Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOLF-raider

#286
Alt det andre / Sv: Hydrogenbil
søndag 23. oktober 2016, klokken 10:22
Firmaet Reinertsen på Orkanger har utviklet en ny
teknologi som selskapet mener vil produsere hydrogen
mer effektivt enn i dag:
http://www.gassror.no/site/img/334/MNOG_02_2016.pdf

og Hegnarposten:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2016/10/Vil-gjoere-hydrogen-til-milliardbutikk
­­«Vi tror at vi vil produsere hydrogen fra naturgass ned mot
ti kroner per kilo.
Andre aktører mener at markedsprisen for hydrogen er rundt
90 kroner per kilo!»

http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/10/18/2132/Hydrogen/ser-gull-i-hydrogen
#287
Elbiler i media / Sv: Facebook-side samler 10.000 norske elbilhatere
torsdag 13. oktober 2016, klokken 05:18
Fra 1830 til 1970 var kullfyrt steam (damp) vanlig fremdriftsteknikk for skip og tog. Fra 1930 til 2016 var dieselmotoren vanlig fremdriftsteknikk for disse.
Fra nu av kommer det mere batterielektrisk (BEV) & hydrogen fremdriftsmaskineri i både skip, tog, busser, trikker og biler.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogendrevet_kj%C3%B8ret%C3%B8y
Hva betyr det? Jo det er dagens forskning som setter ned nye milepæler for hva som er mulig å få til med dagens teknologi.
Verdens første jordomflygning er nu gjennomført med solkraft.
Jeg f.eks. var en varm tilhenger av at tog skal trekkes med damplokomotiv (nostalgi);   men
det skjønner jo alle at det blir håpløst på så mange måter.
Bilentusiaster vil jo alltid ha muligheten til å kjøpe seg en veteranbil, mekke og lagre på den hjemme hos seg selv.
De som har en gammeldags bil med «ottomotor» må finne
seg en lukket bil-bane for å kjøre med den på.
Faktisk om ikke så alt for lenge vil biltransport foregå med
konseptet «Car On Demand».   Da må Vi;  «Dagens Bilister»
finne oss i å være passasjerer i den førerløse kjerra som svinger inn på tunet hjemme for å hente oss.
Fremtiden gir ikke muligheter for privatbilisme, motorsport og aktiviteter som gir forurensende utslipp i det offentlige rom.
#288
At bilen er fulladet når du kommer tilbake fra reise er avhengig
av hvor mange km. du må ha på batteriet for å kjøre bilen hjem.
Hvis du bor i Trondheim / Malvik / Klæbu / Selbu / Tydal / Melhus  / Skaun /
Meråker kommune så holder strømmen i batteriet godt til hjemturen hvis
batteriet var fulladet da du dro hjemmefra. Da er det jo bare tull å betale
Sandfærhus for å lade bilen mens du er bortreist.
Når jeg reiser bort så beregner jeg at batteriet på Golfen er
sånn ca. halvladet mens jeg er borte.
Det mener jeg er godt for batteriet i bilen min.
Når jeg returnerer til Værnes så bør pila på strømmåleren stå ca rett opp
("halv tank"). Da kan jeg kjøre ihvertfall 70 km rett hjem for å koble
til ladekabelen. Er det vinter og kaldt så er det nu blitt mange plasser
å stoppe for en 10 - 15 minutters hurtiglading og en pølse _ _ _
#289
Elbiler i media / Sv: Facebook-side samler 10.000 norske elbilhatere
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:52
Emnet: Tråden var også aktiv i fjor:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18953.0.html
#290
Elbiler i media / Facebook-side samler 10.000 norske elbilhatere
søndag 09. oktober 2016, klokken 22:34
Facebook-siden «Vi som ønsker elbilen dit peppern gror» latterliggjør elbileiere og oppfordrer bilister til blokkering av
elbiler i trafikken. Over 10.000 personer er med.
Hvordan takler vi disse streberne?
http://e24.no/privat/denne-facebook-siden-samler-10-000-norske-elbilhatere/23379334
Innehaver av Facebooksiden:
http://www.proff.no/rolle//-/89405/
#291
Elbilen i Samfunnet / VRAKPANT på Elbiler
lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:44
Nyttig informasjon fra bilopphuggeri:
EL BILER: Buddy og Reva er motorsykkelregistrerte kjøretøy og er således ikke omfattet av vrakpantordningen,
en biloppsamler behøver således ikke å ta imot disse uten å kreve vederlag.
For alle Think biler og batterier fra disse er det ingen produsent som vil ta ansvar for håndteringen av batteriene når disse kjøretøyene kasseres.  Produsenten er konkurs og det er ikke betalt inn penger for å dekke sluttbehandling av batteriene.
Det koster relativt mye, 5-­-7 tusen kroner for en biloppsamler
å bli kvitt disse til Batteriretur, pluss transport.
For å unngå at biloppsamler skal bli sittende med denne kostnaden må man i følge Autoretur kreve disse pengene
fra bileier, eller nekte å ta denne elbilen inn til hogging.
http://www.trondheimbildemontering.no/info3.aspx
#292
e-Golf / Sv: Car Net
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:00
Jeg lader e-Golfen min i kveld men CarNet funger dårlig.
e-rekkevidde stoppet på 39 km (startet på 13 km).
e-styring f.eks:
«Denne tjenesten er deaktivert eller ikke tilgjengelig for øyeblikket».
Parkeringsposisjonen er der kjerra sto for tolv timer siden.
Man kan jo lure på hva nerdene hos «VAG» holder på med ?????
Har de noe særlig peiling i det hele tatt ?????
De kunne no ha sendt en beskjed i meldingsboksen.
Jeg kjenner ei dame med e-Golf.
Hun har aldri greid å aktivere appen / CarNet.
Jeg sa til henne at slik som det har blitt nu i det siste;
så er det ikke noen vits i «den» i det hele tatt !   
 
#293
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim-Frøya
fredag 30. september 2016, klokken 10:28
Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 13. juli 2016, klokken 02:05
Snilfjord Kommune har søkt Miljøverndirektoratet om midler
for EL-Billading pr. 23 juni 2016..................
«Snillfjord kommune  /  Hurtigladestasjon for elbiler  /  Transporttiltak»
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Soknader-2016/
Svar på søknaden vil komme etter 28. oktober (?)

Det kom inn 332 søknader. Søknadsbehandlingen ble derfor mer omfattende enn antatt. Miljødirektoratet forventer å sende ut svar i løpet av oktober.
Dette er noen uker senere enn forespeilet.
#294
e-Golf / Sv: Ladetider saktelading
onsdag 28. september 2016, klokken 21:43
I dag var det aktuelt å lade batteriet i El-Golfen (EL56973).
Gjenværende kjørelengde var merket med brun farge: 28 km. Temp. +10 ºC. Jeg koblet kabelen til bilen og begynte å lade med blått lys i stolpen. Da prosessen var igang åpnet jeg sjåførdøra og sjekket ladetiden i dashbordet: 5 ½ timer. Klokka var akkurat 16.30; det betyr at ca klokka 22 i kveld skall ladeprossessen stoppe seg (batteriet fulladet med 21.8 kWh).
Vel hjemme i stuen aktiverte jeg min nylig oppdaterte «CarNet-app» i telefonen. Joda; batteriet var ladet til 35 km. Og så var det å sjekke om dørene var låst: Men neida; de var ulåst. Og så posisjon; Den var "langt pokker i vold" langt uti Atlantern;
sørvest for Island. Steike ta!   Klokka seks syklet jeg bortover for å sjekke dørene; de var låst!   Golfen ladet seg; ferdig om fire timer.   OK: syklet hjem og sjekket "appen"; bilen lader men dørene var ulåst og posisjon fremdeles langt uti Atlantern. Klokka sju trykket jeg "update på dører & lys":
det kom et klikk i telefon og alt var riktig. Tænk det da!
Vi får håpe at neste gang er alt på stell.   Det er altid surt å få falske data
ut av «CarNet-appen»!   Klokka 22.05 ferdig ladet.
Åpnet sjåførdøra og displayet viser 196 km kjørelengde.
Kjørte mindre enn en km til parkeringsplass: Gjenværende 177 km kjørelengde.
Man kan jo lure på hvor det blir av all strømmen som forsvinner på no time?   
#295
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
mandag 26. september 2016, klokken 12:47
Sitat fra: nr1rayner på mandag 12. september 2016, klokken 19:09
Nektet deg lading?? selv om du spurte pent, hei, kan jeg denne ene gangen få stå i 1 time for å få litt strøm..?
Har selv kun spurt 1 gang på bensinstasjon om lading, men da for fast bruk. Fikk da nei.
Men skulle da tro at man er, i det minste litt hjelpsom..
Får kanskje mer hjelp om man banker på døra til noen totalt fremmede..
Snillfjord kommune har søkt om midler til ladestasjon, les de siste kommentarer i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26784.0.html


Svar på søknaden vil komme i oktober 2016
Det kom inn 332 søknader. Søknadsbehandlingen ble
derfor mer omfattende enn antatt. Miljødirektoratet
forventer å sende ut svar i løpet av oktober.
Dette er noen uker senere enn forespeilet.

Liste over alle prosjekter og tiltak som får støtte, sortert på fylke:
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---tildeling-av-tilskudd-2016/

Søkesummen i noen søknader ble nedjustert av søkerne i løpet av søknadsbehandlingen. Samlet søkesum ble derfor 409 millioner.
Samlet tildeling er 95,7 millioner. Kort tid før tildeling falt et
prosjekt ut av tildelingslisten,  og en søknad er ikke avgjort.
Alle midler er derfor ikke delt ut foreløpig .........

#296
e-Golf / Sv: Ladetider saktelading
søndag 25. september 2016, klokken 07:17
Jeg lader 90 % av strømmen jeg bruker på semihurtig ladestolpe type2 / Mode3:
Det står at den gir 230 volt / 32 Ampere / 3-fas / 22 kW.
Jeg kjører vanligvis batteriet på e-Golfen min ned til «km/limit»
skifter til brun farge på displayet.
Ladetiden blir da mellom 5 > 6 timer.
Volt/230  x  ampere/16 = 3680 watt i timen (3,68 kWh)
3,68 kWh x 2 timer =  7,36  kWh   
3,68 kWh x 3 timer = 11,04 kWh
3,68 kWh x 4 timer = 14,72 kWh
3,68 kWh x 5 timer = 18,40 kWh
3,68 kWh x 5¼ tim = 19,32 kWh
3,68 kWh x 5½ tim = 20,24 kWh
3,68 kWh x 5¾ tim = 21,16 kWh
3,68 kWh x 6 timer = 22,08 kWh
Bilen stopper seg sjøl når batteriet har lettet seg for 21,8 kWh
(det har hendt meg to ganger; og jeg syns at batteriet ble
"friskere" etter det).
Dette regnestykket viser seg å stemme hver gang jeg lader; ihvertfall i sommerhalvåret.
Det er bare så synd at «VAG» ikke lar bilene sine lade med trefase / 22 kWh!
Da hadde jo Golfen vært ferdigladet på under en time_ _ _ _ _ _
#297
Opel Ampera-e vil for første gang fjerne den største innvendingen mot elektriske biler i Norge;  «REKKEVIDDEANGSTEN»!
https://www.opel.no/opplev-opel/om-opel/opel-nyheter/2016/september/opel-nyheter-opel-ampera-e-med-mer-enn-400-km-rekkevidde.html
#298
Testdriving Chevrolet Bolt on California's Highway One:

https://youtu.be/wQo6-ta889I
#299
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel Ampera-e
tirsdag 30. august 2016, klokken 11:51
Have a closer look:
2017 Chevrolet Bolt Electric Vehicle / BEV

https://youtu.be/wz5sPGGsv2I
#300
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel Ampera-e
mandag 29. august 2016, klokken 13:35
Opel Ampera PEHV Mai/2011 / Old model

https://youtu.be/7tInWHqHrFk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA