Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Filip86

#91
Jeg kan leve med lav effekt, men skulle heller sett for at de kunne tilby en type 2 lader og ikke schuko. Slik at hvis man oppgraderer nettet om noen år, så slipper man å bytte ut hele boksen.
#92
Sitat fra: nr1rayner på fredag 23. september 2016, klokken 19:33
Det har vel ikke kommet helt frem:
Er denne schukoen ment som lading av elbil, eller bare for å ha stikk i forbindelse med parkering?

1,8kw er lite, utrolig lite. 10A fungerer fint for de fleste som lader over natta, men 1,8kw vil jo bli ca 8A.
Jeg regner ca 10% pr.time med 10A på min 24-Leaf, så regn med ca 8% med 8A..?
Det skulle da ta ca 12-13 timer å fullade en 24-Leaf fra tomt til fullt. For ikke å snakke om en Opel AE, som da vil ta ca 30-35 timer.
Med så sakte lading vil jeg si man tvinges til å ha 2 biler hvis man har elbil og kjører en del..

Med 16A går det ca 16-17% inn pr time på min, så regn 7 timer fra tom til full, eller 15-20 timer med AE.
Såpass bør det nesten være på et nytt anlegg ment for å lade elbil..
"Uttak for el-bil lading med schuko uttak maksimalt 1.8kw ladekapasitet" man får tolke det som man vil, men jeg tolker det som et sted jeg skal kunne lade bilen min, fremfor å dra på hurtigladere.
#93
Sitat fra: JanBrede på fredag 23. september 2016, klokken 15:49
Dette legger seg vel pent inn i mulighetsrommet som "tilbydere"  av ladestasjoner for elbil ser nå (elektrolux høflig untatt)  Har fulgt med på mode 3 ladestasjoner i flere år på grunn av planlagt utbygging i borettslag, og leverandørene har i flere tilfeller nesten doblet prisen for det samme produktet. 

At det koster 15.500 for en separat kurs med vanlig kontakt er jo helt vilt.
Glemte å skrive at det er med egen måler og jordfeilbryter. Men allikevel...
Edit: eks. Mva var prisen og...helt latterlig
#94
Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2016, klokken 15:03
Sitat fra: fredag på fredag 23. september 2016, klokken 14:38
Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Enig i at dette er i strid med anbefalingene for nye ladepunkt.
Men, det er nok ikke enklere å få til dette enn å få utbygger til å levere en mode3 ladeboks med en gang. Løsningen for større utbygginger og fellesgarsjer er nok den elektrolux misjonerer: ladestasjoner med lastbalansering.
Når man får sånne svar som det her:
" Jeg mener at størrelsen på ladepunkt er tilpasset slik at flere kan få tilbudet innenfor rammen av kapasiteten som er lagt opp uten at noen « subsidierer» elbiltilkobling i leilighetsprisen. Når det gjelder fremtidsutsikter, så bygges det eget traforom i prosjektet som burde muliggjøre oppgradering ved endring i etterspørsel og teknologi. Dette må tas opp i borettslaget etter innflytting ."

Så mister jeg fort trua på at det er mulig å få til noe...Det han egentlig skriver er "Betal 15500Kr nå, også betaler du det samme + inflasjon og prisstigning om 3-5 år, for da skal vi oppgradere"

Håper at det hjelper å kontakte elektrolux slik at man får til en bedre løsning....
#95
Sitat fra: fredag på fredag 23. september 2016, klokken 14:38
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 12:35
Hei,

I den nye leiligheten som ikke er ferdig bygget, så tilbyr utbygger at man betaler 15500Kr for en schuko som leverer 1.8kW.
Har man virkelig ikke kommet lenger enn å tilby "nødladere" (iflg. enova) som vanlige elbilladere i nybygg?

Jeg hadde nå sett for meg at man i et nytt bygg i 2016 kunne hvertfall ha betalt for å få en type 2 lader....

Er det noen som har noen innspill rundt dette? Det er vel ikke så mye man får gjort?

Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Borettslags leilighet, så går nok ikke...derfor jeg prøver å få involvert noen med mer kunnskap til å overbevise de om at en 1.8kW schuko blir/er ubrukelig om kort tid.
#96
Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 13:18
NCC er utbygger, NBBO er vel de som er "ansvarlige" for prosjektet.
Jeg tror nok elektrolux må få litt mer opplysninger om prosjektet for å kunne utføre sitt nyttige misjons arbeid.
Du bør nok sened en han en mail med kontakt personer osv.

Har sendt PM med forespørsel om mail, så kan jeg sende over alle detaljer...
#97
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2016, klokken 12:59
Hvem er utbygger?

Tenker at her trengs misjons arbeid.

En overlegen løsning trenger ikke bli veldig mye mer kostbart
NCC er utbygger, NBBO er vel de som er "ansvarlige" for prosjektet.
#98
Hei,

I den nye leiligheten som ikke er ferdig bygget, så tilbyr utbygger at man betaler 15500Kr for en schuko som leverer 1.8kW.
Har man virkelig ikke kommet lenger enn å tilby "nødladere" (iflg. enova) som vanlige elbilladere i nybygg?

Jeg hadde nå sett for meg at man i et nytt bygg i 2016 kunne hvertfall ha betalt for å få en type 2 lader....

Er det noen som har noen innspill rundt dette? Det er vel ikke så mye man får gjort?
#99
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dashcam anmerkning på service
fredag 23. september 2016, klokken 10:24
Sitat fra: cairnz på fredag 23. september 2016, klokken 08:29
Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. september 2016, klokken 14:14
Denne tråden - og problemstillingen som trådstarter reiser - tar utgangspunkt i feil på DU og blinkende airbag. At Tesla etter et slikt reklamasjonsbesøk tilbakemelder til kunden at Dashcam-installasjonen "anyway"(!) kan påvirke bilens funksjon fordi den henter sitt ubetydelige strømtrekk fra OBD2, synes jeg er å gå litt for langt, det er nå min mening

Vel, det kan jo hende det har vært ghetto-koblet og det har havnet litt 12V både her og både der.

Og hvis kunden hadde klaget på dårlig DAB-mottak så er jo BV-kameraene i stor grad synder her (eller dårlig isolert kabel eller whatever det er) - når bak-kameraet er på så er DAB-mottaket svekket.

Tror dog at hvis man har problemer med DU, så er vel BlackVue-kameraer ikke det første man skal se på :D
Ble koblet av en som har gjort det på flere teslaer her på forumet. Så tviler på at det er noe ghetto kobling. Synes allikevel ordlyden er ufin fra Tesla.
#100
Model S 2013 - 2022 / Dashcam anmerkning på service
onsdag 21. september 2016, klokken 15:13
Har fått arbeidsordre fra tesla etter at bilen var på service for bytte av DU og airbag lampe som sporadisk lyser. Fikk denne anmerkningen: "Anyway the car has an BlackVue dachcam connected to the
EuropeanOnBoardDiagnostic connector (under dashboard, left hand side), and it is not recommended, it can affect the function of the car."

Har det noen praktisk betydning, det de skriver?

Feil med airbag kom for øvrig før dashcam ble montert...

#101
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 17. september 2016, klokken 23:01
Sitat fra: Ljosdal på lørdag 17. september 2016, klokken 20:54
Jeg var innom Tesla Stavanger på freddan, men de sa jeg kom litt seint ettersom de hadde mye å gjøre og stengte om en time, ba meg møte opp igjen på mandags morgen. Så nok noen timer avspassering da..
Stusset litt på at de sa at de skulle ta opp lyden å sende den til USA, for å få tillatelse til å bytte hvis dem mente det var nødvendig... Bilen høres jo ut som en knallert. Så her sår ingen tvil.
For all del bilen virker jo og kan brukes i det daglige, men jeg håper de finner utav ting fort.
De gjorde det samme med vår, byttet drivaksel og konkluderte etter prøvekjøring at DU måtte byttes. De skal få delene nå på mandag og så er vel bilen klar på onsdag. Kjipt å bare ha bilen i 2 måneder og allerede ha hatt den på verksted 2 ganger. Men må si oppfølgingen 2 gangen har vært eksemplarisk, får telefon annen hver dag med hva som skjer også har vi fått en p90dl som lånebil. Hos Ford måtte jeg mase selv på hva som skjer i de 1 1/2 månedene bilen var på verksted.
#102
Sitat fra: fonberg på onsdag 14. september 2016, klokken 22:20
Kan du beskrive ulyden?
Det blir litt vanskelig, høres ut som en høy hvine lyd som kommer ved pådrag. Vi merket den best ved 80 km/t og 115 km/t.
#103
Sitat fra: Powerflux på onsdag 14. september 2016, klokken 21:20
Sitat fra: Filip86 på onsdag 14. september 2016, klokken 21:00
Vår bil, som ble hentet i slutten av juni, får nå byttet DU foran etter at mekaniker i USA godkjente det. Den bak ble byttet for 3 uker siden. Imponert over vennligheten i Drammen, og hvor kjapt dette egentlig har gått. Kjipt på en ny bil, men vi var forberedt på en mandagsbil...
Snakker vi Facelift model som bare er et par mnd som må ha ny front DU :o
Ulyd ved pådrag og regen, hadde ikke hørt det på noen av de andre bilene vi har prøvekjørt, og lyden ble bare verre og verre. Facelift som har kjørt 6000km...
#104
Vår bil, som ble hentet i slutten av juni, får nå byttet DU foran etter at mekaniker i USA godkjente det. Den bak ble byttet for 3 uker siden. Imponert over vennligheten i Drammen, og hvor kjapt dette egentlig har gått. Kjipt på en ny bil, men vi var forberedt på en mandagsbil...
#105
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
tirsdag 23. august 2016, klokken 08:16
Jeg skal innom deg i morgen for montering av dashcam, du kan gjerne ta en titt, dersom det ikke tar alt for lang tid :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA