Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 13:59Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:24Og allikevel er den totalt frakjørt av hvilken som helst Tesla i fart, fordi den må gire ned og vente på turbotrykk før den drar avgårde, mens elbiler går avgårde momentant i det øyeblikket du trår på gassen.
En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.
Gassrespons er nøkkelordet.
PS: Dreiemoment får ikke bilen til å gå fremover. Det har riktig nok en viss sammenheng, det at du har høyt dreiemoment på lavt turtall betyr at du også har forholdsvis høy effekt (hestekrefter) der, og det er det som betyr noe, siden det er hestekrefter som får bilen til å bevege seg.
Frakjørt og frakjørt... Om man ligger og lunter på motorvei i 7. gir på 1200 rpm og plutselig skal rekke å blokkere en telsa fra å komme over fra kollektivfeltet er det klart man sliter. Er man dog i rett gir er det ikke noen praktisk forskjell.
Hestekrefter og dreiemoment kan vel ikke eksistere uavhengig av hverandre i denne sammenhengen?