Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - leafnor

#21
LeafSpy / LeafSpy og SOC på bilen "uenig"
lørdag 07. mai 2016, klokken 08:16
På siste tur sent i går var bilen ferdig ladet. 100% på SOC i bilen, den sa 134km på GOM, men LeafSpy viste 88% SOC og 227 GIDS. (Over 1 kWt mindre enn normal på fulladet)
La i veg, og tenkte at den første strek på SOC i bilen skulle forsvinne rimelig rask, da den kommer bort på SOC lik 87,5. Men nei. Turen gjort unna ble SOC i LeafSpy på 72%, med fortsatt 11 streker.

Slo av og på bilen, det samme med LeafSpy for å se om det ble noe endring. men fortsatt samme verdier.

Med NissanEV app i dag tidlig får jeg 11 streker, og 2 timer til fullading. Satte i lader nå før en 10 mils tur til fjells.
Det må vell gå seg til på en eller annen måte håper jeg.

#22
Lading / Innovasjon: Tilleggssikre ladekabel
torsdag 31. mars 2016, klokken 20:11
Har gammel Leaf, dvs da uten mulighet for låsing av ladepistolen til bilen. Hengelås i det lille hullet er nødvendig, men det er lett å kommer til å klippe/dirke det låset.
Fikk derfor en idè for tilleggsikring. (Som kanskje noen andre allerede har kommet med?)

To karabinkroker (Biltema) henges sammen. Den minste Ø6 lar seg klikke ned i lås på bilen, den store hektes i bøylen på luken. Når det det hele henger sammen er det ikke mulig å åpen krokene.
Tenkte egentlig at det kunne holde å bare låse luken inntil ladepistolen, men det må til hengelås i det lille hullet så den ikke kan løses ut. For det lar seg gjøre å lirke pistolen ut selv med luken klin inntil. Spesielt den originale som er "rettvinklet" i designet.

I alle fall, det hele gjør det litt mer strevsomt for tyvradden.

#23
Ikke lett å være EL-bilfarer.
Plan om å benytte jobbens LEAF på mandag til Åndalsnes fra Trondheim.
Derfor fulgt med på status på hurtigtigladere, og AR på Bjorli har hatt "grønt" på kun av en av sine to der siste dagene. Nå er begge meldt ut av drift.
Da blir det knapt på retur til Dombås, selv om får ladet til 100% på hotellet i Åndalsnes. Vet at jobbleaf med Contiviking#5 dekk suger godt med strøm, og vil ikke klare turen fra Åndalsnes til Dombås på 10 mil og +600 høydemeter uten en ladestopp.
Nå prøvde jeg å være føre var, så kjøpte i går på nett en mode3 type2 til type1 32A kabel sånn for sikkerhets skyld. For AR har type2 ladepunkt, og bilen jeg tenker å kjøre har 6,6kw lader, så raskt å fått toppet på om ladere var nede.
Bare det at at leverandør av kabel i Trondheim er tom, og da kunne jeg ikke få fatt på den på dagen som jeg trodde. Dermed gikk den planen fløyten.
Alternativ er å ta kystveien hjem via Molde, men da er det ferjer og masse mertid på lading, for en må topplade (10 milsetapper)  enn planen.
Blir fosilbil om ikke ladere kommer opp ila helgen, men tenker at sannsynlighet for det er lav.

Men, kanskje det i Trondheimsområdet er en barmhjertig eier av en mode 3 type2 til type1 kabel som kan låne bort den i 48 timer  ::)




#24
Leaf 2010-2017 / Resirk/Frisk eller midt i mellom
mandag 08. februar 2016, klokken 07:17
På min veteran Corolla KE20 kan man sette spaken for resirkulering eller friskluft i midt mellom posisjonene, og får en blanding av varm inneluft, og kald uteluft.
En slik løsning savner jeg på Leaf'n. Skulle kunne bidratt til redusert dugging samtidig med moderat økt effektforbruk på varme.

Noen som har vært opp med ventilasjonsanlegget og sett hvordan det ser ut, og sp dermed kan gruble frem en mulig mod?

#25
Leaf 2010-2017 / Sete extension
søndag 24. januar 2016, klokken 15:04
Er det bare meg som er over 185 cm og +100 kg som kjører Leaf, og som føler at setet godt kunne vært noen hakk lengre bak for å få bena i en bedre kjørestilling?

I allefall er det noen som har oppdaget et marked for slike som meg:
http://extendmyseat.com/nissan-leaf-2010-2012-seat-brackets/

Noen som har installert lignende, eller gjort noe med "problemet" (Dvs ikke slanket seg, eller krympet på høyden!)?

Sett på setet, og en eller annen "dings" for utvidelse fremme virker enkelt å få til, mens bak kreves litt mer tenkning for å finne en grei patent.





#26
Mekanisk / EU-kontroll
tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:59
Vært på EU-kontroll.

Forstår behovet for trafikksikre biler på veiene, over hodet ikke galt med det. Men nærmere følelsen av å bli lurt av med penger er vel det å sende en LEAF på sin første EU-kontroll. 3 år og 4 måneder etter den kom på veien.

Spurte om de fant noe på LEAF, og svaret var nei, ikke ennå. Men, kontrollør trodde at det ville bli mer på bremser de neste par år, for han pleide å se at de rustet godt Når eldste LEAF parken blir 6 år og ikke 4 som nå,  blir det mer å finne.
Og det er vell det eneste?

#27
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Med Leaf til Falun
tirsdag 03. november 2015, klokken 22:35
Det ligger an til en kjøretur til Falundistriktet fra Trondheim. Og Leaf er alternativ.

Har sett en del i http://www.uppladdning.nu/ og funnet ut at det å komme dit via Østersund ikke går. Det er ikke hurtigladere helt frem.

Kom meg greit tur retur Hamar så da får det bli å kjøre via Kongsvinger/Arvika/Karlstad.
Så spørsmålet. Er det noen som har gjort tur til Falun med Leaf via Karlstad, og i såfall, hvilke ladepunkter ble benyttet?
#28
Leaf 2010-2017 / Innovasjon: Varme
søndag 14. juni 2015, klokken 09:29
Ser mye innovasjon omkring varme på 1. gen Leaf. Webasto, ekstra isolering og 150 ohm motstand for å lure varmen til ikke å "koke vann".

Tenker å få gjort noe av dette på min 2012 Leaf, og tanken er å parallellkoble et 500ohm pottmeter med av/på funksjon over temperaturføler på varmvannet som sirkulerer i varmeapparatsløyfen.
En parallellkoblet motstand reduserer temperaturfølerkretsens motstand, noe som leder til at det leses som varmere vann enn virkelig temperatur alt etter motstanden i pottmeter.

Med den kan jeg få til to ting.
- I "Off" leser styring kun den originalen motstand, og bilen er som original
- I "On" vil motstand være parallellkoblet, og kunne justeres fra 0 til 500 ohm. Kretsen har lavere ohmsk motstand enn "design".

Ut fra servicemanualen har jeg beregnet at en parallell motstand mellom 185 til 540 ohm vil kunne regulere temperatur mellom 40-70 grader. Så det 500 ohm pottmeter setter jeg i serie med en 150 ohm, så det kan reguleres mellom 150-650 ohm.
Vris pottmeter ned mot null, og vannet vil "alltid" være å lese som 80 grader eller mer, og ingen energi til å fyre går med.

Varmetap: I den nå typiske grønne vinter her i Trondheim er det behov for varme. Men ikke behov for 80 grader vann for å avgi tilstrekkelig med energi for å holde varmen. Så jeg tenker at det skal være mulig å holde OK temp i kupè med f.eks 40-50 grader vann. Jeg tenker da at det er mindre varmetap mens det varmes, og hele varmekretsen skal ikke opp i 80 men kanskje 40 grader for å gi varme.
1,5 kW avgitt med 40 eller 80 grader vann er 1,5 kW, men det skal da går mindre energi tapt for å oppnå 80 grader og holde temperaturen der er min tanke.
I tillegg skal jeg isolere som noen andre har gjort, skader ikke.

EDIT: Korrigerte kOhm til Ohm som benevning på motstander







#29
Tenkte det var nyttig å sjekke på hvilken SOC i SpyLeaf som turtle dukker opp på min Leaf.

GOM sa 9 km igjen med SOC på 20,5%.
Varme på fullt (Ca 4 kW trakk den) kjørte jeg omlag 8 km til og kom ned på 13,4%.
Noen små runder rundt nabolaget og varme på fullt fremprovoserte skilpadde da de kom under SOC 6%.
Da SOC tippet fra 5,0 til 4,9 forsvant turtle, og bilen gikk kun å sette i N.

Ladet nå under natten og fikk en overraskele på CarWings. Den rapporterte GOM 159km. Aldri sett det før, har normalt rundt 125km.
I ECO sier den faktisk 176km.

SOC har jeg heller ikke sett så høy som nå etter fullading. 94,2%.

At GOM er så høy må skyldes at den "husker" den sparsommelige kjøringen jeg gjorde på slutten i går.

AHr=59,1
SOH=90
SOC=94,2
Spenning=392,75V

Med turtle ned til 5% skulle absolutt netto tilgjengelig energimengde være:
392,75*59,1*(94,2-5)=20,7 kWt

Kjøremønster og temperaturforhold her for tiden gir forbruk på 1,7kWt/mil. Da skulle kjørelengden bli 12,2 mil, noe GOM forøvrig pleier å ligge på etter fullading.

Virker og slik som at det netto er ca 15% tilgjengelig med strøm når det er en strek igjen. Det blir med 1.7kWt/mil ca 20 km kjøring uten varme på.

Tror med det at skal kunne nå hytta i retning Tydal som ligger 105km hjemmefra uten å gå tom, selv om vi skal klatre noen hundre høydemeter på veg dit.   
   
EDIT: GOM legger til 41 km pga varmeapparat som den husker gikk på maks da jeg tappet bil for strøm. DErav "sprenges" forventet km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA