Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOLF-raider

#331
Volkswagen VW / Sv: Har dere ladeboks - ladestasjon hjemme?
mandag 16. mai 2016, klokken 23:54
Elbilhjelpen tilbyr nå dagens rimeligste ladeboks
med innebygget DC jordfeilvern.
Du må bruke en type-2 ladekabel;
feks. den som fulgte med i bilen.
Denne veggladeren burde kunne tilfredsstille
de aller flestes ladebehov.  ::)
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner
#332
Jeg kjørte fra Orkanger til Leksvika, via Ørlandet  (ca 14 mil). Jeg regnet med
å kunne hurtiglade elbilen v/Kysthotellet på Brekstad. 
Men det var en "dødfødt" tanke. Lader'n hadde kun en «CHAdeMO-kontakt»;
så jeg fortsatte derfor å kjøre EL-Golfen til den stoppet av seg sjøl oppe på
Kråkmofjellet _ _ _ _ _ ):  0 km igjen på kjørelengden !   
Frustrerende; da det selvfølgelig ikke var mobilsignal oppi fjellet der!   
https://goo.gl/maps/hMJFd5tjDnN2     
Redningen ble da en eksosbil som kunne slepe meg ei halv mil; for da
brukte jeg rekuperasjon-lading og fikk etterhvert ladet i nedoverbakkene
til Leksvika såpass at elbilen sleit seg opp den siste kneika dit vi skulle. 
Etterpå hjemmelading hos kompisen i Leksvik i maange timer på 10 Amp kurs.
Konklusjonen må bli at Bottengård, Leksvik, Rissa, gjerne Vanvikan og Mosvik
må få etablert hurtigladere m/CCS/Combo og ChaDemo-kontakt.
Og «Statens Vegvesen» må gjerne få lov å tilby elbilistene lading på
16 ampere-kontakt (CEE / schucko) ved fergeleiet på Rørvik/Flakk; 
og på mange andre fergeleier i Norge!   
https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Bl.C3.A5_enfas
Det finnes faktisk en schucko på Levang fergeleie FV-17:   
https://goo.gl/maps/uEe2pMMbN7Q2.
Et veggutak koster kr.45,-:  http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083/
og en jordfeilautomat koster ikke all verden: C16A / kr.349,-
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilautomat-2000021671/ 
Lademaskina på Brekstad var merket «EV-Power» og desuten litt vanskelig
å finne for en ukjent EL-bilist  (problemet ble løst i mai 2016).
https://www.naf.no/tjenester/ruteplanlegger/#!/sted/brekstad-hurtigladestasjon-orland--Y2hhcmdlcnN0YXRpb24vTk9SXzAxMzU5
Fergefritt alternativ går via Mosvik = 200 km / lade bilen på YX Gråmyra:  https://goo.gl/maps/tWzjL2puEBv
#333
Sitat fra: Lynet på onsdag 09. mars 2016, klokken 21:03
Marienborg er ikke sentralt i Selbu!
Det bør nok være i nærheten av butikkene Coop eller Kiwi.
Kiwi har allerede strategi for elbillading, rart de ikke har sett Selbu som en fornuftig plass.
Det er veldig irriterende å kjøre langt til et sted for så å finne ut at der var
alle ladeplassene opptatt av folk som ikke lader bilen sin;
ofte styrt-rike Tesla eiere (eller andre tullinger). Plassene kan ofte være for gode.
De burde vært middels bra plassert; slik at de som trenger ladestrøm til sin elbil
kan bruke dem; og ihvertfall ikke DE som vil stå nærmest dørstokken
på kjøpesenteret uten å lade !
Et godt eksempel skjedde utafor KIWI på Østre Rosten klokken 13.00 den 30. april 2016.
En godt voksen dame med en rød TESLA (jeg skriver ikke reg.nummeret nå;
hun gadd ikke å gå ca 60 meter!  F.F.) _ _ _ _ _
Fem minutter etter at hun gikk inn på butikksentret kom en ung famile kjørende
i sin nye Renault Zoe. Jeg snakket med dem; de hadde kjørt langt og trengte å lade,
men ingen av ladeplassene var ledig. De fikk overta lade-plassen min,
for jeg hadde over 80 % strøm på batteriet; så det ordnet seg for dem der og da.
Sånn kan det gjøres oss EL-Bilister imellom.   
#334
Selbu er en populær destinasjon for mange bilister; både med og uten eksosrør
på bilen. Det holder akkurat med strøm for å kjøre eGolfen min opp dit (ca 10 mil).
Men da er jeg nødt til å lade batteriet for å komme meg heim til Orkdal igjen!
En aktuell ladeplass, sentralt i Selbu;
vil jeg foreslå ved Marienborg Gjestgiveri, kort vei til alt! 
Gangavstand derfra til «Napoli Pizzarestaurant»:
https://goo.gl/maps/t8fyUSJEETz
https://goo.gl/maps/DWFYvSDEQyC2
og / eller:
https://goo.gl/maps/fpkQMuRpwAQ2
Her ved Marienborg gjestgiveri er det geografiske midtpunktet i Selbu.
Gangavstand til kafé, skole & samfunnshus:
https://goo.gl/maps/XbvY1k7m4h12
Kjøre heimatt om Gjevingåsen ca ei mil lengre (bedre vei):
https://goo.gl/maps/PZK3nDH7pA62
#335
Det forundrer meg at i Skaun Kommune / Børsa & Buvika er det ingen dedikerte lademuligheter.
Det er en kommune med over 300 ladbare biler; men en kommuneadministrasjon
som ikke bryr seg om å gi muligheter til folk med utslippsfrie biler (?)....
Der trengs det "et skippertak" for å gi EL-bilisten lademuligheter!
https://goo.gl/maps/9g56kcH9vm22
I Børsa / kommunesentrum:
https://goo.gl/maps/pPHdPEJKv6T2
Og i Buvika:
https://goo.gl/maps/WbPUK65X9WA2
#336
Brekkvasselv er et viktig  knutepunkt v/E6 for å lade EL-Bilen sin.
Her kan du svinge av østover på FV-773 til Røyrvik, Skorovatn & Sverige
http://beta.norgeskart.no/dev/#14/406081/7193005
og / eller:
https://goo.gl/maps/UpfaVouEPN42
Vegskilt på E6 veg 773 mot øst:
https://goo.gl/maps/HpFDN3sbyVK2
#337
Jeg vil foreslå en hurtigladestasjon på Høylandet i Nord-Trøndelag. Når El-bilisten tenker
å kjøre sin EL-Bil på FV-17 til Rørvik eller Brønnøysund må du lade her i Overhalla:
https://goo.gl/maps/1Hd3Rs2kCnG2
eller her på Høylandet:
https://goo.gl/maps/6SgiSKqDZzr
og / eller:
https://goo.gl/maps/amALTRFoja82





#338
Jeg vil foreslå en hurtigladestasjon ved «Lømsen Autorast» (Litlmyrenget) nord for Steinkjer. Da
har vi gjerne lite strøm igjen på EL-bilen når man kommer fra Namdalen, Snåsa eller Nordland.
https://goo.gl/maps/accPYtjR2to
og / eller:
https://goo.gl/maps/tCH19mmidd42


#339
Jeg vil foreslå en ladestasjon ved Esso bensinstajon på Asp (Toyotaforhandler) nord for Steinkjer.
Da trenger man fullt batteri for å kjøre EL-bil til feks. Verran, Flatanger,  Namsos, Snåsa, Lierne eller Namdalen.
https://goo.gl/maps/7aM8UMAGjrN2
og / eller:
https://goo.gl/maps/C6J4nunafc52
#340
Jeg vil foreslå en ladestasjon ved Best Bensinstasjon på Vaslag i Snilfjord; i tillegg til en
hurtiglader på Krokstadøra. Det vil bli en bra løsning for EL-bilister til og fra Hitra & Frøya!
https://goo.gl/maps/o9D2RhKdQA82
og / eller
https://goo.gl/maps/N9Wgkjt4Zkw
ved Best bensinstasjon, Krokstadøra:
https://goo.gl/maps/v99ZZrq4HM52
Pr. 4 juli d.å. har Snilfjord kommune søkt om statlig bidrag til ladestasjoner:
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Soknader-2016/
#341
Trondheim Kommune har et objektivt ansvar for å skaffe nok parkeringsplasser for alle bilister som vil kjøre inn til centrum.
Slik som det no har blitt i Trondhjem så er det mange virksomheter
som holder til i centrum av gammel vane. Hvis de ikke har skjønt det sjøl;
så må parkeringsetaten / kommunen gå i dialog med bedriften og
påvirke dem til å flytte virksomheten ut av centrum.
Jeg bor ute i Provinsen og kjører sjelden til byen og opplever gjøremål
i Trondheim centrum som et mareritt.
Det er blitt vanlig med tidsur på frontruta i bilene,  men jeg vil heller foreslå at bilene blir merket med en stor bokstav i forskjellige farger for de som ferdes inn til storbyen.
Bokstaven angir hensikten med turen:  A = arbeidreise,   
B = barnehave / skole,   G = gjennomfart,   X = Taxi,   
S = sykdomsreise, K = kundereise / kirkebesøk,  T = turistreise,
P = pendler (til tog / buss / ferge / fly), U = Über,
R = råning (kjøring uten mål & mening / og kjøreskole). 
Når da parkeringsvakta tar bilisten for noe annet enn det han / hun er ute
på; så vanker det ei passelig bot. Det handler altså om å definere seg sjøl ifht bilkjøring. Denne ordningen vil gjøre bilistene mere bevisst på hva de vil  med byturen sin denne dagen;  og tvinger da særlig biler på arbeidsreise inn i et parkeringshus (A).
De som eier / drifter parkeringshus må få tilskudd og "knowhow" fra
Det Offentlige (Komunen / Enova) om etablering og drift av ladestasjoner i bygget sitt.
N.T.P. forutsetter at det vil bli en stor økning av utslippsfrie biler fram mot 2030.
Det fordrer at incentivene for el & hydrogenbiler må fortsette; ellers stopper det opp  (jfr. i Danmark)   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA