Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tebbe

#16
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 08. september 2016, klokken 20:10
Ja jeg har konkludert ca sånn.
#17
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 08. september 2016, klokken 18:45
Bms i hus! Nå skal jeg bare koble sammen skiten.. Og jeg prøver å forstå hvordan.. Tegningene fra Kina forvirrer meg..
Ta en titt og kom med forslag..
https://www.aliexpress.com/snapshot/7925327333.html?orderId=77020326771195
#18
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:37
Bestilte denne 60A BMS'en fra aliexpress.
Så får vi se om det blir bra.

Terje
#19
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
onsdag 20. juli 2016, klokken 14:42
Plukker opp denne gamle tråden igjen.

Jeg har denne scooteren fortsatt. Og den går fortsatt som ei kule. Rekkevidden er vel på ca 4 mil. Litt mer om man er økonomisk.
MEN. Måler fortsatt cellene med multimeter. Har ikke montert BMS, den greia jeg bestilte solgte jeg videre. Jeg trenger egentlig ikke å SE spenningen. Men bare vite at de er nogenlunde balansert. Tips til hvor jeg skal bestille BMS?
Jeg tenkte å montere et LCD panel ved speedometeret. Voltmåler. Som kun måler på en celle. Om hele pakka blir balansert av en BMS, så bør jeg kunne stole på at alle cellene er lik den ene jeg da måler over? Eller?
#20
Kjøp og salg av deler og utstyr / 4 stk blybatteri 36ah12v
fredag 09. oktober 2015, klokken 11:01
Brukt knapt en mnd.
Klarte å dra scooteren min ca 2 mil.
2000,- for alle fire.
#21
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:49
Yep. Nå har jeg fått testet mere, og har litt ny info.

Nå har jeg som sagt oppgradert fra 13 til 14 celler, fordi batteriene ble farlig fulle med 13 i serie. Om scooter får stå i fred så lader den hver celle til 4,1V. Noe som gir meg en rekkevidde på nesten 5 mil! Noe jeg er veldig fornøyd med.
Men om scooter f.eks mister strømmen/eller blir koblet av, så lader den ikke videre etterpå om batteriene er over 3,9V "fulle". Dette er vrient, fordi jeg kan ikke toppe opp batteriet hele tiden. Men må kjøre de ned til 3,7-3,8V før laderen skjønner at de ikke er fulle.
Batterimåleren er også litt vanskelig å stole på. Fordi lithiumpakka holder spenningen oppe, helt til de er tomme. Så når måleren begynner å bevege seg nedover, har jeg max 2 km igjen.
Jeg bestilte denne nå. http://www.chargery.com/BMS16.asp kom på 800,- inkludert frakt. Med denne kan jeg se nøyaktig spenning på hver celle, og dermed lett beregne hvor mye strøm jeg har igjen. (Nå kjører jeg rundt med et multimeter og måler cellene daglig)
Og fordi jeg gikk fra 13 celler til 14 celler, så får jeg ikke bruk for denne. http://www.ebay.com/itm/PCB-BMS-for-48v-13s-Li-ion-Battery-Pack-with-Equilibrium-Temperature-Switch-/171927308783?hash=item2807aa89ef
Om noen vil ha den, send meg en PM.
#22
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 24. september 2015, klokken 12:06
Scooter kutta lading, hver celle er på 4,02v.

Perfekt!
Rekkeviddetest følger.
#23
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 24. september 2015, klokken 10:19
Tja.. Nå har jeg satt den på lading igjen.

Og nå funker det greit. Var nede og målte nå. 3,90 Volt på alle celler. Nærmet meg 55 Volt totalt.
#24
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 24. september 2015, klokken 08:26
Da jeg hadde bly-batteri, kutta scooter ladingen da spenningen på pakka oversteg 54V.
Så igår tenkte jeg å se om det samme skjedde på lithium.

Nei... Spenningen steg, og passerte 54V. På 55 dro jeg ut stikken, da lå spenningen faretruende høyt på 4,23V over cellene.
Så jeg bestemte meg for å sette inn 14 celler.
Forsøkte å lade igjen, og nå stoppa ladingen på 54V. Hvorfor? Noen som har en teori? Spenningen dalte ned til 53,5V over pakka. Og det er for lite. Hver celle kommer ikke opp til 3,9V en gang.
#26
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
onsdag 23. september 2015, klokken 08:33
Ah seff. Nå skjønner jeg.

http://lithiumenergy.jp/en/products/ se på denne linken;-)
#27
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
tirsdag 22. september 2015, klokken 12:58
Det er lett å måle på miev pakken. Jeg har en pakke på 8 celler, + en på 4. så hengte jeg på en til til slutt.
Det er pakker på 8 og 4 celler i bilen. Det er hull på toppen av dekselet for å måle med multimeter. Du ser faktisk hullene på pakken jeg tok bilde av lengre opp.
#28
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
mandag 21. september 2015, klokken 15:14
Jeg er veldig forsiktig, måler alle celler jevnlig.
Alle celler ligger veldig likt nå. Både før, under og etter lading. Helt likt faktisk.
Men monterer BMS så fort den kommer i posten.

Når det gjelder rekkevidde er det helt andre boller nå. Rekkeviddeangsten min er kurert. Det går godt og langt! Jeg har kjørt 4 mil. Med masse bakker, og full pinne.
Ikke urealistisk med 5 mil heller. Veldigveldig fornøyd!
#29
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El Scooter
torsdag 17. september 2015, klokken 21:36
Jau.
Mekker videre.

Nå har jeg ramla over en "trilling" batteripakke. Bygde en pakke på 13 celler i serie. Passet perfekt i scooteren:-)

Jeg lader med originalladeren, og det ser foreløpig greit ut. Jeg har vært veldig forsiktig med lading fordi bms fortsatt er i posten. Alle celler er veldig jevne nå iallefall.

Scooteren ble iallefall sprekere. Veldig artig
#30
Jeg har handlet med Rezer tidligere. Har gode erfaringer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA