Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - shuatorp

#16
Kia Soul EV / Sv: bytte lyspærer
tirsdag 24. november 2015, klokken 20:27
Kjempe-enkelt: God plass.
Tok meg 10min på fire pærer.
Åpne panseret og skru ut fire plastlokk og der er pærene.
#17
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 10:21
Hvordan lades 12V batteriet i bilen?

12V batteriet lades da ladekabel er i og da bilen går.
#18
Kia Soul EV / Sv: Hvilken kartoppdatering har folket..?
mandag 23. november 2015, klokken 23:23
Jeg har samme versjon som petgok
#19
Største minus med disse bilene (mine personlige meninger) er:

- Mangelen på Cruice-Control (som gjør dette bilen utrolig slitsom å kjøre økonomisk på motorvei).
- Extremt uøkonomisk varme-apparat (mye tap og tregt som juling).

Utover dette så var noe av det første jeg reagerte på at det ikke var mulig å skyve setet lenger bakover.
#20
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
onsdag 18. november 2015, klokken 23:36
Sitat fra: goev på søndag 01. november 2015, klokken 00:59
I dag har jeg begynt å få oversikt over OVMS-koden, så jeg har lagt til en del mer eller mindre spennende data. Bl.a kan man nå legge inn sin egen rekkevidde, altså antall kilometer man selv vanligvis klarer å kjøre på fullt batteri. Dermed ser man både estimert rekkevidde(GOM) og "ideal range" i OVMS-appen, som hvor da sistnevnte er basert mer på egne erfaringer i motsetning til gjettometeret i bilen. Dette er tilsvarende funksjon som Twizy har. Tanken er å tilpasse denne etter temperatur straks vi har fått trukket ut disse verdiene også.

I tillegg viser systemet nå også spenningen på 12V batteriet, og jeg mener at man nå vil få varsel om spenningen på den blir for lav.

En annen ting jeg tenker å legge til, som finnes for Twizy, er muligheten til å sette en varsel på SOC og/eller rekkevidde. D.v.s at man gir beskjed om minimum rekkevidde eller SOC man trenger å lade til. Da får man SMS når batterikapasiteten er kommet over denne. Dette er fint om man bare ønsker å lade akkurat nok til å komme seg hjem, f.eks.

Det er ennå litt flikking som gjenstår, men jeg har begynt å få tatt ut data fra celle-infoen, så om noen dager har jeg kanskje en løsning som gir bortimot samme oversikten som verkstedene.

Er det noen her inne som vurderer å bestille OVMS? Hadde vært gøy å visst :)

Har vell i grunn bestemt meg for å bestille dette.
Bare noen spm: Hvor ligger/festes disse antennene (GPS/GSM) og hvor ligger de andre komponentene?
Hvordan er brukergrense snittet i appen?

OBD-II to DB9 Data Cable for OVMS: Trenger man høyre eller venstre eller begge?
#21
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
mandag 16. november 2015, klokken 19:50
Sitat fra: goev på mandag 16. november 2015, klokken 09:38
Tenkte du en slik liste?

Fredrikstad:
shuatorp

Mandal:
goev

Yes :-)
8)
#22
Kia Soul EV / Hvor bor Kia Soul Eierne?
søndag 15. november 2015, klokken 21:34
Arendal:
kVArh

Asker:
TM

Askøy:
Erik Veim

Drammen:
Marius Solberg
jim_smyth

Finnøy:
Finnøy

Fjellhamar:
engel

Fredrikstad:
shuatorp

Follo:
klatrechris

Kristiansand 
HeltElektrisk

Larvik:
Ch.re.we.sa
petgok

Mandal:
goev

Meråker:
Åge Karlsen Lundquist

Mosjøen:
Jornenge

Molde:
KiaMolde

Odda:
bear4x4

Oslo:
E_S
Henry Jacobsen
HenryJac

Orkanger:
Eystein

Skedsmokorset:
Aryd

Stavanger
reidarjohan

Sætre i Hurum:
Svein Evensen

Tinn: Truls Lurås

Trondheim:
Leif Nilsen
rolfh

Vormsund:
kennethdelbekk

Åkrehamn (Karmøy):
Fiskeri

Ålesund:
Fena

Årnes:
JTveter
#23
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 15. november 2015, klokken 18:14
Idag kjørte jeg fra Oslo til Råde og må si meg fornøyd:
Startet med 100% batteri.
Lå 5km/t over fartsgrensen hele veien til E6, og på E6 lå jeg i 105km/t.
Varme på 22grader og max kjøling i mitt sete.
Etter 8mil var vi fremme og hadde 8mil iflg GOM og 50% strøm igjen.
Temperaturen var 3-5grader.

Dekk: Nokian Hakkapelita R2
#24
Sitat fra: tomrh på lørdag 14. november 2015, klokken 21:20
Sitat fra: shuatorp på fredag 13. november 2015, klokken 23:09
Det mest lønnsomme er å trille der du kan trille og bremse med D eller B.
Jepp. Å rulle ned en bakke i 100 km/t taper energi i forhold til å kjøre ned i 80 km/t og regenerere.

Jeg testet dette på en strekke jeg ofte kjører.
Strekningen er på 18km.
Og ved å kjøre med D så bruker jeg 18-20km på gom på denne strekningen.
Setter jeg i fri der jeg kan og bare ruller brukte jeg 12km på gom.

Idag gir jeg blanke og kjører uten eco med Cruice C aktivert og bruker 12.8KW/pr 100km på denne strekningen med Soul.
#25
Det mest lønnsomme er å trille der du kan trille og bremse med D eller B.
#26
Kia Soul EV / Sv: Lade til 100% ?
torsdag 12. november 2015, klokken 20:16
Hvordan avslutter dere ladingen da den står i laderen og ikke er full ladet?
Bare tar ut kabelen? På min forrige bil så stoppet ladingen da jeg trykket inn knappen på laderen, men virker ikke sånn på Soul'en. Er det virkelig bare å dra den ut?
#27
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 12. november 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 12. november 2015, klokken 17:51
Dere skriver i dag at dere har kjøpt aksjer i Grønn kontakt. Håper dette ikke er sant, men i såfall hvem har dere kjøpt aksjer av, og hvor stor eierandel har dere?

Grønn kontakt har gått ut og

benekter dette (Heldigvis). Vi elbilbrukere er livredde for at dere skal ødelegge et godt fungerende selskap, med en fornuftig prising av sine tjenester.

Dere har greid å ødelegge for dere selv og oss elbilbrukere de siste 5 årene, men ikke dra andre godt fungerende selskaper ned i dritten sammen med dere!

Lars

Støtter denne, kom med vettu priser og slutt med lureri opplegg.
Bygg ladere der folk trenger de og juster prisene så dere er konkuransedyktige.
Hvis ikke her dere ikke livets rett.
#28
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 12. november 2015, klokken 19:05
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:51
Heisann!

Først må jeg takke for alle de positive tilbakemeldingene vi allerede har fått fra eksisterende medlemmer som fra og med i går får en god del mer ut av medlemskapet sitt en tidligere. Mange av dem som er medlem hos oss, er det fordi infrastrukturen til Arctic Roads eller våre samarbeidspartnere ligger i deres nærområde eller langs en strekning de kjører med jevne mellomrom, f.eks på hytte eller familiebesøk. Så har det vært slik at det vil være turer våre medlemmer drar på hvor vi ikke har dekning og medlemmene har måtte kjøpe ekstra ladetjenester. Med vårt nye tilbud som gir intill 1500 kroner refusjon på bruk av 3. parts ladere, vil medlemskapet hos Arctic Roads dermed dekke så godt som 100% av ladebehovet til det store flertallet av våre medlemmer.

Selve prosessen om refusjon er lagt opp til å være meget ubyråkratisk og lite komplisert. Bruk vårt webskjema og ta enten bilder av den fysiske kvitteringen du får der hvor dette er tilgjengelig og last dem opp på direkten mens du er på farten så du ikke glemmer det. Eller du kan samle opp til en senere anledning om det er det du foretrekker. Vi tar kopi av PDF / fakturakopi, bilder av kvitteringer tatt med mobil, skjermdump fra telefon (f.eks i sms tilfeller). Hva en du foretrekker. Poenget her er ikke å gjør ting vanskelig. Kun et minimalt nivå av dokumentasjon på utgifter.

Når det gjelder hvilke ladere du kan heve refusjon på under tilbudet er svaret enkelt: Alle i Norge såvel som resten av Europa. Sakte såvel som hurtig. Vi kunne selvfølgelig ha sagt "kun ladere der vi ikke har dekning selv", men administrasjonen av et slikt program ville blitt altfor vanskelig å forholde seg til for våre medlemmer. Derfor har vi valgt å si at det gjelder for alle eksterne ladere.

Alt i alt er dette et flott overgangstilbud til våre medlemmer. Noe de kan benytte seg av mens de venter på at den kvaliteten vi har sagt vi skal bygge blir etablert.  Den kvaliteten innebærer at det bygges et tett nettverk av lokasjoner hvor man kan hurtiglade minimum 4 elbiler pr lokasjon på mange steder vil tallet være 16. 2 ekstra om man teller 22kW AC som vil være tilstede på hver lokasjon. Effektnivået vi skal levere skal også være ruttet til å ta imot alle de nye bilene som er rett rundt hjørnet,som kan lade mye raskere en idag. I tillegg vil laderen gi raskere lading på eksisterende biler som kan ta imot høyere effekter en det de typiske 45-50 kW laderne en ser installert i felten idag kan klarer å levere. Vi starter med 120 kW pr lader og jobber oss oppover. Snart vil vi åpne en liten smakebit på hvordan en slik hverdag vil se ut for våre medlemmer. Det gleder vi oss veldig til, men det er dessverre sperrefrist på den informasjonen en liten stund til, så da snakkes vi nok igjen :)

Selv med 60kWh batteri vil man som ladekunde kun få noen få minutter med 100kW lading.
#29
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
onsdag 11. november 2015, klokken 14:45
Nå kommer Arctic Roads med 100KW lading snart, samt at man kompanseres ved lading på andre leverandører der de ikke er. Da skal jeg vurdere de..
#30
Kia Soul EV / Sv: Hvilken kartoppdatering har folket..?
mandag 09. november 2015, klokken 19:45
Hvor finner jeg ut hvilken versjon jeg har?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA