Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOLF-raider

#301
Min erfaring som EL-bilist er at vi holder på å bli en stigmatisert gruppe i samfunnet
fordi vi har brutt ut av den generelle bilkodeksen som normaliserer det å sverge
troskap til eksosbilismen. Da jeg solgte min gamle V-åtter og fortalte at nå hadde
jeg bestilt en EL-bil fikk jeg spydige hentydninger om min genuine interesse for
klimaet. Jeg måtte jo forstå at EL-kraften i Norge er en skitten mix av kullkraft fra
Danmark og Tyskland og noe Norsk vannkraft oppi der. Dessuten at batteriet var
en stor miljøbombe både i produksjonsleddet og etter bilens levetid. Derfor ble
jeg fortalt at EL-bil er klassifisert til å være elektronisk søppel og problemavfall.
Noen av mine gamle venner snudde meg ryggen og frøs meg ut av det gode selskap.
Halvparten av landets EL-biler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Resten er spredd
utover landet; og tettheten er minst lengst mot nord og utover i bygdenorge. Det
er tydeligvis en psykisk belastning for folk på bygda å være den første til å skaffe seg en
EL-bil fordi ingen andre i nærheten kjører med noe slikt styggedom som er fritatt moms
og de fleste andre avgifter som hvermansen er tilvendt. Derfor er det blitt et ikketema i
kommunestyrene i små kommuner om hvorvidt de skall sette av grunn til ladeplasser
og bevilge penger til ladestolper og strøm. Derfor bør staten pålegge alle kommuner
å sette opp ladeplasser i et minste antall av feks. 1 % av kommunens innbyggertall.
Det vil bidra til at folk bedre skjønner at EL-bilisme er framtida og at EL-biler er noe vi
vil satse på for å få ned utslippene av klimagasser. Folk flest tenker på historien om hva
som kom først: Høna eller egget. Hvis egget (ladeplassen) kom på plass i bygda så var
det et signal fra det offentlige Norge om at nå må folk kjøpe EL-bil neste gang. Denne
tankegangen ser ut til å ha virket særlig godt i Oslo. Hovedstaden vår er blitt et nasjonalt
utstillingsvindu som tiltrekker seg oppmerksomhet fra andre land. Da er det bare så synd
at dette svikter jo lengre radiusen blir ut fra de største byene.
Nå blir det et annet aspekt å tenke på fram mot stortingsvalget neste år: Valgflesket! Det
kan være fristende for politikere å stigmatisere EL-bilismen for å sikre seg gjenvalg ved å
kutte i fordelene med EL-bil for å tekkes den store hop (97 %) som er sjalu på fordelene
som EL-bilistene har fått servert på "et sølvfat" vha. «Klimaforliket på Stortinget» i 2012:
https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/klima/innsiktsartikler-klima/klimaforliket/id2076645/
Vi "edsvorne klimabilister" går spennende tider i møte når vi nu skall lese partienes
valgprogram som vil dukke opp i postkassen vår en gang i 2017.
#302
Damen burde kunne komme langt på vei med en  tusenlapp (eller to):
Kjøp en Jordfeilautomat på Biltema:  C16A:  kr 349;-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/46051
Og en industrikontakt: CEE vegguttak 16 Amp.  kr. 45,-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/35-232_xl_1.jpg
Eller vil du heller handle ting & tang hos'n  «Clas Ohlson»;
så kjøp dette:  Vegguttak 32-5410  til  kr. 99,90-
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9272012046366.jpg
Be elektrikeren din om å montere sammen de to dingsene med
en to-og-enhalv-kvadrat installasjonskabel; så er du godt i gang.
Jeg kjøpte også en overgangskabel for å kunne bruke den originale ladekladden (CEE > Schuco);   
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571  kr. 129,-
For å bruke ladekladden til å lade EL-Bilen sin med 10  >
13 Ampere; så er det strengt tatt ikke nødvendig med «karakteristikk B»
på jordfeil-automaten (mode-to lading).
Alt mulig slags sikkerhetssystem er innebygd i den sorte ladekladden
som fulgte med bilen     [ min = VW e-Golf ].

Tenker du at du vil ha den beste jordfeilautomaten; da
kjøper du en EATON dRBM 15 ampere kr 749,-
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-xdigital-drbm-15-2-c-003-g-a-ol-eaton/1654791/Product.html?Event=livesearch
Utløserstrøm = 30 mA
http://www.moeller.no/cgi-bin/Produkt.exe/TDVis?ID=231

Jordfeilautomat hos Elektroimportøren:  Karakteristikk = B
General Electric, 2-pols, 16 ampere  kr. 499,-
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b-16-030-dpca100b16-030/1643903/Product.html?Event=pathlist
Utløserstrøm = 30 mA
Kan den funke; selv om den er billig ?
Noen som har prøvd den?

«elektrolux» skriver lenger nede:
[Nei, jag mente det jeg skreiv:
Ikke krav til type B på Mode 2, kun på mode 3] 
#303
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
torsdag 25. august 2016, klokken 10:11
Norge var verdensledende på salg av EL-biler;
men NÅ stuper salget !!!!!!
Nettavisen mener at fallende EL-bilsalg vil gjøre det vanskeligere for Norge å nå sine utslippsmål.
Dette er en utvikling som politikerne nå må ta på alvor; hvis
de ønsker en bilpark som gradvis slipper ut mindre klimagasser:
http://www.nettavisen.no/mener/kraftig-fall-i-salg-av-elbiler-truer-norske-utslippskutt/3423250600.html
#304
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel Ampera-e
onsdag 24. august 2016, klokken 11:37
Jeg fikk melding fra MASKINAGENTUR idag om at vi
vil få mail før helga med briefing om Ampera-E:
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46434
«Det tilsvarer pris på 250 - 300.000 N.kroner, og da er vi omtrent på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke
(30 kWh)»

http://www.bilnorge.no/export/bb_199772.jpeg
#305
Elbiler i media / Sv: Dyrere bompenger på grunn av elbiler
fredag 19. august 2016, klokken 12:00
«Bomvegselskapet E-39  Orkanger > Øysand» går så det griner
til tross for at noen EL-bilister kjører gratis i bomstasjonene til og
fra Trondhjem hver dag.   Planen var deadline høsten i 2017;
men nå går nedbetalinga så bra at vi kan regne med å kjøre strekningen
grattis med alle slags kjøretøy fra og med påsken i 2017:
http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/06/13/Bomstasjonene-p%C3%A5-E39-skal-ned-innen...-12884116.ece
Dette må jo åpenbart være ei sur kattepine for nokon høyt der oppe i systemet;
at denne fiks ferdige og lukurative pengemaskina forsvinner uten sverdslag ? ? ? ?
#306
Elbiler i media / Sv: Dyrere bompenger på grunn av elbiler
onsdag 17. august 2016, klokken 12:51
En professor i samfunnsøkonomi ved NTNU skriver i Adresseavisa den 16 august om at:
Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk:
http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2016/08/15/Subsidier-til-elbiler-er-feilsl%C3%A5tt-klimapolitikk-13184947.ece
#307
Korreksjon til: «ladestasjoner.no»:
Coop AMFI Orkanger / Bårdshaug har to «FORTUM» uttak, type-2 semighurtig ladere / 32 ampere trefas   
(ingen husholdningskontakt / schuco for 16A-lading)

Ca 100 meter mot NØ har hotellet (Bårdshaug Herregård) fått etablert to stk TESLA destinasjonsladere
https://www.tesla.com/no_NO/findus#/bounds/64.23533908453605,13.820762000000059,62.385590687631755,6.789512000000059,d?search=supercharger,destination%20charger,&name=Europe&place=dc16672
Bårdshaug Herregård:
http://baardshaug.no/beliggenhet/
Hotellet har også satt opp to GARO ladestolper med to par
utganger for 16 ampere schucokontakter (mode 2)
#308
e-Golf / Sv: Saltfjellet
torsdag 11. august 2016, klokken 02:22
Sitat fra: zyp på mandag 01. august 2016, klokken 14:23
: så ser det ut til at den eneste utfordringen blir strekninga Grong-Mosjøen. Burde la seg gjøre greit om du får lagt inn en saktelading mellom dem.


Jeg stoppet dieseldyret mitt på Statoil / Namskogan på hjemtur i juli. Sola steikte så jeg ville coole litt ned
i skyggen på baksida der det var en vaskeplass. Jeg gikk ut av bilen og kikket på spylemaskina. Den var
koblet til blått CEE vegguttak med 4-pinns trefasekontakt. Det må i et nødsfall gå an å spørre innpå
stasjonen om å få kjøpe strøm på uttaket for et par timers lading av El-bil?   Men da må man jo ha
en overgangsledning; og hvordan skall den kobles for å kunne ta ut 10 Amp enfase til kladd'n ?
BT-46183 / http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/46183
#309
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul som politibil!
søndag 07. august 2016, klokken 22:37
Nå kan politiet kjøpe og kjøre elektrisk bil;
men den kommer ikke med blålys og sirene:
http://politiforum.no/no/nyheter/2016/juni/N%C3%A5+kan+politiet+kj%C3%B8pe+og+kj%C3%B8re+elektrisk.d25-T2JvIWE.ips#.V1G9LTouLlx.facebook
#310
Elbiler i media / Sv: Dyrere bompenger på grunn av elbiler
fredag 05. august 2016, klokken 12:28
E-39   Orkanger > Øysand:
Elbil-økning i bomstasjonene på E-39 ga milliontap:
http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/06/15/Elbil-%C3%B8kning-i-bomstasjonen-ga-milliontap-12892337.ece
#311
Elbilen i Samfunnet / NORSK EL-billøp
lørdag 30. juli 2016, klokken 12:25
KONKURANSE:
Hvem vil arrangere EL-Billøp der konkuransen ikke går på fart;
men å kjøre på idealtid mellom to byer (steder) i Norge
(til Sverige?) hvor lademulighetene er dårlige?
Det må være startavgift og premiering i forskjellige klasser:
F.eks: Hvem kommer lengst uten å lade underveis (med / uten passasjer)
Hvem kjører ruten med minst bruk av energi (Kwh)
Hvem kjører ruten tur/retur med AC lading underveis på nærmeste idealtid
Start fra utgangspunktet må være f.eks. med fem minutters mellomrom
Formålet må være å skape blest om EL-Bilisme og få omtale i media.
Har Du synspunkter om dette?
https://youtu.be/Nivopyt_xyE
#312
Brennes Auto i Moss finner du her: på «Høyden»:
http://www.brennesauto.no/om-oss/kontakt-oss#location5
#313
e-Golf / Sv: 7,2 Kw onboard charger
torsdag 21. juli 2016, klokken 13:17
Ny EL-Golf kommer neste år: «Electrive» skriver bl.a. at Volkswagen
ikke kommer til å oppgradere ombordladeren i bilen! Den kommer
dermed fortsatt til å være begrenset til sine 3,6 kilowatt, noe som
faktisk er et hett tema i hjemmemarkedet.
Via en CCS-hurtiglader kan bilen ta imot 50 kilowatt DC.
Hurtigladernettverket i Tyskland er imidlertid ikke godt utbygd enda;
for eksempel Berlin har gått for en storstilt utbygging av 11 kilowatt
trefase ladestolper som ikke vil kunne lade denne bilen
(VW e-Golf & e-Up) noe raskere enn stikkontakten din hjemme.
F.eks. Renault Zoe, MB B-elec. Nissan Leaf og Tesla  vil ha god nytte av
og lade seg vesentlig raskere på disse ladestolpene i Berlin
pga. bilenes innebygd trefase ladesystem.
http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413#cxrecs_s
#314
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
onsdag 20. juli 2016, klokken 02:05
Jeg kan tenke meg på min neste E-Golf; først og fremst:
Karosseriet fra VW Golf Sportsvan:
http://www.motormagazinet.no/artikkel/5483/vw-golf-sportsvan-fleksibel-familiebil.html#.V72CXTVSXh4
11 Kwh AC (400V/16A 3-fas) ombordlader alà Mercedes Benz B250e;
(som også virker på IT-nett).
Ladeindikator på dashbord alà Nissan Leaf & KIA Soul
(10 røde/grønne barrer)
ID-signal som identifiserer bilen og aktiverer ladestasjon gjennom type-2 støpsel:
Ledlys i forskjellige farger når rekuperasjon er aktivert (gul/grønn/lilla)
Minne for siste brukte innstilling på aircondition 
(22 °C  er et snodig forvalg fra VAG).
DEFA-kontakt i bagasjerommet for tilkobling av elektrisk kupevarmer på
gammel motorvarmerkontakt hjemme (jeg lader batteriet hovedsaklig ute
på offentlig semihurtig ladestolpe / Fortum 32 Amp trefase)
ESBIT varmeanlegg   (tyskerne hadde før i tiden en minibrenner [stormkjøkken]
som vi fyrte med en slags hvite "sukkerbiter" som vi kunne kjøpe på "sporten")
Eller: Eberspächer diesel-varmer i e-Golf (alt: Webasto)
https://youtu.be/riHIKPamzGo
Avtagbart hengerfeste (for bl.a. å sette på sykkelstativ / skistativ bakpå bilen)
Kjørebokfunksjon ifb. med Car-Net (skrive ut kjøredata via PC hjemme)
Foliering av bilen med selvvalgte fargekombinasjoner fra fabrikken.
Utvidet valg av dekk & felger fra fabrikken;   
(tyskerne burde vite at i det norske markedet er det 8 hjul til hver bil;
og mange ASTANA-felger ligger rundt og slenger)
Og selvfølgelig: 300 > 400 km's praktisk kjørelengde ut av batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA