Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: 1 ... 174 175 [176]
2626
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Lørdag 30. Mai 2015, klokken 20:52 »
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf
Da er det klart for oljeskift. Kjøpte en liter Maxlife ATF, så får spe på med 1 dl av den gamle oljen så det fyller volumet på 1,1 liter giret krever.

2627
DRIFTSBATTERI / Sv: Jeg klør meg i hodet over batteriprosenten ved 80% lading...
« på: Lørdag 30. Mai 2015, klokken 18:11 »
Leker med Leaf Spy Lite.

Startet i dag tidlig med full lading. Det er 2012 modell Leaf og %-lading vises ikke (I alle fall har jeg ikke funnet ut av å få opp ladestatus i noe display.

Om det formelverk man har lært på skole opp gjennom årene stemmer for Leaf er jo ikke sikkert, men Volt ganger Amperer er effekt. Med Leaf Spy får man Ahr (Beregnet Amperetimer batteriet kan lades til) og batteriets spenning. Multipliseres det skulle man få ut den momentane lagringskapasitet for batteriet i kWt. Det tallet igjen multiplisert med SOC gir mengden som faktisk er lagret i batteriet.

Men den var fulladet og data fra Leaf Spy var ved start:
Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
59,13    392      23,18                    91,6%   21,2

Med da troligen 21,2 kWt på tanken gjorde jeg en tur i dag på tilsammen 66km, fra 100 moh, ned til praksis 0 og opp til Lian 170 moh, ned til Lade, og opp til Lian og hjem igjen.

Etter den turen sa Leaf Spy Lite:

Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,95    374      22,05                    46,9%   10,3

Forbruket ble da 21,2 - 10,3 = 10,9 kWt. På 66 km er det 1,65 kWt/mil. Bilen sier den i snitt har brukt 1,7 kWt siden resatt.

Nå har jeg startet lading på timer satt til 80%. Skal se hvilke data Leaf Spy gir når bilen har ladet seg til det som den regner som 80%.

Bilen ladet ferdig til 80%. Spy Leaf Lite sier:

Ahr    Volt              Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,92     386,63      22,78                    79,9%   18,2

Carwings på Nissan.No viser at batteriet er på 84%, mens altså lading i bilen programmert til 80% lading stopper med SOC 79,9%, jevngodt med 80 det.

80% er åpenbart ikke 80% i alle systemer for måling, og hvordan det henger sammen er jeg ikke klok på.




 

2628
DRIFTSBATTERI / Sv: Biler passert 100000km + batteri status.
« på: Lørdag 30. Mai 2015, klokken 17:21 »

2629
DRIFTSBATTERI / Sv: Biler passert 100000km + batteri status.
« på: Lørdag 30. Mai 2015, klokken 16:37 »
Verdier fra 100% lading idag.
Hva sa SOC?

2630
DRIFTSBATTERI / Sv: Jeg klør meg i hodet over batteriprosenten ved 80% lading...
« på: Lørdag 30. Mai 2015, klokken 16:33 »
Leker med Leaf Spy Lite.

Startet i dag tidlig med full lading. Det er 2012 modell Leaf og %-lading vises ikke (I alle fall har jeg ikke funnet ut av å få opp ladestatus i noe display.

Om det formelverk man har lært på skole opp gjennom årene stemmer for Leaf er jo ikke sikkert, men Volt ganger Amperer er effekt. Med Leaf Spy får man Ahr (Beregnet Amperetimer batteriet kan lades til) og batteriets spenning. Multipliseres det skulle man få ut den momentane lagringskapasitet for batteriet i kWt. Det tallet igjen multiplisert med SOC gir mengden som faktisk er lagret i batteriet.

Men den var fulladet og data fra Leaf Spy var ved start:
Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
59,13    392      23,18                    91,6%   21,2

Med da troligen 21,2 kWt på tanken gjorde jeg en tur i dag på tilsammen 66km, fra 100 moh, ned til praksis 0 og opp til Lian 170 moh, ned til Lade, og opp til Lian og hjem igjen.

Etter den turen sa Leaf Spy Lite:

Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,95    374      22,05                    46,9%   10,3

Forbruket ble da 21,2 - 10,3 = 10,9 kWt. På 66 km er det 1,65 kWt/mil. Bilen sier den i snitt har brukt 1,7 kWt siden resatt.

Nå har jeg startet lading på timer satt til 80%. Skal se hvilke data Leaf Spy gir når bilen har ladet seg til det som den regner som 80%.



2631
DRIFTSBATTERI / Sv: Biler passert 100000km + batteri status.
« på: Fredag 29. Mai 2015, klokken 21:57 »
Fikk liv i OBD og bluetooth, og lastet Leaf Spy Lite til en androidenhet:

Bilen produsert februar 2012, og registrert første gang august 2012.

Bilen ikke fullt ladet, SOC 72,3% og Carwings sier 2 timer til full. Det er 9 av 12 streker på display.

Leser da:
ODO: 67.798 km
SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13

Temperatur på batteriene 10,9C.
Antall QC 3, og 2188 L1/L2

Om et par timer er den fulladet, og da skal jeg gjøre ny avlesning.

Fulladet:

SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13
SOC: 91,6%

Temperatur på batteriene 11,8C.


2632
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Torsdag 28. Mai 2015, klokken 23:10 »
Fikk melding fra merkeverksted om tid for første service for Leaf jeg leaser for arbeidsplassen.
Den er kun gått 400 mil det første året nå.
Skal spørre hva de gjør med sjekkpunkt av reduksjonsgiret når jeg leverer, og vise til hva jeg har erfart på min private.

2633
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 21:44 »
Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.

Når den er så sort som den er tenker jeg giret bare har godt av å få en ny olje. Det ville nok gå greit noen år til med samme oljen, men som sagt like greit å bytte når den er så sort som den er.
Giret var tørt så det var ikke tegn til lekkasje noen steder, men dog litt sløvt av merkeverksted å ikke følge instruksjon for service. Hva annet kan det være man hopper over på en service fordi det ikke er ytre tegn til avvik/feil?
Mengde spon på magnet kan jo være greit å inspisere med tanke på eventuell stor slitasje i giret.

Etter å ha lest meg litt gjennom forumet på Leafstoff har jeg gjort et par saker til i kveld. Fikk den opp på bukk og smurt gummiforingene for stab-staget med WD40. Trangt sitter de til, og jeg mer regelrett "druknet" de i WD40. Ble slutt på knirk over fartsdump i alle fall.

Dusjet også litt på vinduslistene på førerdør, og vinduer begynte å gå litt bedre. (Gikk tungt opp før en skvett WD40)

2634
Nissan / Sv: Årsmodell
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 18:05 »
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?
Skriv inn understellsnummer og decode her: http://www.vindecoderz.com/EN/Nissan
Scroll så helt ned for å se resultat av dekodingen.

2635
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 00:29 »
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf


2636
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: ſøndag 24. Mai 2015, klokken 22:46 »
ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Hei.

Ja, ATF er rød, og sannsynligvis er den originale Nissanoljen det også. Derfor skremmende skittent.
Det med spon i gir er normalt også så jeg bekymres ikke mye av det, sponen var veldig "fin", ingen grove metalldeler. 
Men nå er ikke dette bunnpluggen, men påfyllingspluggen som har magnet. Bunnplugg har sikkert det også (Bør ha). Det står i servicemanual at nivå på reduksjongir skal inspiseres årlig, eller på x km alt etter hva som inntreffer først. Nivå sjekkes og magnet rengjøres.
Forrige eier hadde bilen på minst to merkeservice de 2,5 år han har eid den. (Papirene var med). Med tanke på hvor mye olje som rant ut og at påfyllingplugg ikke virket å ha vært rørt på med verktøy, samt mengde stålspon på magnet så har ikke merkeverkstedet gjort dette sjekkpunktet.

Skal sjekke videre på oljekvalitet, men kan ikke tenke meg det er veldig hokus-pokusolje. Eller jeg går ikke konkurs på to liter original olje heller.

Iphone-bildet snudde seg på opplasting. Legger ved utsnitt riktig veg.
 
 

2637
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 16:57 »
Kjøpte meg nylig en Leaf med 67.000 km på speedometer.
Kom over det med redukasjonsgir og olje, så sjekket tilstanden. Bilen har vært inne på service "etter boka", og oljenivået skulle vært sjekket minst to ganger på det om service følger:
http://www.nissanusa.com/content/dam/nissan/pdf/techpubs/leaf/2011/2011-leaf-service-maintenance-guide.pdf
Ser ikke tegn til at plugg har vært åpnet før for nivåkontroll.
Det var mer enn nok olje, det kom ut ca0,5 dl. Rimelig sort olje, lagt med bilde av oljen som kom ut.
Om pluggen virkelig har vært ute for oljesjekk på siste service på merkeverksted er det skremmende mye stålspon etter kun 5 måneder (Sist service i desember 2014). Nå velger jeg å tro at all sponen er fra dag en, dvs service har aldri vært inkludert nivåsjekk av giroljen.
Rengjorde magnetpluggen samt fylte på MoS2 tilsetning i oljen. Skal finne ut av hvilken olje det er snakk om, og bytte i løpet av sommeren.
EDIT: Fant at det er original Nissan matic S ATF olje. Finnes sikkert en enklere tilgjengelig ekvivalent olje benytte.


2638
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
« på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 11:25 »
Ny på forumet og "ny" med EL-bil.
Kjøpte brukt Leaf 2012 tre uker siden. Den er gått 67.000 km.
Forrige eier pendlet 3-4 dager i uken 14 mil daglig, med lading på arbeidsplass og 16A hjemmelader. Aldri vært hurtigladet.
Kjøpte Leaf'n etter å ha vært ansvarlig for leasing av en på jobb til småkjøring ansatte ellers ville brukt privat bil til gjennom bommer etc her i Trondheim. (Den er nå ett år og kun gått 380 mil!) Ble overbevist med den at vi i husstanden kunne kvitte oss med den ene fosile bilen, og skaffe en Leaf.
Når den nå snart 3 år gamle lades til 100% blir det rundt 125km kjørelengde. Computer sier forbruket er på 1,7 kWt/mil. Tre vintre på salte veier i Trøndelag ga rimelig rustne bremser. De har jeg banket rusten av og "galvanisert" med Zinkspray, og er nå gode som nye igjen.
Den 2014 Leaf på jobb har Brake funksjon som bremser mer enn hva min 2012 gjør i ECO mode. Om jeg ikke husker feil så virker brakefunksjonen på den 2014 Leaf selv om bilen er ladet 100%, mens min 2012 ikke bremser (Regenrerer) ved 100% batteri før etter noen km kjøring.
 


Sider: 1 ... 174 175 [176]