Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassi

#31
Nissan selv... Nei...
De har "ikke funnet noen feil" på denne bilen før...

Jeg laget en video som demonstrerte det hele for dem. Da klarte tekniker selv å gjenskape feilen og kunne bekrefte at celle 57 var dårlig. Tipper at akkurat det ville vært enkelt å bekrefte med deres eget diagnoseapparat uten min video.
Så bar det videre til godkjent batteriverksted slik at de på nytt kunne bekrefte avdekket feil og søke om reparasjon mot nybilgarantien.
#32
Ja, det er Nissan som har tatt dette på garanti.

Forøvrig håndtert bra, med fri lånebil i perioden leafen har vært på verksted.
Tok 2 uker for verksted å få levert cellene da de ikke kan sendes med fly.
#33
Da er det byttet noen dårlige celler i pakken. Får se hvor lenge det varer...
#34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf E+ eller TM3?
fredag 11. januar 2019, klokken 19:09
Sitat fra: hemi på fredag 11. januar 2019, klokken 15:40
varme i rattet er fantastisk. Leaf har fått til akkuratt det.

TM3 burde uten tvil hatt det, desverre har den ikke, den i motsetning til leaf har iaf en app som lar det forvarme bilen, men det er ikke like digg som rattvarme.

At alle e-tron som leveres før 2020 spec ikke får rattvarme og autopilot er vesentlig mer tragisk, til bil som koster nesten 1 mill.

Kan jo forvarme Leaf via appen. Både direkte og forhåndsinnstilling på tid.

Synes ellers det er underlig at Tesla ikke har med varme i rattet på model 3 og regner med det kommer etterhvert.

Rattet på Leafen min blir dog vel varm og så slår den seg av lenge. 2014 modell. Litt jalla implementert ift BMW hvor det er mer moderat temp, men jevnere.
#35
Carwing / Sv: Noen som har fungerende app?
onsdag 02. januar 2019, klokken 13:21
Alt fungerer foruten ladestatus. Android.
#36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ryggelys
mandag 31. desember 2018, klokken 15:32
Jeg tok feil... Bilen tillater faktisk at man går ut av den med revers innkoblet. Man får riktignok melding om å sette den i P, men det skjer ikke automatisk slik jeg er vant med fra andre biler med automat.

Jeg observerte også at jeg har doble ryggelys på min 2014.

Edit: Så ikke at denne tråden lå under nye Leaf... FML...
#37
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ryggelys
mandag 31. desember 2018, klokken 14:13
Ryggelyset skal ikke nødvendigvis lyse opp veien for deg. Funksjonen er kun å vise andre at du skal rygge. Det er ikke uvanlig å montere ekstra lys for å lyse opp veien når man rygger.

Tror ikke bilen tillater at du setter den i R med beltet av og døren åpen.
#39
Sitat fra: Karl-Wilhelm på mandag 17. desember 2018, klokken 11:56
Er Tesla sin summon funksjon egentlig noe mer i din kontroll enn for eksempel en taxi-sjåfør du betaler for å frakte deg?

Ja, absolutt.
Synes det blir vel korttenkt om man skal forsøke å argumentere mot denne dommen.
#40
Kjøretips / Sv: Bjørnegård_Tunellen
lørdag 15. desember 2018, klokken 22:33
Bilens navigasjon bruker bilens VSS signal (vehicle speed sensor) til å hente hastighet når den ikke har GPS dekning. Om dette ikke fungerer i alle tunneler antar jeg at det har med kartdata å gjøre.
Mer forseggjorte enheter har også akselerometer som kan fortelle at du har tatt en avkjørsel når det ikke er dekning. Akkurat dette har vel alle mobiltelefoner, så dette bør absolutt være tilgjengelig på mobilbasert navigasjon.
#41
Model 3 / Sv: Model 3 i Bergen?
mandag 26. november 2018, klokken 16:47
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 16:34
Sitat fra: daktari på mandag 26. november 2018, klokken 15:59
Sitat fra: Lassi på mandag 26. november 2018, klokken 15:10
Jeg observerte mye slenging med dørene for å få dem lukket. Det handler gjerne også litt om at man ikke har et håndtak slik at man kan føre døren igjen, men må bare dytte den fra seg. Dørhåndtakene er en dårlig patent. Bagasjerommet og frunken var særlig tunge å få i lås.

Bilen ellers er grei, litt for mye forenkling på betjening innvendig, underlig sittestilling bak. Men det som jeg allerede visste ville være et reellt problem for vår familie er at det er en sedan...
ikke noe problem med dette på bilen i Oslo. Har derimot opplevd MBer og BMWer der døra må smelles hardt for å lukkes ordentlig.

Er vel vanlig at rammeløse dører er litt tightere å lukke, pga. behovet for at pakninger skal tette godt mot vi duene. Samme gjelder TMS, dørene på den er også rimelig tighte å lukke sammenlignet med dører med ramme.

Mye mulig, var litt samme på en E92 jeg hadde.
Det var ellers mye fikling med disse dørhåndtakene som kan ha bidratt til at folk hadde trøbbel.

Bagasjeluken må ha vært feiljustert, den slet jeg virkelig med å lukke. Så flere bare lot den stå etter x antall forsøk...
#42
Model 3 / Sv: Model 3 i Bergen?
mandag 26. november 2018, klokken 15:10
Jeg observerte mye slenging med dørene for å få dem lukket. Det handler gjerne også litt om at man ikke har et håndtak slik at man kan føre døren igjen, men må bare dytte den fra seg. Dørhåndtakene er en dårlig patent. Bagasjerommet og frunken var særlig tunge å få i lås.

Bilen ellers er grei, litt for mye forenkling på betjening innvendig, underlig sittestilling bak. Men det som jeg allerede visste ville være et reellt problem for vår familie er at det er en sedan...


#43
Takker!

Tråd nr.2 hvor man ser på ulik rulleomkrets på hjulene kan være aktuell da det er et av dekkene som er nyere enn resten og har langt mindre slitasje. Skal teste litt med ulikt trykk.

Batteritest fra sist service var helt i orden, men de kan muligens teste mer i dybden om de vil?

Kan jeg se dette på data fra Leafspy?
#44
Har en norsk 2014 Leaf som oppfører seg noe underlig. Garanti går ut om noen måneder og ønsker å få ting sett på før dette.

Regenerering er ofte uberegnelig og hakkete. Særlig ved svak bremsing i nedoverbakke kjennes det ut som bilen får hikke. Særlig ubehagelig i kø da bremseffekt er varierende og man må ta det forsiktig så man ikke renner i bilen foran. Er som regel mellom 80-90% batterikapasitet. Nylig byttet skiver og klosser om det kan bety noe. Merker det skikkelig nå som kulden slo inn. Bilen står i garasje både hjemme og på jobb.

Ustabil beregning av restkapasitet på batteri. Kan starte turen med ca. 85% batteri og etter 6-7km i stabil fart på motorvei (90kmt) lese av under 50%. Når jeg så møter køen og det går sakte kan den telle opp igjen til 80% ila et minutt... Dette kan gjenta seg i bakkene opp der jeg bor for så å telle opp igjen når jeg stopper ved garasjen.

Kjente problemer eller tips til hva verkstedet bør feilsøke på?
#45
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV + IFTTT
søndag 25. november 2018, klokken 00:20
Jeg fikk trøbbel pga nissan skiller mellom stor og liten bokstav i brukernavn...
Når dette var i orden fungerte det topp.

Stor forbedring fra nissan appen... Slo på varsler i denne slik at man får bekreftet at varme er startet.

Takker  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA