Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#31
BMW i3 / Sv: Salto 572 32A
torsdag 17. januar 2019, klokken 14:27
Ang 25A kontaktor som det er snakk om her i 572 fra Salto så er det en 4 polet kontaktor som har dobbelt sett med koblinger igjennom. altså 2 poler pr fase = 50A mulig belastning (sånn veldig enkelt forklart) som er godkjent ifra fabrikk med 32A belastning

så elektriker kunne fint montert opp 32A sikring på laderen om du har nok strøm tilgjengelig.

Men elektriker har ikke lov til å montere opp lader som vil blåse sikringen.
Så du kan ringe dem og reklamere på utført jobb.
Om de ikke har software til å programmere er det deres problem og ikke deg.

En mode 3 ladestasjon skal være programmert etter sikringen før på kursen, hvis ikke forsvinner hele poenget med dette...
#32
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelader i Sverige
torsdag 17. januar 2019, klokken 13:37
Ta kontakt med DEFA, de har elektrikere og avtaler i Sverige også og skal kunne hjelpe deg med å finne installatør
#33
B type jordfeilbryter kan aldri stå etter en A type jordfeilbryter nei

Kun B+B
eventuelt A type + DC RCM lekasjedeteksjon innebygget i ladestasjonen (navnet er noe forskjellige fra leverandør til leverandør)

#34
Rent elektrisk er det ingen problem å bytte. Men du mister alt av garanti på ladestasjonen din da.
#35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 15. november 2018, klokken 12:50
Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

Ja, som det fremkommer av sitatet over er det foreløpig fritt frem. At operatørene ikke ønsker å gå inn på en slik prismodell før de vet om de kan fortsette med det uten konsesjon er en annen sak ;)

Hvis du ser så var påstanden ifra Lars at det ikke er noe krav om konsesjon.... Det er faktisk helt motsatt, men at NVE har sagt et midlertidig ok i påvente av ny vurdering.. Det er to helt forskjellige situasjoner! Så jo, det er helt klart et krav til konsesjon.
#36
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:58
Sitat fra: hsa77 på torsdag 06. september 2018, klokken 20:18
Prising per kwh for ac lading er på mange måter mest fair, men det har jo tidligere blitt avvist pga regelverket til NVE- har reglene blitt endret?

Det er fullt lovlig å selge strøm per kWt i stedet for minutter. NVE har ikke noe krav om "konsesjon for kraftomsetning" for salg av strøm på ladestasjoner. De har heller ikke noe ønske om å innføre konsesjon for dette, da konsesjonskravet er ment å sikre helt andre viktige interesser for samfunnet.

Fortum har antagelig konsesjon i dag (gitt at dette ikke ligger i et annet søsterselskap), mens GK eies av Agder Energi og Statkraft som begge har konsesjon, men ikke datterselskapet GK. GK har derfor henvendt seg til NVE for å avklare spørsmål rundt konsesjonskrav, svaret GK fikk, er det som ble gjengitt over.

Det er altså fritt frem for alle ladeopratører å finne frem til sin perfekte prismodell.

Selv har jeg LEAF med 3,6kW lader. Å betale 1*60=60kr per kWt med strøm er uaktuellt. 2,50kr kWt er er derimot helt greit.

Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

Rådgiver Stian Skaalbones i NVE sier de jobber med å vurdere om elbilladere skal unntas fra krav om omsetningskonsesjon for strøm. Foto: NVE
NVE: Jobber med saken
Rådgiver Stian Skaalbones i NVE sier til Tek.no at all omsetning av elektrisk energi i utgangspunktet er omsetningskonsesjonspliktig, også ladestasjoner for elbiler.

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

– Arbeidet rundt fremtidig praksis på dette området er ikke ferdig, og skal ferdigstilles så raskt som mulig. Når vi er ferdige med vår vurdering, vil våre konklusjoner kommuniseres tydelig på våre nettsider og til aktørene, sier Skaalbones.
#37
Hyundai KONA / Sv: Ladekabel Kona
torsdag 15. november 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Limodriver på torsdag 15. november 2018, klokken 11:44
Jeg trodde paven var katolsk, men jaggu har ikke en overmann dukket opp :police:

Takk for ekstremt god argumentasjon. Føler virkelig at du har evne til å vurdere og prøve å finne noe feil ved det jeg viser til....  Eller så bekrefter du bare at du at du egentlig ikke har mulighet til å argumentere imot..
#38
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 15. november 2018, klokken 10:56
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 15. november 2018, klokken 09:41
Er det noen som vet noe om hvor avansert det er rent teknisk å lage et adapter CCS-Chademo?
En overgang mellom plugger bør jo være helt uproblematisk, men det er vel noe ulikhet i kommunikasjonsprotokoller..?

Strømmessig er det lett, men er som du sier totalt forskjellige protokoller.. Men Tesla har jo løst det (men mulig teslaen merker chademo adapteret og det da er bilen som endrer kommunikasjonen kanskje?)
#39
Hyundai KONA / Sv: Ladekabel Kona
torsdag 15. november 2018, klokken 10:52
Bare å følge linken til DSB så forklarer de pent hvorfor man ikke skal lade på shuko på mer enn maks 10A, samt krav til DC beskyttelse osv.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Godkjenningen etter IEC62196-2 forklarer bare at de bruker type 2 plugg som er veldig innlysende, men viser ikke til at de følger resten av standarden for ladeutstyr som er en kjensgjerning for Kina produkter.

At man da har så lite kompetanse at man går god for produkter som ikke er godkjente gjør at jeg velger å bruke krafig skyts for at man skal reagere...

Kan heller ikke se at jeg har anbefalt alle mulige andre løsninger som er kostbare heller.. Så hvordan dere kommer frem til det får stå for egen regning

Forøvrig viser IEC 62196 at det ikke er tillatt med overganger, så ved fastmontert kabel type 1 og ønske om å også lade type 2 biler, så er eneste lovlige måten å gjøre dette på ved å bytte ladestasjon til lader med uttak, for så å ha løse mode 3 ladekabler.
#40
Hyundai KONA / Sv: Ladekabel Kona
onsdag 14. november 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Big T. på onsdag 14. november 2018, klokken 12:36
Har denne, og den fungerer perfekt.. Du kan lade på 10,12, 16 Amp. Du setter instilling via bilen.

DUOSIDA EVSE input Dostar Portable EVSE 16A schuko plug 5M IEC62196-2 Type 2 Electric car Charging level 2 EV Charger EV PLUG
https://s.click.aliexpress.com/e/b6KDsJUz

Skremmende at noen faktisk klarer å anbefalle dette produktet og si det fungerer perfekt.. viser total inkompetanse....
#41
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lage type 2 til type 1 adapter
mandag 15. oktober 2018, klokken 15:24
Sitat fra: elektrolux på fredag 12. oktober 2018, klokken 19:42
Kan ikke se at bilprodusenten bryr seg om andre enden av kabel med T1 plugg som settes i bilen er tilkoblet direkte i en ladestasjon, eller i en T2 plug.

Ratio bygger både ladestasjon og overganger, så den biten er i alle fall godkjent.

Så da bryter de lovverket i IEC 62196 da med andre ord?
#42
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Inverter til lading av bil
tirsdag 31. juli 2018, klokken 11:04
Kina inverter og ren sinus under belastning er ikke noe man hører om veldig ofte..  :o
#43
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladestasjon og RFID
fredag 29. juni 2018, klokken 09:51
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. juni 2018, klokken 21:48
Hvorfor dobbel Salto når du kan få trippel Zappi for samme pris?

Fordi annerkjente leverandører og design kanskje er viktig for noen?
#44
Har du brukt stikkontakten på ladestasjonen samtdig som du lader og dermed overbelastet laderen?
Mener at disse ikke har lastbalansering av uttakene (hvilet egentlig er påkrevd)

Høres forøvrig ut som installasjonen din ikke er lovlig, da shuko kontakten på denne ladestasjonen ikke lovlig kan sikres med 20A sikring.

Så mulig du skal sende et spørsmål til Bravida også om de har tenkt på det...

Hvis det ikke er shuko uttak under den så gjelder selvsagt ikke overnevnte :)
#45
Rart når det står i IEC 62196 at det ikke er tillatt med adaptere på ladestasjonene...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA