 50 % fullt iht Ctek lader.
Ladet på nytt søndag kveld, opplevde samme da.
Var på lokal Kia idag som målte effekten til 41%- dette 40 timer etter det var fulladet. Har i mellomtiden kjørt 2 turer a ca 30 min samt oppstart for å kjøre til lokal Kia idag.
Forhandler kunne derimot ikke gjøre noe før apparatet målte 10%. Hva skal dette bety? Er det ikke åpenbart at noe er feil? Om ikke batteri så må det vel være en strømtyv ett sted her? Føler forhandler tok litt lett på det, jeg burde vel egentlig ikke lade noe mer og bare la det skure å gå men jeg er jo avhengig av at bilen starter... Flere som har opplevd liknende? (både mhp startbatteri og service fra forhandler).
Merk- Funksjonen med at fremdriftsbatteri lader startbatteri ved lavt nivå, er aktivtert
#13
Kjøpe elbil? / Veitrafikkavgift fra 2021
onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:41
Hei, noen som har hørt noe? Det ble sagt på P4 1030 ekstra nyheter ifm statsbudsjettet at det ble ekstra avgift på elbil på noe over 2000kr. Jeg tolket dette som å være samme beløp som man betaler for bensin og diesel. Noen som har hørt noe? Finner ikke noe ved ett kjapt google søk. I så fall årlig beløp eller avgift ved kjøp?
#14
Kia Soul EV / Sv: Ny bil - og tysk brukermanual!
mandag 28. september 2020, klokken 19:16
Æsj det var synd. Ikke noe vanlige folk kan styre med det da  :-1:
#15
Kia Soul EV / Sv: Ny bil - og tysk brukermanual!
mandag 28. september 2020, klokken 18:38
Sitat fra: knut.aulie på mandag 28. september 2020, klokken 17:47
Det er sikkert en sikring til VESS (Vehicle external security sound). Plukket ut denne i min Ampera-E og det ble nydelig stille og jeg kjørte aldri på noen fotgjengere

Det det betyr :-)
Prøve å få tak i norsk manual tror jeg og se om jeg finner sikringen ja! Men VESS sikringen har vel ikke noe med velkomstlyd å gjøre kanskje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA