Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#46
Leaf 2010-2017 / Oppgradering av oppgradering
lørdag 03. juli 2021, klokken 11:12
I dagene da landet stengte ned for halvannet år tilbake gjorde jeg batteribytte på min 2012.
Har nå gjort et bytte av løsning for paring mot bilen. Ikke for at jeg absolutt måtte, men den nye løsningen har noen greie funksjoner.
Det er løsningen Muxsan har, men kjøpt via Dala EV service i Finland.
Det er noe greie løsninger på denne CAN-bridge. Bl.a får man % SOC litt kryptisk presentert, man trenger ikke LeafSpy påslått for virkelig å se hva batteriet ligger på.

Mest det jeg var ute etter var temperaturkontrollen av batteriet. Det var en svakhet på den jeg hadde fra før. Der var det full effekt selv om det nærmet seg 60 grader!
Foruten dette så har den:
BatterySaver, kan sette maks ladenivå fra 50-100, så nå lader jeg til 83%.
RapidgateDodger, på hurtiglading kan jeg i bilen bestemme maks ladestrøm 95Amp i stedet for 125. Lader da på 35kW. Blir lengre ladetid, men maks temp blir lavere, og det blir til sist på langtur kortere ladetid om en må ha 2-3 stopp (Unngår også 50 grader batteri)
CurrentControl, kan justere maks ladeeffekt på saktelading (Om det er et uttak på en hytte eller noe du står på og vil trekke f.eks ned til 1kW, og ikke har slik regulerbar ladekladd)
GlideInDrive,  morsom funksjon, slår av regen i D og en ruller. Veksler raskt mellom null regen i D og regen på ECO. Virker på CC. Om man sparer energi vet jeg ikke, men det blir mindre varmgang i batteri på langtur fordi det ikke er noe ladestrøm under kjøreturen.

For den som ikke har større batteri så kan det være verdt å vurdere å kjøpe seg en slik dings å montere. For alle disse funksjonen fungere på de også pluss en har muligheten til å "unlock more capacity " på 24/30kWh batteriene som normalt topplades til 4,1V. For en kan la de lades til 4.20v/celle. Gir ca 8% mer rekkevidde å starte på før en langtur.

For de som har en 40kWh Leaf og tenker å ha bilen noen år, samt ha litt Rapidgate i starten av en langtur, i bytte av å ende på 20kW lading, så fungerer denne på de også.
#47
Sitat fra: Jørgen Engdal på torsdag 01. juli 2021, klokken 19:25
Hei Sylwester. Forstår en anelse av bekymring.
Det jeg stusser over er din generelle lave cellespenning. 3,7 volt på så høy soc.
Er samme som jeg har ved 60ish soc. (93%soh 2018 bil)
Ser du også tiligere år har lagt ut bilder med høy soc, men med celle spenninger under 4 volt.

Tuller din bms, eller innstilling/forbindelse med leaf spy. Ser litt rart ut.
God observasjon, nesten så en skulle tro den aldri balanserer cellene. At BMS ikke er med på gamet.
Allerede tilbake som nesten ny er det sprik i cellene, langt mer enn på mitt 40 batteri fra tidlig 2018. Mitt ballanserer ut på 3-4 mV i sprik.
https://elbilforum.no/index.php?topic=39532.msg719161;topicseen#msg719161
#48
@sylwester, aå absolutt lov å være bekymret.
Hvordan ser det ut når du har SOC 20%? Mitt batteri tilsvarende alder har 4 til 5 mV i diss fulladet og ballansert, så du burde vært en tur til Nissan å fått de til å uttale seg.
Selv om det er LeafSpy, så tenker jeg de ikke kan la det gå uten noen kommentar.
#49
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruke Leaf til camping
søndag 20. juni 2021, klokken 20:27
Sitat fra: Hansi på søndag 20. juni 2021, klokken 14:08
Sitat fra: leafnor på lørdag 19. juni 2021, klokken 16:04
En tynn presenning eller et biltrekk, topphat holdt på plass med lastestrikk/strikk så du får åpnet dører vil tette innsyn godt, billig er det også:
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bilpresenning/topphatt-polyester-2000042907

Jeg har vært inne på tanken om noe sånt ja, men ser for meg det vil være vanskelig å komme inn og ut av bilen..

Sitat fra: RJK på lørdag 19. juni 2021, klokken 19:54
Er du litt handy....

Takk for langt og godt innspill, men jeg tror det stopper seg litt i første setning, hehe.. Skulle muligens klart det, men tror ikke jeg vil legge såpass mye innsats i det, for å i første omgang teste hva jeg syns om camping i Leafen, om det funker eller ikke :)
TopHat er enkelt å komme inn out ut at, du fester ikke stropp (Som er tynn) utenpå bilen, men på innsiden av dørbladet. når du åpner så følger den med døren, siden den ikke henger i en hjulbue eller kanal.
Enklere løsning, og billigere løsning finner du ikke.
#50
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruke Leaf til camping
lørdag 19. juni 2021, klokken 16:04
En tynn presenning eller et biltrekk, topphat holdt på plass med lastestrikk/strikk så du får åpnet dører vil tette innsyn godt, billig er det også:
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bilpresenning/topphatt-polyester-2000042907
#52
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
torsdag 27. mai 2021, klokken 18:29
Sitat fra: Donald på torsdag 27. mai 2021, klokken 10:32
Takker for svar, men det er nok litt høyere knepping og flere etter hverandre enn vist i denne videoen. Kan jo prøve å filme denne kneppingen i kveld og legge den ut her.
Da er det trolig "Rakkelstagene",
#53
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
torsdag 27. mai 2021, klokken 15:34
På langtur for 5 år siden til Sandefjord, så Danmark, i nesten 30 varmegrader brukte min 2012 i snitt 1,2kWh/mil.
Kjørte like fort som resten av trafikken, E6. Med AC på.
Fra Drammen til Sandefjord "full pinne", 110+ og da ble det selvfølgelig noe helt annet.
Det er for mye luftmotstand på Leaf i forhold til nyere biler, i all hovedsak det som er årsaken. 
#54
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
torsdag 27. mai 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Donald på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:47
Det knepper i forstillingen når jeg manøvrerer i sakte fart, spesielt når jeg rygger ut samtidig mens jeg svinger med rattet. hører ikke noe særlig med lyder ellers. Noen som vet hva det muligens kan være? Endeledd feks? Eller er det normalt? Forekommer meg at det har blitt verre etter at den ble anmskaffet i høst.
Det er nok det "normale" du og opplever, se denne:
https://www.youtube.com/watch?v=nqzLp3mvMzU
#55
Sitat fra: Girstang på torsdag 06. mai 2021, klokken 16:04
Min Nissan 24.10.2018

Km 35400
25qc 1111 l1/l2
Soc 96.4% 36kwh remaining. 403.6v 465gids
Ahr: 109.18 soh: 94.58 HX: 110.15

Edit Nye tall full soc, er dette bra?
Vil si det er normalt.
#56
Også på US fra 2013, og har du fotbrekk og to knapper på varmeapparat der du slår av og på Heat og AC er det varmepumpe.
#57
Nissan / Sv: Gjennomsnittlig størmforbruk
tirsdag 25. mai 2021, klokken 18:47
Har leaf, men er nok samme i ENV. Erfaring er at det stemmer, og at den også viser totale forbruket inkl forbruk til varme.
#58
Tja, ville prøvd med startkabler fra et garantert friskt 12V batteri. For om det som var i synger åp siste verset og ladet fult, kan det være det ikke klarer å gi nok strøm i det alt skal slå inn. Så prøv med et garantert friskt 12V.
#59
LeafSpy / Sv: Feil på leafspy eller byttet batteri ?
lørdag 15. mai 2021, klokken 21:23
Den har nok fått ny lader.
#60
Huggere har fått øyne opp for pris på lader, jeg var heldig og fant en for 2800,- et år tilbake. Nå om de ligger ute er det mellom 8-12.000m. Så regn 10.000 for brukt, eller 14.000,- + mva for ny (ebay).
Varmer, om det er den som er gåen, 5000,- brukt.
ESP er trolig sensor, eller å slette en feilmelding. Sensor 350,-
Bulken kan en ikke gjøre noe med annet enn rette ut.
Baklyset, 650-1000,-
Rust, bare overflaterust, så få på noe så den varer 10 år til.
Håndbrekket, ned med motorenhet og fikse plasthjulet. Egeninnsats.

Går jo å få til en komplett bil, med bulk, til under 20.000,-
Hvor langt er detn gått, og hvor mange barer igjen på batteriet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA