Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1051
Audi e-tron / Ladekladd - problemer
torsdag 07. mai 2020, klokken 20:17
EDIT:
Problem løst, men kan ikke slette tråden






Kom til hytta og skal bruke medfølgende ladekladd for første gang.
Tre lamper lyser rødt.

I følge instruksjonsboka skyldes det dårlig sensing av jord.

Sensing av jord kan slås av med en prosedyre der man holder to knapper inne i 2x6 sekunder. Men skjer ingen endring.

Noen som har vært borti det samme??
#1052
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
onsdag 06. mai 2020, klokken 23:38
Kølis:

Ja, den kan du slå av!
Du går inn på "bil - førerassistanse - adaptiv kjøreassistent- predektiv regulering" og slår AV "overta fartsgrense"
Hvis du heller ikke vil bremses automatisk før svinger etc, må du i tillegg slå av "kurveassistent"
#1053
At du får knallgod ladefart når du starter med veldig lav SOC, passer jo godt med ladekurven Teslabjørn presenterer i Youtubefilmen som sammenlikner en ladesesjon fra 5-100% mellom e-tron 50 og 55

Den videoen viser at 50 har en mer aggresiv lading enn 55 ved lav SOC, hele 1,8 C  (120kW/64,7kWt)

Både det du rapporterer og så langt jeg kan se et par andre også har rapportert, tyder jo i alle fall på at det er en fordel å ankomme lynladerne med under 30-40% SOC med 50 modellen.

(Utfordringen er jo at det fortsatt er såpass spredt med lynladere at man ikke kan velge fra øverste hylle hvor man vil lade med tanke på ideell SOC... Heldigvis lader jo e-tron 50 fort sammenliknet med de fleste andre biler da, også om man bare skulle få 80-100 kW makseffekt)
#1054
Det virker vel som om man bør ankomme lynladerne med noe lavere SOC for å få maks fart. Om det er høy SOC i seg selv som er årsaken, eller for lav batteritemp (batteritemp går hurtigere opp når SOC begynner å bli lav, fordi det da trekkes flere ampere for å holde motoreffekten oppe v kjøring), skal være usagt, men jeg tipper kanskje det siste.

Andre som har erfaring med å lynlade med såpass høy start SOC som 40-50%? Og er det evt samme tendens på 55, at man ikke får full gnu hvis man ikke starter ladingen med under 20-30% SOC?
#1055
Hvor høy start-SOC hadde du da du fikk 95kW som makseffekt?

Synd man ikke kan se batteritemp... Du hadde vel kjørt 12-13 mil før lading da?

Litt skuffende hvis man sjelden kommer over 100kW med 50-en. Særlig siden det så veldig lovende ut i Teslabjørns tester med OVER 120kW som maks...
#1056
Audi e-tron / Sunn batteribehandling
onsdag 06. mai 2020, klokken 20:33
Batteriene trives jo aller best omkring 50% SOC. Sykluser mellom 70% og 30% er jo således sunnere enn mellom 80% og 20%, som igjen er sunnere enn mellom 90% og 10%

Samtidig skal jo disse bilene brukes da🤪🤪

Hva tenker dere er sunnest for batteriet i følgende tilfeller:

Situasjon 1
• Lade til 100% og komme helt frem
eller
• Lade til 80% og ta et kort hurtigladestopp


Situasjon 2
• Lade til 100% og komme frem med 20%
eller
• Lade til 90% og komme frem med 10%


Situasjon 3
• Kjøre i ett og komme frem med 3-5%
eller
• Hurtiglade litt og komme frem med 15%


(Forutsetter at man i alle tilfeller kan plugge til lader straks ved ankomst destinasjon.)
#1057
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 17:57
Sitat fra: gr på onsdag 06. mai 2020, klokken 17:24
Hadde kjørt ladekladd og 8A (hvorfor ikke 10A?) for hyttelading. Fredag kveld til søndag ettermiddag ville vært nok til å fullade det meste. Er man ofte på hytta med kun en overnatting kan jeg skjønne ønske om mer..

Godt mulig jeg går for «ladekladdvarianten». Men i såfall vil jeg kjøre varianten med CEE-støpselet og en skikkelig skjøtekabel med CEE-plugger. Både med tanke på ladehastighet (16A/32A kontra 8-10A) og med tanke på sikkerhet. Har allerede utendørs CEE på egen 16A sikring i dag...
#1058
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Orbit på onsdag 06. mai 2020, klokken 14:14
Er blått CEE-støpsel på ladekladden 1- eller 3-fas IT? (Har selv rødt støpsel, så får ikke sjekket). Elektroimportøren sine skjøtekabler er 3-fas. Mulig du trenger en overgang her....

Det er 1-fase.

Mulig alle de kablene på elektroimportøren var 3-fasede, ja, la ikke merke til det i farten.

Uansett kan nok ladespesialisten.no levere en kabel i ønsket lengde og med ønsket type CEE-stikk.

Må uansett finne en løsning som både er grei for e-tronen, og samtidig for Leafen til foreldrene mine. I så måte er jo en ladestasjon m lang type2-kabel det enkleste, slipper da to ulike overganger.
#1059
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 13:45
Takk til både Daktari og Orbit :+1: :+1:

* Å grave ned kabel og sette opp en ladestolpe er et alternativ, ja. Har vurdert den løsningen.
* Godt dimensjonerte skjøtekabler med CEE-stikk anser jeg som rimelig sikre for sporadisk bruk.
   - Ser elektroimportøren har 6mm2 kabler med CEE
* Jeg tror nok kanskje jeg klarer meg med 16A

Får vurdere litt hvilken løsning jeg ender på.
Har ikke sett type2-kabler på mer enn 10 meter, så må nok i tilfelle få spesiallaget en hvis jeg velger ladestasjon på hytteveggen.
#1060
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 12:40
Løfter en litt gammel tråd.

Jeg har ladestasjon montert hjemme i garasjen, så har foreløpig ikke brukt e-tronens medfølgende "ladekladd".

Men lurer litt på hva slags løsning jeg skal gå for på hytta, og har i den forbindelse et par spørsmål:

1) Får man tak i type 2- kabler som er lenger enn 10 meter? Hvis jeg skal sette opp en egen ladestasjon på hytteveggen, så har jeg 15-20 meter ned til der bilen står....

2) Er det slik å forstå at medfølgende "ladekladd" stiller om hvor stor effekt den tillater utfra om det er schukoledningen eller CEE ledningen man har montert på? Altså at man med kabelen påmontert schuko får maks ca 8A og med kabelen påmontert blå CEE-stikk får inntil 32A? Eller får man kun 8A med med CEE-støpselet også?

Et alternativ for meg kan jo være CEE-kontakt på hytteveggen. Der får man jo lett tak i solide skjøtekabler for utendørs bruk. Men lite aktuelt hvis det gir maks 8A...

(I hytta er det IT-nett, 3 fase)
#1061
Sitat fra: Kølis på onsdag 06. mai 2020, klokken 07:31

Ladet da hos IONITY. Erfaringen min er at oppstartstiden er så lang hos IONITY at jeg nesten kan like greit hurtiglade fremfor lynlade for det lille jeg trenger for denne distansen. Hastigheten hos IONITY var 80-95.
Virker som kjølingen av pistolgrepet er det som ventes på.
Jeg bruker kortet fra Audi.
(løfter på ledningen før oppstart, ellers låseproblemer).
Neste tur til hytta tenker jeg at jeg forsøker igjen sneglefart i høydefeltet, men hvis jeg må lade gjøres det der det passer oss. Og da trolig ikke på baksiden av bensinstasjon på en gudsforlatt plass ved Larvik.

Er dette snakk om Ionity ved Ringdalsskogen?
Er det spesifikt for denne lokasjonen at det mangler noe kabelkjøling/pistolkjøling?
- Mener nemlig å huske at det var på denne lokasjonen nybiltester.no også fikk dårlig ladehastighet på e-tron 50. Betydelig dårligere enn de fikk på Kjerlingland v Lillesand...

Når du skriver lang oppstartstid hos Ionity, er det den såkalte "hand shake" (opprettelse av kommunikasjon mellom bil og lader) som tar så lang tid?
#1062
Audi e-tron / Sv: Ladestasjoner i bilens navigasjon
tirsdag 05. mai 2020, klokken 19:57
Oppdaget til min store overraskelse nå at etter at kartversjon 2020.3 lastet seg ned online i morges, så har jeg faktisk fått de ny funksjonene som Orbit m flere har rapportert om, og som jeg trodde jeg skulle få først etter Softwareoppdateringen hos forhandler til torsdag..

Nemlig:
- Mulighet til å søke spesifikt etter HPC-ladere (se bildet)
- Bilens ruteplanlegger foreslår lynladere der de finnes, ikke bare tilfeldige DC (og sågar AC) ladere langs ruten (se bilde der ionity ladere nå foreslås på en tur til Oslo)

Dette er jo helt topp, men lurer jo da på hva selve den softwareoppdateringen inneholder...?🧐
#1063
Audi e-tron / Sv: Ladestasjoner i bilens navigasjon
tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Sør på tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:30
Hvor sjekker jeg hvilken versjon jeg har? Fikk bilen for en uke siden, så greit å vite at jeg har fått alt jeg skal. Ser ihvertfall ut til at min navigasjonsdata er utdatert hvis jeg leser info rett (EU_2019.2), men denne skal vel oppdatere seg OTA (har datasim og aut oppdatering aktivert)? Kjørte Grimstad - Helgeroa - Grimstad i helgen, og da var det mye ny E18 som ikke var med på kartene. Ellers en helt nydelig bil å kjøre!

Kartet er utdatert, ja.
Men riktig at det oppdaterer seg for Norge (landet du er i) etter hvert, siden du har SIM og aktivert auto oppdatering.
Jeg fikk også bilen for ei uke siden. Plutselig på morgenen i dag oppdaterte den seg. Kom en melding i MMI om at det skjedde, men ingen ting man trenger å gjøre/godkjenne. Fikk da 2020.3 for Norge, for de andre landene er det uendret, altså 2019.2

Tror du kan se MMI versjonen også under innstillinger og generelt, men det kan nok Orbit svare mer presist på.

En liten "lakmustest" er å sjekke i navigasjonen om du kan velge HPC-ladere spesifikt, eller om det bare er valg for "hurtigladere" generelt.
Den nye versjonen, som jeg får torsdag, skal visstnok både ha dette HPC-valget og gi mye mer korrekt/forbedret ruteberegning med tanke på smarte ladestopp.
#1064
Audi e-tron / Sv: Ladestasjoner i bilens navigasjon
mandag 04. mai 2020, klokken 23:18
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mai 2020, klokken 21:59
Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. mai 2020, klokken 21:42
Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Mistet snarveier, men ingenting annet (som jeg har merket). Alt oppsett av brukere etc ble med over.

Takk for god info :-)
#1065
Audi e-tron / Sv: Ladestasjoner i bilens navigasjon
mandag 04. mai 2020, klokken 21:42
Da får jeg softwareoppdatering (nyeste MMI versjon) hos forhandler til torsdag.

De hadde «glemt» å legge den inn før utlevering av bilen. Men de ordner i alle fall greit opp da👍

Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Blir også hovedbruker slettet, slik at man må legge inn den 10-sifrede nøkkelkoden og opprette hovedbruker i MMI på nytt?

Andre ting jeg bør være oppmerksom på?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA