Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#511
BMW i3 / Sv: CCS hurtiglader rundt OSL - lufthavn Gardemoen
onsdag 02. september 2015, klokken 19:15
McDonalds avkjøring etter OSL (kommer deg til OSL via den avkjøringen også)
CCS + chademo. Ligger på sørgående side men er bru over og enkelt å kjøre over.
#512
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Råd om lading av Leaf
onsdag 02. september 2015, klokken 19:10
Sitat fra: emil på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Homecast på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:31
Hva er kvalitets Shucko?

Alle er laget etter samme norm.

Men får du elektrikkeren din til å montere opp noe fra Biltema?

Elektrikeren min er meg selv =), derfor jeg spør hva høy kvalitet (hva som er lav kan jeg gi deg svaret på)
Forøvrig 8 år som service elektriker + er utdannet ingeniør. bare så man ikke tror jeg er ufaglært som maser om dette...
#513
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Råd om lading av Leaf
tirsdag 01. september 2015, klokken 14:31
Hva er kvalitets Shucko?

Alle er laget etter samme norm.

Cee stikk + ny lader med cee hadde jeg gått for i dette tilfellet.
#514
Sitat fra: als77 på onsdag 26. august 2015, klokken 19:40
Offisielle Nissan-forhandlere kjører kampanje på Tekna til 230' for tiden, som inkluderer vinterhjul... Da er du fort på samme pris...

I tillegg får du leiebil i 20 dager (må brukes innen 3 år, forhandler klarte ikke å svare om det var 20 døgn eller 20 påbegynte dager), gratis lading hos Fortum inntil 10 000 (må brukes innen knappe 7 år) og effektiv rente på 2% i 3 år (og markedsrente deretter).

Er du ute etter en billig elbil så løp til nærmeste Nissanforhandler :) Mulig 2015-Leafen får større verdifall enn andre elbiler siden det går rykter om at 2016-Leafen (som kanskje kommer om et par uker???) vil få 25% større batteri (uvisst om ryktene er sanne og om hva utsalgsprisen på 2016 blir dersom de er sanne). Bryr du deg ikke om restverdi, er fornøyd med rekkevidden, og vil ha en billigst mulig ny elbil, så er det bare å løpe og kjøpe.

237500
Tillegg 5000 met lakk
7500 6,6 KW lader
Totalt 251 000,-

Kjøpte på Autonova lørenskog 216 900 ink vinterhjul, met lakk og 6,6 kw lader.
Ny bil fra tyskland. Tekna med alt. Da var det plutselig et annet regnestykke.
5 års garanti på batteri og 5 på bilen

Signerte kontrakt en mandag hentet bil onsdag
#516
Sitat fra: ThomasEL på fredag 21. august 2015, klokken 10:12
Jeg har egen separat 16A kurs til garasjen. I garasjen har jeg enfaset CEE kontakt og en semiportabel ladestasjon tilkoblet i denne.

Men også utelysene på garasjen og taklampa i garasjen går jo (selvfølgelig) på denne kursen.

Er kravet om "Separat kurs til elbillading" så firkantet at dette opplegget ikke ville vært godkjent etter dagens forskrifter..? Eller kan det kalles separat selv om også et par lamper deler kursen?

Pr definisjon egentlig ikke ok, men om man bruker hodet litt så gjelder reglene for at man skal hinde utilsiktet utkobling pga andre tunge laster på samme kurs, tviler på at det er mange watt som går på de lampene dine og som ev skaper problemer for lading av bilen.
Det klart beste er dediktert veggboks med egen kurs, men om man skal lade over stikk er det helt klart mye bedre med industri stikk enn schuko kontakt!
#517
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 21:40
Det er ingen forskrift som sier at du må ha b-vern. I utlandet finnes det regler eller standarder for at man skal bruke b-vern når man lader med 3-fase, for å trigge på dc-komponenter i en jordfeil, i tilfellet det skulle komme en jordfeil etter likeretteren i bilen. Lader man med 1 fase, vil den likeretta strømmen være så variabel at andre typer jordfeilvern vil kunne trigge på dc-komponenter, men med 3 fase, kan man få ganske glatt dc, ut fra det jeg forstod fra en annen tråd.
I en norsk standard skulle det være gjort en dårlig oversettelse hvor begrepene er tatt ut fra sin sammenheng, så standarden tolkes som at den krever b-vern også på 1-faselading. Men det er en standard som vanlige forbrukere ikke behøver å ha noe forhold til. Elektrikerene behøver bare å gjøre risikovurderinger, og følge forskrifter.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være forbudt å lade fra samme kurs som varmepumpa. Men særlig praktisk er det ikke. Da må du  justere EVSE til kun 6A, og i praksis må du ofte lade over natta for å få noe særlig lading, og 6A kan være for lite til å varme opp bilen om vinteren. I tordenseskongen er det ikke så lurt å gå fra bilen til lading. Ellers må du slå av varmepumpa når du skal lade bilen, og om sommeren kan det være like greit.

Jeg skulle likt å se dokumentasjon på din påstand, her er gjeldende regelverk som faktisk dokumenterer det motsatte!

NEK 400 Tolkning
Lading av elektriske kjøretøy - valg av strømstyrt jordfeilvern
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.

NK64 har i sine møter 2014-12-04 og 2015-02-05 vurdert kravene i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.5531.2 om valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy, og registrerer følgende:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
DC-lekkstrømmer og DC-feilstrømmer i forbindelse med lading kan dersom de fritt vil flyte innover i installasjonen kunne medføre at funksjonen til strømstyrte jordfeilvern i installasjonen blir ødelagt. Hensikten med å bruke strømstyrt jordfeilvern type B er å forhindre at DC-lekkstrømmer eller –feilstrømmer kan flyte inn i installasjonen.
I nyere dokumenter fra IEC vedr. utarbeidelse av IEC 60364-7-722 er det forslag om strengere føringer for bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Muligheten for bruk av strømstyrt jordfeilvern type A blir sterkt begrenset.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig.


NK64 endret på sitt møte 2015-02-05 ordet "tilfredsstillende" til "tilsvarende" i 1. avsnitt av vedtaket.
#518
Kjøpte selv idag 2015 mod leaf tekna med 6,6 Kw lader, med nye blåfargen (jeg vet ikke hvor ny den er, selger betegnet den som ny)
Hentet fra Tyskland, med andre ord carwings og navi skal fungere fint.
Med 5 års garanti fra Nissan på batteri, 3 år fra nissan på resten av bilen samt 2 år på toppen av dette fra bilforhandler.
Lik pris på 6,6 kw som 3,6 oppererte de med. Og når de hadde fargen til fruen samt modellen min med "riktig" lader så var saken i boks, 216 999 ink vinterhjul med trykksensor 10 km på telleren.
Vil si jeg er bra fornøyd, får bilen iløpet av uka =)

Da gjennstår det å se om det blir Schneider, Keba eller Salto veggboks for lading, kun 3,6 kw som hjemmelading, men kjekt med mulighet for 6,6 om man er ute på tur!
#519
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
lørdag 18. juli 2015, klokken 18:16
Sitat fra: LMOR på fredag 17. juli 2015, klokken 22:46
Nå tar det litt av her igjen. Det er en helt annen grunn til at varmtvannsberederen forårsaker brann.

Alle apparater med f.eks varmekolber og som styres med termostat er potensielle brannfeller hvis f.eks kolben eller termostaten går i stykker.

Dette kan ikke sammenlignes med lading av bil.

Termostaten er lik med fast kobling eller om det er et stikk, problemet er at stikket ikke tåler belastningen. Tviler du på det så får du heller ta en telefon eller mail til DLE eller DSB så blir du forklart akkurat det samme. Akkurat det samme med elbil lading, stikket er ikke dimensjonert for det. At bil bransjen har valgt å levere med mode 2 ladere har med enkelhet for dem, det er ikke de som er fagfolk når det gjelder elektro, ei heller personer som selger "fikse" løsninger fordi folk vil ha ting så billig som mulig, da spesielt 16 ampere lading.

Man reklamerer da med 16 ampere lading på schuko kontakt som en kjempegod løsning, når det i realiteten er en kjempefarlig tidsbome. Din mening kan godt være at jeg overdriver men jeg jobber med elektro, er utdannet elektro ingeniør og 8 års praksis som elektriker, jeg gjetter ikke på hva jeg sier. Jeg har erfaring på feltet.
#520
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
fredag 17. juli 2015, klokken 22:17
Sitat fra: Kanon på fredag 17. juli 2015, klokken 21:35


Problemet kommer av at rådene her inne går på at om stikket ditt er montert før 2014 så går det bra, jeg mener at dette er helt katastrofalt feil siden du da ikke vet om dette er et stikk ifra 1984 eller 2010, første kan da fort være uten jordfeilbryter og med skrusikringer, nå man da kjøper uorginale løsninger som lader på 16 ampere så vil feilene komme og det fort!
Problemet med å gi råd over nettet er at du vet ikke hvem du gir råd til, og dermed ser jeg ikke noen andre løsninger enn å gi råd om det som er trygt og sikkert, ergo nytt anlegg etter forskriftene.

Er forsåvidt da i elektro bransjen og ser dermed mange som har prøvd seg på smarte løsninger, og min "skremsels propaganda" kommer som direkte konsekvens av hva jeg har sett selv skjer.
En vanlig shucko stikk er ikke dimensjonert for elbil lading PUNKTUM =).

Problemet er alle de som slår seg opp og tilbyr utstyr som ikke er sikre og som direkte går imot dette med trygg lading fordi de selv mener at de kan bedre enn ekspertene som utformer regelverket. Vel dem om det....

En schuko er vel godkjent for opp til 16 amper?  Burde egentlig ikke være et problem med godkjent lader? Er det varmgang du tenker er problemet med skrusikring?
[/quote]

Den er godkjent for 8 ampere kontinuerlig strømtrekk, (det standarden de er bygget etter går for) den er dimensjonert for 16 ampere over kortere perioder (slik som en kapp /gjær sag som går av og på, støvsugere i 10-15 min, og lignende) det er blandt annet ikke tillatt å koble til VVB på 1500W eller mer i stikkontakter lenger pga nettopp dette problemet, og de trekker mindre strøm enn en el bil og kortere tid også
#521
e-Golf / Sv: Motorvask E-Golf
fredag 17. juli 2015, klokken 19:36
fuktig klut gjør da mye, ev med litt såpe. lite oljesøl som krever avfetting vil jeg tro =)
#522
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
fredag 17. juli 2015, klokken 19:35
Sitat fra: Griffel på fredag 17. juli 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Homecast på fredag 17. juli 2015, klokken 16:56

Risikovurering etter bruk er noe alle installasjoner har fått utført, aldri har elbil lading vært tema, det er så stor forskjell at det er endring av bruk hvilket også endrer vilkår, dermed så kan man faktisk med rette si at lading på gammel 16 ampere kurs ikke er tillatt.

Endring av bruk utløser endring i krav som deretter utløser 10 ampere og B vern på enkelt schuko stikk for elbil lading
16 ampere på industristikk, fortsatt kun en stikk på kursen og B vern.
Det er nok å ta i litt hardt. En kunne nok ha laget et slik forbud og hevdet at det ikke er tilbakevirkende (stikkontakt lovlig for de den er gammel, men å bruk til lading er ikke lov). En slik regel vil nok gå litt utenfor NEKs myndighet, så slik er det ikke. Derfor er det er nok lov, men kanskje ikke lurt?

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."

De som selger utstyr for lading av elbiler bør ikke anbefale andre løsninger enn de NEK mener bør etableres.

(Og som vanlig i slike sammenhenger betyr bør omtrent det samme som skall dersom en ikke har spesielle grunner for å velge noe annet som er minst like bra).

Problemet kommer av at rådene her inne går på at om stikket ditt er montert før 2014 så går det bra, jeg mener at dette er helt katastrofalt feil siden du da ikke vet om dette er et stikk ifra 1984 eller 2010, første kan da fort være uten jordfeilbryter og med skrusikringer, nå man da kjøper uorginale løsninger som lader på 16 ampere så vil feilene komme og det fort!
Problemet med å gi råd over nettet er at du vet ikke hvem du gir råd til, og dermed ser jeg ikke noen andre løsninger enn å gi råd om det som er trygt og sikkert, ergo nytt anlegg etter forskriftene.

Er forsåvidt da i elektro bransjen og ser dermed mange som har prøvd seg på smarte løsninger, og min "skremsels propaganda" kommer som direkte konsekvens av hva jeg har sett selv skjer.
En vanlig shucko stikk er ikke dimensjonert for elbil lading PUNKTUM =).

Problemet er alle de som slår seg opp og tilbyr utstyr som ikke er sikre og som direkte går imot dette med trygg lading fordi de selv mener at de kan bedre enn ekspertene som utformer regelverket. Vel dem om det....
#523
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
fredag 17. juli 2015, klokken 16:56
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:56
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:33
Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?

Er nok mer en fortolkning av reglene, og "skitten" forsøk på å selge eget utstyr.

Enkelt forklart kan du fremdeles lade med inntil 16A fra et hvilket som helst 16A stikk du måtte finne.

Legger du opp nytt OG dedikert ladestikk kan Schuko sikres med maks 10A mens Cee er 16A / 32A etc. Slike nye kurser skal også utstyres med B type jordvern.

På slike nye kurser kan en så lade med hva som helst, inkludert 16 ladekabel, eller ladestasjon også fra andre enn Ishavskraft.

Risikovurering etter bruk er noe alle installasjoner har fått utført, aldri har elbil lading vært tema, det er så stor forskjell at det er endring av bruk hvilket også endrer vilkår, dermed så kan man faktisk med rette si at lading på gammel 16 ampere kurs ikke er tillatt.

Endring av bruk utløser endring i krav som deretter utløser 10 ampere og B vern på enkelt schuko stikk for elbil lading
16 ampere på industristikk, fortsatt kun en stikk på kursen og B vern.

#524
e-Golf / Sv: Dumme spørsmål vedr. lading
søndag 28. juni 2015, klokken 11:06
Sitat fra: Morti_s på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:30
Sitat fra: Homecast på fredag 26. juni 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Morti_s på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)

Du må gjerne tro det at han har mer peiling enn meg om dette, deg om det. Jeg vet jeg har 100% rett og at elektrikeren din ikke vet hva han holder på med, det provoserer fordi andre da hører at du har fått denne løsningen og tror at det betyr at det er ok, hvilket det ikke er. Å reklamere på et åpent forum som dette med en løsning som ikke er lovlig er faktisk skummelt og kan få andre til å gjøre lignende.
At du ønsker å legge diskusjonen død skjønner jeg fordi du tar helt feil!

Jeg har ikke sagt jeg har rett og at du tar feil heller, jeg har hatt et godkjent elektro firma som har sett på hvordan vi skal få strøm til garasjen min, og jeg har sagt hva strømmen skal brukes til. Om det er er feil, ja da må elektro firma ta det på sin kappe.. jeg annonserer heller ikke at folk skal montere 16A Schuko kontakter og lade el bilen sin med, jeg fortalte bare hvilken løsning de kom med..

Ja du mener det er ulovlig, jeg vet ikke..
Men å montere en 16A kurs med CEE kontakt for lading av el bil skal vel være ok?

Hvordan har du det hjemme hos deg, hva lader du din med? bare komme med den løsningen så kan andre på forumet her bruke det som tips til sine elektrikere om de ikke kan det de holder på med..

Vurderer flere løsninger, pr idag er planen en e-golf. riktignok ikke bestilt.
Vurderer Siemens WB140A, Salto 572 med type 2 uttak justert til 16 ampere, men holder også igjen litt for å se hva zaptec kommer med av løsninger. =9
#525
e-Golf / Sv: Dumme spørsmål vedr. lading
fredag 26. juni 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Morti_s på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)

Du må gjerne tro det at han har mer peiling enn meg om dette, deg om det. Jeg vet jeg har 100% rett og at elektrikeren din ikke vet hva han holder på med, det provoserer fordi andre da hører at du har fått denne løsningen og tror at det betyr at det er ok, hvilket det ikke er. Å reklamere på et åpent forum som dette med en løsning som ikke er lovlig er faktisk skummelt og kan få andre til å gjøre lignende.
At du ønsker å legge diskusjonen død skjønner jeg fordi du tar helt feil!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA