Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#61
Lader og parkbrems kjent å skje. Varmeapparat mindre vanlig med mindre det ikke er så at den ikke har fått SW fiks fra barnesykdom. ESP ikke så vanlig, men sikkert som følge av korrosjon.
Bulken ikke bilens feil, rust er normalt men sjelden i så stort omfang at den ikke kan leve (Om det da ikke har vært saltlakebad i alle år uten noen form for beskyttelse, da kan det vel være så at det ikke er pent i alle fall)
Den er liv laga fortsatt om du kan benytte brukte deler og gjøre jobben selv.
Skal du betale noen, good bye. Lev videre med ID4.
#62
Leaf 2010-2017 / Sv: Større batteri, 450 km rekkevidde
lørdag 24. april 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Lynvinge på lørdag 24. april 2021, klokken 13:11
Sitat fra: leafnor på torsdag 22. april 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Lynvinge på torsdag 22. april 2021, klokken 18:04
Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
Vet det virket for en annen leverandør av slike kit, så det mener jeg skal fungere på Dala sin også, men du vil nok få noen merkelige GOM verdier etc.
Hør for sikkerhet skyld med Dala. Og det er jo svært enkelt å bare by-passe CAN bridge om det ikke fungerer.

Bilen starter uten feilkoder  :+1: Eneste som ble litt merkelig er batteritempindikator ikke har noen streker, og batteristatusbar er på topp. Ser fortsatt ut som tidligere på leafspy
Kjekt!
#63
Leaf 2010-2017 / Sv: Større batteri, 450 km rekkevidde
torsdag 22. april 2021, klokken 22:29
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 22. april 2021, klokken 21:37
Det har vært tråder på forumet her tidligere om biliser som har oppgradert fra 24kwt til 30kwt.  Jeg har aldri hørt om noen som bruker canbridge til det.
Løsningen er vel å flytte over tilstrekkelig elektronikk fra den 30kwt's bilen som batteriet kommer fra, og det kan være greit å få med fjernkontrollene til nøklene også.
Ja, og det er pre CANbridge løsning å bytte med mer HW. Enklere med CAN-bridge.
Med de her CAN-bridge kan du enkelt bytte fritt rundt, bl.a det "meningsløse" å sette et gammelt 24kWh i en 62kWh.  :o
#64
Leaf 2010-2017 / Sv: Større batteri, 450 km rekkevidde
torsdag 22. april 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Lynvinge på torsdag 22. april 2021, klokken 18:04
Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
Vet det virket for en annen leverandør av slike kit, så det mener jeg skal fungere på Dala sin også, men du vil nok få noen merkelige GOM verdier etc.
Hør for sikkerhet skyld med Dala. Og det er jo svært enkelt å bare by-passe CAN bridge om det ikke fungerer.
#65
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
lørdag 17. april 2021, klokken 14:47
Går det ikke å kjøpe, så går det lage egen.
Laget eget løsning 6 år siden: https://elbilforum.no/index.php?topic=21914.msg377569#msg377569
#66
Nissan e-NV200 / Sv: Får ikke 6,6 kW
torsdag 15. april 2021, klokken 20:03
Hvis laderen er 11 kW, betyr det 3-faser på 16A. Leaf bruker bare 1-fase og vil derfor være begrenset til 3,3kW (16A) på en 11kW lader. Hvis laderen er 22kW, kan du få 6,6kW (32A) (hvis kabelen din er 32A).
Ta med kabel og prøv på en 22kW ladestolpe. Tipper du da får 6,6, altså 32A fra en fase.
#67
TLC / Sv: 10 års sørviss
søndag 11. april 2021, klokken 16:37
Sitat fra: Aspiranten på søndag 11. april 2021, klokken 09:46
Hmmm ja du sier noe der.

Da blir det reduksjonsgir og Fluid film. Hvilken olje tilgjengelig i Norge, skal man bruke?

Og hyggelig at akkurat du svarte. Jeg skal i gang med min første sink-behandling av helt nye bremseskiver på min bil nå. Tenkte i samme åndedrag om jeg er nødt til å fjerne all rust på øvrig støpestål som står der fra før, eller holder det å fjerne overflaterust med wirebrush på drill, og så sinkbehandle det?
CASTROL TRANSMAX DEX III MULTIVEHICLE, Valvoline ATF /Hybrid ATF eller den Valvoline Maxlife ATF (som nå er i min, og gått 115000 og byttet til for 6 år siden ).
Finnes sikkert flere andre, men begge er jo kjente merker. Nissan lage jo ikke sin egen olje, så det var i alle fall for 5 år siden Castrol som laget oljen til Nissan for 5 år siden.
Det med sink, så holder det å få bort det som er løst, og så på med sink. Gjør du det vår/høst ved hvert hjulskift, så har du galvanisert forstilling etter hvert. Min er nå så greit behandlet at jeg ikke tengerhver gang. Har du bilen riktig lenge, og gjort det i 5 år (10 behandlinger), han du godt bare lakke med noe silver felglakk, eller sort motorlakk. Det beskytter sinken du har lagt, og det hele varer "livet ut"!
#68
TLC / Sv: 10 års sørviss
lørdag 10. april 2021, klokken 14:10
Mye info om bytte på reduksjonsgir på det store nettet, så google litt kan være greit
Ellers les også her: https://elbilforum.no/index.php/topic,21271.msg362895.html#msg362895
Jeg byttet for 115000 km siden i 2015, så skal kanskje gjøre det igjen nå i sommer.
Googlet lenge for noen år siden og fant til sist servicemanual å laste ned. Har ikke linken.
Servoolje har den ikke, så vidt jeg vet. Er elektrisk servo.
Kjølevæsken vet jeg ikke så mye om, men er ikke store volumet så å bytte "ofte" koster ikke stort.
Og 15 år kan kanskje være riktig det. Er jo maks 80 grader på varmeapparatet, men i forbrenningsmotorer lang langt høyere temperaturer som kan bryte ned væsken.
Så, vedlikeholdes bremser, og bytter div kuler som er uungåelig gir seg til sist. lever bilen.
Kan lønne seg å ta ned den store "sandfanger" under bilen, det som dekker elektriske pakrbremsen og måke ut 40-50 kg sand, samt korrosjonsbeskytte det som er det med noe. Med det samme tar du å spyler vann over batteriet som nå helt sikkert er isolert med fint støv. Etter det får på noe rustbeskyttele på sidene, for der var mitt begynt å ruste. Faktisk vil det klare å ruste hull der om bare få år på sliek Gen 1 er min spådom. Da kommer saltlaken inn og løpet definitivt kjørt.

#69
Nissan / Sv: Låne LeafSpy i nærheten av Stjørdal/Trondheim
fredag 09. april 2021, klokken 20:55
Sitat fra: Speedster på fredag 09. april 2021, klokken 18:38
Ja batteriet er på gården, og dingsen fra Dala har kommet. Har også skaffet oransje vernehansker, men må dessverre en tur til Oslo i helgen, så montering må vente litt. Mitt gamle batteri er forresten overraskende bra med SOH på 95,2 og 22mv differanse. 12 av 12 er bra etter 178000 km.
Originalbatteriet er jo som nytt. Så det bør noen forstå er verdt hel del.
Forøvrig, bytte Gen2 til 40kWh er enklerer enn på Gen1, da alt av plugger, fester og paneler er identiske.
#70
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
tirsdag 06. april 2021, klokken 23:35
Om 10 år sitter mange norske leaf-eiere på en "gullgruve". Får jo sikkert solgt sin 40/62kWh Leaf batteri til utlandet for mer enn hva en vil få for bilen i Norge solgt som brukt  ???.
Om 5 år bør jeg selge det 40kWh batteri jeg nå har "lagret" i min 2012 Leaf til f.eks Dala i Finland, og levere bilen inn uten batteri for å heve vrakpanten.
#71
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
torsdag 01. april 2021, klokken 23:41
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 01. april 2021, klokken 23:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.
Du har nok rett i det, og akkurat dette er helt hårreisende! Jeg kunne ha tenkt meg en gammel, klassisk bil bygd om med Leaf-motorer og 24kW batteri. Hadde vært tilstrekkelig for turer i nærmiljøet. Men også dette går vel foreløpig ikke i Norge? Skjønner meg ikke på lovgiverne; det er ikke en gang noe bilindustri å "beskytte" med slike konservative holdninger.
Lovverket er så fordi det handler ikke om å beskytte bilindustrien. Det handler om skatteinntekter. Å legge om en bil fra fosil som fyller opp statskassen til EL er tap utenfor kontroll. Inge inntekt til barnehager, sykehusdrift, forsvar og alt annet godt vi har i Norge. Men er helt enig, det skulle få litt fart på det grønne skiftet. Merk, det er noen andre samfunnsøkonomiske sider med å holde gamle kjøretøy på veien. Som f.eks min 1972 Corolla. Den eneste stjernen den skulle fått på NCAP er en stjernesmell! Man vil ikke ha trafikkfarlige kjøretøy på veien heller. Komplisert alt sammen.
I mellomtiden er jeg på linje med de som for tiden rømmer fra karantenehoteller, jeg kjører 40kWh Leaf fra 2012 :-X :police: :angel:
#72
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Muxsan legger inn koden som trengs på CAN bridge for å lure bilen til å tro den har den gamle pakken. Dala EV i Finland som bruker samme Canbridge trenger også info fra LeafSpy som nevnes i video. Men den sender du til ham før du får CanBridge, og han har da forhåndsprogrammert den så den passer bilen.
Canbridge jeg har fra Simon Andre Canada er "smartere". Den er så at den programmeres via OBD pluggen før du bytter pakken. Nå virket det bare på US leaf, men ikke på min, så måtte få hjelp via nett for å få den riktig kodet til bilen. Vet ikke om det er rettet på nå, men US Leaf fungerer det på. Så der er det plug&play.
For Gen1 er det noe bugs, som rettes på nå, så skal få en "over air" oppgradering om ikke alt for lenge.

Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.

 
#73
Nissan / Sv: Låne LeafSpy i nærheten av Stjørdal/Trondheim
torsdag 01. april 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Speedster på onsdag 31. mars 2021, klokken 22:17
Kjøpte en "dings" fra Teknikkmagasinet i dag, og nå har jeg fått lest av batteri-id. Da er vel neste trinn å bestille pairing tool fra Dala, og håpe det finnes en rask fraktløsning, selv om det er påske.
Spennende, og du har batteri på "gården"?
#74
Nissan / Sv: Låne LeafSpy i nærheten av Stjørdal/Trondheim
onsdag 31. mars 2021, klokken 16:49
Sitat fra: Speedster på onsdag 31. mars 2021, klokken 11:52
Det stemmer, og jeg har Leaf Spy Pro.
LeafSpy Pro BETA bloir nevnt av Dala, så sjekk med ham hvordan den versjonen av LEafSpy lastes ned.
https://dalasevrepair.fi/can-bridges/
https://dalasevrepair.fi/wp-content/uploads/2020/07/ID.png


#75
Nissan / Sv: Låne LeafSpy i nærheten av Stjørdal/Trondheim
onsdag 31. mars 2021, klokken 11:27
Sitat fra: Speedster på tirsdag 30. mars 2021, klokken 00:26
Nå har jeg kjøpt en OBDII dongle og Leafspy Pro både for iPhone og Android, men får fortsatt ikke ut det
jeg trenger. Komunikaskonen er tilsynelatende ustabil. Hvis noen har tips i saken, mottas de med takk.
Har du riktig LeafSpy versjon? Spør, for om du tenker å bruke løsningen fra DalaEV Finland så er det en Beta versjon av Leafspy pro du skal ha.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA