Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gamer73

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:40
Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:22
Billigste er å leie deg en ice når du skal på langtur. Eventuelt byttelåne med noen du kjenner. Om du er lidenskapelig opptatt av bil og ønsker å ha noe som er fint er model s et dårlig valg synes jeg. Du har lik bil som alle andre. Om du digger elbil så er det bare å kjøre på. Jeg ville kjøpt en med ap2. Plutselig er du langt mer avhengig av det enn adaptive cruise. Skal du ha noe for å virke kaksete er a7 billigere og bedre satt sammen. På en annen side har du service og det andre som følger med ice biler.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Personlig vil jeg mye heller ha en bmw enn en Tesla da jeg liker dem 1000 ganger mer designmessig, men jeg har egentlig ikke lyst å kjøpe noe som ikke er 100% elektrisk. Ja nei sånn ICE greie er ikke helt meg. Foreløpig har vi bare tatt fly og leid leiebil i 1-3 uker når vi er østover og det har funket det men.
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:36
Sitat fra: krister461 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:06
Om du skal ha adaptiv cruise må du velge en bil med autopilot-pakken (den er deilig å ha uansett).

Tesla har et godt utvalg av brukte biler. Her kan det være lurt å velge en med 4 års garanti:
https://www.tesla.com/no_NO/used

Denne har 60 kwt batteri og 2 års garanti, men billig:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S12EFP59794

Deretter er det mange fra 560 og oppover.

Jeg ser du setter 600k som maks, men med kampanjerenten til Tesla (0,25%) så er de relle kostnadene med en nybil til 630 ikke så veldig mye høyere enn en brukt til 560. 630 er det det koster for en med autopilot og ikke noe ekstra utstyr når du benytter en venns referral-link. :)

Jeg regner med at jeg skal klare å låne alt rentefritt så dem utgiftene regner jeg ikke med. Men jeg skal sjekke dem linkene du gav meg:) takk:)
#18
Model S 2013 - 2022 / Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:57
Jeg fikk svar på mine bekymringer angående service på bilen fra denne siden og tusen takk for det.

Det har tatt meg videre i tankeprosessen og vurderingene av en eventuelt ny bil (Tesla)

Vi har allerede en E-golf som såvidt det er dekker familiebehovet for 2 voksne og 2 barn og vi kommer oss til hytten på fjellet med denne både vinter og sommer.

Men:

- Samboer vil ha kulere bil (egentlig rart siden jenter normalt er dem fornuftigste men men)
- Vi kan på INGEN måte kjøre Bergen-Oslo med E-golfen med familie i bilen (familie på østlandet som vi besøker 1 gang i året)
- Vi kan også glemme bilferier med E-golfen
- Det kunne vært greit med bedre plass til ting og tang

Så det har gjort at jeg har begynt å se på Tesla....i mangel av alternativer...

Mine absolutte krav er at bilen jeg kjøper har adaptiv cruise control. Dette har E-golfen og jeg er ikke villig til å leve uten. Jeg vet ikke hva Telsa kaller det, men det MÅ være med. Jeg vil heller ikke betale en krone over 600 tusen for en bil på nåværende tidspunkt, så enhver ny Tesla er helt sikkert uaktuelt. Dette er mest pga at besparelsen jeg får på en Telsa kontra en E-golf er minimal til omtrent ikke tilstedeværende.

Vårt bruk er i hovedsak dekket svært godt av E-golfen, men som skrevet over...så hadde en Telsa vært bedre, men til hvilken pris...er spørsmålet.

Så hvilken Tesla kunne vært noe? Den må altså ha adaptiv cruise....alt annet utstyr er vel ikke nødvendig etter det jeg kan se. Og....kanskje Telsa ikke er bilen for oss? Blir det rett og slett et økonomisk tap? Mht at vi allerede har en E-golf som dekker 95% av behovet vårt.
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:18
oki takk for info ihvertfall:) Da er ihvertfall den angsten litt roet ned.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:09
Jeg og samboer har etterhvert begynt å tenke på om vi burde gå fra E-golf til en Tesla (pga størrelse og familie på østlandet). Men....jeg er bergenser og jeg blir litt skeptisk når jeg leser om alle disse problemene. Burde jeg rett og slett vente med å kjøpe Tesla til ting har gått seg til i fremtiden? Jeg trenger jo strengt tatt ikke nye bil sånn sett, men det hadde bare vært litt mer praktisk.
#21
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
mandag 03. juli 2017, klokken 08:17
har fått følgende servicetilbud: (førstegangsservice 2 år gammel bil)

Oppdattere styreenhet hvbatteri - 93c6 (gratis selvsagt og jeg aner ikke hva det er men det kan være det samme hehe)
service: 2434
skifte lukt og skadestofffilter 624

totalt 3058kr

Helt greit dette:) det var MYE dyrere å ta første service på mazda 6 husker jeg.
#22
e-Golf / Sv: Trenger jeg fast ladeboks i garasjen?
mandag 03. juli 2017, klokken 08:00
jeg bruker den medfølgende ladekladden og det har jeg gjort i 2 år. Ingen problemer annet enn at ladekladden kanskje er litt overfølsom men det er jo bare ne garantisak på den eventuelt.

Jeg har 16 stikk ut til garasjen der den er plugget i. Jeg aner ikek helt kurs, men det er egen kurs ut til garasjen og det er en stikkontakt som er ute og under tak...dvs den er ment for hageredskaper brukt i regn etc...og da bruker jeg skjøteledning også. skjøteledning er av typen jordet og tykk og ment for regn og kraftige redskaper.

Jeg har brannvarsler tilkoblet sentral i hovedhuset og da føler jeg meg trygg nok.
#23
e-Golf / Sv: Vurderer nye e-golf - pris og utstyr
fredag 23. juni 2017, klokken 08:15
Ta bort ALT, men IKKE ta bort adaptiv cruise control! Og vinterdekkpakke må du på ingen som helst måte kjøpe hos VW! Dem overpriser noe sinnsykt på slike ting.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for at det var adaptiv cruise control og keyless entry (trykke på knapp for å starte bil). Tror dette er billige komponenter å ta med og det gjør bilholdet uendelig mye lettere! Og om mulig så kjører du en hvit standard lakk, for da sparer du vel 5500kr også.
#24
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
onsdag 21. juni 2017, klokken 08:32
Sitat fra: gr på tirsdag 20. juni 2017, klokken 18:19
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 20. juni 2017, klokken 14:07
ahh enig! DET husker jeg fra Bmw sportsetene..utrolig tilpassningsdyktig alle veier..UNNTATT at korsryggstøtten IKKE kunne justeres opp og ned langs ryggen! (BMW 2006 model).

MEN...så MÅ vi huske på at BMW er å regne som en premium bil og det er IKKE VW.
Hmm, skjønner ikke helt det, korsryggstøtta i BMW har vært en ca. 40mm rund 4-veis knapp i maaange år, der opp og ned er nettopp opp og ned på korsryggstøtta? Mente det gjaldt alle modeller fra '06 tiden også?

Den KAN ha vært opp og ned i tillegg til inn og ut (4-veis? ) men den gikk ihvertfall ikke langt nok ned, for da hadde jeg fått perfekt støtte og det fikk jeg ikke. Jeg måtte sette den i bakre stilling og liksom la den "forsvinne". For å kompansere for at ryggen sank inn i setet med en svai jeg ikke likte, så justerte jeg sittestillingen. Jeg mener jeg satt betydelig mer "henslengt i bmw'en enn jeg sitter nå. Det var kult, men gikk ut over nakken hehehe.
#25
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
tirsdag 20. juni 2017, klokken 14:07
ahh enig! DET husker jeg fra Bmw sportsetene..utrolig tilpassningsdyktig alle veier..UNNTATT at korsryggstøtten IKKE kunne justeres opp og ned langs ryggen! (BMW 2006 model).

MEN...så MÅ vi huske på at BMW er å regne som en premium bil og det er IKKE VW.
#26
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
tirsdag 20. juni 2017, klokken 13:38
bare for å prate litt mer on dette temaet (som jeg forøvrig syntes er utrolig spennende hehe) om bilseter.

Jeg husker at det var noe jeg spesielt la merke til med setet i Mazda6. Det var en sånn regulerbar ryggstøtte (lumbar support?)...en slags klump som treffer deg i korsryggen som kan justeres litt opp og ned og inn og ut. DET som var bra med den i mazdaen og som gjorde at jeg faktisk brukte den, var at den kunne justeres langt nok ned. Den kunne rett og slett justeres PERFEKT til der jeg trengte den. I andre biler hvor det har vært slik støtter så har dem truffet for høyt, selv om dem har blitt senket maks...og jeg har da endt opp med å rett å slett bare la være å bruke den (dvs sette den til max tilbaketrukket innstilling) og det har fungert det også da. Dette måtte jeg gjøre i BMW'en, hvor den ikek kunne justerer opp og ned i det hele tatt, bare inn og ut. Jeg husker ikke om volvoen eller renaulten hadde slik støtte, men det var ikke sport seter i noen av dem, og setene var uansett utrolig behagelig å sitte i.

Så da konkluderer jeg med at den støtten som er i tyske biler rett og slett ikke passer min rygg (korsryggstøtten), mens den i mazda6 var perfekt tilpasset.

Uten denne korsryggstøtten så har jeg også en tendens til å synke inn i setet, slik GR beskriver over, men den må altså være plassert riktig, ellers blir det bare værre. Selv tror jeg at jeg brukte en liten pute helt nede på ryggen med stort hell i en toyota camry 1984 model for 100 år siden hehe. Mene....jeg liker egentlig ikke å ha slike ting liggende i bilen hehe
#27
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
tirsdag 20. juni 2017, klokken 08:49
Min erfaring med E-golfsetene er at dem er av god kvalitet. Har sorte skinnseter i min 2016 model (kjøpt i 2015). Men som noen nevner...det er dårlig med justeringsmuligheter, og jeg syntes ikke dem er spes gode å sitte i. MEN...jeg tror ikke jeg helt er bygget for tyske biler, da jeg mener å huske at sportssetene i BMW'en jeg hadde i 2006 også aldri passet meg helt (det er noe med ryggen på bmw og VW setene som ikke er helt ok)

Perfekte seter fant jeg i mazda 6 2014 model. Dem var perfekt til min kropp som er 180cm. Det kan også nevnes at jeg tidligere i livet hadde noen volvoer og ALLE setene i dem var utrolig bra for kroppen min. Også Renault laguna hadde digge seter.

Så eneste seter jeg har hatt problemer med et altså i tyske biler, og i Toyota. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg er jo 180cm som ikke er spes lavt eller høyt.
#28
e-Golf / Sv: Priser nye E-golf
torsdag 15. juni 2017, klokken 08:13
Sitat fra: Propell på onsdag 14. juni 2017, klokken 21:50
Hvilket barnesete bakovervendt kan vi regulere utskyvningen på isofix stag på?
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:03
Jeg kjører rundt med 2 bakovervendte barneseter i E-golfen.

Dette er nok mulig fordi jeg ikke har spesielt lange ben (180cm), kombinert med at det barnesete som er bak meg (fører) er at typen som kan justeres i lengden på dem Isofix-festene. Mine er nest siste hakk før den korteste lengden. Da sitter minstejenta greit nok. Guttungen sitter i et mer tradisjonelt sete uten muligheter for justering av lengden på isofix-festene. Så passasjersete er betydelig lengre fremme pga dette, men dama er jo en del mindre enn meg så det går bra. Samt at jeg aldri sitter i passasjersete. Kjører hun, så er ikke jeg i bilen;)

Så det går absolutt ant å ha 2 bakovervendte barneseter i bilen, men det krever at familien ikke er spesielt lang i bena og at man kan justere isofix-festene til barnesetene.

Så til dere som ser etter barnester....sørg for at festene kan justeres til å være nært ELLER langt fra seteryggen.

OG...det er også en fordel om man ikke trenger tradisjonell barnevogn, da disse omtrent tar 80% av plassen i baggasjerommet. Også en fordel med mine barn som satte fyr på barnevognen når dem var et halvt år og nektet plent å sette seg opp i en ny.

Dette er det vi har:

http://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/isofix/besafe-izi-kid-x2-i-size-bilstol-bakovervendt-black-cab?gclid=COStvPeYv9QCFUaJsgodzkMFZw

fra beskrivelsen ser vi at:

De justerbare ISOfix-armene gjør at du enkelt kan bestemme hvor mye plass bilstolen skal ta i bilen, samtidig som at barnets benplass kan utvides i takt med at barnet vokser. Slik er det lettere å ha barnet sittende bakovervendt opp til de anbefalte fire årene.

Det er snakk om betydelig lengde man kan "spare"...jeg har dette setet og besafe sitt tidligere uregulerbare sete, og det er snakk om minst 10cm forskjell. DET merker man godt om man sitter i setet foran hehe.
#29
e-Golf / Sv: Trip-teller
tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:32
takk skal prøve det:)
#30
e-Golf / Sv: Priser nye E-golf
tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:03
Jeg kjører rundt med 2 bakovervendte barneseter i E-golfen.

Dette er nok mulig fordi jeg ikke har spesielt lange ben (180cm), kombinert med at det barnesete som er bak meg (fører) er at typen som kan justeres i lengden på dem Isofix-festene. Mine er nest siste hakk før den korteste lengden. Da sitter minstejenta greit nok. Guttungen sitter i et mer tradisjonelt sete uten muligheter for justering av lengden på isofix-festene. Så passasjersete er betydelig lengre fremme pga dette, men dama er jo en del mindre enn meg så det går bra. Samt at jeg aldri sitter i passasjersete. Kjører hun, så er ikke jeg i bilen;)

Så det går absolutt ant å ha 2 bakovervendte barneseter i bilen, men det krever at familien ikke er spesielt lang i bena og at man kan justere isofix-festene til barnesetene.

Så til dere som ser etter barnester....sørg for at festene kan justeres til å være nært ELLER langt fra seteryggen.

OG...det er også en fordel om man ikke trenger tradisjonell barnevogn, da disse omtrent tar 80% av plassen i baggasjerommet. Også en fordel med mine barn som satte fyr på barnevognen når dem var et halvt år og nektet plent å sette seg opp i en ny.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA