Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tolapet

#31
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
søndag 08. desember 2019, klokken 10:43
Kunne bare ABSOLUTT ALLE andre EL-bilprodusenter gjort som Tesla angående
bilens ombordlader; at alle de av oss som har 230V IT-anlegg kunne ha utnyttet
alle 3 fasene til lading............sukk..... :o
#32
e-2008 / Sv: Så vart det e-2008
søndag 08. desember 2019, klokken 00:31
noen som var på visningen og har bilder og ellers nyttige opplysninger???
#33
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LEDLYS på Launch Edition?
onsdag 04. desember 2019, klokken 20:50
Først, jeg kjenner ikke Leaf.
Men alle Norske/europeiske biler med Zenon-lys, skal ha vaskeanlegg/lyktespyler til Zenon-lyskastere.
Ser ikke ut som din bil har det.
Ut i fra Vegvesenet sine sider er bilen solgt ny i Norge:

RegistreringsnummerEK85944Understells-/chassisnr. (VIN)SJNFAAZE1U0005569Merke og modellNISSAN NISSAN LEAF 40kWhKjøretøygruppePersonbil (M1)Registrert første gang28.03.2018Registrert første gang i Norge28.03.2018Registrert første gang på eier28.11.2019Antall seter5FargeSølvBevaringsverdigNeiOppbygdNeiBruktimportertNei

Kopiert rett fra Vegvesenet

Med alle forbehold...
#34
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
fredag 29. november 2019, klokken 09:31
Brukermanualen kan jo være ett greit sted å starte... 8)
#35
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
fredag 29. november 2019, klokken 00:03
Det krever en skikkelig feilsøking. Ett amperemeter på utgangen av batteriet, og sjekke strømtrekket.
Er der noe, så ut med en og en sikring, og da vil en forhåpentligvis finne ut av hvilken krets/utstyr som er synderen. Eller en "kretstester" fra biltema;https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/kretstester-2000023374


En annen sak, holder du bremsen inne når du "stopper" motoren/bilen.
Lykke til
#36
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
tirsdag 26. november 2019, klokken 22:12
Det er ikke bare Hyundai som må informere bedre. Jeg var innom både Sandven med Jaguar, Audi med e-Tron, Mercedes, BMW, og der var INGEN selgere som hadde kunnskap om hjemme-lading. De blandet Volt, Ampere, Watt, 1-fas/3-fas i hytt og pine.
Så det er ett felt ALLE leverandører må bli bedre på
Jeg nevnte problemstillingen ang. kjøp av 11kW bil/ombordlader, kunnskapsløse selgere til HN, og
de tok det til etterretning.
#37
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
tirsdag 26. november 2019, klokken 14:06
Hei
Må eventuelt kjøpe en 230V til 400V trafo, da vil oppgradert Kona kunne lades
med 11kW, og fasestrømmene vil bli like..
#38
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
tirsdag 26. november 2019, klokken 09:48
Hei
Ut i fra svarene fra HN, så får du 11kW med 3fas 400V TN nett.
Med 3 fas 230V IT nett får du kun 3.6kW. med en bil med 11kW ombordlader.
#39
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
mandag 25. november 2019, klokken 21:02
Enda ett svar fra HN

"Hei,

Om du har 3-fas 230V IT eller TT nett, så har du ingen nøytralleder. Du får du ikke mulighet for å koble i stjerne i ladestasjonen. Kona (og de fleste andre) kan ikke lade på trekant koblede faser. En annen sak som er verdt å nevne er at om du skulle ha 3 –fas 230V TN nett, så er det mellom fase og nøytral bare 120-130V, mens på 400V TN nett som er nødvendig for 3-fas lading av elbil, så er det 230V mellom nøytralleder og faser.

Som svar på spørsmål;

Ingen røyk og smell. Får bare ikke ladet.

3.6kW får en på 11kW ombordlader ny Kona om du lader på 1-fas 230V (uavhengig av om det er 16A eller 32A sikring/3.6kW eller 7.2kW vegglader).

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai "


Jeg synes det belyser ladeproblematikken generelt godt.
#40
Audi e-tron / Sv: E-tron 50 SUV (11kW eller 22kW)
lørdag 23. november 2019, klokken 15:53
Det er vel forhandleren som kan gi deg det eksakte svar på det.
#41
Lading / Sv: Er 6.6 kwh integrert lader viktig?
torsdag 21. november 2019, klokken 16:30
Når du først skal kjøpe bil, vil jeg ABSOLUTT anbefale å kjøpe med 6,6kW lader.
Er jo bare å spørre selger om den aktuelle bilen har det,
Og med så mange biler til salgs, velg en som har.
#42
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
torsdag 21. november 2019, klokken 16:24
Svaret fra HN:

"Nødladekabel» med schuko kontakt er uforandret og ligger i bilen sammen med en type 2 kabel.

Med type 2 kabel kan man max lade på 1-fas 230V med 7,2kW om man ikke oppgraderer til 3-fas 400V 11kW ombordlader. I bilen har man da altså enten 7,2kW ombordlader eller 11kW, ikke begge to.

NB! 11kW ombordladeren lader kun med 3,6kW om kun den ene fasen benyttes via 1-fas ladestasjon.

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai

Vil påstå at jeg ikke var HELT på jordet.......
#43
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
onsdag 20. november 2019, klokken 20:47
[b]Tror[/b] at med 400V, 11kW, så kan en enten lade med 3-fas 400V, eller med kladden på 230V, på bilens ombordlader. Og kladden er vel begrenset til 8-10 Amp.


Legg merke til at jeg skrev "Tror", det vil si at jeg vet ikke, men antar, tror, kansje etc etc

Og da er det ikke "Bare 400V, men også kladden på 230V i tillegg  hjemme
#44
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
onsdag 20. november 2019, klokken 14:24
Som jeg skrev i forrige innlegg. "Oppgraderte" Kona kan kun lade på 400V 3-fas, som er en tilvalgsopsjon,
ellers er det 1-fas 230V, 7.2 kW, og kladden.
Tror at med 400V, 11kW, så kan en enten lade med 3-fas 400V, eller med kladden på 230V, på bilens ombordlader. Og kladden er vel begrenset til 8-10 Amp.

Håper jo at en eller annen gluping mekker den tidligere nevnte aluminiumsboksen  med innmat, beregnet for
3-fas 230V, slik en bare røsker ut 1-fase laderen, og inn med "aluminiumsboksen".
#45
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
tirsdag 19. november 2019, klokken 16:18
Jeg sendte forespørsel til Hyundai Norge, samt snakket med en selger ang trefaselading, 11kW. Da må en
ha 400V, og da er det, tror jeg,  mange som den opsjonen ikke er aktuell for, dessverre.
Ettermontering av trefaselader var heller ikke aktuelt, dessverre.
Hadde det bare vært en eller annen luring som kunne produsert en aluminiumsfarget dings med Orange
ledninger med sorte plugger, som en kunne ha kjøpt og plugget til......
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA