Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#46
Type B har funksjonene til en type A + høyfrekvente og DC

Men det er fortsatt krav om 30 mA beskyttelse av selve ladestasjonen uavhengig av hva som ligger forran. + at resten av kursen (eksisterende kurs) ofte er/skal være beskyttet av en 30mA jfb.

Må finlese nye kravene for å se om det er vilkårlig hva som står hvor, eller om det er krav at ladepunkter skal ha egen dedikert jfb med DC beskyttelse
#47
Her må man lese ut flere ting

Det skal være dedikert kurs ut til garasjen, det kan ikke være noe annet koblet til kursen enn garasjen.

"Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".

B type kan aldri være etter en A type, dette pga at man skal følge installasjonsveledningen til produsenten hvor dette står beskrevet.

I tillegg skal selve ladestasjonen ha 30mA jordfeilbryter for kun laderen. Så ved 6mA DC beskytetlse må man fortsatt etablere en jordfeilbryter i en kapsling dersom dette ikke er integrert i ladestasjonen også.

Kunde må godta mulighet for at sikringen kan (vil) ryke.

Så må man vurdere om det er et godkjent anlegg når belastningen = sikringsstørrelsen (16A lader på 16A sikring, men mulige andre belastninger) burde lader være 13A?

så må alt dette diskuteres med kunde som må godta og helst signere risikovurdering (for at elektriker skal ha ryggen fri)

+ at man selvsagt burde ta en vurdering av tilførselskabel og tilhørende koblinger.

Man burde også vurdere hvor koblingspunkter tidligere i installasjonen er, og vurdere disse.

Så en mulighet er det, men det setter strenge krav til elektrikeren!


Synspunkter? =)
#48
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. april 2018, klokken 03:32
Sitat fra: Ionisert på torsdag 26. april 2018, klokken 19:21
Nei det kan du ikke gjøre, kabel fast montert på vegg er en del av den faste installasjonen å er ikke noe man har lov  til å gjøre selv, uten videre.
elbilforum, forum for feilinformasjon? Så vi får solgt mere ladebokser?
SitatHusk at ulovlig installering av elektrisk materiell kan gi avkorting/bortfall av forsikring ved brannskade. Elektrisk materell for fast installasjon skal bare monteres av registrert installasjonsvirksomhet (installatør/elektriker).

Du må vertfall som inginøren sier, avtale dette på forhånd, ingen/få elektriker som er interessert i å kjøre ut på timekost å  koble utstyret når kunden har lagt opp selv...

Lurt å avtale først, men de er tilkoblingen som ikke er lov å gjøre selv, ikke monteringen. Vi har samarbeidspartnere som gir kunden kabel for egen nedgraving klamring, så kommer de og kobler den opp når kabelen er lagt. Ofte kan kunden med fordel legge kabel selv da han ønsker å bruke litt mer tid på å få lagt den opp på en fin måte.

Dette er feil

FEL dekker hele installasjonen, altså alt ifra å legge kabel korrekt til å koble den til

det er ikke riktig at man har lov automatisk til å legge en kabel selv. Dog lar noen elektrikere kunde gjøre dette, men da er det på elektriker sin risiko
#49
BMW i3 / Sv: Salto ladestasjon
fredag 12. mai 2017, klokken 09:29
Maks tillatt forankoblet sikring = 20 hvilket i realiteten betyr ladestrøm 16A. (foreligger av dokumentasjonen som lå ved boksen orginalt)

Skal du endre ladestyrken så må du ha eget grensesnitt og software ja.
#50
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
onsdag 03. mai 2017, klokken 10:18
Sitat fra: kammiz på onsdag 03. mai 2017, klokken 08:18
altså, hurtigladekontakten på chevrolet bolt ER annerledes. men et adapter kan som sagt løse dette.

Tipper de ikke aner hva de prater om

De kan nok ikke forskjell på CCS type 1 og CCS type 2..

Så blir nok noen irriterte kunder som skal hurtiglade
#51
Fra en elektriker sitt synspunkt er du i en gråsone her siden kravet er dedikert kurs med egen jordfeilbryter til hver lader (ser bort ifra lastdeling osv nå), nå vil det jo ikke bli overbelastning siden du henter ut en fase, og overbelastning i N leder er heller ikke et tema.

Alternativt er jo 2 x 1 fase lading dersom 1 x 2 fase og 1 x 1 fase ikke fungerer da.
#52
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 15:34
Sitat fra: Homecast på torsdag 27. april 2017, klokken 15:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08
Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

Opel leverer da for 14 800.. hvor koster det 16 500?
Første e-post jeg fikk fra dem

Da ville jeg nok sjekket igjen. Hvilken forhandler var det?
#53
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08
Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

Opel leverer da for 14 800.. hvor koster det 16 500?
#54
Lade hjemme / Sv: Lading i carport med 15A
tirsdag 25. april 2017, klokken 11:00
Nei, ikke uten videre

15A sikring betyr mest sansynlig anlegg bygget etter Nek 400 2010 eller nyere. Og her er det maks 15A på 2,5 kvadrat. (aldri en regel uten unntak, men det er sjeldent bare å bytte til 16A)

I tillegg blir jo dette en endring av anlegg som er stor (bytte sikring er stor endring) og derav mener jeg også at du løser ut nye krav.

#55
A type beskytter ikke mot dc inntil 6mA. Derimot skal den ikke gå i metning før 6 mA DC
En A type klarer ikke bryte DC feilstrøm som ikke går i 0. (Men kan ta pulserende DC som du også nevner) derav symbolene på jordfeilbryteren ogdå

Det finnes egne F type vern (kalles masse rart avhengig av merke, feks U hos eaton) som beskytter bedre enn A type men ikke er fullgode

Men det er kun B type som motstår DC feilstrømmer.

Mener du at feilen ikke kan gå til jord i kjøretøyet og derav gå via jordleder (siden bakken åpenbart er isolert) i ladeutstyret og skape potensialforskjell på jord? 6mA er jo ikke akkurat voldsomt i betraktning at dette er utstyr som kan levert opp mott 22kW ved enkelte modeller

hvordan er for eksempel zoe bygget opp med tanke på dine prinsipper?

#56
Bakgrunnen er vel ikke feil på likeretter bsre, men isolasjonsbrudd på ledningsnettet i bilen for eksempel.

Det er jo ikke akkurat uvanlig at dette skjer etterhvert med salt/olje/kjemikalie utsatte kabler over tid. Salt og fukt leder da også strøm svært godt!
#57
Dette er en a type JFB med en b karakteristikk sikring.

Lovligheten kommer Ann på når dette ble montert
#58
Lade hjemme / Sv: Lading i carport med 15A
søndag 16. april 2017, klokken 16:56
Sitat fra: fredag på søndag 16. april 2017, klokken 16:44
Sitat fra: HenryJac på søndag 16. april 2017, klokken 15:43
Skal det punktet hovedsakelig brukes til lading av bil trenger du B-vern for å gjøre det lovlig.

Nei. Det er kun krav om B-vern for nye kurser.

Feil. Bygget her er bygget i 2015. Da gjelder kravet fra juni 2014 som krever b vern.
#59
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel på trommel
mandag 27. februar 2017, klokken 13:01
Vi får bare håpe termosikringen tåler mange inn/utkoblinger! Så lar jeg det være med det for denne gang  :angel:
#60
Er du virkelig klar over alderen på el-bilene. Dette er noe som skjer pga manglende vedlikehold over tid.
Slitt isolasjon og koblinger påvirket av salt over tid er risikoen her blandt annet.

Og hvis vi benytter litt statistikk over hvor mange her inne som ikke gidder å levere leafen på service (eneste bilen med alder og mengde biler som kan være representativ mener jeg) så er det et tidsspørsmål før folk får utfordringer med jordfeilbryteren som ikke fungerer og andre merkelige fenomen.

Det er nemlig slik at dette vi prater om her sjeldent skjer etter 1 dag eller 2 uker.
Men det kan plutselig gå 6 måneder eller 2 år for eksempel. Eller det er da 10 år gammle bruktbiler som dette også kan skje med. Helt splitter nye biler skal det mye til at opplever slikt (men det kan fortsatt skje da også)

Hvordan er du kvalifisert til å avdekke det dersom slikt skulle oppstå hos deg? Regner med du har en plan for dette også?

Edit: forøvrig interresant at svarene ikke går ut på å forklare hvorfor det er bedre å følge egne meninger, men å prøve å slå tvil ut mot det jeg og griffel begrunner.
Svar tilbake er at det finnes andre ting som er farligere, og at det er for dyrt... det er tynn argumentasjon. Men dere må gjerne vise til noen med mer faglig tyngde enn DSB som viservtil at det dere sier er rett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA