Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: 1 ... 174 175 [176]
2626
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 21:44 »
Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.

Når den er så sort som den er tenker jeg giret bare har godt av å få en ny olje. Det ville nok gå greit noen år til med samme oljen, men som sagt like greit å bytte når den er så sort som den er.
Giret var tørt så det var ikke tegn til lekkasje noen steder, men dog litt sløvt av merkeverksted å ikke følge instruksjon for service. Hva annet kan det være man hopper over på en service fordi det ikke er ytre tegn til avvik/feil?
Mengde spon på magnet kan jo være greit å inspisere med tanke på eventuell stor slitasje i giret.

Etter å ha lest meg litt gjennom forumet på Leafstoff har jeg gjort et par saker til i kveld. Fikk den opp på bukk og smurt gummiforingene for stab-staget med WD40. Trangt sitter de til, og jeg mer regelrett "druknet" de i WD40. Ble slutt på knirk over fartsdump i alle fall.

Dusjet også litt på vinduslistene på førerdør, og vinduer begynte å gå litt bedre. (Gikk tungt opp før en skvett WD40)

2627
Nissan / Sv: Årsmodell
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 18:05 »
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?
Skriv inn understellsnummer og decode her: http://www.vindecoderz.com/EN/Nissan
Scroll så helt ned for å se resultat av dekodingen.

2628
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 00:29 »
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf


2629
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: ſøndag 24. Mai 2015, klokken 22:46 »
ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Hei.

Ja, ATF er rød, og sannsynligvis er den originale Nissanoljen det også. Derfor skremmende skittent.
Det med spon i gir er normalt også så jeg bekymres ikke mye av det, sponen var veldig "fin", ingen grove metalldeler. 
Men nå er ikke dette bunnpluggen, men påfyllingspluggen som har magnet. Bunnplugg har sikkert det også (Bør ha). Det står i servicemanual at nivå på reduksjongir skal inspiseres årlig, eller på x km alt etter hva som inntreffer først. Nivå sjekkes og magnet rengjøres.
Forrige eier hadde bilen på minst to merkeservice de 2,5 år han har eid den. (Papirene var med). Med tanke på hvor mye olje som rant ut og at påfyllingplugg ikke virket å ha vært rørt på med verktøy, samt mengde stålspon på magnet så har ikke merkeverkstedet gjort dette sjekkpunktet.

Skal sjekke videre på oljekvalitet, men kan ikke tenke meg det er veldig hokus-pokusolje. Eller jeg går ikke konkurs på to liter original olje heller.

Iphone-bildet snudde seg på opplasting. Legger ved utsnitt riktig veg.
 
 

2630
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
« på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 16:57 »
Kjøpte meg nylig en Leaf med 67.000 km på speedometer.
Kom over det med redukasjonsgir og olje, så sjekket tilstanden. Bilen har vært inne på service "etter boka", og oljenivået skulle vært sjekket minst to ganger på det om service følger:
http://www.nissanusa.com/content/dam/nissan/pdf/techpubs/leaf/2011/2011-leaf-service-maintenance-guide.pdf
Ser ikke tegn til at plugg har vært åpnet før for nivåkontroll.
Det var mer enn nok olje, det kom ut ca0,5 dl. Rimelig sort olje, lagt med bilde av oljen som kom ut.
Om pluggen virkelig har vært ute for oljesjekk på siste service på merkeverksted er det skremmende mye stålspon etter kun 5 måneder (Sist service i desember 2014). Nå velger jeg å tro at all sponen er fra dag en, dvs service har aldri vært inkludert nivåsjekk av giroljen.
Rengjorde magnetpluggen samt fylte på MoS2 tilsetning i oljen. Skal finne ut av hvilken olje det er snakk om, og bytte i løpet av sommeren.
EDIT: Fant at det er original Nissan matic S ATF olje. Finnes sikkert en enklere tilgjengelig ekvivalent olje benytte.


2631
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
« på: Lørdag 23. Mai 2015, klokken 11:25 »
Ny på forumet og "ny" med EL-bil.
Kjøpte brukt Leaf 2012 tre uker siden. Den er gått 67.000 km.
Forrige eier pendlet 3-4 dager i uken 14 mil daglig, med lading på arbeidsplass og 16A hjemmelader. Aldri vært hurtigladet.
Kjøpte Leaf'n etter å ha vært ansvarlig for leasing av en på jobb til småkjøring ansatte ellers ville brukt privat bil til gjennom bommer etc her i Trondheim. (Den er nå ett år og kun gått 380 mil!) Ble overbevist med den at vi i husstanden kunne kvitte oss med den ene fosile bilen, og skaffe en Leaf.
Når den nå snart 3 år gamle lades til 100% blir det rundt 125km kjørelengde. Computer sier forbruket er på 1,7 kWt/mil. Tre vintre på salte veier i Trøndelag ga rimelig rustne bremser. De har jeg banket rusten av og "galvanisert" med Zinkspray, og er nå gode som nye igjen.
Den 2014 Leaf på jobb har Brake funksjon som bremser mer enn hva min 2012 gjør i ECO mode. Om jeg ikke husker feil så virker brakefunksjonen på den 2014 Leaf selv om bilen er ladet 100%, mens min 2012 ikke bremser (Regenrerer) ved 100% batteri før etter noen km kjøring.
 


Sider: 1 ... 174 175 [176]