Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#2596
Ladeplasser og ladekabler / Sv: booke en privat ladestasjon
fredag 03. juli 2015, klokken 21:59
Ikke hørt om lignende, en kreativ idè, og rimelig ny sådan. For plassåplugg_com som domene er mindre enn en måned gammel. Må nesten være utvikler selv for å klare å treffe en så ny side med googlesøk 8) så snart etter at den ble født.
Smart forretningsidè.
Har 30 ladepunkt på jobben, som nesten 20 av er ledig daglig. Kunne kanskje være en idè å registrere 4-5 på denne siden, så får vi litt inntekt på de.
#2597
Fikk montert 30 ladepunk/motorvarmerpunkt på jobben, klar til bruk i februar. Prosjektert våren 2014.
Elektrikker ville følge forskrift av 1 juli 2014? som krever 100% samtidighet som grunnlag, så fordelingen ble gedigen. Schucko og krok for kladd på alle punkt.
Foreløpig 12 med EL-bil, men 3 med Tesla, og de tar ikke bryet med å lade på jobb.
Og det er vell etter hvert trenden også, at bilene får såpass med kjørelengde om 3-5 år at anlegget egentlig er fånyttes. Vi vil aldri kunne "tjene" inn anlegget.
Likeså vil nok skje med spredte hurtigladere land og strand, ikke behov om ca 10 år kanskje.
Hvor mange trøndere på EL-bilferd til f.eks Oslo om 5 års tid vil ha behov av å stoppe på f.eks Arctic Roads lader på  Hjerkinn for å lade? (Ingen stopper i dag heller for å fyller bensin  :o, for tanken er jo ikke tom på Hjerkinn. :-\)
#2598
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
fredag 03. juli 2015, klokken 21:29
Sitat fra: THE på fredag 03. juli 2015, klokken 18:44
Er det noen oppdatert status på laderne som skulle være klare 30.juni?

Ingen er markert som blå i kartet på nettsiden til AR. Det er heller ingen nyhetssak på nettsiden om nye ladere som har åpnet.
Ser den på Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås kommer opp i GoCharge-appen, pris 220,- for lading. Men om det betyr at det går å lade ser jeg ikke.
#2599
Lading / Sv: Lade med 16A Type 2 på semihurtig AC 32A?
fredag 03. juli 2015, klokken 18:23
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 16:35
Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 16:16
Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:06
Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
Noen formening om hva som da er vitsen med å ha en 16A ledning (Om det går å benytte en 32A på bil med 3,3 kW lader?)

Den er tynnere, lettere og koster anslagsvis 100 kroner mindre...
Kjekt å vite, da blir det en 32A om jeg skal kjøpe en, selv om jeg for tiden kun har en 3,3kW ladende LEAF.
#2600
Lading / Sv: Lade med 16A Type 2 på semihurtig AC 32A?
fredag 03. juli 2015, klokken 16:16
Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:06
Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
Noen formening om hva som da er vitsen med å ha en 16A ledning (Om det går å benytte en 32A på bil med 3,3 kW lader?)
#2601
DRIFTSBATTERI / Sv: Batteristatusrapport fra Nissan
fredag 03. juli 2015, klokken 16:12
Likt resultat som min 2012 hadde for halvt år tilbake (ca 65000km), dvs 4 stjerner på hyppig bruk av hurtiglader, og topp på de andre.
Litt vanskelig å tolke, for bilen hadde da bare gjort 2 hurtigladinger i sin levetid!
Nå har den gjort 3.

#2602
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan bremse med motoren i bratte bakker?
onsdag 01. juli 2015, klokken 23:24
På 2012 som jeg også har er maks motorbrems ca 12 kW, mens på en nyere med B-mode ligger det på over 20 så vidt jeg har sett.
Det blir derfor å ligge lett på bremsen for å hjelpe på med motorbrems.
Også som det er nevnt, om batteri er godt ladet så har bilen ingen plass å gjøre av energien, da er det null motorbrems.
#2603
Vært tre dager på Goodwood Festival of Speed, og der var Nissan med LEAF på sin stand.
De ble lydhøre når de oppdaget en norsk LEAF-eier på sin stand. Ville høre om erfaringer, etc, men med 2 mnd som eier så har jeg ikke all verden erfaring, men noe kunne jeg jo komme med. Etter en stund sa jeg at jeg hadde hørt rykter om et 30 kWt batteri.
Da ble det plutselig oppløsning av "selskapet" gitt, men en stod igjen og sa "Nissan haven't told us anything".
Ble ikke klokere, men tolker jeg kroppsspråk så kommer det LEAF med lengre kjørelengde.
Forøvrig en naturlig utvikling av EL-bil, så skal vel ikke overraskes av at EL-biler kommer seg lengre på en 100% ladning etter hvert som utviklingen går. Det har jo fosilbilene også gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=bsdWgmp4TaQ 
#2604
DRIFTSBATTERI / Sv: Reel batterikapasitet på Leaf 2. gen
mandag 22. juni 2015, klokken 00:23
Jeg har en 1. gen, og holder på å forstå batterikapasitet.
Har laget et plot ut av datafangst på Leafspy.
Bruker formel:  Ahr x spenning x SOC = Kwt i batteriet.

Fullt batteri sier bilen skal kunne kjøre 124km. Den sier videre at forbruk er 1,6kWt/mil.
Når det er 10 km igjen er SOC på 20%., og når det bare blir --- km er SOC 13,4%.
Når SOC tipper under 5%, så er turtle over, og bilen går kun å sette i P eller N.

Ut av det har jeg kommet til at den har netto 19,3 KWt for å kjøre de 124km GOM sier ved fulladet, men det finnes 1,6kWt i reserve til ca 10km kjøring ned til full stopp.
Brutto skulle det bli: 1,6 + 19,3 = 20,9 kWt. 






#2605
Leaf 2010-2017 / Sv: Innovasjon: Varme
søndag 21. juni 2015, klokken 19:56
"Innoverte" litt i varmen i dag (Gårdsplass mot nord, perfekt for batteriet med tanke på varme)
Tok ut styringspanelet for å komme til ledningene #30 og #37 i pluggen for varmeapparatet.
Hacket meg på og fikk trekt ledningen frem til sikringene. Tenker å montere justerbar motstand i en av de ledige soklene.
Fant meg en motstand på 160 ohm, og koblet på ledningen. Det virket!
Mangler da bare å få den variable motstanden, og tenker nå at det kanskje ikke trenger å være en med bryterfunksjon. Det holder med f.eks en som går fra 0-1kohm montert i serie . Sette jeg den på f.eks 0 er varme av, og på maks med da 1160ohm så blir det "varmt nok".

#2607
Leaf 2010-2017 / Sv: Innovasjon: Varme
lørdag 20. juni 2015, klokken 18:24
Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 20. juni 2015, klokken 17:30
Jeg installerte bare en bryter som parallelkobler en 270 Ohm motstand, fordi sommeren i år krever så mye ventilering for å holde vinduene kondensfrie. Funker fint med lufting uten at varmekolben slår seg på nå.
Ja, fungerer som snus det. Og så tenkte jeg at med en variabel motstand så kan jeg regulere inn temperaturen på varmvannet til så lavt som mulig for å holde tapet i den uisolerte varmekretsen til et minimum.
#2608
Imponerende!

I Carwings ruteplanlegger beregner den at man ikke kommer frem selv på "sakte" og uten varme.
Med hurtiglader på Hjerkinn om ikke lenge så blir det plutselig langt bedre.

#2609
Sitat fra: Lentaro på onsdag 17. juni 2015, klokken 17:48
Fikk tak i en 2013 leaf med varmepumpe til 160 000 nå. :)
Da må jeg bare planlegge hvordan jeg skal klare å kjøre fra Trondheim til Rygge  :o ;D
Etter hva jeg forstår åpner Ishavsveien (Arctic Road) hurtigladere på Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås om ca to uker.
Om du kan vente til da så kjører du greit over dovrefjell.
Kjøre normalt til Berkåk, eller i sakte fart til Fagerhaug. Hurtiglade på en av de til 100%. Så klatrer du sakte fra Berkåk, eller i normal fart fra Fagerhaug opp til Hjerkinn. Hurtiglader til 80%, men kanksje til 100 i og med "ny bil". Kjører til Ringebu via Fiolldal, og lader det. Du kommer deg da til Lillehammer, og da er "skogen" av hurtigladere forran deg frem til Rygge.
#2610
Leaf 2010-2017 / Sv: Innovasjon: Varme
mandag 15. juni 2015, klokken 23:28
Med tanke på "inngripen" mot temperatursensor så skal jeg prøve meg på kobling som vist her, hvor jeg bruker pottmeter med bryter + 150 ohm i stedet for 330 Ohm motstand.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412#p263358
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA