Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOLF-raider

#31
Trøndelag elbilforening / Sv: Hotell med lademulighet? Trondheim
søndag 13. desember 2020, klokken 00:59
Jeg skreiv engang et innlegg under denne tråden:   ::)
«Sv: Hotell i Trondheim med lading over natt?»   8)
https://elbilforum.no/index.php?topic=34508.msg593270#msg593270
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
fredag 11. desember 2020, klokken 20:33
Sitat fra: elektrolux på fredag 11. desember 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Wibla på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:09
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:47
Har kjøpt 10 kW batteripakke og Hybridinverter.

Blir dette en trend lader jeg batteriet opp på natta, og ut til huset på de kostbare tidene.  :)

Enda bedre om du kombinerer med solceller!

Du må lage en tråd om inverter+batteripakke du skal sette opp, sånne prosjekter er interessante  :+1:

Har kjøpt solceller også, men bor i Stavanger og der er Solceller bannlyst:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/86Gad1/stavanger-holder-fast-paa-regelverk-om-solstroem-anlegg
Her hvor jeg bor har jeg en bekjent som har lagt
på takstein som har integrerte solceller i seg.
Jeg tror ingen som bor i nærheten har lagt merke
til at det huset har noe uvanlig montert på taket
https://www.tu.no/artikler/na-blir-de-virkelig-integrerte-dette-taket-er-fullt-av-solceller/276007
#33
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 14:50
CHAdeMO skriver om seg sjøl at: 
«In the month of October 2020, CHAdeMO has achieved
the one million mark with EVs and PHEVs equipped
with a CHAdeMO inlet sold to date in the world»
https://www.chademo.com/a-million-chademo-vehicles/
::)
Så fra årsskiftet som kommer no snart så spørs det da
om at CHAdeMO blir en fallende stjerne i elbilverden
#34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mer
tirsdag 08. desember 2020, klokken 14:29
Motor-bladet hadde en artikkel om saken den 30 november   :D
https://motor.no/front-lading-notis/ladeselskapet-gronn-kontakt-blir-mer/186876

Det kommer en ny, visuell profil som de neste ukene og månedene
vil bli synlig på over 260 ladestasjoner over hele landet.
MER lanserer også en ny app som skal gjøre ladingen enklere  ::)

Electrive.com skrev en artikkel om saken i fjor   ???
https://www.electrive.com/2019/08/25/statkraft-buys-german-ev-charging-provider-e-wald/

Statkraft går også inn i det tyske markedet for elbillading og
kjøper 61 prosent av München-baserte «eeMobility GmbH»   8)
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2018/eierandel-i-eemobility/
#35
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mer
tirsdag 08. desember 2020, klokken 06:14
Statkraft har kjøpt det tyske elbilladeselskapet E-WALD GmbH.
Oppkjøpet styrker Statkrafts posisjon i det tyske og   :D
europeiske elbillademarkedet etter fjorårets investering i
München-baserte eeMobility Gmbh  (23 august 2019)  ::)
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2019/e-wald-norsk/
#36
e-Golf / Sv: E-Golf vil ikke låse seg
søndag 06. desember 2020, klokken 23:30
Golfen ble stående i to uker på lokalt VW-verksted.
Feilen var vist litt uvanlig.
Ny del med sensor ble bestilt fra lager i Tyskland.
Jeg hadde heldigvis «elbilforsikring 36+» hos Gjensidige
og det utløste en egenandel for meg på 8000 kroner.
Det var sure penger å betale for en feil som nesten
ingen har hørt om.
#37
Jeg kjøpte denne kabelen for enfaselading 32 amp:
https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-3g6mm-/1019174/Product.html?Event=productfamily
Kabelen kan ligge inne og ute som den er og
da må du borre hull med 13 mm bor.
Men jeg tredde kabelen gjennom ei plaststrømpe som ligger inni
veggen og ute, frem til ladeboksen. Da er det enkelt å skifte ut
kabelen på et senere tidspunkt; feks. til trefase.
Da måtte jeg borre hull for strømpa med et 21 mm bor.
#38
Denne uken er det mulig å kjøpe en vegglader til
«Black-friday-pris» hos Elektroimportøren (kr. 3 999,-)  ::)
Laderen har innebygget B-vern (DC–feilstrømsovervåkning)
Jeg kjenner ikke til denne laderen men den er sikkert
grei nok til det bruket som Du har skissert.   :D
https://www.elektroimportoren.no/elbillader-charlie-1-1-fas-2-3-7-4kw-type-2/1558168/Product.html?Path=007159030&Event=pathlist
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Liten bil med god rekkevidde
onsdag 25. november 2020, klokken 13:55
Hvis det er en bil som kan kjøre langt i samme klassen
som trillingene kan Du jo vurdere en av disse:   ::)
https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/#minibil
Personlig har jeg prøvekjørt «SKODA Citigo e iV»
Den var behagelig å kjøre og lang rekkevidde   :D
https://www.dinside.no/motor/utrolig-mye-elbil-for-pengene/72114369
#40
e-Golf / E-Golf vil ikke låse seg
mandag 23. november 2020, klokken 20:08
Om fredagen parkerte jeg utafor butikken og ville låse bilen
før jeg gikk inn for å handle. Bilen nektet å ta imot låsesignal.
I displayet på dashbordet kom det skriftlig beskjed om å sette
gearvelger i Park-posisjon. Girstanga stod i Park. Jeg kjørte en
ekstra runde og parkerte en gang til med giret i Park. Håpløst!  ???
Jeg kjørte bilen til Möller Bil og de parkerte den inne på verkstedet.
Idag (mandag) gjorde de en feildiagnose og fant sensorfeil i
mekanismen nederst i gearstanga. Ny del bestilles fra Tyskland.
Pris med mva: over 20 tusen kroner! Kan det være mulig ?   :-[
Garantien utløpt i våres (2015-modell)
Har noen av dere andre erfaring med denne feilen?
#41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
fredag 20. november 2020, klokken 18:14
TESLA bekjentgjør på egne websider at    :D
Varangerbotn Supercharger er aktiv i nettverket   ::)
https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/varangerbotnsupercharger
#42
G3 / Sv: Xpeng G3
onsdag 11. november 2020, klokken 19:26
100 elbiler; Xpeng [G3] ble lastet ombord i et bilskip
i Kina i midten av oktober   :D
https://chargedevs.com/newswire/xpengs-g3-electric-suv-is-on-its-way-to-norway/
De er på vei til Norge nå   ::)

https://youtu.be/e777NgXyP2U
#43
Lading av Tesla / Sv: Noen i bilbransjen i Alta bør skamme seg nå!
tirsdag 03. november 2020, klokken 11:38
Det kan hende at COOP Finnmark, Østlyngen m/Alta Nærings & Bilbransjeforening ikke har fått informasjon om at i dagens Norge
så er det en offentlig forskrift som regulerer virksomhet knyttet til
Parkeringsplasser for almenheten. Bla.a. sier forskriften at
parkeringsplasser skal ha intet mindre enn 6 % av parkerings-
feltene som skal være utstyrt med lademulighet for elbil.
Forskriften sier ingenting om hvem tilbyderen skal være;
(TESLA, IONITY, G-K, BKK, Fortum, Circle-K, Ishavskraft, 
Lade-i-Norge, Amfi, Bilbransjen, Kommunen, Fylket, etc).  ::)
De dær kverulantan oppi Alta kan no bærre lægg inn åran sin!
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-om-lademuligheter 
#44
Da kom storsmellet på Cirkle-K Harran. Det var som forventet!
Den årstida her er sterkt utsatt for underkjølt regn. Avkjøring for
sørgående trafikk på E-6 har ingen sperre på stedet. For urutinerte
sjåfører så kan det være vanskelig å skjønne at landskapet heller
nedover mot stasjonsbygget. Kombinasjonen fart, såpeglatt asfalt
og sløv sjåfør i traileren måtte til for at dette skulle skje. Jeg vil og
si at ladestasjonen burde vært plasert opp i mot gjerdet til kirka,
og Vegvesenet bør bruke noen midler på å sette opp en midtdeler
som hindrer innkjøring fra nord.  Heldigvis var sikkert mannen som
ladet elbilen sin gått inn på bensinstasjon før situasjonen oppsto.
Det reddet han kanskje livet sitt på   ::)
https://elbilforum.no/index.php?topic=5633.msg614944#msg614944
#45
Lade hjemme / Sv: Muligheter med 10A kurs?
søndag 18. oktober 2020, klokken 04:51
Det finnes tråder om ladeopplegg her på forumet som forklarer
det meste.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51584.msg895595;boardseen#top

Men tenker Du å lade elbilen din med den medfølgende
ladekabelen som er påsatt en schucokontakt i ene enden så
er det ansett for å være nødlading   ::)
Det Du bør gjøre er å kjøpe en ladeboks for fast montering på
veggen i garasjen hjemme. Noen hus av nyere dato har gjerne
innlagt 400 volt trefase (TN-nett) i sikringsskapet og da bør man
først som sist bestemme seg for en ladeboks som takler det.
Det krever en kabel med 5 ledere:  L1, L2, L3, N & jord.
Da har du et ladeopplegg hjemme som er fremtidsrettet .

Har Du 230 volt IT-nett må du kanskje legge opp for enfaselading
inntil 32 ampere (7,4 kW). Da kreves det en treleder kabel med
6mm² ledersnitt:  https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-3g6mm-/1019174/Product.html?Event=livesearch

Når det gjelder ladeboks er det mye å velge i. Elektrikeren Din
har gjerne "noe ukurant å prakke på deg" til listepris. Jeg valgte
Tesla sin (TWC) som er prisgunstig (kr. 5100.-) og med fastmontert ladekabel (type-2), men krever B-vern i sikringsskapet. Nå finnes
det ladebokser uten fastmontert ladekabel men med integrert B-vern som feks «Viridian sin EcoLite»-ladestasjon (Ladespesialistan)
Mest prisgunstig tror jeg må være «QUBev 7,4 kW» ladeboks
med stikk og 6mA DC vern til kr. 4 990,- (Elbilhjelpern)

Ellers så har elbilforeninga noen gode råd å komme med:
https://elbil.no/lading/lade-med-hjemmeladeboks/?_ga=2.201598933.57856159.1571059039-720802204.1571059039
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA