Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tkjoerlaug

#31
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
onsdag 22. mai 2019, klokken 09:40
Hel-lakkert smurfeblå med vanlige speil? Trodde det var bare edition one som fikk smurfeblå, og dette er vel ikke edition one (kanskje muligens amerikansk edition one)?
#32
Tesla / Sv: Tesla går bort fra faste service-intervaller
fredag 22. mars 2019, klokken 13:06
For Norge betyr vel dette fortsatt service hver 12mnd?
#33
Audi e-tron / Sv: Hvorfor bestiller så mange med reservehjul?
tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:21
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. februar 2019, klokken 08:35
Har du tenkt gjennom konsekvensen av å ikke ha reservehjul dersom uhellet er ute? Er det lett å få tak i hjelp der du ferdes f.eks?

Jeg ser på 3500kr i reservehjul som på en forsikring. Enkelte forsikringer kjøper jeg (bil, hus, innbo, helse, liv osv) og enkelte står jeg over (typiske elkjøp-forsikringer) da jeg vurderer risikoen som liten og konsekvensen av å gå på en smell som fullt akseptabel. Reservehjul er for meg en forsikring jeg allerede har gjennom vanlig bilforsikring (veihjelp) og konsekvensen av å gå på en smell er noe jeg aksepterer. Kjører mest i by og kan enkelt hoppe på en buss eller taxi dersom uhellet er ut.

Worst case scenario er kanskje punktering i påskeferie over Valdresflya i dårlig vær med bilen full av familie. Da vurderer jeg også alternativet med å ringe Falken som bedre enn å tømme bilen for bagasje, bytte hjul med kalde fingre i snøføyka, sure unger og småredd kone i bilen, for så å ende opp med et punktert hovedhjul som ikke får plass i bagasjerommet (reservehjulet er vel normalt smalere og hovedhjulet går ikke ned i reservehjulsbrønnen?)
#34
Audi e-tron / Sv: Hvorfor bestiller så mange med reservehjul?
tirsdag 26. februar 2019, klokken 08:26
Har aldri punktert på mine 20 år som bilist, så jeg vurderer behovet og risikoen som helt minimal.
#35
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 24. februar 2019, klokken 09:56
Jeg kjører tesla S i dag, og har hatt både 19" og 21" sommerdekk på samme bil med samme bredde (245mm). Forbruket føker fra ca 140wh/km til 160wh/km på bare sommerveier, altså ca 10-15% høyere.
#36
Audi e-tron / Sv: Hva bestilte du? Her er min liste. Hold tråden ren.
søndag 24. februar 2019, klokken 09:53
Exclusive
Galaxy blue
20" 5-arms dynamikk felg sommer
20" vinterpakke med Continental (har dårlige erfaringer med Nokian på Tesla, de er veldig mye)
Panoramasoltak
Mørke ruter bak
Sportsseter sort alcantara S-line
Sikkerhetsnett
Speilpakke 2 med top view
Hengerfeste ettermonteres (fikk beskjed om at dette kan forlenge leveringstid)
Justerbare hodestøtter
Elektrisk rattjustering

I etterkant vurderer jeg å ta med hel-lakkering og fjerne panoramatak. Muligens glassoptikk-kommer med også. Jeg bestilte uten reserveringsnr. og har god til å endre mening.
#37
Audi e-tron / Sv: Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
onsdag 20. februar 2019, klokken 11:27
Er circle-K og ionity to forskjellig initiativ, eller det samme? På denne siden står det noe om ionty-ladere på Circle-K stasjoner:
http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/circle-k-tidobler-ladekapasiteten
#38
Audi e-tron / Sv: Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:03
Sitat fra: jamez på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50
(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )
Det blir såvidt over 30 mil, så enten litt lading i Åre eller en shop-stop på Coop Storlien er vel det du trenger på vinteren. På sommeren bør dette gå greit uten ladestopp.

Nja - nei. Trondheim - Åre - Småkjøring i åre - Åre - Trondheim går ikke bra.
#39
Audi e-tron / Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:51
Jeg har kjørt Tesla i 4 år og har nå bestilt Etron. Jeg tror og håper at det meste blir bedre med Audi, men infrastruktur rundt lading regner jeg med at blir en reise 3-4 år tilbake i tid i forhold til hva jeg er vandt med fra Tesla.  Jeg prøver derfor å få litt oversikt over hvordan jeg blir påvirket på typiske langturer jeg kan komme til å kjøre fremover (Trondheim-Åre, Trondheim-Oslo, Trondheim-Valdresflya-Lærdal-Voss-Bergen).

Finnes det noe sted der man kan se en oversikt over CSS ladere i Norge som har høyere effekt enn standard kW i dag, evt. hva som er planlagt? Fortum har vel allerede åpnet minst en, Ionity har noen, og jeg leser at Circle K kommer til å satse sterkt på elbil fremover, men de kartløsninger (Fortum, ladestasjoner.no++) ser ut til å bare kunne filtrere på CSS og skiller ikke mellom hurtig/lynlading.


#40
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 18. februar 2019, klokken 12:27
Sitat fra: elektro på mandag 18. februar 2019, klokken 12:19
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 18. februar 2019, klokken 11:34
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D

Det er nok ganske riktig rangering ja (men ryktene skal ha det til at I-Pace presterte bedre enn e-tron i begge samtidig-testene til TeslaBjørn, både landevei og motorvei). Jeg har også sett X90D gå kun 300 km. i normale hastigheter på sommeren i noen videoer. X har nok noen prosent lavere forbruk, men 90D også minst netto batteri av de tre. Vel, egentlig ganske likt som I-Pace.. Greia er at for alle praktiske formål er rekkevidden på de tre musketerer ganske lik. Forskjellen på om du kjører på våt/tørr asfalt, har motvind, utetemperatur osv. er det som avgjør hvor langt du kommer. Det rare er at det var "ingen" som var skuffet over rekkevidden til X90D da den kom.


Takk for bra svar. Ok, så dersom X75D, Etron og Ipace er omtrent i samme område så er rekkevidde OK. 95% av tiden brukes den mest til småkjøring hjemme likevel + noen langturer i sommerferier og påskeferier osv. S75D er ikke noe problem, heller ikke S75D med skiboks på vinterstid. Jeg tror jeg har konkludert at X75D blir omtrent som S75D med skiboks og dersom Etron blir omtrent som dette går det helt greit.

Superchargere er flott, men den jeg bruker mest er på Dombås og der er det Ionity allerede. Eller blir det mest ulike Chademo-løsninger på Beitostølen, Valdres og nedover Sogn og Hordaland, og der lader Etron like raskt/raskere. 

#41
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 18. februar 2019, klokken 11:34
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D


#42
I praksis tror jeg det betyr at:

- Bestiller man sportsseter i basic og advanced plus-utgaver så får man "vanlige" sportsseter. Alcantara vil være glatt og sømmer vil være svarte

- Bestiller man sportsseter i exlusive version får man S-line. Alcantara vil være rutete, sømmer vil være grå og man får S-logo i skinn på ryggen.

- Man må be spesielt om de ekstra fjonge S-sportssetene uten justerbar hodestøtte dersom man ønsker disse. De er ikke tilgjengelig i norsk konfigurator.

#43
Audi e-tron / Sv: Er sports-setene bedre å sitte i enn normal-setene?
søndag 17. februar 2019, klokken 13:55
Jeg testet sportssetene i går og synes disse var bra. Forøvirg mye midre "bøttete" enn f.eks tesla sine next gen seter som jeg kjører rundt med i dag.
#44
Audi e-tron / Sv: Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?
lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
I løpet av et 5-10års-perspektiv kan jeg ikke se for meg noe annet enn at full moms blir innført på elbiler også, spesielt siden man skal slutte helt å selge fossilbiler fra 2025. Det kommer helt sikkert en facelift og rekkevidde-oppgradering av etron om 3-5 år, men jeg tenker denne da må bli 25% dyrere og legge seg nærmere Q7/Q8 nypris.

Jeg er forberedt på at det blir et friskt verditap på etron, men man kan også ende opp med å være like heldige som de som kjøpte Model S i 2013. De opplevde jo en tilsvarende prisøkning på nybilpris pga. dollar, og kunne selge bil brukt 2-3-4 år senere nesten uten verditap.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gode Tesla kjøp på finn
fredag 09. november 2018, klokken 08:08
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 09. november 2018, klokken 03:23
S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)

Har hatt 85D og har 75D nå. Den eneste fordelen 85D har er at den lader raskere på superledere, ellers er en 75D bedre gitt at man får likt speccet og versjon med raskere akselerasjon. I bedre mener jeg mange smådetaljer som er forbedret, skinn på overgang mellom dør og vindu, elektrisk ladeluke, 4G nett, facelift, midtkonsoll, bedre bremser, luftfilter++++
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA