Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mkaut

#61
Kjøpe elbil? / Sv: ny elbil i år: Ioniq vs e-Golf
mandag 06. mars 2017, klokken 14:04
Sitat fra: tutti på mandag 06. mars 2017, klokken 13:33
Hvorfor ikke nye Focus? I forhold til både Ioniq og egolf så har den lavere pris og raskere levering. Den har app og over 31 kWh batteri.

Som jeg skrev i det første innlegget ville den være høyst relevant hadde den ikke hatt batteri i bagasjerommet.
Dessuten tror jeg at den har litt kortere rekevidde og mangler blant annet varmepumpe.
#62
Kjøpe elbil? / Sv: ny elbil i år: Ioniq vs e-Golf
mandag 06. mars 2017, klokken 13:16
Sitat fra: hexachordia på mandag 06. mars 2017, klokken 13:06
Hei,

Bare som et lite innspill vedrørende pris på ny E-golf med såkalt 300 km  rekkevidde. En venn av meg og noen andre har fått 9% rabatt hos Møller. De får nye E-golf for 283 000 ink ryggekamera (uten skinnseter og vinterhjul).
Dette er en meget god pris og da er det ikke sikkert at Ioniq blir særlig mye gunstigere. Jeg sjekket selv tilsvarende deal på Ioniq for 4 uker siden og fikk da oppgitt 265 000 (Auto Elite Ski) med teknikkpakke og metallic men uten skinn og vinterdekk.
Dette viser bare at forhandlerne har mye å gå på, så en Golf trenger ikke koste 330k. Regner med ca 10k for vinterdekk ink tpms.

Interessant .. med en sånn pris ville nok Golfen være mer aktuell...

Ellers tusen takk til Crown for den omfattende listen :-)
#63
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel blir kanskje fransk
mandag 06. mars 2017, klokken 11:43
Ampera-E ser ut til å være berget: https://www.electrive.net/2017/03/06/psa-kauft-opel-ampera-e-bleibt-bestehen/

Google translate: "Opel and Vauxhall are integrated into the French PSA Group at a purchase price of EUR 1.3 billion. Opel may continue to use the GM licenses - for example for the electric model Ampera-e.

But only for the time being "until the vehicles are gradually being built on PSA platforms in the coming years." The new alliance of Peugeot, Citroën and Opel will soon have to build up their own eMobility competencies."
#64
Kjøpe elbil? / ny elbil i år: Ioniq vs e-Golf
mandag 06. mars 2017, klokken 11:22
Vi har en gammel C-zero som en eneste bil og har besluttet at dette var dens siste vinter: under 5 mil rekevidde er rett og slett litt for irriterende. Dermed gir vi opp å vente på Tesla model 3 og skal kjøpe en bil som kan leveres senest høsten i år. Minste kravet er rekkevidde i nærheten av 200 km om sommeren og 150 om vinteren, hurtiglader, og prisen ikke mye over 300 tusen.

Jeg tror ikke jeg finner noe brukt som tilfredstiller dette (Tesla starter godt over 400k).
Av nye biler fant jeg Nissan Leaf, Ford Focus, Hyundai Ioniq, e-Golf og BMW i3, men Leaf er for gammel (betaler heller litt ekstra for Ioniq), Ford har batteri i bagasjerommet og i3 er liten og generelt litt rar, så da er valget mellom Ioniq og e-Golf. Begge har levering på slutten av sommeren.
(Jeg regner med at sjansen at det kommer en ny bil som blir tilgjengelig allerede i år er temmelig liten, eller?)

Så langt har har jeg funnet følgende:

  • Ioniq er ca 50k billigere
  • Ioniq støtter hurtigere hurtiglading
  • e-Golf har en app for lading, varme, etc (mangler for Ioniq)
  • e-Golf kan ta 75 kg taklast (0 kg for Ioniq)

Hva er andre punkt jeg bør ta hensyn til?
#65
Hyundai Ioniq / brutto/netto batteristørrelsen?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:46
Har det blitt bekreftet hva er brutto og netto batteristørrelsen på Ioniq? Og hvis ikke, kan noen av eierne komme med et estimat?

Jeg har sett flere steder at det er 28 kWh brutto, mens andre sier 28 kWh "usable".

For eksempel, insideevs.com skriver Bjørn Nylands test: A charging session starting from about 10% of capacity, filling up to 94% (fast charging above 94% is not available). The Hyundai's on-board reporting system indicated 25.5 kWh was charged (the battery is 28 kWh usable overall).
Og videre: "The Ioniq has a 28 kWh battery pack. That number is for available energy. I believe the car has the same battery as Kia Soul EV which is a 30.5 kWh."

Merk at 84% lik 25.5 kWh gir 100% lik 30.4 kWh...
#66
e-Golf / hurtiglading 2017 e-Golf
tirsdag 28. februar 2017, klokken 16:04
Hvor mye kan man hurtiglade og hvor mye tid det, på 2017 e-Golfen?
Deres brosjyre sier at hurtiglading tar en time - det må jo være tiden til 100%, eller er det virkelig så tregt?

Hvis jeg anslår at den bare lader til 80% av netto kapasitet (i.e. 25,2 kWh), burde det ta ca. 38 min med 40kW lading. Selv om det går saktere på slutten, kan det jo ikke ta 1 time?

Forresten, hvis det stemme at den kan hurtiglade opp til 25,2 kWh, så klarer den faktisk å få mindre strøm enn IONIQ, som hurtiglade til 25,5 kWh (litt over 90%) .. og dessuten klarer det på 33 min på 50kW ladere (og 22 min på de få 100 kW ladere).
#67
Siden vi har C-Zero som er ut av garanti, har jeg litt lyst å prøve dette .. men er det verdt det?
Mao, er det noe å vinne/spare på det to ekstra modus?

(Tipper det har vært drøftet før her på forumet, men det går ikke an å søke etter "B" eller "C"..)
#68
Sitat fra: ohowl på fredag 30. desember 2016, klokken 17:39
Sitat fra: mkaut på fredag 30. desember 2016, klokken 15:49
Sitat fra: ohowl på torsdag 22. desember 2016, klokken 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.

Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet

Kan noen bekrefte plassering av ladestasjonen på Vinjeøra?
Ifølge navnet og beskrivelsen er den ved Best-stasjonen, men kartet (både GK sitt og på ladestajoner.no) viser den ca. 1km lengre øst...

Ganske nøyaktig inni den røde firkanten her, rett ved Best-stasjonen:


Takk for info.
Jeg var litt forvirret fordi jeg brukte Finn sitt kart som viser Best-stasjonen nede ved skolen.
Siden vi trenger lader for strekningen Orkanger-Kyrksæterøra-Aure, er jeg fornøyd at laderen havnet så nær krysset med 680 :-)
#69
Sitat fra: ohowl på torsdag 22. desember 2016, klokken 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.

Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet

Kan noen bekrefte plassering av ladestasjonen på Vinjeøra?
Ifølge navnet og beskrivelsen er den ved Best-stasjonen, men kartet (både GK sitt og på ladestajoner.no) viser den ca. 1km lengre øst...
#70
Sitat fra: ohowl på torsdag 22. desember 2016, klokken 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.

Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet

Takk for info, det har jeg ikke fått med meg - det står ingenting på deres nettsider eller kart, bare info på Facebook.
Uansett, veldig gode nyheter!  :D
#71
Sitat fra: leafnor på mandag 12. desember 2016, klokken 22:11
Sitat fra: leafnor på lørdag 10. desember 2016, klokken 16:24
Noe nytt om "Missing link", Berkåk-Alvdal for å komplettere Rv3?
:) da er Kvikne på kartet, og Østerdalen den åpenbare rute for langtur (Oslo) med kortrekkeviddeleafmedsoh84%.
Gratulerer med dagen, Fortum!
Dessverre fortsatt litt for stort hull for en gammel trilling: ifølge http://www.jurassictest.ch/GR/ bruker bilen 79% av batteriet på strekningen, som er ganske skummelt etter en hurtiglading.
De må heldigvis bygge en lader til, siden avstanden er mer enn 50 km.

Har noen ellers sett tegn til aktivitet på Oppdal? De skal jo ha en hurtiglader der også.
#72
Sitat fra: gigafactory på fredag 11. november 2016, klokken 12:39
Koppang, Hanestad og Alvdal poppet opp på fortums ladekart, mangler bare kvikne nå  ;D

Hva med Oppdal, har noen sett noe aktivitet der?
Det skulle jo også være ferdig i dag, ifølge den nye tidsplanen fra 1.11.
#73
Sitat fra: epsilone6 på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:05
http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Gledelig at de har planer om ladestasjon på Dombås selv om kravet i teorien er dekket av landeveisrøverne i AR

Hjelper dessverre ikke folk med gamle elbiler siden disse uansett må stoppe på Hjerkinn på vei over fjellet. Det betyr at kjører man t/r, lønner det seg fortsatt å kjøpe en månedsabonnement fra AR >:( .. og da kan man like gjerne lade hos dem også på Dombås.
#74
elbil.no har det kommet en oppsummering av hva som gjenstår og hva som kommer: http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/.

Tror ikke det er så mye å legge til, så da er det bare å avslutte denne tråden..
#75
Sitat fra: epsilone6 på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:02
Ser at det er ladestasjon på Evenstad i østerdalen på Fortums ladekart, denne er vel ny? Men fortsatt er det 200 tomme kilometer mellom Evenstad og Berkåk. De må vel ha en 3-4 ladestasjoner på denne gjenstående strekningen og det er ikke mange dagene igjen til 1. november.

Ja, den er ny. Godt å se at de er i gang der også.

Sitat fra: epsilone6 på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:02
edit: så på facebook:

"Vi håper å ha alt klart i løpet av noen uker og tror vi skal klare det. Vi venter på strøm fra nettselskapet og håper vi ikke rammes av streiken blandt montørene i nettselskap, på disse lokasjonene, slik vi gjør på andre lokasjoner."

Lurer på hvilke andre lokasjoner de snakker om...

Ellers er visst hurtiladeren på Støren på plass: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1308620042506079&set=p.1308620042506079.
Da gjenstår bare Oppdal på E6-delen - den skal visst stå ved siden av togstasjonen, har noen sett noe der?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA