Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1021
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 20:24
Sitat fra: Hårek på mandag 11. mai 2020, klokken 20:11
Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 18:06
Forsøkte for gøy å sende et par kjøreruter fra app til bil - det fungerte som ei kule!!! Merkelig... Da må det jo være en form for kontakt...
Disse sendes ikke til bilen, men til serveren. Så vil bilen hente de fra server når du går inn på menyen i Navi.

Aha, takk for oppklaring!
Men likevel: Da er det jo tross alt egentlig kontakt mellom server og kommunikasjonsenhet i bilen?
Men server får altså ikke kontakt m denne når forespørsel kommer fra app eller nettside, heller ikke når bilen er startet under forespørselen...
#1022
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Amatøren på mandag 11. mai 2020, klokken 15:24
I følge Møller bil Asker og Bærum så har Audi server trøbbel i dag.

Bilen var innom for fiks av kommunikasjonsmodulen som går i dvale. Dermed var status samme etter henting av bilen som det var i forrige uke. Ble bedt om å teste i morgen. Hvis feilen er den samme da så må de sette opp time for feilsøking. 😡

Vet du hvilken fiks/oppdatering de la inn??
Var det B9PA som "JegHaterKontoer" referer til, eller var det 91X4 for MMI?
#1023
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 18:06
Ingen kontakt her nå heller, til tross for at det er oppe og går igjen hos flere av dere andre nå i ettermiddag...

En underlig ting derimot:
Forsøkte for gøy å sende et par kjøreruter fra app til bil - det fungerte som ei kule!!! Merkelig... Da må det jo være en form for kontakt...
#1024
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 16:09
Det som står på Audis nettsider stemmer jo ikke akkurat 100%...
#1025
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 15:32
Sitat fra: Hårek på mandag 11. mai 2020, klokken 15:07
Nå er det nettverksproblemer igjen. I appen får jeg rød varselmelding: "Network error: The server is not currently available."
Men her var det muligens en stor forbedring - meldingen kom opp umiddelbart da jeg trykte på 'oppdater' knappen. Vanligvis må man jo vente ett minutt eller to.

Jeg får også rødt varsel. Men står bare:
«Bilens status kunne ikke hentes opp»

Dette holder ikke!! Her må vi bare mase hull i hodet på de til det er i orden!
#1026
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 10:15
Denne såkalte B9PA oppdateringen du nevner:
Er det oppdateringen for MMI..? (trodde den het 91.X4)
#1027
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
søndag 10. mai 2020, klokken 21:27
Har ikke fått forbindelse på et døgn nå...
Pleier det å bare «plutselig» virke igjen? Eller har noen tips til hva man kan gjøre?

(I forrige uke var bilen min inne og fikk softwareoppdateringen de hadde glemt før utlevering. Oppdateringene i forhold til navigasjon mm gikk fint. Men oppdateringen som gjelder MMI gjøres via nettet og servere i Tyskland. Disse falt selvfølgelig ut like før slutt, så har fått ny time kommende uke. Kan jo være at det også hjelper litt i forhold til appstabilitet. Dog ikke de gangene serverne har skylden..)
#1028
Hjem igjen fra fjellet i ettermiddag. Her er de nakne fakta:

Distanse: 192,6km
Snittforbruk: 1,88kWt/mil
Snittfart: 74km/t
Start-SOC: 87%
Slutt-SOC: 29%
Temperatur: Mellom +2 og +7 grader
Vei: Stort sett tørr, regn siste 1,5 milene

Totalt forbruk: 1,88kWt/mil • 19,26 mil = 36,2kWt
Beregnet nettokapasitet: 36,2kWt/0,58 = 62,4kWt

Hyggelige forbrukstall. Men hadde jo nå 800 negative høydemeter.
#1029
Audi e-tron / Sv: Sunn batteribehandling
søndag 10. mai 2020, klokken 13:51
Sitat fra: arthur på søndag 10. mai 2020, klokken 11:52
Med daglig lading til 100% i seks år og med målt restkapasitet på 93,5%, dog aldri hurtigladet kun sakte i egen garasje, så er jeg litt usikker på hvor "farlig" dette er. Riktignok ikke en Audi, men elbil.

Selv om jeg er blant de som kjører et laderegime som på papiret skal være skånsomt, så er jeg også av og til usikker på hvor mye det EGENTLIG betyr i praksis... Kanskje er det såpass lite at flaks/uflaks med hvilke celler man fikk i bilen sin har vel så mye å si..?

Et par eksempler:

Min 2015 Leaf 24kWt
• Ladet alltid kun til 80% i det daglige
• Kun unntaksvis til 100%, og da umiddelbar avreise
• Enkelte hurtigladinger, men aldri så batteriet ble for varmt
- Etter tre år var State of healt (SOH) ca 92%

Til sammenlikning ladet kameraten min som kjøpte samme type bil samme uka som meg alltid til 100%. Etter tre år hadde han faktisk hårfint BEDRE SOH enn meg...


Min Leaf 2018 40kWt
• Nissan hadde fjernet mulighet for lademål 80% på denne modellen. Likevel passet jeg på batteriet som et nyfødt barn. Dullet og dillet med ladetimer for å kun lade til 80%. Sto til og med opp på natta og plugget ut ved noen anledninger
- Likevel: Da jeg solgte den etter 18 måneder var SOH allerede nede i 92%

Til sammenlikning er det mange på Leafforumet som har lenger kjørelenge og 100% lading hver natt, som har høyere SOH...


Så skal det sies at vi jo ikke helt vet om det er BMS sitt estimat som er galt, eller om jeg faktisk hadde mer degradert batteri...
Vet heller ikke hvordan det hadde sett ut om vi tok ny sammenlikning fem år senere med samme laderegime. Kanskje hadde det da vært signifikant forskjell i min favør...

Den kjente hypokonderlegen Ingvar Wilhelmsen har sagt:
«Om de som jogger lever lenger enn andre..? Ja, sannsynligvis. Men neppe mer enn den tida de faktisk har brukt på jogging... Så man bør i alle fall være glad i å jogge for å gjøre det...!»

Kanskje gjelder det samme «ekstremdilling» med batterihelse..?

(Sier jeg som både jogger og er (for) bekymret for batteriene🤪😂

Men jogge liker jeg i alle fall😂😂👍
#1030
Gøy hvis du oppdaterer oss i kveld med litt «snacks» om ladeeffekt etc 😉👍
#1031
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
søndag 10. mai 2020, klokken 11:42
Her har i alle fall forbindelsen til bilen fullstendig falt ut nå... Hjalp heller ikke å kjøre en tur...

Kan vel neppe være det at kommunikasjonsmodul har gått i dvale som er problemet da? Skulle jo blitt «vekket» under kjøring? Andre onlinetjenester som online kart, værvarsel etc fungerer som normalt.

Må jo være serverfeil, men underlig at flere av dere andre har fått kontakt igjen nå i formiddag...
#1032
Audi e-tron / Sv: Sunn batteribehandling
søndag 10. mai 2020, klokken 09:03
Sitat fra: Speeder på søndag 10. mai 2020, klokken 07:49
Som en motvekt i finjusteringen av optimal SOC: vår Zoe er nå 5 år og har hver eneste dag blitt ladet til 100%. Vi merker ingen endring i praktisk rekkevidde.(tesla blir vel litt annerledes da de vel faktisk tillater omtrent reel 100%, andre merker er som Renault, 100% i dash er ikke 100% for battercellene)

Litt godt å lese noen slike kommentarer av og til faktisk  :laugh: ;D
Noen av oss, og særlig meg selv, blir av og til litt tullete i hodet av å bekymre seg for batteriet...
Slik var jeg med begge Leafene, og slik er jeg med elbilbatteriet jeg har bygd om og har på hytta til foreldrene mine (230V uten nettilkobling). Og nå har jeg jammen begynt slik med Audien også...

Ikke sunt for hjertet.....!

Etter hvert håper jeg at jeg finner roen med følgende (relativt fornuftige) laderegime:
* Lade til 70-80% i det daglige
* Lade (uten å få grå hår) til 100% ved behov, altså alle litt lengre turer
* Ikke la bilen bli stående veldig lenge over 90% SOC eller under 20% SOC


(Hovedgrunnen til bekymringen min for e-tronen er vel kanskje det faktum at bilen stod nærmere tre måneder med nesten 100% SOC hos forhandler. Men nå har jo såpass mange av dere forsøkt å roe bekymringen min litt ned i forhold til det at jeg i alle fall PRØVER å høre på dere  :laugh: :laugh: :police: )

#1033
Fine forbrukstall det, Kølis! Og alltid greit å vite at et strekk man kjører regelmessig ( f eks til ei hytt) kan gjøres uten lading.

Rent tidsmessig ville du vel derimot kommet fortere frem med litt høyere snittfart og en kjapp ladepause..?

26,7 mil med 77km/t tar 3t 27 min
26,7 mil med 95 km/t tar 2 t 48 min

Altså 39 minutter kortere kjøretid.

Hvis vi da tenker at avkjøring, tilkobling, frakobling og utkjøring tar tilsammen 10 minutter, så hadde du fortsatt hatt nesten 30 minutter til rådighet for lading.
På lynlader hadde du neppe trengt mer enn maks 15 minutter for å dekke det ekstra forbruket, og hadde således kommet frem et kvarter før ved å øke til 95km/t og ta et ladestopp...


Men følger deg veldig på tanken at det er godt å vite at det går an :+1: Er jo nettopp derfor jeg har stresset litt i forhold til om min bil vil klare hytta like godt vinterstid som jeg hadde trodd på forhånd.
#1034
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
søndag 10. mai 2020, klokken 08:30
Da Nissans app var på det verste (typisk første året etter de begynte å virkelig selge MANGE Leaf og serverkapasiteten deres dermed ble helt latterlig dårlig), så var vi mange Leafeiere som formelig bombarderte Nissan Norge med e-poster, mas og klager. Man ble nærmest enige på Leaf-forumet her og på Facebookgruppa om å "ta de" ;-)
- Og ja, jeg vil si det til slutt hjalp. Siste halve året jeg hadde Leafen var det faktisk blitt merkbart mer stabilt.

Kan ikke skjønne annet enn at Audi også må gjøre noe hvis klagestormen blir massiv nok...
#1035
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
søndag 10. mai 2020, klokken 07:23
Sitat fra: Spinner på søndag 10. mai 2020, klokken 02:42
Tjenesten er ustabil helt uavhengig av din bil. Jeg har nok erfaring fra VAG (VW, Audi, Porsche) sine apper nå til å utelukke at dette er enkeltproblemer.
Å bli innkalt til service for å få en SW oppdatering som skal fikse problemene eller resette ting er helt på høyde med å bli bedt om å oppdatere Windows hvis Google er nede. Nå kan definitivt SW i bilen være et problem hvis alt annet er på stell, men utfordringene til VAG er så åpenbart relatert til større ting som sentrale servertjenester og app design at SW i bilen har lite å si.

Det tror jeg du har helt rett i! Kjenner jo igjen problemet fra Nissan Leaf. Der var hovedproblemet at de fortsatt bruker «Comodere 64 servere» til tross for at antall biler de har levert har mangedoblet seg på få år.
Ser jo for meg at det er noe av det samme Audi opplever...

Så rimelig trygg på at det ikke er noe i min bil, som du også sier, men var likevel litt nysgjerrig på om andre også hadde trøbbel spesifikt denne helga. Appen har ellers fungert bra så langt de 14 dagene jeg har hatt bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA