Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#2611
Leaf 2010-2017 / Sv: Innovasjon: Varme
mandag 15. juni 2015, klokken 22:59
Sitat fra: flux på mandag 15. juni 2015, klokken 20:39
Jeg målte utvendig temperatur på selve varmeelementet ( ptc ) med et IR meter og så ca. 60 grader. Jeg tror det er mye å hente på å klare å isolere selve den boksen, men den ligger vanskelig til.
Det er nok mye å hente på å isolere varmesystemet, og boksen (PTC) som holder 60 grader i overflatetemperatur er nok den enkeltdel i kretsen som kan øke virkningsgraden mest med å bli isolert.
Ser vi f.eks her http://klimakommuner.enova.no/sitepageview.aspx?articleID=246
og sammenligner med en uisolert ventil i romtemperatur for vannbårent anlegg med 80 grader vann så ligger tap i størrelsesorden 500W. Med en bil i bevegelse vil det være "konstant" kald luft som strømmer over boksen, noe som gir ytterligere kjøleeffekt. Jeg skulle ikke overraskes av om det minst er 1 kW tap i kuldegrader på det ellers så uisolerte anlegget.
Utfordringen er at den sitter trangt til.
#2612
Leaf 2010-2017 / Sv: Enkelte useriøse annonser på Finn
søndag 14. juni 2015, klokken 17:08
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. juni 2015, klokken 14:48

Videre finner jeg en eu-modell som også skal være 2013-modell. Jeg trudde at 2013-modellen har litt flere knapper på venstre side av rattet, enn det denne bilen har: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=60248583&reference=2015/6/vertical-3/06/0/600/913/30_1019634724.jpg

Jeg ser en bil til salgs, som er annonsert som 2013-modell med første gangs registering i 2012, men når jeg sjekker opp vin-nummeret, ser jeg at det er en av de siste 2012-modellene, og at den er første gang registert i usa i 2013. Antakelig er det en bra bil alikevel.

Denne ser prikk lik ut som min 2012, reg august 2012. Klimapanel ser likt ut, og parkeringsbrems elektrisk.
På jobb har vi en 2013, Reg juni 2013, og den har som du nevner flere brytere (bl.a låsing av ladekontakt, og el åpning av luke), samt panel for klima er med Warm og Cool knapp.
I tillegg har den 2013 knappen for ECO på rattet, i og med Brake funksjon på girvelger, noe denne på Finn savner. Så en "overligger" må denne være.
#2613
Leaf 2010-2017 / Innovasjon: Varme
søndag 14. juni 2015, klokken 09:29
Ser mye innovasjon omkring varme på 1. gen Leaf. Webasto, ekstra isolering og 150 ohm motstand for å lure varmen til ikke å "koke vann".

Tenker å få gjort noe av dette på min 2012 Leaf, og tanken er å parallellkoble et 500ohm pottmeter med av/på funksjon over temperaturføler på varmvannet som sirkulerer i varmeapparatsløyfen.
En parallellkoblet motstand reduserer temperaturfølerkretsens motstand, noe som leder til at det leses som varmere vann enn virkelig temperatur alt etter motstanden i pottmeter.

Med den kan jeg få til to ting.
- I "Off" leser styring kun den originalen motstand, og bilen er som original
- I "On" vil motstand være parallellkoblet, og kunne justeres fra 0 til 500 ohm. Kretsen har lavere ohmsk motstand enn "design".

Ut fra servicemanualen har jeg beregnet at en parallell motstand mellom 185 til 540 ohm vil kunne regulere temperatur mellom 40-70 grader. Så det 500 ohm pottmeter setter jeg i serie med en 150 ohm, så det kan reguleres mellom 150-650 ohm.
Vris pottmeter ned mot null, og vannet vil "alltid" være å lese som 80 grader eller mer, og ingen energi til å fyre går med.

Varmetap: I den nå typiske grønne vinter her i Trondheim er det behov for varme. Men ikke behov for 80 grader vann for å avgi tilstrekkelig med energi for å holde varmen. Så jeg tenker at det skal være mulig å holde OK temp i kupè med f.eks 40-50 grader vann. Jeg tenker da at det er mindre varmetap mens det varmes, og hele varmekretsen skal ikke opp i 80 men kanskje 40 grader for å gi varme.
1,5 kW avgitt med 40 eller 80 grader vann er 1,5 kW, men det skal da går mindre energi tapt for å oppnå 80 grader og holde temperaturen der er min tanke.
I tillegg skal jeg isolere som noen andre har gjort, skader ikke.

EDIT: Korrigerte kOhm til Ohm som benevning på motstander







#2614
Lading / Sv: Lader til 80% - men får kun 9 streker
lørdag 13. juni 2015, klokken 09:42
Når man i Nissan sin ruteplanlegger velger startnivå på batteri lik med 80% så vises det som 9 streker.
9/12=0,75, og 10/12 er 0,83, så er 10 streker er over 80% rent regnemessig.
Så 9 streker er vell det som skal forventes er utfallet av en 80% lading.
#2615
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
mandag 08. juni 2015, klokken 19:34
Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D
Aha :)
#2616
Nr1rayner

Nyttig erfaring du kommer med. Tenker selvom kommende hurtigladere blir svindyre å benytte så skal jeg kjøre til Hamar i høst. Det jeg "sliter" med er distansen fra Otta til Hjerkinn.
Den sier ruteplanlegger at man klarer med 11 stopler på sakte fart om man starter på 100% i Otta. Med tre i bilen blir vell det sånn akkurat, og litt kjedelig å kjøre der som en sinke for de øvrige.
Utfordingen er 700 høydemeter som skal opparbeides over de 75 km.
 
#2617
Sitat fra: nr1rayner på søndag 07. juni 2015, klokken 17:52
Kjører Heimdal-Storlien med min -13 Leaf  8)
Vel og merke økonomisk kjøring og (nesten) uten varme, og ikke mange promille igjen på Storlien, men det går  ;)
Imponerende. I "teorien" skal det ikke gå ref Zero Emission.
EDIT: Det går om en beregner å kjøre gamle E6 til Stjørdal.
#2618
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
søndag 07. juni 2015, klokken 12:15
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. juni 2015, klokken 22:19
Veldig bra at ein hurtigladeaktør kjem på forumet med eigen tråd. Da har vært veldig stillt frå spesielt Ishavsveien. GK og Fortum har ein profil som dei brukar for å svare på ting her inne men ikkje ein eigen tråd.

Når da gjeld prisane til Ishavsveien så er nok dei alt for høge til at eg kjem til å bruka dei. 240 kr for ei lading betyr at "dieseldyret" er billigare og betre. Og før dei får eit landsdekkende nett sør for Trondheim så er ikkje prisen på 3750 kroner aktuellt for meg.

Vil dei inn på markedet så må dei prise "dropinn" ladinga så lavt at da frista å bruka dei og så får dei heller skru opp prisen seinare. Då er da lettere å "henge på" som kunde videre.
Som om jeg skulle sagt det selv.
Legger til:
Fikk i går med meg det at det kommer hurtigladere ila sommeren langs E6 så det "teknisk" går å komme seg til f.eks Oslo med Leaf innen rimelig tid. Skal til Hamar i august på fotballcup og med ladere på plass så ble Leaf plutselig et alternativt fremkomstmidlet.
Gikk entusiastisk i gang med å legge opp laderute ut fra Nissan sin ruteplanlegger. Kom til at hurtiglading må bli slik:
Berkåk
Fagerhaug
Hjerkin
Ringebu
Lillehammer
Hamar
Ringebu
Otta
Hjerkin
Berkåk

9 ladinger på turen + kanskje 1 i Hamar dagen for hjemtur, totalt 10. Fornøyd med planen inntill jeg skulle ta rede på hva det vil koste.  :o Over 2000,-, mot bensinbilens 1000,-
Slukkøret konkludert med at jeg ikke vil bruke 1000,- mer og samtidig ca 3 timer ekstra på kjøreturen på grunn av lading.
Det blir bensinbil.

Så på meg "taper" typ Arctic Roads og de andre 2000, og jeg "tjener" 1000 på å kjøre bensinbil. Om dropinpris gjorde at jeg kom ut i nærheten av null, dvs dropin koster et sted mellom 100-125 kroner, da ble det EL-bil og ikke fosil. Det skulle plutselig gi inntekt på 1000,- til typ Arctic Roads og jeg tjente ikke noe, men tapte heller ikke.
Det hurtigladeselskapet som først kommer ut med en pris som gjør at EL-bil koster tilnærmet fosil i variabel kostnad er det som vinner markedet. Og det blir Statoil, med sin strategi som går fra Olje/Gass til mer å si de selger Energi.
Snart finnes det hurtigladere på Statoilstasjoner med ca 7-8 mil mellomrom mellom f.eks Trondheim/Oslo. Det er 5-6 stasjoner. Og som på Klett så vil det koste 100,-, eller la oss si 175,- for en "lade-meny", strøm og så en ventepølse. Det er butikk.




#2619
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
lørdag 06. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: MHLD på lørdag 06. juni 2015, klokken 14:28
Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.
Motor er børsteløs, det er permanentmagnet AC-motor.

#2620
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
lørdag 06. juni 2015, klokken 13:03
"FirmaLeaf" som nå er ett år gammel.

Kun gått 3841 km siste år.

AHr=64,72
SOH=98%
Hx=99,11
Spenning: 395,54
SOC=97%
5 QC og 149 L1/L2
#2621
Tenkte det var nyttig å sjekke på hvilken SOC i SpyLeaf som turtle dukker opp på min Leaf.

GOM sa 9 km igjen med SOC på 20,5%.
Varme på fullt (Ca 4 kW trakk den) kjørte jeg omlag 8 km til og kom ned på 13,4%.
Noen små runder rundt nabolaget og varme på fullt fremprovoserte skilpadde da de kom under SOC 6%.
Da SOC tippet fra 5,0 til 4,9 forsvant turtle, og bilen gikk kun å sette i N.

Ladet nå under natten og fikk en overraskele på CarWings. Den rapporterte GOM 159km. Aldri sett det før, har normalt rundt 125km.
I ECO sier den faktisk 176km.

SOC har jeg heller ikke sett så høy som nå etter fullading. 94,2%.

At GOM er så høy må skyldes at den "husker" den sparsommelige kjøringen jeg gjorde på slutten i går.

AHr=59,1
SOH=90
SOC=94,2
Spenning=392,75V

Med turtle ned til 5% skulle absolutt netto tilgjengelig energimengde være:
392,75*59,1*(94,2-5)=20,7 kWt

Kjøremønster og temperaturforhold her for tiden gir forbruk på 1,7kWt/mil. Da skulle kjørelengden bli 12,2 mil, noe GOM forøvrig pleier å ligge på etter fullading.

Virker og slik som at det netto er ca 15% tilgjengelig med strøm når det er en strek igjen. Det blir med 1.7kWt/mil ca 20 km kjøring uten varme på.

Tror med det at skal kunne nå hytta i retning Tydal som ligger 105km hjemmefra uten å gå tom, selv om vi skal klatre noen hundre høydemeter på veg dit.   
   
EDIT: GOM legger til 41 km pga varmeapparat som den husker gikk på maks da jeg tappet bil for strøm. DErav "sprenges" forventet km.
#2622
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
onsdag 03. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Har som nr1rayner i alle år brukt Biltemaolje, men den her gangen ikke. Kort og godt fordi oljen til Biltema ikke har spesifikasjon som når opp. 
Castrol har denne: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/09DFBB064CCF193E80257BA5006EB93F/$File/BPXE-99LBRT.pdf
og Valvoline har som nevnt Maxlife.

Biltema sin har spesifikasjon som er for "eldre" gir. Men sikkert bare tidspørsmål innen de kommer til olje som også går på "S"-spesifikasjon.
#2623
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
onsdag 03. juni 2015, klokken 18:09
En update: Det er nok slik at giret vil leve i 10 år med samme olje. Men slik oljen så ut skadet det nok ikke med bytte. Og jeg skal vedde et oljeskift på at det er annen lyd i bilen (Mindre "summing") med ny olje på giret. Bare det var verdt de 189,- kronene i olje.
#2624
Carwing / Sv: Carwings oppdatert
onsdag 03. juni 2015, klokken 18:01
Hei.

Min erfaring er at det virker 8/10 ganger, og de resterende par ganger får jeg "liv".
Fant en annen app enn den originale, LEAF LINK til Iphone. Den makter å lever i bakgrunnen under oppdatering. Virker som den originale må være "oppe" for å virke.
#2625
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
søndag 31. mai 2015, klokken 12:54
Oljen byttet på reduksjonsgiret. Nivå så OK ut etter å fylle på 1 liter.
Bunnpluggen og fyllepluggen er identiske, med magnet. Det var like mye spon på bunnpluggen som fyllepluggen.
Definitivt renere den nye oljen enn den som var på giret.
Mener å registrere en annen lyd i bilen nå med ny olje, ikke like stekt "EL-bilsumming" under aksellerasjon og høyere hastighet.
Om det reelt var behov av å bytte vet jeg jo ikke, men nå er det i allefall gjort. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA