Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#526
e-Golf / Sv: Dumme spørsmål vedr. lading
torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.
#527
e-Golf / Sv: Dumme spørsmål vedr. lading
onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det
#528
e-Golf / Sv: Pendler bil, E-Golf??
onsdag 17. juni 2015, klokken 13:18
Hvor mye effekt er det i forvarmingen? Får du bedre effekt med en 16 ampere veggboks feks en medfølgende 10 ampere schuko kabel?
#529
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
mandag 15. juni 2015, klokken 15:34
Det er ihvertfall sånn jeg hadde gjort det =)
(ikke at det må være en fasit men)
#530
Sitat fra: Golfatle på mandag 08. juni 2015, klokken 10:41
Enig !
Det mangler nok fortsatt mye kunnskap hos enkelte forhandlere om el-bil.
Skuffende lite teknisk kunnskap på mange områder hos selgere som har drevet med fosilbil i årevis.
Her er det vel faktisk sånn at el bransjen som må annsees å være de med teknisk kunnskap støtter Møller og selgerene deres i det de sier her...
Hilsen Elektriker som har sett sin andel av brente stikkontakter allerede =)
#531
Sitat fra: Sibir på søndag 14. juni 2015, klokken 14:54
Hei

Litt samme problemstilling, men med en ny 16a kurs med eaton jordfeilautomat på. Har stikk på siden av huset mot parkeingsplass, er en dobbel schuko. Har brukt denne til både varmepumpe og lading med std. kabel som trekker 10a. Må finne en annen løsning. Kan det være tilstrekkelig å trekke kabel og legge opp et nytt kombistikk fra eksisterende stikk?
Ikke tillatt etter dagens forskrifter, må ha egen kurs på 10 ampere og med jordfeilbryter type B for lading via schuko
#532
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
mandag 15. juni 2015, klokken 15:21
Sitat fra: havardolini på mandag 15. juni 2015, klokken 13:25

Det kommer fra tid til annen opp det poenget at det ikke er gunstig for et stikk og kabel å til stadighet koble den til og fra. Er det spesielt shuko som tåler dette dårlig, eller gjelder det også for CEE?
Jeg tipper at en slik 16A-kladd for meg vil bli stående tilnærmet permanent i garasjen(kan den stå i når jeg ikke lader?), og bare unntaksvis blir med på tur.

Koble alltid ifra på bilen først, problemet kommer når man trekker ut stikket med full belastning, da oppstår det lysbue som over tid vil gjøre kontaktflatene dårligere og resultatet er varmegang. Ved å koble ifra på bilen vil man med en god ladekabel koble ut strømmen ved at pilotsignalet blir brutt og strømforsyningen vil brytes på en tryggere måte. Om dette er tilfellet på kladløse laderene vet jeg ikke.
#533
e-Golf / Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?
mandag 15. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Johnny på fredag 12. juni 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Homecast på fredag 12. juni 2015, klokken 13:22
20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)

Nå er jeg usikker på om det er det de mener, eller at det er fordi 20A er standarden for mode 3 stasjoner. Denne Siemens stasjonen som Møller leverer med bilene sine er i alle fall på 20A.

Som sagt er det ikke helt godt for en sikring å bli belastet maks over lang tid, derfor legger man opp 20 ampere kurs når man planlegger å belaste med 16 ampere
#534
e-Golf / Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?
fredag 12. juni 2015, klokken 14:07
Sitat fra: knutht på fredag 12. juni 2015, klokken 13:51
Sitat fra: Ommund på fredag 12. juni 2015, klokken 13:32
Tusen Takk.
Det var svært godt fortalt (både DagRune og Homecast)
Har ikke klart å fått med meg at "Schuko" var begrenset til 10A, en vesentlig detalje.

Schuko er ikke begrenset til 10A, men ladekladden som følger med bilen er begrenset til 10A. Du får kjøpt ladekladder som passer til Schuko som gir 16A også. Det er imidlertid anbefalt å benytte CEE istedenfor Schuko.

Dette er en: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Fortsatt en dårlig deal å belaste en 16 ampere sikring med 16 ampere fast last. ref kommentar over
#535
e-Golf / Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?
fredag 12. juni 2015, klokken 13:22
Kort forklart, om du lader med Schuko laderen vil du ikke få mer enn 10 Ampere hastighet med den som følger med fra Møller.
En Shucko er designet for inntil 8 ampere kontinuerlig last og fare for varmegang er et stort problem.

Veggboks som er direkte koblet og med type 2 kontakt er designet for å tåle de strømmene her, gir en tryggere og raskere lading (kontra 10 ampere)
En veggboks som er fastmontert må da ha egen kurs, sikrer da at man ikke får stopp i lading pga bruk av andre strømkrevende artikler på samme kurs hvilket er mer stabilt og trygt for deg.

20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)
#536
e-Golf / Sv: Rustbeskytte bilen selv
mandag 08. juni 2015, klokken 08:57
Sjekk ut lanolin, har selv brukt det på en eldre toyota jeg har, det funker som bare det. Men gjør deg selv en tjeneste å ikke bruk det innvendig i skjermbuer ol, det lukter sau... =P sitter i noen uker også før lukta ga seg.
Så neste gang jeg skal behandle tar jeg bare dette utvendig og i kanaler ol
http://www.dinside.no/931420/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin
#537
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. mai 2015, klokken 19:26
Bildet illustrerer problemet, nemlig at stikket belastes med vekten av laderegulatoren.

16A elektriske belastningen på et stikk som ikke er ødelagt av slik bruk er uproblematisk.

Det blir omtrent som med piggdekk. De skal øke sikkerheten slik som laderegulatoren skal, men ender opp med å ødelegge vei/stikk, og gir på den måten nye problemer.

Direkte feil, en schuko er designet for maks 8 ampere fast last over tid. Vekten har klart endel å si men det er også et stort problem at folk drar ut stikket først og ikket type 1/2 kontakten.
Dette skaper da en lysbue som over tid forringer koblingen på stikket. Dette skaper varmegang og brannfare!
Samme problemet oppstår på industrikontakten.
Derfor er det heller ikke bra med utstyr av type 2 som ikke er låstbart under lading. Her kan det også oppstå lysbue selvom pilot kontakten skal bryte først.
#538
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
torsdag 04. juni 2015, klokken 08:08
Sitat fra: Hazle på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:34
Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 10:28
Er du sikker på at du får en siemens?
Da jeg tok kontakt med min forhandler ville de levere saltoboks på grunn av leveranseproblemer.
Edit:
Her er forøvrig infoen du etterspør:=)
http://www.flipedia.de/2501-1
Takk for mål, får også en slik montert i sommer.
ser på dimensjonene; måler den virkelig nesten en halv meter i dybden?!

Ser ut som at målene er med pluggen montert i frontplata.
#539
e-Golf / Sv: Ladekabel på 15-20 m mulig?
onsdag 03. juni 2015, klokken 13:11
Sitat fra: gamer73 på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:10
JEg vet at mine foreldre oppgraderte sikkringsboks osv for 3 år siden så det er sikkert strøm nok..16 amp kan jeg tenke meg. Parkeringsplassen er grunneier sin så det er nok ikke mulig å legge et fast punkt der...og dessuten er parkeringen enorm og plassen man får tildelt er ofte ikke på samme sted. Dessuten komemr det opp til 5 meter høye brøytekanter der så et anlegg vilel vært snødd inne mesteparten av året.

Eneste som hadde funket hadde vært en lang ledning (20 meter)...men denne hadde kanskje blitt svært dyr? 20 tusen? Skjøteledning fikk jeg høre var ulovlig..dvs null forsikring om noe gikk galt...DET tørr jeg ikke

Du får ikke "ladeledninger" på 20 meter, pilotsignalet på disse kablene klarer ikke mer enn maks 10 meter,
16 ampere sier ingen ting om nettet på hytta, ei heller at det ble oppgradert sikringsskap for 3 år siden, men de som oppgraderte skapet burde kunne si noe om hvilke kortsluttningsstrømmer du har.
#540
e-Golf / Sv: Ladekabel på 15-20 m mulig?
onsdag 03. juni 2015, klokken 09:05
Så lang ladekabel går ikke, da må du opp i skjøteledning og henge på en lader ev, spørsmålet er om du har kraftig nok nett på hytta til å slenge på en 20 m skjøteledning og fortsatt ha trygg lading (kortsluttningsstrømmer og type skjøteledning er avgjørende)
Hva slags nett du har må du sjekke med nettselskapet ditt
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA