Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 3irikur

#46
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
fredag 15. september 2017, klokken 14:02
Sitat fra: bno på torsdag 07. september 2017, klokken 11:47
Vedrørende forrige innlegg av meg har jeg funnet løsning selv. Her er vedlagt denne.

Det er synd at GM har valgt en løsning der man bruker mobiltelefonen sin GPS antenne når
man har en innebygd takantenne. Tullete spør du meg.

Android auto skal bruke både antennen i bilen og antennen i mobilen (den med best dekning), så det kan være noe galt hos deg som gjør at du får problemer.

Bare så det er sagt: Jeg aner ikke om den faktisk bruker begge antennene, jeg har bare lest meg til at det er det den skal gjøre :)
#47
Sitat fra: TB på lørdag 26. august 2017, klokken 23:38
Renault Zoe uses the Type 2 connector up to 43 kW thru DC on the first modell.
Isn't that thru AC?
#48
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Seter
lørdag 19. august 2017, klokken 20:48
Mulig at jeg har vært heldig og fått en bil med gode seter, men jeg er veldig fornøyd etter 5000km (flere  av turene var så lange at jeg måtte hurtiglade)  :)
#49
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
tirsdag 01. august 2017, klokken 11:25
Sitat fra: Lystig69 på mandag 31. juli 2017, klokken 12:50
Ja, feks kjørte jeg Tromsø - Hammerfest i forrige uke, ei strekning på 542km om man ikke tar ferger, eller 448km med ferger.
Jeg valgte ferge, og den eneste lett tilgjengelige ladestasjon var etter 13mil en 7,4kW på "På Taket" i Sørkjosen hvor vi spiste middag en times tid og fikk puttet på ca 7-8kW slik at jeg var sikker på å komme meg hjem :)
Totalt forbruk på 448km var 60,5kW - så derfor er det viktig her i nord å starte på 100% på langtur og fylle når man kan :)
Ahh, ja, om avstandene bestemmer så er jeg enig.
#50
Sitat fra: Ipadjove på mandag 24. juli 2017, klokken 12:39
Har fått svart midtskjerm en gang. Løste det ved å resette den skjermen. Holde inne HOME og 'spol til høyre' noen senund.

Også hatt dette problemet, løste det på samme måte. Jeg stod på hurtiglader da det skjedde, gjorde du?


Sitat fra: bmw2002 på mandag 24. juli 2017, klokken 14:10
Forøvrig fungerer CarPlay slik at den viser videobilde fra iPhone, så det er i såfall programvaren i bilen som krasjer, det er ikke iPhonen som gjør det.
Jepp, samme med android auto :)
#51
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
søndag 23. juli 2017, klokken 14:14
Sitat fra: Olemann på fredag 21. juli 2017, klokken 15:43
Er det mulig å starte Android Auto manuelt?  Ønsker ikke at det skal skje automatisk når jeg plugger mobilen i USB uttaket. Ønsker ofte se kart på mobilen, men straks AA starter så forsvinner det fra mobilen og vises kun på bilens skjerm.
Har forsøkt å sette autostart til nei i oppsettet for AA på mobilen, men det hjelper ikke.
Kan man sette opp AA slik at den ikke starter automatisk, men må startes enten fra bilens skjerm, eller fra mobilen?
I utgangspunktet tror jeg ikke det er mulig, men jeg ser to mulige løsninger:

1. Deaktiver AA i menyen, og aktiver den når du vil ha den
2. Ha to kabler til mobilen, en bak som bare lader, og en foran som også aktiverer AA
#52
Lade hjemme / Sv: Ladekabel, mode 2 type 1 med spiralkabel
fredag 21. juli 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Vollis47 på fredag 21. juli 2017, klokken 11:49
Vil gjerne ha tips om en mer elegant måte å henge opp ladekladden.
Du kan skru fast kladden i veggen med patentbånd!

http://www.clasohlson.com/no/Patentb%C3%A5nd/Pr310674000
#53
Sitat fra: dudeldei på fredag 21. juli 2017, klokken 10:04
Hei!

Fikk også lignende problemer som tidligere nevnt i tråden her. Dette er hva som skjedde i morges for min del:

- Løser ut ladekabel, bilen er fulladet.
- Låser opp bilen ved å åpne døra, keyless...da går alarmen.
- Slår av alarm med nøkkel.
- Bilen sier at den ikke finner nøkkel og at jeg må legge den nede i midtkonsoll-rommet.
- Starter bilen og får feilmelding: "Steering column lock"
- Forsøker å sette bilen i gir og får feilmelding: "Conditions not correct for gear change"

Jeg forsøker flere ganger å slå av/på bilen. Går ut, låser, venter i 30+ sekunder, låser opp og forsøker på nytt med samme feil.

Til slutt løser det seg etter at jeg vrir på rattet til det går i rattlås og deretter forsøker å starte bilen.
Om dette var tilfeldig vet jeg ikke, men da har dere et hint om noe slikt skulle skje igjen.

En annen ting; Jeg trodde at når jeg ringte opp 'Onstar', så fikk jeg snakke med noen i Norge som kunne raskt ta en diagnose av bilen etc?
Jeg blei satt over til en som snakket engelsk (i utgpkt ikke noe problem for meg) , men ikke kunne feilsøke på noe?
Etter å ha ventet en stund på tlf med Onstar, så blei jeg ringt opp av Opel i Norge og dem satte min forhandler i kontakt med meg, uten at dem hadde noen idè om hva dette kunne være. Dem ønsker bilen inn til diagnose uansett.

Da jeg ringte onstar fikk jeg kontakt med en som sa at alt var i orden med bilen min, og som lurte på om motoren gikk rundt og om tenningen var på.

Har flere ganger kommet til engelskspråklige hos onstar, men bare på kveldstid. Mistenker at de bare har norsk bemanning i vanlig kontortid?
#54
Sitat fra: bno på onsdag 19. juli 2017, klokken 09:24
I går hendte følgende:
Parkerte bile og alt vel. Da jeg returnerte å skulle starte opp, kom det opp et orange varselys med en bil og et utropstegn nede til høyre i instrument clusteret. Fikk ikke satt bilen i gir. Så da i hoved -instrumentet tekstvarsel som gikk på vent litt og så noe med girsystem. Slo av bilen å gjorde 5 forsøk. Ringte Onstar etter hvert. Oppkall og prat med dem et par minutter der jeg forklarte situasjonen har kanskje vært en ventetid på ca 7-8 minutter for da jeg sa at jeg ville prøve en gang til mens de var online så virket plutdelig alt som normalt.
...
Nøyaktig dette har jeg opplevd en gang også. Har ikke fått tatt tak i det ennå, men skal høre med forhandler etter sommeren
#55
Mcdonald's töksfors? Tror den har vært ute av drift rimelig lenge
#56
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:30
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:56
Sendt mail til Enova om manglende driftskvalitet på ladere tilhørende Arctic Roads AS. Håper Enova vil kreve tilbake tilskudd etter hvert og at det blir den siste spikeren i kista for AR.
Husk å oppdatere oss når du får svar!
#57
Jeg skal til Karlstad 27. - 29. Juli, dersom det er nært deg og du ønsker mer prøvekjøring er det bare å si fra! :)
#58
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:17
Sitat fra: trykkertor på fredag 14. juli 2017, klokken 18:13
Burde det ikke være omvendt?
Der hvor det er kø lader en litt, slik at køen blir tatt unna. Og der hvor en ikke har kø, kan en med god samvittighet oppholde laderen mer og tanke helt opp(?)

Jo, jeg er enig, men:

Sitat fra: TM på fredag 14. juli 2017, klokken 18:30
Jo, i en ideell verden hvor alle tenker på andre. Har selv stått bak en som hadde bestemt seg for at e-Golfen skulle lades til 100 %, mens jeg selv bare skulle lade 5 minutter for å komme hjem. Uansett synes jeg alle med god samvittighet bør kunne lade til 90 %, selv om det er kø.

Jeg opplever oftere og oftere at folk tror de lade til 100%, og ikke vil høre på andre. Resultatet er som sagt at det tar veldig lang tid før man får tilgang på å lade i det hele tatt. Da lønner det seg desverre å lade mye, men skjeldent. Selvfølgelig passer jeg på at jeg ikke fortsetter å lade når jeg får veldig lav ladefart, det lønner seg jo ikke for meg heller  ::)

Sitat fra: Lystig69 på mandag 17. juli 2017, klokken 22:17

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
Nå har jeg ikke kontroll på avstandene, men jeg ville tolket det motsatt? Siden du kun får 17-18kW over 80% vil det lønne seg å lade når du har lite strøm sånn at du får 40-45kW når du står på laderen.
Jeg mistenker at det er noe jeg ikke har forstått?
#59
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Olemann på mandag 17. juli 2017, klokken 20:37

Noen som vet hvordan man får opp både Google maps (via Android Auto) og ladestasjoner?  F.eks. en av appene som Clever, Grønn Kontakt etc.   Nå må jeg koble av Android Auto og starte appene på mobilen for å se stasjonene, tips til kombinasjon?
En eller annen laget en overlay (eller hva det heter) som jeg kunne bruke i google maps på mobilen, men jeg får det ikke til å fungere på skjermen i bilen det heller  :(
#60
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Trådløs mobillading
søndag 16. juli 2017, klokken 09:13
Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:06
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 15. juli 2017, klokken 15:05
Da har jeg fått testet induksjonsladingen i Ampera-e. Byttet denne uken fra S6 EDGE+ til S8+. Det fantastiske er at ingen av de lar seg lade i hullet i Ampera-e. Hullet er rett og slett ikke dypt nok til at telefonen kommer overett med ladingen. Det går dersom jeg tar ut gummiforingen og kiler telefonen fast.
Merkelig at det er slik konstruert. S6-S7 og S8 er vel verdens desidert mest solgte serie av telefoner med innebygget trådløs  lading..
Er det så rart? Det er vel en konstruksjon som har mal fra proprietærkameraten Apple tenker jeg. :-\
Veldig merkelig i så fall, med tanke på at Apple ikke støtter trådløs lading.

Jeg mistenker at brønnen er designet av noen som ikke egentlig har fulgt så mye med på utviklingen og bare laget en "passe stor holder"

Jeg bruker den ofte, men har egentlig ikke så mye behov for jeg bruker android auto til daglig og kobler følgelig telefonen i kabel :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA