Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassi

#106
Elbilen i Samfunnet / Sv: El + fossil
tirsdag 14. november 2017, klokken 18:07
Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 13:59
Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:24
En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.
Og allikevel er den totalt frakjørt av hvilken som helst Tesla i fart, fordi den må gire ned og vente på turbotrykk før den drar avgårde, mens elbiler går avgårde momentant i det øyeblikket du trår på gassen.

Gassrespons er nøkkelordet.

PS: Dreiemoment får ikke bilen til å gå fremover. Det har riktig nok en viss sammenheng, det at du har høyt dreiemoment på lavt turtall betyr at du også har forholdsvis høy effekt (hestekrefter) der, og det er det som betyr noe, siden det er hestekrefter som får bilen til å bevege seg.

Frakjørt og frakjørt... Om man ligger og lunter på motorvei i 7. gir på 1200 rpm og plutselig skal rekke å blokkere en telsa fra å komme over fra kollektivfeltet er det klart man sliter. Er man dog i rett gir er det ikke noen praktisk forskjell.

Hestekrefter og dreiemoment kan vel ikke eksistere uavhengig av hverandre i denne sammenhengen?
#107
Elbilen i Samfunnet / Sv: El + fossil
mandag 13. november 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Ferry på søndag 12. november 2017, klokken 23:35
Så dere foretrekker at det er litt leveringstid på kraften, da? Ja, jo, kan være fint å spare godbitene til slutt. Bunndrag er oppskrytt!  :+1:

En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.
#108
Elbilen i Samfunnet / Sv: El + fossil
mandag 13. november 2017, klokken 12:18
Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 17:30
Hva er det som er så bra med fossil bilen, er det støyen, den rykkete giringen eller den ujevne kraftleveransen? Støyen er nok en stor del for mange med spreke biler og MC. Det får dem til å føle at det går fort, i tillegg til vibrasjonene fra motoren.

Blir som å sammenligne et skikkelig urverk mot en casio. Casioen er enklere og mer effektiv, men den har null sjarm og gir ingen eierglede.
#109
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla ER verst
fredag 27. oktober 2017, klokken 12:03
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:42
Sitat fra: stromifokus på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:40
I følge denne artikkelen:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/26/195343019/disse-bilmerkene-bulkes-mest

Merkelig :o

Have you seen the car on the third spot? The best selling SUV currently and that model has been on the market for quite a few years now, much longer than the Model X.

So take it with a grain of salt.

PS. And topic title is clickbait! You should change it to Tesla Model X, since it has nothing to do with the Model S, which is scoring above average now. Better than Volvo and some other major brands.

Vet du hva du svarer på eller går det på autopilot for tiden?
#110
Lade hjemme / Sv: Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:09
Med strøm så kan konsekvensen være at naboen brenner inne når man selv er er på ferie...

Membraner og rør som lekker er bare verdier som går tapt, ikke liv.

Mange av disse reglene kommer vel også som et tiltak for å bekjempe svart arbeid.
#112
Per idag har jeg kun 30mA forankoblet jordfeilbryter, men så for meg å bytte til jordfeilautomat på alle eksisterende kurser ifm med utvidingen. (Samt rydde i gammelt rot fra forrige eier...)

Okei, forsøker å oppsummere.
Standard 3x32A OV i sikringsskap. Er det behov for C kar. for lading?
Ladestasjoner med innebygd type B jordfeilvern satt opp for lastdeling.
#113
Takk for svar, men hva blir vi enige om her nå?
Kan jeg ikke belaste kursen slik jkirkebo skisserer? 32A/1,73=18,5A

For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.
#114
Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Er grønn på lading og det fremstår som en jungel med kombinasjoner av ladestasjoner uttakstyper og hva bilen kan utnytte i praksis.
#115
Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Er det noe poeng å legge ut større kapasitet enn dette? Sånn rent praktisk for vanlig bruk.
#116
Nok en hvilken ladestasjon tråd...  :-[

Skal legge opp en ny kurs ut i garasjen til lading av det som etterhvert blir 2 elbiler og mest sannsynlig Tesla og Leaf. (En lang og en kortrekkevidde.)

Ønsker å kunne utnytte kapasiteten på en 32A 3 fase 230V kurs best mulig.

Tenkte 2 ladestasjoner, en i hver ende av garasjen slik at man er dekket uavhengig hvilken vei bilene står og at det kan lades på utside av garasje.

Så for meg å sikre kursen med Type B vern i sikringsskapet i bolig og kable direkte mellom laderne i garasjen.

Er det slik at jeg uansett ikke får utnyttet mer enn 2x32A samtidig med 230V TT nett? Dvs i praksis 2 stk 1fase 32A ladestasjoner?

#117
Er vel ikke crumple zones bak på noen biler?
#118
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med AP2
lørdag 30. september 2017, klokken 09:52
Testet en ny model S og må si AP2 fungerte faktisk dårligere enn jeg hadde trodd. Adaptiv cruise delen lå seg altfor tett på bilen foran og autosteer var veldig ujevn. Avstand finnes det nok en innstilling for, men med autosteer måtte jeg gripe inn 2 ganger på kort tid under perfekte forhold og sitter med inntrykk av at dette kan jo ikke brukes til noe som helst... Var en pine å være "passasjer" når den konstant overkorrigerer kurs i slake svinger. Det må jo ha sett svært underlig ut for de på veien rundt meg...
#119
Elbiler i media / Sv: Antall elbiler solgt i Europa 2017
søndag 17. september 2017, klokken 12:38
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 17. september 2017, klokken 10:03
Tja, det med at nordmenn velger motorsvake biler gjelder tydeligvis ikke elbiler.

På hvilken måte?
Er vel kun Tesla som gir folk et valg og tipper de selger færrest P-modeller.
#120
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
fredag 08. september 2017, klokken 17:35
MDG er motstandere av bil generelt og virker være opptatt av å begrense allerede vedtatte  veiutbyggingsprosjekt uavhengig av at vi beveger oss mot en utslippsfri transportsektor. Det er i mine øyne lite pragmatisk. Dårlige veier vil heller ikke hjelpe folk i et langstrakt land med å  utvikle nye jobber som kan erstatte oljen.

Når jeg sitter med tinnfoliehatten min godt trekt ned over ørene så tenker jeg noen ganger at MDGs mål er med alle midler å redusere vår mobilitet og kjøpekraft for å kunne skatte oss hardere og omfordele til sine hjertesaker. Rødt i grønn forkledning...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA