Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#541
e-Golf / Sv: Schuko ladekabel uten kladd til e-Golf
tirsdag 02. juni 2015, klokken 19:18
Sitat fra: TB på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:42
Bakgrunnen til "kladden" er rele som gjer at kabel er uten spenning. Kabler uten "kladd" vil alltid ha spenning fram til håndtaket så lenge den står i kontakten. Det er normalt ikkje eit problem, men ved skade på kabel kan det oppstå fare.

Der er dermed krav om maks 30 cm kabel før rele som kobler ut spenning.

Ok, så hvordan ser egentlig bil produsentene på det når man har disse kladdløse da? Hvis det er krav om maks 30 cm så er det jo litt leit med disse på 7 meter og sånt da!
#542
e-Golf / Sv: Schuko ladekabel uten kladd til e-Golf
tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:15
Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2015, klokken 09:24
Vi har ingen indikasjoner på prisene på Ray enda, men håper og tror den ikke blir mye dyrere enn Spark.

Vi kapper selvsagt kabel til ønsket lengde, men har du noen meter til overs er det jo bare å henge den over ladeluken. Trenger ikke ligge nedi sølen. ;)

Hvordan er egentlig sikkerheten på disse kladdløse kabelene?
Regner med at de ikke har tatt med alt av sikkerhet fra kladden og dyttet det inn i håndtaket, til det er det jo ikke plass.
Er det med temp føler blandt annet eller er det bare amp justering som er på dem uten intern jordfeilbryter ol?
#543
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
fredag 08. mai 2015, klokken 18:39
Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 17:06
Sitat fra: Homecast på fredag 08. mai 2015, klokken 12:25
Hvilken forhandler hadde du valvolainen som anbefalte salto? =)

Det er Dahles auto i fredrikstad.
Det var på grunn av leveringsproblemer med siemens.

Rart, hørte med Møller Jessheim når jeg prøvekjørte bil der, de kunne omtrent ha Siemensboksen levert dagen etter, kanskje Dahles auto burde høre med dem hvordan de får Siemens boksene levert?
#544
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
fredag 08. mai 2015, klokken 12:25
Sitat fra: BjarteLunde på fredag 08. mai 2015, klokken 10:17
Hei. Er det noen som kan være så snill og sende meg målene på denne laderen. Får den på onsdag (13.05.2015) og skal ha den på en 4x4 påle i hagen. Men utifra det jeg kan lese her, så vil jeg lage en kasse til den.

En ting til: I hvilken høyde bør jeg montere denne svære laderen? Ser utifra det første bilde som er postet her at selve håndtaken på laderen er lavt nede.

Mellom 1 meter og 1,5 (senter) ville jeg vurdert i høyde.
1 meter er kanskje litt lavt men.. Mener dette er høydene som skal være anbefalt også.
Er Siemens som skal bli levert fra Møller om dagen.
Hvilken forhandler hadde du valvolainen som anbefalte salto? =)
#545
e-up! / Sv: Lading på 16 A kurs på E-up
fredag 08. mai 2015, klokken 09:12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 11:50
Sitat fra: Roger U på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:13
Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

NYE kurser som legges opp til elbillading skal sikres med maks 10A om det er schuko-kontakt, samt at det er krav om Type B jordfeilbryter. Dette kravet har selvfølgelig ikke tilbakevirkende kraft og du kan fint lade på en eksisterende 16A kurs med vanlig jordfeilbryter.

Dette har uansett ikke noe med dine ladeproblemer å gjøre, bilen ser hverken forskjell på strømstyrken på kursen (så sant ikke sikringen går) eller hvilken type jordfeilvern som er benyttet. Merkelig utsagt av Møller med andre ord.

Husk at den gammle kontakten ble montert etter en risikovurdering for en type bruk, nå er plutselig bruken en helt annen.
Helt konkret sammenligning er i enkelte P hus på større kjøpesentere, der har det tidligere bare vært parkeringsplasser og det har vært opplegg for strøm med vanlig stikk og armaturer.
Så har det plutselig noen som fant ut at de kunne tilby bilvask og polering av bil mens kunden er på senteres og handler.
Er det da fortsatt godkjent med vanlig stikkontakt og de samme armaturene der hvor de bruker høytrykkspyler?

Bruken er totalt endret i forhold til orginal prosjektering, så om det ikke er tilbakevirkende kraft så ikke anlegget designet til bruken (som faktisk er et krav i FEL, anlegget skal være dimensjonert og prosjektert etter forutsatt bruk)

Om du er enig i dette eller ikke er en sak men du kan ende opp med en mangel fra el tilsynnet etter kontroll (sier ikke at du vil garantert men du kan få det.)
#546
e-up! / Sv: Lading på 16 A kurs for E-up
onsdag 06. mai 2015, klokken 15:18
Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. mai 2015, klokken 14:56
Sitat fra: Homecast på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:52
Altså mode 2 = 10 Ampere sikring, B type jordfeilbryter

Interresant innlegg men hvordan får du fram denne konklusjonen?

Litt ut av hodet. Men i hennhold til NEK 400 722.55.01.01
"For modus 1 og modus 2 lading skal hvert tilknytningspunkt anordnes med en stikkontakt eller apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2 (hvilket er industriplugg)
en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom merkestrømmen for overstrømsvernet som beskytter sikkontakten er mindre eller lik 10 A.

Altså litt moderering av konklusjonen min.
Lading via Schuko = 10 Ampere B type jordfeilvern
Lading via industriplugg = 16 Ampere B type jordfeilvern

Så er det også viktig å huske at selvom regelverket ikke har tilbakevirkende kraft er det prosjektert for en viss bruk, lading av elbil har sågodt som aldri vært tema før nå det siste året sånn ca (med noe avvik)
Før dette igjen var det en stusselig think med mode 1 lading, og det er liksom ikke det som har vært hovedproblemet.
Endring av bruk kan utløse krav om endring av installasjon. Altså kan man få mangel ved en elkontroll. (sier ikke at alle vil få det, men er mulighet for det)
#547
e-up! / Sv: Lading på 16 A kurs for E-up
onsdag 06. mai 2015, klokken 10:52
Retningslinjene fra NK64 kommiteen (de som tar avgjørelser etter NEK 400 som elektrikerene bruker for å følge lovverket FEL)


"NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.

NK64 har i sine møter 2014-12-04 og 2015-02-05 vurdert kravene i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.5531.2 om valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy, og registrerer følgende:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
DC-lekkstrømmer og DC-feilstrømmer i forbindelse med lading kan dersom de fritt vil flyte innover i installasjonen kunne medføre at funksjonen til strømstyrte jordfeilvern i installasjonen blir ødelagt. Hensikten med å bruke strømstyrt jordfeilvern type B er å forhindre at DC-lekkstrømmer eller –feilstrømmer kan flyte inn i installasjonen.
I nyere dokumenter fra IEC vedr. utarbeidelse av IEC 60364-7-722 er det forslag om strengere føringer for bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Muligheten for bruk av strømstyrt jordfeilvern type A blir sterkt begrenset.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig."

http://www.nk64.no/NEK400_Tolkninger_View.aspx

Altså mode 2 = 10 Ampere sikring, B type jordfeilbryter
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA