For å bidra med litt info, (skal ikke si noe om hvem som har rett eller galt, det vet jeg for lite om) men noe info
Ja det er korrekt at det åpnes for at en ladestasjon kan kobles på en eksisterende kurs, dersom det er en frittstående garasje, og dersom det er kun ubetydelige belastninger/eier er klar over risiko for at sikring kan løse ut.
Når det gjelder belastning som sikringen tåler, så er den ratet her for 16A slik jeg ser det.
16A gjelder ved omgivelsestempratur 30 grader (i sikringsskap blir det ofte over 30 grader, og spesielt når sikringene står helt tett imellom) dette er grunnen til at man ofte velger å justere ned belastningen slik at ikke belastingen er helt lik merkestrøm, dette ser jeg du også beskriver som ok for din del.
Kabel ser jeg du viser til er en 2,5 mm2, det er fint for belastning inntil 16A normalt sett (10 meter som du skriver er ofte ok) her må installatør fortsatt ta en vurdering i forhold til spenningsfall og kortslutningsytelser. Som nevnt, 10 meter er ofte ok, men det må inn i vurderingen.
I endel eldre anlegg, så ble det benyttet kabler med mindre jordleder enn faseledere (riktignok mange år siden) men dette er også noe installatør må vurdere
Det som også er viktig er at installatør er ansvarlig for å vurdere om samtlige koblinger/skjøter osv som er eksisterende, dette er muligens også hvorfor de ikke ønsker å koble til seg, noen installatører gjør dette uten problemer, andre er skeptiske.
Dette er også muligens hvorfor de ønsker å gjøre som de viser til her, men det burde også være kommunisert at dette er grunnen.
I tillegg må det vurderes jordingsforhold, er det nødvendig med jordspyd? (som oftest ikke når det er snakk om 10 meter, men vurdering må gjøres)
I tillegg har vi nå dette med jordfeilbrytere, her ser jeg du er godt lest opp når det kommer til type B, men det må legges til at hver lader skal ha sin egen separate allpolige jordfeilbryter, dvs at hvis det ikke er integegrert i lader, så må det uansett settes opp både i sikringsskap, og rett i forkant av lader
Siden det er type B som gjelder for elbil lading, så er det heller ikke lov til å ha A type i skapet, og så B type forran ladestasjonen, så du må ha 2 stk B type slik det beskrives her.
Listen er langt fra uttømmende, men er mange momenter som må på plass.
Du har selvfølgelig mulighet til å høre med flere installatører også, men det er ikke alltid så enkelt at selvom NEK åpner for muligheten til å montere slik du foreslår, at de bare kan gjøre det uten andre vurderinger