Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gamer73

#1
Model S 2013 - 2022 / Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:57
Jeg fikk svar på mine bekymringer angående service på bilen fra denne siden og tusen takk for det.

Det har tatt meg videre i tankeprosessen og vurderingene av en eventuelt ny bil (Tesla)

Vi har allerede en E-golf som såvidt det er dekker familiebehovet for 2 voksne og 2 barn og vi kommer oss til hytten på fjellet med denne både vinter og sommer.

Men:

- Samboer vil ha kulere bil (egentlig rart siden jenter normalt er dem fornuftigste men men)
- Vi kan på INGEN måte kjøre Bergen-Oslo med E-golfen med familie i bilen (familie på østlandet som vi besøker 1 gang i året)
- Vi kan også glemme bilferier med E-golfen
- Det kunne vært greit med bedre plass til ting og tang

Så det har gjort at jeg har begynt å se på Tesla....i mangel av alternativer...

Mine absolutte krav er at bilen jeg kjøper har adaptiv cruise control. Dette har E-golfen og jeg er ikke villig til å leve uten. Jeg vet ikke hva Telsa kaller det, men det MÅ være med. Jeg vil heller ikke betale en krone over 600 tusen for en bil på nåværende tidspunkt, så enhver ny Tesla er helt sikkert uaktuelt. Dette er mest pga at besparelsen jeg får på en Telsa kontra en E-golf er minimal til omtrent ikke tilstedeværende.

Vårt bruk er i hovedsak dekket svært godt av E-golfen, men som skrevet over...så hadde en Telsa vært bedre, men til hvilken pris...er spørsmålet.

Så hvilken Tesla kunne vært noe? Den må altså ha adaptiv cruise....alt annet utstyr er vel ikke nødvendig etter det jeg kan se. Og....kanskje Telsa ikke er bilen for oss? Blir det rett og slett et økonomisk tap? Mht at vi allerede har en E-golf som dekker 95% av behovet vårt.
#2
Leste nylig at i Oslo så skal El-biler betale 10 kr per passering i rushen, men ellers gratis. Dette fra mars 2017.

Leste også for lenge siden (i BT) at Bystyret i bergen (eller noe sånt) snakket om å innføre bompenger for EL-biler i Bergen også. Noen som vet hva det ble til? Må vi betale fra mars 2017?
#3
Nå er E-golfen den eneste VW jeg har hatt, men jeg syntes varmetrådene er utrolig dårlig effekt i. Joda dem virker jo forsåvidt etter en lang stund, men dem er ganske dårlig sammenlignet med varmetrådene i bakruten og sidespeil som jeg hadde på mazda 6 og bmw 3 serie i sin tid. Jeg hadde riktignok ikke varmetråder i frontruten på dem.

Er det ikke meningen frontrutetrådene skal klare å ta bort dugg fra vinduet? Dvs dem fjerner dugg før vifte klarer det? Jeg mener å huske at varmetrådene i en kamerat sin bil fungerte slik...swosj så var det borte og det dampet av ruten. INGEN damp fra mine ruter eller sidespeil whatsoever!

Har dem "dempet" effekten pga batterikappasitet eller noe?
#4
e-Golf / Trenger større bil, selge E-golf eller ha 2 biler?
mandag 21. november 2016, klokken 12:45
Er nå kommet i en situasjon hvor ungene begynner å trenge mer plass og merker at E-golfen begynner å bli knapp.

Så er spørsmålet. Hva gjør man?

Bor I bergen så det er absolutt fordel å ha EL-bil til kjøring i byen, og til og fra jobb ca 20-50% av årets arbeidsdager.

Det er ikke aktuelt å ha 2 "nye" biler, så det blir enten å selge E-golfen og kjøpe ny bil (2 år gammel ) eller å beholde golfen og kjøpe en relativt billig stor bensinbil til å bruke når man må frakte alle barna rundt, og til å bruke på ferien til øslandet.

Nå koster det jo ikke akkurat mye å eie en E-golf. Det er jo omtrent ingen driftsutgifter, så det blir kun verditap. OG Billån har jeg, men jeg betaler ingen renter. Bilen er 1.5 år gammel. Den kommer jo også til å bli brukt omtrent hver eneste dag om vi fremdeles eier den.

Så mitt dilemma er. Er det dumt av meg å selge E-golfen? For så å kjøpe en ny bil som IKKE kommer til å være helelektrisk. Eller burde jeg prøve å få tak i en gammel svær stasjonsvogn som kan brukes til ferier og når vi kjører alle sammen i bilen.

Det er ganske dyrt å hele tiden måtte ha leiebil i ferier. 10k for 2 uker etc...og i tillegg kommr jo flybilletter. Med egen bil kommer man jo mye billigere fra det.
#5
Det blir en gledens dag:)

Tenk..El-bilen vår blir vår privatsjåfør:) Og parkeringsproblemer er ikke lenger en issue:)

Og mens jeg er på jobb kan bilen kjøre dem andre familiemedlemmene der dem vil....men dem bør være ferdige med sine gjøremål før jeg skal hentes...ellers blir dem tvunget med for å hente meg;) Jeg skal selvsagt ha 100% kontroll på hvor bilen kjører;)
#6
Jeg vasket bilen for første gang nå forrige helg (kjøpt august i fjor) og jeg syntes det bråkte noe helt for jævlig når maskinen høytrykksspylte og dem kostene tromlet over bilen. Vår datter på 6 mnd så helt skrekkslagen ut og selv dama kommenterte at det var sinnsykt med bråk og hun lurte på om viduene var åpen.

For ca ett år siden solgte vi vår mazda 6 2014 model og selv om den var utroolig dårlig på veistøy så var det betydelig mindre bråk inni når vi tok den i samme vaskehall. Og for å ikke snakke om min gamle bmw 3 serie fra 2006 (solgt for 3 år siden) som hadde utrolig bra lydisolasjon..

Så...er det NULL lydisolasjon i E-golfenene våre?
#7
Hei,

Jeg har hatt EL-sykkel i over 2 år, og i begynnelsen brukte jeg den mye til og fra jobb, men etter at vi kjøpte EL-bil så har det jo vært mye lettere å bruke den;) (og omtrent gratis).

Men fremtidsutsiktene med få parkeringsplasser etc gjør jo det at jeg begynner å tenke på EL-sykkel igjen...bruker omtrent nøyaktig 25 min til jobb med EL-sykkel...15 min med bil og med buss tørr jeg ikke tenke på en gang men sikkert fra 35 min til 50 min.

Min EL sykkel er laget i 2012 (tror jeg)...og er av typen Trek (husker ikke hele navnet). Den har fungert utrolig greit egentlig. Motor på bakhjul og batteri under baggasjebrett. Ser helt for jævlig teit ut men men...sitter oppreist og greit.

Er det noen av dere som har gått fra dem gode gamle bakhjulsmotorene til den nye typen med midtmotor og batteri? Er det mye bedre tyngdepunkt? føles det mer som en vanlig sykkel? Litt av problemet med min sykkel har vært at den føles ikke som en sykkel...veldig tung og relativt vrien å manøvrere annet enn på rette strekk. Jeg sykler den som om jeg ville kjørt motorsykkel...veldig rolige bevegelser og tenker alltid på omgivelsene mine.

Men jeg kunne jo tenkt meg en sykkel som kanskje var litt mer som en vanlig sykkel...lett å manøvrere og ikke minst litt kulere å se på...og jeg ville hatt en som var god på max hjelp til fremdrift. Jeg vil ikke bli svett i det hele tatt på vei til jobb..jeg sykler i utgangspunktet i jobbklær...og kun regnklær på ved regn. Akkurat på drahjelp har jo min nåværende sykkel også vært rimelig perfekt på.

man må vel ihvertfall ut med 20k for å få noe brukbart...(min kostet 19k på tilbud i 2013)...
#8
e-Golf / E-bil fra Bergen til leid feriehus i danmark?
onsdag 13. januar 2016, klokken 12:32
Jeg nevnte litt tidligere (i et innlegg) at E-golf ikke er noe særlig til bilferie..MEN...

Jeg kunne tenkt å leid et feriehus i danmark til sommeren. Da tenkte jeg kanskje om det var mulig å ta med E-golfen. Avreise blir vel fra Bergen med bilferge (om det fremdeles finnes)...så ankommer vi danmark et eller annet sted...så blir det å kjøre til feriehuset et eller annet sted.

Det blir jo også småkjøring rundt omkring der nede, men ikke noen lange utfarter da barna er bittesmå...blir mest bading og nær feriehushygge.

Så...hvordan er mulighetene for lading av E-bil i danmark? Er det strategiske hurtigladere etc?....

Er det mulig, eller er det best for meg å rett og slett leie bil når vi ankommer med ferge i danmark?
#9
Fikk bilen i august...aldri blitt vasket...den ser fortsatt egentlig ikek skitten ut, men begynenr å tenke på kanskje å ta den årlige vasken...men det må bare begynne å regne først..man skal vel ikke vaske bil i minusgrader...(vaskehall med børster selvsagt)
#10
e-Golf / imponert over baggasjeromsplass med senket gulv:)
onsdag 16. desember 2015, klokken 12:03
For å få inne barnevogn så var det i forrige uke nødvendig for meg å fjerne det "falske" gulvet i golfen...og satan i...det ble utroolig mye mer plass baki. Man må riktignok fjerne hattehyllen også for å lett få en barnevogn inne, men men. Ut måtte ladekabler..hattehylle og jekk etc..(hva skal man med jekk når man ikke har reservedekk? hehe)...

I tillegg til god plass er det nå MYE bedre å ha handleposer baki der. Den nye bunnen er jo såpass ruglete at posene sitter godt, og i tillegg er nå høyden opp til baggasjeromsposehengerne perfekt (før var dem for lav og posene kunne lett hekte seg selv av)....

Så UT med det falske gulvet og opplev en ny bil! :)
#11
e-Golf / Selge bil nummer 1 og kun beholde golfen?
onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:09
Hei,

Vi vurderer en ting....kona skal ha 1,5 års permisjon med minstemann snart..og da tenkte vi kanskje på å selge 1 av bilene.

Vi har altså E-golf og en mazda 6 som er 2 år gammel.

Vi KAN klare oss med 1 bil når hun ikke er i jobb, selv om det blir litt knotete av og til...da må jeg sykle elelr ta buss til jobb om hun trenger bilen. Vi har testet...og det går med barneseter og barnevogn i golfen også...selv om det blir trangere enn med mazda 6 stvogn.

Men svarer det seg økonomisk?

Vi må uansett ha 2 biler igjen om 1.5 år...Vi kan selvsagt da velge å kjøpe en brukt bil....men ....

Spørsmålet er vel....vil vi spare masse penger på å kun ha 1 bil i 1.5 år?

Noen som har tanker omkring dette..eller har regnet på slike dilemmaer selv?

altså..tenke å selge mazdaen hehe
#12
e-Golf / car-net app android funker ikke:(
onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:42
Står bare....det oppsto en feil....hva i alle dager? Kommer dere andre inn? Android....

Det hele sluttet å fungere etter oppdattering av appen....
#13
e-Golf / medbragt reservebatteri mulig?
tirsdag 08. september 2015, klokken 08:42
Hei,

Jeg husker vagt jeg leste noe om dette her på forumet for en tid tilbake, men finner ikke ut hvor.

Jeg tenker da på om det er mulig å kjøpe et lite batteri som man kan ha i baggasjerommet i nødstilfeller. Tenker da helst på lange turer og kanskje da spes om vinteren over fjelloverganger etc.

Finnes det slike batteri tilgjengelig? Og er det noe som IKKE koster mer enn snaue 1000 lappen etc?

Hva muligheter har man?

Og er dette i det hele tatt mulig? Dvs lade bilen med et reservebatteri? (jeg er ikke spes flink i EL-faget;))
#14
e-Golf / E-golfens regnsensor. Bra, OK eller bare akkurat god nok?
fredag 28. august 2015, klokken 12:07
Sammenlignet med mazda 6 sin regnsensor er sensoren i golfen ganske svak syntes jeg. Joda den virker, men jeg syntes den er treg til å registrere regndråper på vinduet. Det virker spes som den er treg å komem i gang...det går stort sett bra når det regner en del, men regner det lite sliter den.

Hva er deres erfaringer? Er det muligens noe galt med min? Eller er regnsensoren generelt litt i minste laget? som gjør at det skal mye regn til før den virker bra nok?

Det jeg legger merke til er at på mazdaen så dekker den flaten som sensoren sitter i et myye større område på ruten. Dette tror jeg også er inkludert andre senorer der oppe men allikevel...
#15
e-Golf / Får man gratis leiebil ved garantireperasjoner?
fredag 28. august 2015, klokken 10:12
Hvordan er praksisen hos møller? Jeg skal inn for at dem skal se på ulyder ved max rattutslag.

Jeg vet at mazda IKKE praktiserer dette..og det er en styggedom...jeg vet at BMW praktiserer det (men det skulle bare mangle mht at bmw's driftsikkerhet er det somme som hos et kinesisk produsert leketøy for barn)
#16
e-Golf / knirkelyd ved fult rattutslag?
fredag 28. august 2015, klokken 08:15
Jeg oppdaget noe i går...når jeg drev å svinge på en parkeringsplass. Det kommer en slags gummiknirkelyd av et slag når jeg svinger mot maks...er dette vanlig? Eller er det dårlige foringer et sted på fremhjulene?

Det høres ikke ut som servostyringslyd...men jeg vet ikke...

Hører dere lyder ved fult rattutslag?
#17
e-Golf / androidauto og mirrorlink i E-golf
torsdag 27. august 2015, klokken 08:33
Ikke det at dette er spes viktig for meg men funker dette i E-golfen?

Og funker det via bluetooth? Jeg har ikke lyst på noe ledningsstyr...og foreløpig så hører jeg på podcast via BT i golfen hver dag...

men jeg er egentlig bare nyskjerrig på om "carplay" funker med androis mobber også? Og UTEN bruk av kabler etc...
#18
e-Golf / Lade billigst mulig! hurtig eller mellomhurtig?
onsdag 19. august 2015, klokken 07:15
Hei,

Jeg har gjort det til en sport å lade rimeligst mulig. Til dags dato har jeg kun ladet bilen på jobben....gratis..men skal til helgen på en ørliten hyttetur og trenger muligens å lade. Det er 2 typer tilgjengelig. Hurtiglading til 2.5 kr per minutt eller Mellomrask lading (400V/32 amp) koster kr. 1,00 pr minutt. Jeg er ganske dårlig på strømeffekt og kostandsutregning....hvilken måte er rimeligst? Gitt at man har ubegrenset tid til å lade...
#19
e-Golf / seteryggen i golfen...er den dårlig eller standard?
fredag 14. august 2015, klokken 08:33
Hei,

Jeg har etter noen dager merket meg at jeg sitter betydelig dårligere i golfen med skinnseter...enn i min mazda 6 med skinnseter.

Jeg vet ikke helt hva det er....men det er muligens at korsryggstøtten er ALTFOR høyt oppe....jeg føler jeg ikke har støtte i ryggen rett over you know what...denne støtten har jeg i mazda 6'en....

Jeg har opplevd dette i biler før..jeg husker ikek i hvilke biler...var det bmw som også hadde for høy lumbar?-støtte?

Jeg sitter perfekt i mazda 6 og i mitt gamle vrak renault laguna fra 2001, men altså ikke i golfen..og muligens satt jeg ikke perfekt i min bmw 3 serie 2006 model med sportseter.


Så....både bmw og golf er tysk...mazda er japansk og renault fransk....

Jeg er 180cm...er rett og slett tyske biler bygget for mennesker over 180cm? Det er jo litt rart med tanke på at damer også kjører bil...(av og til;) )

Noen som opplever det samme, eller kan komme med opplysninger som forklarer årsaker etc?

PS: kun renaulten og bmw'en hadde lange nok seter for bena....og jeg har korte ben i tillegg....både mazda og golf er ALTFOR kort i setelengde nede...

#20
e-Golf / Bremsene på E-golf er vel strengt tatt ganske dårlig?
onsdag 12. august 2015, klokken 08:06
Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn og om dem er dårlige eller bare tilsynelatende dårlige. Jeg bruker adskillig mer krefter i bena for å bremse enn jeg gjør med min mazda 6.

Er bremsekraftforsterkeren i en E-bil ganske svak? pga spare på energi?

Min kone legger sjelden merke til bil-ting, men hun nevnte også dette med bremsene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA