Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Filip86

#16
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla som forhandler og verksted
onsdag 20. mai 2020, klokken 22:39
Kommer vel litt an på hvor du bor, 2200 ish for bremseservice hos Tesla vs 900 hos elbilmek. 9500kr for bytte av skiver og klosser foran hos Tesla vs 5300 hos elbilmek.
Usikker på om prisene er med eller uten mva hos Tesla, da en kompis fikk oppgitt pris, men så fant de ut ved betaling at det var eks mva han fikk som tilbud (slapp å betale det ekstra, men måtte krangle seg til det).
De skal ha at de er flinke til å levere ut lånebil, men i enkelte tilfeller vil jeg heller vente i 2 timer for at de skal fikse ting til oppsatt tid enn å få lånebil (selv om vi har spart oss for sikkert 10-15.000km i året pga dette).
#17
EQC / Sv: Funksjoner
tirsdag 14. april 2020, klokken 12:50
4) Kan profiler i bilen følge FOB, og at sete/ratt følger MBUX profilen? (har ikke bilen enda, så vet ikke om det kanskje er en gjemt innstilling?)
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
mandag 06. april 2020, klokken 09:59
Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 09:21
Bilen blir gradvis treg på bremsene, så gradvis, og i kombinasjon med regen, at iallfall ikke jeg egentlig la merke til det. Det begynte egentlig med at jeg syns andre biler jeg kjørte var så sykt brå på bremsene, og så var bilen inne for en reklamasjon, og da påpekte servicetekniker at jeg måtte ta en bremseservice. Da jeg plukket det fra hverandre fikk jeg sjokk. Overraskende at frembremsene i det hele tatt har fungert.  ::)
Dette stemmer på en prikk, vi hadde loaner og kona syntes den bremset vesentlig bedre enn vår, samt at nesten hver gang vi startet å kjøre ut av garasjen så kom det en "klakk" lyd fremme og man måtte bruke watt pedalen for å få bilen til å trille fremover. Dette begynte å komme oftere, men ifølge Tesla var dette normalt og ingenting å tenke på.
Nå har vi fått (fått og fått...kjøpt...) nye skiver og klosser foran, bilen triller fremover av seg selv med en gang man slipper bremsepedalen etter å ha satt den i drive, samt at forbruket har gått ned bittelitt.
#19
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
torsdag 02. april 2020, klokken 13:55
Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 13:28
Husker du å bremse hardt jevnlig for at bremsene ikke skal stå seg i hjel, helst rett før du parkerer? Å kjøre gris er vel egentlig en fordel for bremsene..
Jepp, har en grei nedover bakke hvor vi pleier å bruke bremsene. Men får nå se, skal følge med på bremsene fremover, fikk time i morgen for å bytte skiver og klosser + en ny oppsmøring. Skjer det noe unormalt neste 5000-10000km så kommer jeg til å ta det opp med Tesla.
#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller. Og på bakgrunn av det Tesla sa med bremseservicen, at det spilte ingen rolle at vi hadde tatt denne fordi bremser er en slitedel de ikke dekker på garanti, så er det jo merkelig at de anbefaler å ta den når det tydeligvis ikke hjalp noe i vårt tilfelle.
Nye bremseskiver og klosser er bestilt via elbilmek til halve prisen av det Tesla skulle ha. Så får vi se om nye 40.000km hvordan det ligger an da.
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat." Så selv om man har tatt bremseservice og andre forhåndsregler (vasket bilen jevnlig hver vinter, står i garasje med luftavfukter med 35% RH på vinteren.) Så må bremseskiver og klosser foran byttes etter 38300km...
#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
lørdag 28. mars 2020, klokken 19:01
Har hatt det to ganger, så ja.
Skjønner at den er tyngre, men bremsepedalen blir så å si ikke brukt i teslaen, er derfor jeg spør...
#23
Model X 2014 - 2022 / Levetid bremseskiver
fredag 27. mars 2020, klokken 17:41
Hva er egentlig forventet levetid på bremseskiver på disse bilene?
Vår er en Q4 2017 modell og har gått i underkant av 40.000km. Kjenner at det er en god kant på bremseskivene på denne, til sammenligning har vår a3 e-tron bremser som så vidt har en kant (like gammel og gått like langt).
På tidligere biler har jeg måttet skifte bremseklosser hvertfall 2-3 ganger før skivene måtte byttes, så begynte å stusse litt på dersom dette må gjøres hver 40.000km, blir jo ikke dette billig i lengden (bilen kjøres pent med regen i standard på sommer og low på vinter).
#24
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
onsdag 19. februar 2020, klokken 09:17
Jeg testet lading på en demobil her om dagen på easee 230V (235-237V iflg Tibber Pulse) IT 3-fas og fikk 7.4kW på 32A fordelt på alle tre fasene.
#25
Du kan sette easee til å gi 6A "ventestrøm" (har du to ladebokser så "stjeles" 6A fra den andre, så hos meg er det skrudd av).
Tibber + Easee merker når bilen går under satt prosentgrense og begynner å lade når smartladingen sier at den skal (feks når den har gått fra 90% til 88% over to-tre-fire dager uten bruk).
Eneste jeg har merket meg er at den ikke alltid respekterer når bilen skal være ferdig ladet, feks til kl 07:00. Da kan Tibber bestemme at bilen skal være ferdig til kl 04:00 fordi det er da strømmen er billigst.
De gangene vi skal kjøre langt så skrur jeg bare på forvarming i bilen så begynner easee å gi strøm etter noen sekunder.
#26
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
onsdag 12. februar 2020, klokken 22:29
Hmm, og selgeren min som la til NFC uten noe forundring  ???
#27
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
søndag 09. februar 2020, klokken 13:04
Kjenner jeg blir litt irritert over selgeren vi har...
#28
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
søndag 09. februar 2020, klokken 10:17
Vurderer å hive på det valget selv, men det står på MB sine sider «det er ikke lenger mulig å låse opp bilen din med mobiltelefonen». Så er litt usikker, men kanskje greit å ha det med siden det bare koster 890kr hvis det en gang i fremtiden skulle bli aktivert.
Selgeren har heller ikke fulgt opp spørsmålet mitt rundt dette...

For øvrig, hva har dere fått vite rundt «multifunksjonstelefoni 899»? Selgern min har vistnok hørt med MB og fått vite at dette ikke gjør at telefonen bruker bilens antenne, at det er ikke noe valg på denne bilen vistnok og at 899 bare gir meg en «fasttelefon» i midtkonsollen isteden.
#29
Model X 2014 - 2022 / Mulig forklaring på fantombremsing?
mandag 14. oktober 2019, klokken 15:22
Vi har hatt dashcam montert på vår model x siden den var ny via bilkomponenter, så antar jo at det er "riktig" montert.
Det jeg stusser på etter å ha klaget på høyre blinklys foran som blinket 10-20 ganger i sekundet er denne meldingen fra service senteret:

Corrections: RH Side Repeater Camera General Diagnosis
Right side repeater works as designed. We checked the triple cameras in the front
windshield and see that the fish eye camera detects the bracket of the 3rd party
dashcam. This leads to the camera detects an obstacle and will not work as intended.

(på neste linje skriver de alikevel at de har byttet begge blinklysene på frontskjermene)

Dere som opplever fantombremsing, har dere 3rd party dashcam?
#30
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:55
Min erfaring med 2 stk easee i serie siden mars:
- Hatt veldig store utfordringer med smartlading og planleggingen som tibber gjør, dette har mest med at når teslaen "venter" på lading og jeg kommer hjem med vår a3 e-tron og plugger denne i, så frigjør easee kabelen/strømmen til teslaen og jeg får "charge port open". Etter en stund så starter den lading, men da "utenom" logikken til easee og tibber, slik at tidspunktet forskyves samt at den enkelte ganger ikke får ladet med 3 fas (som for øvrig heller ikke var på plass før mai/juni?). veldig irriterende å ha smarte ladere som starter lading av bil nr2 når den ikke skal startes før på kvelden. Svar fra easee: manuelt gå inn i appen(web grensesnittet deres) og skru av strømmen på den ene bilen før jeg kobler på den andre. Jeg er tydeligvis den eneste som har 2 stk easee bokser som har dette problemet, så er nok nederst på prioriteringslista på dette problemet. Det er _forbanna_ irriterende å få "charging interrupted" noen minutter etter at audien er koblet til.
- Har opplevd 2-3-4 ganger at bilene ikke har ladet seg til når de skulle være ferdig (altså, ikke ladet i det hele tatt), tibber skylder på dårlig api hos tesla/audi som da har vært nede, greit nok, men da virker dette litt sårbart hvis man kommer hjem med 0-10% og har noe planlagt dagen etter :)
- Opplevd 1 gang at begge boksene dro 38A (eller noe slikt, var ihvertfall langt over) totalt i 30-60 sekunder, selv om de skal være begrenset til 26A i appen og 32A som sikringsstørrelse. Kunne da høre at det knitret litt i underfordelingsskapet i garasjen (hadde da akkurat plugget i ene bilen, så var tilfeldigvis inne i garasjen) (ble noen dager senere ringt opp av en fra easee, som mente at dette ikke var farlig og kunne skje, virker rart uansett, bare skjedd 1 gang vel og merke).
- jeg vurderer å kutte ut smartlading via tibber og heller bare la bilene lade seg fra 23-00 hver natt, det er i 70% av tilfellene der de selv velger å starte. Foruten noen få netter hvor den starter kl 02:00 pga høyt batterinivå. Problemene jeg har med at teslaen plutselig starter lading, samt at tibber appen poller bilen noe ofte gjør at rent økonomisk så er det ingenting å tjene på dette for øyeblikket. det lille man sparer går bort i de 39kr/mnd tibber tar, samt 1-3kWh om dagen som teslaen spiser i vampire drain + sine 30-60minutters ladeøkter når audien plugges i.
- testet lastbalansering mot pulse for noen uker tilbake, tok noen minutter før ladeboksene skrudde seg ned. Her hadde jeg sett for meg noe bedre logikk enn at de koblet seg helt ut, for så å begynne å lade med 4A (de hadde da ca 14A å gå på).

Alt i alt, med problemene jeg har hatt, så har jeg jo fått ladet bilene på de fleste dagene, boksene er jo små og fine samt at det er jo greit at på sikt kan man få inn mer funksjonalitet. Men det virker litt som tesla, pushe ut et uferdig og utestet produkt og heller la kundene finne ut av feil. Håper jo på at det blir bedre etterhvert!

PS:
I 98% av tilfellene så har det bare vært å plugge bilene inn, så har de jo ladet :) Det er bare de resterende 2% av gangene det har vært mye irritasjon...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA