Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mkaut

#16
e-Golf / Sv: tenningsstrøm fra sikringsskapet?
onsdag 07. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Amatøren på onsdag 07. august 2019, klokken 16:07
Sitat fra: mkaut på onsdag 07. august 2019, klokken 09:34.. har du bildet av kabel-enden? Lurer på om det finnes overganger, så jeg slipper å kutte kabelen...
Møller Bil Asker og Bærum satte på kabelskoene ved montering av kabel.
Jeg viste dine bilder til Bilradiospesialisten og fikk kabelsko som skal passe, så da skal det være i orden - takk for hjelpen! :-)
#17
e-Golf / Sv: tenningsstrøm fra sikringsskapet?
onsdag 07. august 2019, klokken 09:34
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:57
Sjekk denne.
Takk for lenken, det var nyttig :-)
Dessverre ser det ut at de to løsningene (konstant- og tenningstrøm) bruker forskjellige kontakter: konstantstrøm har 'hannen' på kretsen (en metallskive), mens tenningstrøm antar jeg har 'hannen' på kabelen .. har du bildet av kabel-enden? Lurer på om det finnes overganger, så jeg slipper å kutte kabelen...

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:57
Begge tilkoblingene er gjort av Møller Bil.
Interessant - jeg spurte Møller Bil i Trondheim og de sa at de ikke driver med slikt og henviste meg til Bilradiospesialisten...
#18
e-Golf / Sv: tenningsstrøm fra sikringsskapet?
tirsdag 06. august 2019, klokken 21:57
Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:44
Helt topp å ha dashcam når parkert. Et sdkort er billig i forhold til parkeringsbulk. Er det moderat i forbruk så kan den stå i mange dager. Du kan koble inn en dings som kutter ved lav spenning om du vil.
Hva er "mange dager"? Tåler den når jeg er borte i tre uker? Jeg vet at det finnes dingser for å kutte ut strøm, men jeg vil uansett foretrekke å ikke ha den gående hele tiden...

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:44
Men er det ingen sikring tilkoblet?  :o
Her vet jeg ikke hva du spør om, beklager.
#19
e-Golf / tenningsstrøm fra sikringsskapet?
tirsdag 06. august 2019, klokken 21:18
Jeg har fått montert en dashcam (Xiaomi 70mai) hos Bilradiospesialisten, for å ha en skjult installasjon. De bruker denne til å koble den til sikringsskapet: https://bilradiospes.no/produkter/diverse-tilbehor/universal-sigarett-tenner-kontakt/universal-sigarett-tenner-kontakt-69666, se her: https://www.dropbox.com/s/3marh9quppukpw0/sikring_bilen.jpg?dl=0.

Problemet mitt er at den får strøm hele tiden, også når bilen er av, så jeg er redd for å tømme 12V-batteriet, pluss at det sliter SD-kortet.
Har prøvd å flytte kabelen til andre lignende kontakter i sikringsskapet (fra F23 til F3, F43, og F31), men de har alle strøm hele tiden.

Er det noen måte å koble kabelen til "tenningsstrøm", dvs. en kontakt som gir strøm bare når bilen er på?
#20
e-208 / Sv: Elektrisk utgave av nye 208?
fredag 05. juli 2019, klokken 13:48
Sitat fra: Goggen123 på fredag 05. juli 2019, klokken 13:07
Hva med cruisecontrol, er det "ordinær" cruisecontrol på alle modellene?

Ja, spesifikasjonen for den billigste inneholder "Cruisekontroll med fartsbegrenser".
#21
e-208 / Sv: Elektrisk utgave av nye 208?
fredag 05. juli 2019, klokken 09:47
Sitat fra: Fossilbil på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:43
Jaggu kom de..
Hvor er denne listen fra?
Når jeg ser på den offisielle prislisten og spesifikasjoner på https://www.peugeot.no/nyttige-lenker/prislister-og-brosjyrer-personbiler/nye-208.html, så er adaptiv cruisekontroll ikke på lista i det hele tatt :-(
#22
e-Golf / Sv: lese data fra OBD-port
søndag 09. juni 2019, klokken 10:57
Men det funker jo med andre merker - har selv brukt dongelen i C-Zero (med Canon) og så vidt jeg vet trenger man heller ikke noe spesiell dongel for Leafspy.
Er det bare SW som mangler for å lese mer data fra e-Golf, eller trengs det virkelig en dongel som er fysisk forskjellig?
#23
e-Golf / lese data fra OBD-port
lørdag 08. juni 2019, klokken 13:15
Hei,
finnes det en Android app som kan lese batteri-status fra en e-Golf via OBD-port, med en vanlig OBD2-adapter?
Jeg har "OBDLink LX" og har testet felgende apper: OBDLink, "Car Scanner ELM OBD2" og "Torque Lite (OBD2 & Car)"; de får alle kontakt med bilen, med klarer ikke å lese noen elbil-relevante data.
Har også sett på EVNotify, som er ment for elbiler, men den har ikke e-Golf på lista over biler som støttes.
#24
Lade hjemme / OCPP + smarthus = ?
tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:07
Jeg er ute etter en ladeboks hjem, som jeg kunne styre fra smarthus-løsningen min (openHAB).
Jeg ser at noen ladebokser har OCPP, som i utgangspunktet høres ut som det jeg trenger: en åpen ladeprotokoll. Men jeg har ikke funnet noe info om hvordan man faktisk kan styre en ladestasjon via OCPP og da lurer jeg på om jeg har misforstått hva den kan brukes til.

Mao. lurer jeg på om OCPP betyr at jeg kan styre ladeboksen, direkte, uten en sky-løsning mellom?
Og hva betyr når for eks. easee sier at de har "OCPP via API"?
Merk at med "styre" mener jeg automatisk/programmert styring fra smarthus-boksen min (openHAB på Raspberry Pi).
#25
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:11
Går det an å åpne boksen?
Isåfall er det antagelig bare å klippe av 10cm, og koble den til på ny inni boksen.
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mars 2019, klokken 00:06
Det er nettopp det vi gjør. Koster 300 kr.
Høres ut som en god idé, så lenge bruddet er nær kladden (så man ikke korter kabelen for mye).
Finnes det noen bedre måte å finne bruddet på enn å sette bilen til lading, bøye en liten del av kabelen om gangen, og se når ladingen stopper/starter?
#26
Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:35
Skal ikke være bastant, men den type ladekabel du viser bilde av har neppe mulighet for å bytte type 1 pistol kontakten uten å demontere hele boksen.

Selve type 1 kontakten koster en del, så ved bare å bytte kabel koster ikke dette mange kr i utstyr. Arbeidet derimot koster....
Hmm .. høres ut at det blir det billigere å kjøpe en brukt ladekabel på Finn, ikke sant?
#27
Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:35
Vanligvis er det vegg side kabelen som svikter. Vi bytter rutinemessig slike for 300 kr + ev deler.
Jeg testet og det klart "bil-siden" som sviktet hos oss: det å vri på kabelen mot schuko har ingen effekt, lampen på kladden lyser grønt; å vri på kabelen mot bilen, derimot, klarer å stoppe ladingen og starte den på nytt...

Tror du at dere kunne fikse denne (Yazaki, modell 9482A137) og hva ville evt. prisen være?
#28
Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
I signaturen ser det ut som dere har en C-Zero og en eGolf? Begge lades via schuko idag?
Nei, Golfen lades på jobben.

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
Som fast lading anbefales fast ladestasjon, schuko er gjerne mer nødløsning. Spesielt om ladekabel pakkes ut og inn av bilen ofte vil det påføre belastning til kabel som gir brudd.
Jeg ladet med schuko i flere år frem til ladestasjon ble installert i borettslaget. Da var lade kabelen fastmontert, og fungerer fremdeles helt fint. Den jeg har i bilen derimot har jeg måttet bytte en gang pga brudd. Ble rettet på garanti av produsent av ladekabel.
Vi vurderer også en ladestasjon, men med en Type2-kontakt, for å kunne lade begge bilene. Da ville det nok være naturlig å ha kablene i bilen .. har ikke tenkt på at det kunne slite på kablene å pakke dem inn og ut ???

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
Å bytte kabler er i prinsippet enkelt, varierer hvor enkelt det er å åpne plugger og kladd, enkelte varianter er gjerne limt, men med riktig verktøy skal det være råd.
Vær også obs på temperatur sensor i schuko kontakten på enkelte typer.
Men, i hht regelverk har en ikkje lov til å åpne og erstatte kabel på slikt utstyr selv?
Merk at jeg ikke snakker om å bytte kabel mellom schuko og kladden, men heller den andre delen. Dessuten ser det ut som at det er en kontakt som kan åpnes uten verktøy se her:
https://www.dropbox.com/s/v0vyyy6mtmb7hd7/ladekabel_kontakt.jpg. Dermed tror jeg at hele ledningen, inkludert ladekontakten, er ment å kunne byttes .. spørsmålet er om det er mulig å få tak i den?
(Jeg greide å skru ut "mutteren", men klarte ikke å dra kabelen ut - den sitter bra og jeg tør ikke å bruke styrke når jeg ikke vet om det skal gå i utgangspunktet.)

Men det er kanskje uansett litt optimistisk å forvente at man kan få tak i reservedeler til gammel ladekabel?
#29
Vår Yazaki 8A/14A Schuko-Type1 ladekabel, som vi bruker til C-Zero (siden original-kabelen er på 16A), har i det siste begynt å streike. Det ser ut som en ukontakt i kabelen mellom kladden og bilen - hvis jeg vrir på den, så stopper ladingen, mens det fortsatt lyser grønt på kladden.

Det ser ut at kabelen er festet til kladden med en slags koblingmekanisme, så jeg tipper at det bør være mulig å få den byttet ut .. men spørsmålet er om det er mulig å få tak i slikt?
Og, dessuten, om det er en god idé i det helle tatt?
#30
Her er kartet over planlagte Ionity hurtigladere, i hele verden: https://insideevs.com/ionity-ultra-fast-charging-network-maps-out-planned-stations/.
Kartet viser 19 hurtigladere i Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA