I dagene da landet stengte ned for halvannet år tilbake gjorde jeg batteribytte på min 2012.
Har nå gjort et bytte av løsning for paring mot bilen. Ikke for at jeg absolutt måtte, men den nye løsningen har noen greie funksjoner.
Det er løsningen Muxsan har, men kjøpt via Dala EV service i Finland.
Det er noe greie løsninger på denne CAN-bridge. Bl.a får man % SOC litt kryptisk presentert, man trenger ikke LeafSpy påslått for virkelig å se hva batteriet ligger på.
Mest det jeg var ute etter var temperaturkontrollen av batteriet. Det var en svakhet på den jeg hadde fra før. Der var det full effekt selv om det nærmet seg 60 grader!
Foruten dette så har den:
BatterySaver, kan sette maks ladenivå fra 50-100, så nå lader jeg til 83%.
RapidgateDodger, på hurtiglading kan jeg i bilen bestemme maks ladestrøm 95Amp i stedet for 125. Lader da på 35kW. Blir lengre ladetid, men maks temp blir lavere, og det blir til sist på langtur kortere ladetid om en må ha 2-3 stopp (Unngår også 50 grader batteri)
CurrentControl, kan justere maks ladeeffekt på saktelading (Om det er et uttak på en hytte eller noe du står på og vil trekke f.eks ned til 1kW, og ikke har slik regulerbar ladekladd)
GlideInDrive, morsom funksjon, slår av regen i D og en ruller. Veksler raskt mellom null regen i D og regen på ECO. Virker på CC. Om man sparer energi vet jeg ikke, men det blir mindre varmgang i batteri på langtur fordi det ikke er noe ladestrøm under kjøreturen.
For den som ikke har større batteri så kan det være verdt å vurdere å kjøpe seg en slik dings å montere. For alle disse funksjonen fungere på de også pluss en har muligheten til å "unlock more capacity " på 24/30kWh batteriene som normalt topplades til 4,1V. For en kan la de lades til 4.20v/celle. Gir ca 8% mer rekkevidde å starte på før en langtur.
For de som har en 40kWh Leaf og tenker å ha bilen noen år, samt ha litt Rapidgate i starten av en langtur, i bytte av å ende på 20kW lading, så fungerer denne på de også.
Har nå gjort et bytte av løsning for paring mot bilen. Ikke for at jeg absolutt måtte, men den nye løsningen har noen greie funksjoner.
Det er løsningen Muxsan har, men kjøpt via Dala EV service i Finland.
Det er noe greie løsninger på denne CAN-bridge. Bl.a får man % SOC litt kryptisk presentert, man trenger ikke LeafSpy påslått for virkelig å se hva batteriet ligger på.
Mest det jeg var ute etter var temperaturkontrollen av batteriet. Det var en svakhet på den jeg hadde fra før. Der var det full effekt selv om det nærmet seg 60 grader!
Foruten dette så har den:
BatterySaver, kan sette maks ladenivå fra 50-100, så nå lader jeg til 83%.
RapidgateDodger, på hurtiglading kan jeg i bilen bestemme maks ladestrøm 95Amp i stedet for 125. Lader da på 35kW. Blir lengre ladetid, men maks temp blir lavere, og det blir til sist på langtur kortere ladetid om en må ha 2-3 stopp (Unngår også 50 grader batteri)
CurrentControl, kan justere maks ladeeffekt på saktelading (Om det er et uttak på en hytte eller noe du står på og vil trekke f.eks ned til 1kW, og ikke har slik regulerbar ladekladd)
GlideInDrive, morsom funksjon, slår av regen i D og en ruller. Veksler raskt mellom null regen i D og regen på ECO. Virker på CC. Om man sparer energi vet jeg ikke, men det blir mindre varmgang i batteri på langtur fordi det ikke er noe ladestrøm under kjøreturen.
For den som ikke har større batteri så kan det være verdt å vurdere å kjøpe seg en slik dings å montere. For alle disse funksjonen fungere på de også pluss en har muligheten til å "unlock more capacity " på 24/30kWh batteriene som normalt topplades til 4,1V. For en kan la de lades til 4.20v/celle. Gir ca 8% mer rekkevidde å starte på før en langtur.
For de som har en 40kWh Leaf og tenker å ha bilen noen år, samt ha litt Rapidgate i starten av en langtur, i bytte av å ende på 20kW lading, så fungerer denne på de også.