Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Homecast

Sider: 1 [2] 3 4 ... 37
16
Lade hjemme / Sv: Valg av hjemmelader til Leaf
« på: Onsdag 03. Februar 2021, klokken 13:55 »
Lurt å ikke ha fast kabel når en har en bil med type 1 ladeinntak.
Finnes billige overganger o.l. løsninger for dette. Har brukt selv slikt i årevis med utmerkede resultater.

Er ikke i henhold til standarden med slike adaptere.

Er ikke tillatt å bruke adaptere slik som dette i henhold til standarden for ladestasjoner 61851-1 under kapittel 10
Eneste unntak er dersom produsent av ladestasjonen går god for produktet som et system. (noe forenklet skrevet) er også et unntak i forhold til bilprodusentene som for eksempel tesla sin chademo adapter / CCS adapter osv.

Men absolutt ikke noe å anbefale

17
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Trøbbel med Nissan EV-appen etter oppdatering
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 23:24 »
Logget ut og logget inn. Da funket det etter oppdatering

18
For å bidra med litt info, (skal ikke si noe om hvem som har rett eller galt, det vet jeg for lite om) men noe info

Ja det er korrekt at det åpnes for at en ladestasjon kan kobles på en eksisterende kurs, dersom det er en frittstående garasje, og dersom det er kun ubetydelige belastninger/eier er klar over risiko for at sikring kan løse ut.

Når det gjelder belastning som sikringen tåler, så er den ratet her for 16A slik jeg ser det.
16A gjelder ved omgivelsestempratur 30 grader (i sikringsskap blir det ofte over 30 grader, og spesielt når sikringene står helt tett imellom) dette er grunnen til at man ofte velger å justere ned belastningen slik at ikke belastingen er helt lik merkestrøm, dette ser jeg du også beskriver som ok for din del.

Kabel ser jeg du viser til er en 2,5 mm2, det er fint for belastning inntil 16A normalt sett (10 meter som du skriver er ofte ok) her må installatør fortsatt ta en vurdering i forhold til spenningsfall og kortslutningsytelser. Som nevnt, 10 meter er ofte ok, men det må inn i vurderingen.
I endel eldre anlegg, så ble det benyttet kabler med mindre jordleder enn faseledere (riktignok mange år siden) men dette er også noe installatør må vurdere

Det som også er viktig er at installatør er ansvarlig for å vurdere om samtlige koblinger/skjøter osv som er eksisterende, dette er muligens også hvorfor de ikke ønsker å koble til seg, noen installatører gjør dette uten problemer, andre er skeptiske.
Dette er også muligens hvorfor de ønsker å gjøre som de viser til her, men det burde også være kommunisert at dette er grunnen.

I tillegg må det vurderes jordingsforhold, er det nødvendig med jordspyd? (som oftest ikke når det er snakk om 10 meter, men vurdering må gjøres)

I tillegg har vi nå dette med jordfeilbrytere, her ser jeg du er godt lest opp når det kommer til type B, men det må legges til at hver lader skal ha sin egen separate allpolige jordfeilbryter, dvs at hvis det ikke er integegrert i lader, så må det uansett settes opp både i sikringsskap, og rett i forkant av lader

Siden det er type B som gjelder for elbil lading, så er det heller ikke lov til å ha A type i skapet, og så B type forran ladestasjonen, så du må ha 2 stk B type slik det beskrives her.


Listen er langt fra uttømmende, men er mange momenter som må på plass.
Du har selvfølgelig mulighet til å høre med flere installatører også, men det er ikke alltid så enkelt at selvom NEK åpner for muligheten til å montere slik du foreslår, at de bare kan gjøre det uten andre vurderinger :)

19
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!

Innspill er tatt med og endret i signatur.

Er enig i tilbakemeldingene som er konstruktive og dette setter jeg pris på.

20
Hei Lars

Redigert innlegg. (For the record)

Først og fremst. Alt jeg har skrevet på elbilforum er skrevet som privatperson. Dette må jeg understreke ettertrykkelig.

Min arbeidsgiver har ingen ting med disse innleggene å gjøre.

Jeg må bare legge meg flat her, og bekrefte at du har rett i hvem jeg er Lars.

Jeg ser også at dette ikke blir veldig troverdig det jeg kommer med, men meningen bak dette har vært å fremme elsikkerhet rundt installasjoner av ladestasjoner for elbiler.

Du må gjerne se lang tilbake i historikken min på forumet her lang tid tilbake.
Mange ganger har jeg snakket om dette som har med forskriften å gjøre, uten at andre er enige, og det er helt ok det, jeg er generelt opptatt av elsikkerhet, syntes elbiler er supermorsomt (og derfor har jeg vært og prøvd mange elbiler, samt testet hvordan de lader, og  eid flere elbiler gjennom tidene)

Av andre temaer som har vært tatt opp (og ikke alltid vært populært) har for eksempel vært

Maks 10A på schuko og jfb type B

Genergelt rundt DC beskyttelse og B vern også for mode 3 ladestasjoner

At SI vern som Schneider oppererte med en periode ikke var ok, ref det over

Også rekkefølge på B vern kontra A vern oppstrøm og nedstrøm osv (var jo også en tid før disse DC beskyttelsene var innebygget i ladestasjonene)

3 fase lading på IT på endel biler har jeg også komentert flere ganger (riktignok ikke siden easee kom på banen med justert pilot signal) men dette har jeg også påpekt blandt annet for Mercedes B Electric

Om du også ser på historikken min så har jeg vært borti salto/defa ladere, BMW sin wallbox, schneider ev link, zaptec og easee (listen er ikke uttømmende).


Jeg forstår at dette kommer frem som utrolig tåpelig, men meningen bak dette har vært god.

Jeg må stå for hva jeg har gjort her, og må beklage for uærligheten rundt dette som har vært i denne tråden  men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

21
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 10:37 »
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.

4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt. F.eks 3G4 gummikabel skjøteledning. Lunk kan det nok bli, men neppe problematisk mye.

Men internt i en motor med andre varme ledene deler som påvirker, og mulighet for varme utenifra i tillegg så må du nok legge inn reduksjonsfaktorer, i tillegg til fratrekk for nærføring mot andre kabler også... teoretisk kan det gå, som andre viser til på forumet så blir dette varmt

22
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 15:14 »
Jeg har pratet med Jaguar og fått bekreftet fra de at bilen kan lades på 3 faset 16A ved 230V og da vil den gi en effekt på 6,3kW. Har fått en tabell som viser dette fra selger.

Spenstig, da er det bare å krysse fingrene for dette.

ingen andre har gitt denne informasjonen, så da får man håpe de har fått korrekt info. (ser forøvrig de viser 22kW i listen også, men det er kanskje mest teoretisk?)

Men for å svare på spørsmålet ditt, så ja, det er da slik at ikke alle biler kan lade uten videre på din ladestasjon.
Som installatør ser du jo utfordringen med bilene som ikke har stor nok Nøytral leder i bilen for dette
 

23
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 13:32 »
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
 Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

Jeg er elektroinstallatør og kjenner godt til strøm og spenning, men det var totalt ukjent for meg hvordan bilene "mottar" lading. Som du sier (og blir sagt i artikkelen fra emobility) så vil strømmene endre seg merkbart ved 3 faset lading på biler som ikke takler dette 100%. Det tror jeg bør informeres om av bransjeorganisasjoner som Nelfo, bilforetninger og ikke minst ladeleverandører.

Hei, mulig jeg tar feil her, for har ikke sett dette, men jeg mente at jaguar ikke kommer med 3 fas IT støtte, den kommer med støtte for 3 fase TN altså 11kW
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil

den vil ikke "laske" slik som model 3 gjør, den er koblet i stjerne kontinuerlig.

eller har du fått annen informasjon rundt dette? og fra hvem?

24
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 08:48 »
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.

Ikke når standarden ikke sier noe om 3 fase IT lading.

26
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lader ved Nesbyen Auto
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 15:05 »
Denne ligger i CloudCharge Appen til DEFA

trykk på 2 tallet så "hopper" den mellom kontaktpunktene som er AC lading og DC lading.

27
Lading av Tesla / Sv: Får plutselig ikke mer enn 6A fra ladeboksen hjemme?
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 12:18 »
Hadde du på masse annen belastning i boligen som gjorde at hovedsikringen var hardt belastet?
homeclu måler strømforbruket ditt og justerer mulig ladestrøm bassert på dette.

Endret tilgjengelig strøm seg etterhvert? hvis den er låst på maks 6 Ampere så ville jeg bedt elektriker som installerte ta kontakt med DEFA

28
Avansert: Batterier og Lading / Sv: BMW Wall Box Pro Ip-adresser
« på: Tirsdag 08. Oktober 2019, klokken 11:43 »
https://charging.bmwgroup.com/web/wbdoc/wallbox-pro

regner med du har lest igjennom info her? men står muligens ikke noe?

edit. er det side 73 i installasjonsmanualen du leter etter?

29
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 10:49 »
Mars 2018
Odo: 38 021km
SOH = 93,41
41 QC og 679 L1/L2
Lader når jeg trenger det og kobler gjerne til for å "klattlade" litt innimellom uten å nødvendigvis fylle helt opp, derfor så mange L1 og L2

30
Ja. Det er nettopp slik bruk den er utviklet for.

@Kirkebo: Standarden tilsier at forenklet modus skal begrenses til 10A. Du har et poeng i at mange ladestasjoner (utenom Zapchargeren) gir mer enn 10A når en bruker slik adaptor. Det er et avvik på ledestasjonen ikke adaptoren.

Kortsluttningsytelsene endres jo ikke av at ladestasjonen ikke leverer mer enn 10 Ampere

Et produkt laget for 10-16A sikring tåler ikke nødvendigvis gjennomsluppet energi fra et 32-40A vern.

Derfor skal man unngå å bruke slike adaptere til hjemmebruk fast slik som du skisserer her, Man skal kun ha tilgjengelig for de få bilene som kun tillatter modus 1 lading og da ikke hjemme, men ute på offentlige plasser.

Hjemme skal man legge opp en skikkelig ladepunkt tilpasset elbilen sin. ref Nek400 - FEL



 

Sider: 1 [2] 3 4 ... 37