Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ThomasEL

#21
Nå, bare et par uker før skoleferien setter inn, så er det litt skremmende å se hvor mange steder ladestolper blir stående ute av drift i lang tid...

Ble det ikke tatt noe lærdom i fjor?
Hvis sommeren skal fungere noenlunde lademessig rundt i landet, så er det av avgjørende betydning at alt som er av stolper fungerer, og at reparatører er tilgjengelige i løpet av timer...
- I disse dager er det spesielt skuffende å se i ladekartene at Ionity har stolper ute av drift så mange steder.
#22
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hva skjer med Elbilappen?
lørdag 29. mai 2021, klokken 21:07
Elbilforeningens ladeapp «Elbil Appen» har jevnt over raskt fått inn nye ladere...

I det siste syns jeg det drøyer utrolig lenge før det oppdateres. F eks er det ukesvis siden Recharges nye HPC på YX Hånes i Kristiansand ble satt i ordinær drift. Fortsatt ikke kommet opp...
Og oppdateringen av antall ladestolper på flere Ionity ladere: Ikke kommet opp...

Er det operatørene som har blitt slappe på å melde inn til Nobil-databasen, mon tro🧐?
#23
Audi e-tron / Hvor ukalibrert kan BMS bli?
søndag 23. mai 2021, klokken 20:43
Har i lengre tid (siden påske) ladet daglig til 70% SOC. Har sjelden vært under 20%, det meste av denne tiden har SOC ligget mellom 30% og 70%.

Kjørte i dag en tur fra 70% og ned til 10%. Estimert nettokapasitet etter denne turen ble 51 kWt...

Jeg er klar over at BMS kan bli litt unøyaktig i beregningene når det er lenge siden en full syklus, men at den skulle bomme så mye, virker litt drøyt.

Hvis det er reelt, så har batteriet over 20% degradering etter ett år og 28000km...!

Sannsynligvis blir resultatet noe bedre hvis jeg tar en full syklus, med kjøring ned mot 0% og lading til 100%. Men med tanke på at det var en kjøretur der over 50% av batteriet ble brukt, så var det overraskende at BMS bommer så grovt.

Må kanskje til med en full kapasitetstest fra 100% til full stopp igjen😢
#24
Audi e-tron / Seteposisjon og sittestilling
fredag 07. mai 2021, klokken 09:27
Jeg er klar over at her er det veldig individuelle preferanser, så kanskje vanskelig emne å diskutere. Men hvis du syns det er dumt/lite fruktbart, så er det jo veldig lov å ikke svare noe  ;)

Hva slags sittestilling og seteposisjon foretrekker dere i e-tronen?
Jeg har nå 28000km i min e-tron, men sliter fortsatt litt med å finne den optimale sittestillingen.

- Pr nå har jeg hevet setet ganske mye, slik at jeg ser så godt som hele panseret når jeg kjører. Føler oversikten blir noe dårlig hvis ikke. Flere som tenker slik, eller sitter dere lavere?

- Jeg prøver å følge råd som gis fra NAF etc om at rattet skal være i en slik avstand at jeg akkurat kan legge håndbakken oppå toppen av rattet når jeg lener meg helt tilbake mot seterygg og nakkestøtte. Får da i nærheten av 90 grader i albuene hvis jeg holder et "kvart på tre grep"

- Vinkel på seterygg og avstand til pedaler (grad av "knekk" i knærne) har jeg forsøkt med mye ulikt. Syns det er vanskelig å finne det optimale.

- Eksperimenterer også mye med ulike posisjoner for korsryggstøtten: Mye ute, lite ute, høyt oppe, lav nede. Også her vanskelig å bli klok på hva som er best.

(Jeg har til opplysning standardsetene. Disse har elektrisk korsryggstøtte, ellers manuelt. Det er ikke mulig å stille vinkelen på sitteputa. Denne føles noe høy i forkant, syns jeg)
#25
Med denne tråden ønsker jeg rett og slett at det settes fokus på følgende:

Ved batteritesting hos et autorisert Audi merkeverksted, så får man ikke mulighet til å få vite grad av batteridegradering. Kun om batteriet er "i orden" eller har noen direkte feil (f eks ei celle eller en modul som er ødelagt og må byttes).

Jeg har selv mistenkt batteridegradering fra første stund, siden forhandler oppbevarte bilen fulladet i nesten tre måneder før jeg kjøpte den. Mine egne tester har vist batteridegradering fra dag én.
Forhandler har vært veldig seriøs, og har hatt bilen inne på to omfattende batteritester, hvorav den siste varte i nesten tre døgn. Men Audi Norge lar dem ikke fortelle meg noe annet enn at "batteriet er i orden".

Burde ikke vi forbrukere/kunder ha rett på å få vite hvor mye batteriet er degradert? På en elbil betyr jo dette mye mer enn kilometerstanden. Hva hvis vi skal kjøpe en brukt elbil hos forhandler? Og så får vi ikke vite batteridegraderingen? Jeg syns ikke det henger på greip...

Jeg håper det kan etableres litt "trykk" på dette, og jeg håper både Elbilforeningen, Bjørn Nyland, Kris Rifa, NAF, Motor og andre betydningsfulle aktører i elbilverden, vil ta tak i denne problemstillingen.
#26
Audi e-tron / Lader kun 1,7kW på AC
mandag 22. mars 2021, klokken 23:04
Jeg oppdaget plutselig i kveld at bilen kun lader med 1,7kW. Den står som vanlig koblet til min hjemmelader (16A enfase), der jeg alltid ellers får 3,2-3,4kW.

Noen som har opplevd noe liknende? Siden det uansett er snakk om enfase, så kan det jo ikke være en fase som har kuttet ut. Verken i ombordladeren eller veggboksen, for da burde den jo ikke ladet i det hele tatt...

Edit:
Var ute og testet på en offentlig AC lader nå. Fikk 10kW der på en 3 fase 11kW stolpe, så da må nesten feilen ligge i ladeboksen min, ikke i bilen.
#27
Audi e-tron / Bruk av Apple Carplay
torsdag 05. november 2020, klokken 09:36
I min forrige bil, en Nissan Leaf, brukte jeg Apple Car play nesten hele tiden.

I min Audi e-tron har jeg, til tross for at jeg til og med har trådløs Carplay, nesten ikke brukt det i det hele tatt... Tror kanskje det er fordi bilens eget kart (satelittkart med SIM-kort) er så utrolig mye bedre enn det var i Leafen...

Har vel også følt at det virker tungvint å ikke kunne bruke "telefonknappen" på rattet, samt at ikke navigering vises i Virtual cockpit hvis jeg navigerer med Google maps / Carplay.

Til dere som bruker Car play til vanlig:

1. Hva bruker dere det til? Hvilke fordeler ser dere?

2. Hvordan fungerer dette når man har to telefoner tilknyttet bilen (min egen og fruens)
   - Bytter det greit av seg selv alt etter hvem som bruker bilen (slik det gjør når vi har systemet i "vanlig telefonmodus")?
  - Hva hvis begge sitter i bilen? Kan man definere en "favorittelefon" som velges når begge er tilgjengelige? (Slik man kan i "telefonmodus")?

3. Kan man fortsatt besvare et telefonanrop med "telefonknappen" på rattet?

4. Kan man fortsatt velge å bruke bilens eget navigasjonssystem med satelittkartet i VC selv om Carplay er aktivert?
#28
Audi e-tron / Batterivarme
onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33
Audi har, slik jeg ser det, kanskje markedets aller mest effektive klimaanlegg.
Det virker også som om systemet for oppvarming og avkjøling av batteriet er effektivt, og kan fjerne overskuddsvarme raskt ved lynlading.

Så hvorfor i huleste er det ikke mulig å velge kanalisering av denne varmen inn på batteriet når ønskelig...?!

Når man før en langtur i kaldt vær starter forvarming tilkoblet AC-lading, så hadde det jo vært minst like interessant å bruke energien til å varme batteriet som til å varme kupeen...
Jeg er rimelig sikker på at rekkeviddemessig hadde man kommet lenger med å starte med varmt batteri og kald kupé enn motsatt..!

Tenk så deilig hvis det hadde vært en innstilling hvor man etter behov kunne velge:
1) Oppvarming av batteri
2) Oppvarming av kupé
3) Kombinert oppvarming av batteri og kupé
[/i]
#29
Audi e-tron / Bruk av forvarming
onsdag 14. oktober 2020, klokken 08:58
Nå nærmer vinteren seg, og det blir mer aktuelt å forvarme bilen før avreise.

At forvarming kan øke komforten, er vel hevet over enhver tvil.

Men dere som allerede har hatt bilen gjennom en vinter:
Er deres opplevelse at man også reelt sett får økt rekkevidden ved å forvarme tilkoblet  en 16A enfasekurs?

I prinsippet vil jo en forvarmet bil gi et noe redusert forbruk i starten, grunnet mindre behov for energi til oppvarming.

Samtidig virker det jo som om de fleste opplever at e-tronen har høyt forbruk i starten uansett. Er det merkbar forskjell med og uten forvarme?

Har sett rapportert at selv med 11kW lader, så synker SOC et par prosent før lader igjen kobler inn. Med kun 3,6kW lader tilgjengelig, så vil man vel risikere at man kanskje starter turen med 95-97% SOC i stedet for 100% hvis man forvarmer et par perioder (altså en time).
- Vil gevinsten ved å ha varmet opp veie opp for ulempen med at SOC er lavere ved kjøreturens start?

Erfaringer og/eller tanker?
#30
Audi e-tron / Batterikapasitet avlest med OBDeleven
fredag 28. august 2020, klokken 12:23
Siden den «originale» OBDeleven tråden her på forumet først og fremst handler om andre sider ved bruk av dette verktøyet, så lager jeg en egen tråd kun for AVLESNING AV ESTIMERT NOMINELL BATTERIKAPASITET

For e-tron 55 skal den være 240Ah før degradering.
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 240Ah • 396V = 95kWt)

For e-tron 50 skal den være 180Ah før degradering
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 180Ah • 396V = 71,3kWt)


Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, altså hvor stor del av opprinnelig kapasitet man har igjen. Hvis man f eks leser av 170Ah på en 50-modell, så har man da estimert 170/180 = 94% restkapasitet, eller 6% tap om man vil.

Jeg foreslår å dele resultatene etter følgende mal:


Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ):
Dato avlest:
Modell (50/55):
Odo (km kjørt):
Nominell kapasitet avlest:
Restkapasitet i prosent:


Jeg får min «dongel» i posten i dag, vil jeg tro, og legger ut min første avlesning så fort jeg har systemet oppe å gå.
#31
Audi e-tron / Antirustbehandling
mandag 24. august 2020, klokken 09:10
Da jeg fikk utlevert bilen i vår, spurte jeg selger om Audi e-tron får ekstra antrustbehandling ved ankomst Norge. Det gjør den ikke.

Er det noen av dere som har valgt å levere inn bilen til antirustbehandling?
Vurderer selv å gjøre det før vinteren, men usikker på nytteverdien...
#32
Audi e-tron / Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50
mandag 13. juli 2020, klokken 22:21
Etter å ha bekymret meg omtrent konstant fra før bilen ble utlevert, etter å ha beregnet 58-60 kWt ved regningsestimering etter nesten hver eneste biltur, og etter å ha klaget min nød over dette i diverse tråder, så har jeg bestemt meg for å kjøre en full test i morgen.

• Jeg starter med 100% SOC
• Jeg kjører hjemmefra og ut til motorveien, og kjører deretter frem og tilbake på motorveien E18 mellom Sørlandsparken og Grimstad
• Jeg gjør beregninger av kapasitet ved å ta snittforbruk multiplisert med kjørt distanse dividert med prosent brukt ved henholdsvis 75, 50, 25 og 10% SOC
• Til slutt kjører jeg ned til så lav SOC jeg tør. Siste del tar jeg rundt og rundt på parkeringsplassen til Ikea. Hvis jeg tør, kjører jeg ned til jeg bare har ca 25% effektuttak tilgjengelig. Antar jeg da er på ca 1%

Selvfølgelig er det usikkerheter knyttet til dette også, men her bør jeg vel få et rimelig nøyaktig resultat?

Jeg tenker at alt over 62kWt vil jeg være fornøyd med. Men jeg frykter jeg ender på 58-60 kWt...

Noen som har kommentarer, tips eller kritikk/tvil til planen min?
#33
Audi e-tron / Ingen knapper på rattet virker..!
søndag 14. juni 2020, klokken 08:08
Hjelp, hva skjer?

Plutselig virker ingen av knappene på rattet. Og da mener jeg INGEN..!

Verken:
- Regen hendlene
- skifte av display
- volumkontroll
- telefonknapp

Alt er dødt!!

Ingenfeilmelding eller andre kjøreproblemer. Lyshendel, visker, cruice etc virker normalt.

Hva tror dere?? Skulle jo nesten tro det er kabelbrudd eller en kontakt som har løsnet..?

Dette er jo nesten utrolig...😰😰
#34
Audi e-tron / "Bruk" av batterireserven (buffer)
torsdag 04. juni 2020, klokken 10:00
Vedlagt bilde hentet fra Audis nettsider.

Her står det at bufferen, altså forskjellen mellom bruttokapasitet og nettokapasitet er der med tanke på:

- selvutladning
- nødstart
- reserve balansering..??
- aldring

Siden det her nevnes aldring:
Betyr det at Audi har programmert BMS til å "dekke over" batteridegradering? Altså at noe av bufferen "låses opp" / gjøres tilgjengelig etter hvert som batteriet eldes/degraderes? Slik at tilgjengelig nettokapasitet holder seg stabil lenger?
(Helt til det punktet batteriet er såpass degradert at det ikke går lenger selvsagt. Tviler uansett på at hele bufferen vil gjøres tilgjengelig.)

Rent teknisk lar jo dette seg gjøre ved å:
- øke spenningen man tillater cellene ladet til
- senke "tail current", altså tidspunkt på når BMS vurderer at batteriet er fullt i forhold til hvor lav strømstyrken har blitt ved innstilt toppspenning.
#35
Audi e-tron / Rapport fra turer med e-tron
tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59
Jeg syns tråden med «teoretisk og faktisk forbruk» begynner å bli så ekstrem lang og mangfoldig, at jeg oppretter her en egen tråd der vi kort og konsist kan  dele nøkkeltall og tips knyttet til kjøreturer vi har hatt.

Jeg ser for meg at vi unngår lange diskusjoner her, slik at det blir en tråd der man kan få tips til forbruk og aktuelle ladepauser på ulike ruter.

Da begynner jeg med følgende tur:

FJELLVEIEN BROKKE - SULESKARD (Fv 337)

Beskrivelse av turen:
Fv 337 går over fjellet mellom de to dalførene Setesdal og Sirdal. Utgangspunkt er Rysstad på Rv9 i Setesdal eller Sinnes i Øvre Sirdal. Rv 9 går mellom Kristiansand og Haukeligrend, mens man kan komme til Sinnes via Rv 45 (fra E39 Ålgård) eller Rv 468 fra Tonstad, samt via Fv500 fra Lysebotn.
Selve turen over fjellet er ca 6 mil og går gjennom flott fjellterreng.

Aktuelle ladestasjoner langs ruta:
• I Setesdal har Fortum 50kW ladere på Hægeland, Evje, Bygland, Rysstad, Valle, Bykle og Hovden
• I Sirdal har BKK 50kW ladere på Tonstad og på Sinnes.

Forbruksrapport fra min tur Vennesla-Rysstad-Sinnes-Tonstad-Evje-Vennesla

1. etappe Vennesla - Rysstad - Sinnes 181,7 km
Gjennomsnittforbruk: 2,41kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 5-13 grader

Ladepause
BKKs lader Sinnes
Her er det to CCS ladere 50kW. Kan bli ladekø på typiske utfartsdager.
Ladet fra 17% til 78%. Gjennomsnittseffekt: 49,8kW

2. etappe Sinnes - Tonstad -Evje - Vennesla 170,4 km
Gjennomsnittsforbruk: 1,78kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 15-25 grader
#36
Audi e-tron / ABRP (A better route planner) spørsmål og svar
torsdag 28. mai 2020, klokken 09:49
I likhet med mange andre her på forumet, så syns jeg denne appen fungerer bra ved ruteplanlegging. Men det er noen småting som ikke helt fungerer som ønskelig:

Jeg har lagt inn ei reiserute fra Kristiansand til Molde.
Appen har valgt fire ladinger:
Ionity Ringdalsskogen (lynlader)
Ionity Dal (lynlader)
Bilkraft Lillehammer (50kW lader)
Ionity Dombås (lynlader)

Egentlig perfekte ladestopp, men:

Hvorfor velger den ikke ladestasjonen med lynlader på Lillehammer?

I stedet velger den en 50kW ladestasjon like i nærheten. Dette medfører at den foreslår å lade til nesten 100% SOC på Dal, slik at oppholdet på 50kW laderen på Lillehammer ikke skal bli uendelig langt.

Jeg har forsøkt å trykke "avoid" på den foreslåtte laderen på Lillehammer, men da velger den bare ut en annen 50kW lader (fra Fortum). Hvorfor vil den ikke bruke Grønn Kontakts 150kW lader ved Burger King Lillehammer?

Tips?

(EDIT: Jeg forsøkte nå å legge inn både Ionity og Grønn Kontakt som "prefered network" Da valgte den omsider ut lynladeren på Lillehammer :+1: Men da endte den opp med å "ditche" Ionity Dombås til fordel for Bilkraft Bjorli... Det siste er jo ingen krise, siden de også har 150kW lader... Så nå har jeg jo for så vidt fått til det jeg lurte på, men samtidig: Hvis man så til de grader i detalj må fortelle appen hva den skal gjøre og hvordan den skal velge for å komme raskest mulig ut av det, så forsvinner jo kanskje litt av hensikten med en slik planleggingsapp ;D ;D)
#37
Audi e-tron / Ladekurver 50 og 55
lørdag 23. mai 2020, klokken 09:26
I denne tråden tenkte jeg vi kan samle ladekurver for e-tron 50 og e-tron 55.
Jeg legger nå ut kurver laget av Fastned, Bjørn Nyland og elbil24.no

Er det forresten noen som har sett ladekurve for «nye» 55, altså versjonen med mindre buffer??

Ladekurvene fra elbil24 viser nok en situasjon der batteriene ikke har nådd ideell driftstemperatur, mens Nylands kurver vel er hentet fra 1000km testene og dermed er bortimot ideelle.

Suppler gjerne med andre kurver dere finner! Og aller helst: Med egne kurver eller erfaringer!
#38
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lynladere fra Fortum
torsdag 21. mai 2020, klokken 19:49
Vi har stort sett brukt Fortums hurtigladere på turer, av den enkle grunn at vi fikk forhåndsbetalt hurtiglading for 10 000kr hos Fortum den gang vi kjøpte vår første Leaf. Vi har fortsatt en god sum igjen av dette.

Men etter vi byttet ut Leaf nr 2 med E-tron, så vil det jo nå helst være aktuelt med lynladere på lengre turer.

Jeg trodde Fortum var i gang med å bytte ut mange av sine 50kW ladere med 150kW, men da jeg kikket gjennom laderne deres på strekningen Kristiansand-Oslo-Trondheim, så var det skrale greier. Stort sett bare 50kW over hele linja...

Stemmer dette? Eller er det appen deres som ikke er oppdatert?

(Nevnte kjørerute dekkes jo greit av lynladere fra Cirkle K og Ionity, så ingen problem egentlig. Men så lenge vi har noe tusenlapper igjen av denne ladesaldoen hos Fortum, så kunne det jo vært greit å bruke de dersom de har godt nok tilbud/ladehastighet...)
#39
(Beklager hvis dette er fyldig behandlet i annen tråd. Da ber jeg moderator slette denne tråden. Men fant ikke noe særlig om det ved søk)

E-tronen har jo ulike "Drive modes", slik som auto, dynamic, efficiency, all road off road

Kan noen dele noen brukererfaringer? Hva er de praktiske forskjellene? Og hvilken modus foretrekkes til hva? Kjører de fleste i én fast modus eller bytter dere etter "forholdene"?

(Noe tenker jeg er litt opplagt. For eksempel at "off road" typisk er for å kjøre på ujevn grusvei eller i dyp snø kortere strekninger for å få mer høyde under bilen, redusert antispinn, "nedoverbakkekrabbing" etc... )

Men hva med de andre modusene? Noe merkbar forskjell mellom "auto" og "comfort"? Eller auto og "dynamic"?

Og deler dere Teslabjørns oppfatning at "efficiency" ikke har noe for seg når det gjelder strømsparing, så lenge sjåfør er en erfaren EV-kjører som ved behov tenker "egg under pedalen"..?
#40
Audi e-tron / Beregnet netto batterikapasitet
torsdag 07. mai 2020, klokken 21:53
Hvilke erfaringer har folket når det gjelder å beregne netto tilgjengelig batterikapasitet ved hjelp av forbrukstall, distanse og prosent brukt? Er dette et såpass pålitelig mål at det kan si noe om degradering i batteriet? Eller blir prosentmåleren såpass ikke-lineær at man må kjøre fra 100% til full stopp for at matematikken gir et godt nok estimat?

Mine tall i dag:
Distanse: 19,26 mil
Forbruk: 2,51kWt/mil
SOC fra 89% til 11%, altså 78% brukt.

Utregnet forbruk: 2,51kWt/mil • 19,26 mil = 48,34kWt brukt.

48,34kWt / 78% = 61,98kWt kapasitet

Hadde i alle fall håpet over 63kWt..
Men har dere erfaring med at slik beregning gir sprikende resultat? Eller ganske likt fra gang til gang?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA